یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

از بین بردن بوی زهم ماهی برای پخت و از دست ها و خانه

عکس, از بین بردن بوی زهم ماهی برای پخت و از دست ها و خانه

بیشترین مشکلی که هر خانمی را از درست کردن ماهی منصرف می کند بوی زهم ماهی است که گرفتن آن کار ساده ای به نظر نمی رسد. به هر حال شما برای درست کردن یک غذای خوشمزه با ماهی باید بتوانید این بو را از بین ببرید. بهتر است در آغاز بدانید چرا ماهی انقدر بو می دهد ؟به منظور مقابله با شوری آب دریا، سلول‌های موجودات دراقیانوس پر از اسید‌های آمینه و آمین‌ها هستند. تری متیل آمین اصلی‌ترین آن‌ها می‌باشد. هنگامی که ماهی یا صدفی می‌میرد، آنزیم‌های باکتریایی به گوشت حمله کرده و ماهیچه‌های ماهی حاوی تری متیل آمین اکسید شروع به تجزیه شدن کرده و منجر به بوی بد ماهی می‌شود.ماهی هر چه تازه‌تر باشد بوی آن کم‌تر بوده بنابراین اگر ماهی بوی خیلی بدی داد، آن را خریداری نکنید، زیرا احتمالا کاملا پیر بوده است یا زمان زیادی از صید آن گذشته است.

اگر ماهی شما هنوز تازه و در یخچال است کار ساده است ، با خیساندن آن در شیر به مدت ۲۰ دقیقه بوی آن را کاهش دهید. کازئین موجود در شیر با تری متیل آمین پیوند خورده و بدین ترتیب کمی از بوی زهم ماهی را کاهش می‌دهد. هم چنین می توانید ماهی خام را در مخلوط سرکه و مقدار زیادی آب بخیسانید. ظاهرا این ترکیب بر عطر و طعم ماهی تاثیری نخواهد گذاشت.(بکینگ پودر نیز می‌تواند به همان روشی که سرکه یا آب لیمو باعث کاهش بوی ماهی می‌شود، عمل کند.)

از بین بردن بوی زهم ماهی با مواد اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو باعث اتصال تری متیل آمین شده که بوی ماهی را کاهش می‌دهد.تری متیل آمین را می‌توان با آب شرب خانگی از سطح ماهی شستشو داد.

از بین بردن بوی زهم ماهی از روی دست:

دستان خود را با آبی که برش‌های لیمو را درآن خیسانده‌اید، بشویید. فقط مراقب هر گونه زخم یا بریدگی روی دست خود باشید، چرا که اسیدی بودن لیمو سبب سوزش آن می‌شود.می‌توانید دستان خود را با سرکه سفید شسته و سپس آبکشی نمایید. مجددا همانند روش اول مراقب زخم و بریدگی روی دست خود باشید.بلافاصله پس از تهیه ماهی، دستانتان را بشویید و سپس مقداری نمک (تقریبا یک قاشق غذاخوری) نمک در کف دست خود بریزید. از نمک به عنوان اسکراب استفاده کرده و سپس دستانتان را بشویید. فقط توجه داشته باشید در صورتی که زخم و بریدگی بر دست خود دارید مراقب باشید، زیرا نمک سبب سوزش آن خواهد شد.صابون‌های استیل نیز عالی هستند. شما می‌توانید به مدت ۳۰ ثانیه دستان خود را با این صابون زیر آب روان و خنک بشویید. صابون‌های استیل فاقد مواد شیمیایی هستند، بنابراین با پوست و محیط زیست سازگار خواهند بود. از این صابون می‌توانید برای ازبین بردن بوی سیر و پیاز نیز استفاده کنید.

رفع بوی ضخم ماهی از خانه پس از طبخ

برای از بین بردن بوی ماهی از ظروف و تابه دو عدد سیب زمینی را از وسط برش دهید و روی آن نمک سفره پاشیده و به مدت ۲ ساعت در ظرف مورد نظر قرار دهید (ترجیحا درب آن‌ها را بگذارید) و سپس ظرف را به خوبی شستشو دهید.ریختن چای دم کرده در تابه نیز به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی عمل می‌کند.در صورت ریختن آب ماهی روی فرش می‌توانید از روزنامه استفاده کنید. بدین منظور روزنامه را روی محل مورد نظر گذاشته تا رطوبت جذب آن شود

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر