یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از سیر تا پیاز آمپول سوماتروپین

عکس, از سیر تا پیاز آمپول سوماتروپین

آمپول Somatropin که در بین عوام به آمپول سوما معروف است یکی از آمپولهای پر مصرف در بدنسازی است.  سوماتروپین برای چه مواردی تزریق می شود ؟ آیا از خطرات آن آگاه هستید؟

نوعی هورمون رشد است که با نام تجاری H.G.H شناخته می‌شود. این هورمون در بدن همه ما به شکل طبیعی ترشح شده و باعث می‌شود تا در دوران بلوغ حسابی قد کشیده و تبدیل به یک انسان بالغ شویم. از قدیم، پزشکان برای رشد کودکانی که مشکل کوتاه قامتی داشتند یا بیماران ایدزی که یک‌دفعه وزنشان پایین می‌آمد، از هورمون رشد یا سوماتروپین استفاده می‌کردند. اما امروزه در بدنسازی نیز از آن استفاده می شود.  گاهی بدنسازان حرفه‌ای (حرفه‌ای در سطح مسابقات جهانی) با تزریق آن برای بالا بردن رشد عضلات خود استفاده می‌کنند.

عوارض سوماتروپین برای بدن

اول از همه بگوییم که اگر بعد از مصرف این دارو هرکدام از علائم آلرژی‌زا مثل تنگی نفس، تورم صورت، لب‌ها و زبان را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.علائم زیر هم ممکن است با مصرف سوما پیش بیاید. پس بهتر است با مشاهده این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید:

حالت تهوع و سرگیجه
نفخ شکم
باد کردن دست‌ها و پاها
درد در ناحیه لگن و زانوها
گوش درد، بالا رفتن دمای بدن، ورم
درد در ناحیه بالای شکم که به کمر بزند
مورمورشدن یا بی‌حسی در دست‌ها و انگشتان
تورم و بزرگ‌شدن مفاصل فک، آرنج، نوک انگشتان
افزایش فشار خون، خشکی دهن، بوی دهن، افزایش بیش از حد ادرار
افزایش فشار جمجمه‌ای که باعث سردرد یا زنگ زدن گوش و مشکلات بینایی شود

ضرورت تزریق سوماتروپین برای بدنسازان

پیش از هر چیز باید بدانید هرکاری که بدنسازان حرفه‌ای انجام می‌دهند به این معنا نیست که ما هم انجام بدیم چراکه هر ورزشکاری ویژگی‌های خودش را دارد و حتی ممکن است حرفه‌ای‌ها هم اشتباه کنند.نکته بعدی این است که تزریق یا مصرف این داروی بدنسازی که داروی حساس و مهمی است حتما باید با نظر پزشک انجام شود و هرگز هیچ شخصی در هیچ سنی به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک استفاده نکند. چرا اینقدر تاکید روی نظر پزشک وجود دارد؟چون مصرف این هورمون راه برگشتی ندارد! یک بار که هورمون رشد بزنی تا مدت زیادی درگیر پاکسازی و به حالت عادی برگشتن باید باشی!دلیل دیگر لزوم نظر پزشک، مقدار و نحوه استفاده از سوماتروپین است. این دارو به خودی خود چیز بدی نیست. اما اگر در دوزهای نامناسب و زیاد تزریق شود باعث بروز عارضه «آکرومگالی» می‌شود!اما این داروی بدنسازی زیاد از حد فقط شما را غول نمی‌کند. این دارو اگر در دوز نامناسب استفاده شود ممکن است باعث توده سرطانی شود یا در دستگاه قلبی عروقی شما مشکلات جدی به وجود آورد. مواردی که گفته شد برای مصرف آن در دوزهای نامناسب و بدون تجویز پزشک بود که بسیار خطرناک و پرعارضه است.

مصرف این آمپول پر سر و صدا برای بدنسازان آماتور

این دارو که خود بدنسازان به آن سوما هم می‌گویند در دنیای بدنسازی حرفه‌ای و آماتور خیلی محبوب است! خیلی از ورزشکاران برای افزایش رشد عضلات و سرعت دادن به پروسه هایپرتروفی و کات از سوما استفاده می‌کنند. حتی با وجود گران بودن این دارو بازهم بعضی‌ها به هر زحمتی که شده این دارو را تهیه می‌کنند تا یک بدنساز بسیار درشت هیکل شوند.

تداخل داروها با آمپول سوماتروپین

مصرف سوما با بعضی داروها تداخل دارد. اگر هرکدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، برای تزریق هورمون رشد با پزشکتان مشورت کنید:

داروهای دیابت یا انسولین
قرص‌های جلوگیری یا هورمونی
برخی استروئیدها (پردنیسون، دکسامتازون، متیلپردنیزولون و…)
بعضی داروهای گیاهی و ویتامین‌ها هم ممکن است که با سوما تداخل دارویی داشته باشد.
زمان و نحوه تزریق سوماتروپین
بهترین زمان مصرف سوما به‌صورت ناشتا، قبل و بعد از تمرین، و قبل خواب است. با توجه به علم مربی و سابقه ورزشی‌تان در یک یا دو زمان گفته‌شده تزریق انجام می‌شود.

خب، حالا که از عوارض سوما آگاه شدید، بهتر است به‌سراغ میزان و چگونگی مصرف این هورمون برویم. این‌که چه میزان از این دارو مصرف می‌کنید، کاملاً بستگی به هدفتان از استفاده و برند هورمون رشد دارد.سوما به‌صورت زیرپوستی و دور ناف تزریق می‌شود. چون احتمال دارد که زود در معده‌ هضم شود و به عضلاتتان نرسد. در هر صورت بهترین کار کمک گرفتن از پزشک متخصص برای انجام تزریقات است.

شرایط نگهداری سوماتروپین

شرایط نگهداری سوما، بستگی به برندی دارد که خریداری کرده‌اید، البته باید آن را در یخچال بگذارید. بهتر است شرایط نگهداری آن را از متصدی داروخانه بپرسید. همچنین حتماً قبل از خرید تاریخ مصرف سوما را بررسی کنید. دقت داشته باشید که اگر تاریخ مصرف هورمون رشد منقضی شد، بدون هیچ شکی آن را دور بیندازید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر