یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از سیر تا پیاز جراحی دیسک گردن

عکس, از سیر تا پیاز جراحی دیسک گردن

اگر دیسک گردن شما باید به تشخیص پزشک جراحی شود خواندن این پست برای شما بسیار مفید است. جراحی تعویض دیسک گردنی شامل برداشتن دیسک گردن بیمار و جایگزینی آن با دیسک مصنوعی است. ابتدا دیسک آسیب دیده برداشته شده و مهره های بالا و پایین برای جلوگیری از حرکت با هم ادغام می شوند.استفاده از دیسک مصنوعی برای جایگزینی دیسک گردن طبیعی شما نوع جدیدی از درمان است که اخیراً توسط FDA تأیید شده است. جراحی تعویض دیسک این مزیت را دارد که باعث حرکت بیشتر و ایجاد فشار کمتر بر روی مهره های باقی مانده شما نسبت به جراحی سنتی دیسک گردن می شود.

قبل از جراحی دیسک گردن چه کارهایی باید انجام دهیم؟
هفت روز قبل از عمل ، از هیچ داروی ضد التهابی یا NSAIDS (سلبرکس ، ایبوپروفن ،advil،aleve،naprosyn وغیره) استفاده نکنید زیرا این امر می تواند بر روی همجوشی ستون فقرات تأثیرات بدی بگذارد و باعث خونریزی طولانی مدت شود.
لطفاً توجه داشته باشید که افراد سیگاری به طور قابل توجهی خطر ترمیم زخم بعد از عمل را دارند به همین علت باید حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی با قطع سیگار موافقت کنید.
خطرات بعد از جراحی دیسک گردن
عوارض جراحی دیسک گردن
عفونت زخم جراحی
سرگیجه و حالت تهوع بعد از بیهوشی
ناتوانی حسی و حرکتی
سفت شدن عضلات
ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه
بازگشت بیماری
درد شدید در ناحیه جراحی

دیسککتومی گردن چیست؟
دیسککتومی در لغت به معنای “بریدن دیسک” است. دیسککتومی را می توان در هر نقطه از ستون فقرات از گردن تا کمر انجام داد.اگر جراح از جلو ستون فقرات از طریق ناحیه گلو به دیسک آسیب دیده دست پیدا کند دیسککتومی قدامی گفته می شود.اگر جراح از پشت ستون فقرات به دیسک آسیب دیده دست پیدا کند دیسککتومی خلفی گفته می شود.در دیسککتومی قدامی با کنار گذاشتن عضلات گردن ، نای و مری ، دیسک و مهره های استخوانی در معرض دید قرار می گیرند. جراحی از جلوی گردن بیشتر از پشت قابل دسترسی است زیرا بدون ایجاد مزاحمت در نخاع ، اعصاب نخاعی و عضلات قوی گردن می توان به دیسک دست یافت. بسته به علائم خاص شما ، ممکن است یک دیسک (تک سطح) یا بیشتر (چند سطح) برداشته شود.پس از خارج شدن دیسک ، فضای بین مهره های استخوانی خالی است. برای جلوگیری از ریزش و مالش مهره ها به یکدیگر ، پیوند استخوان اسپیسر قرار داده می شود تا فضای دیسک باز را پر کند. پیوند به عنوان پلی بین دو مهره برای ایجاد همجوشی ستون فقرات عمل می کند. پیوند استخوان و مهره ها با صفحات فلزی و پیچ در جای خود ثابت می شوند. بعد جراحی، بدن روند طبیعی ترمیم خود را آغاز می کند و سلولهای جدید استخوانی در اطراف پیوند رشد می کنند. بعد از ۳ تا ۶ ماه ، پیوند استخوان باید به دو مهره متصل شود و یک قطعه استخوان جامد تشکیل دهد.

جراحی دیسککتومی خلفی:در این روش جراحی بیمار به شکم خوابیده می شود و در ناحیه گردن حدود ۱۰سانت برش ایجاد می شود سپس دیسک بیرون زده با یک دیسک سالم تعویض می گردد و یا اینکه دیسکی که بر روی رشته اعصاب فشار وارد کرده است خارج می شود.این جراحی معمولا در بیمار هایی که دچار تنگی کانال سرویکال شه اند ایجاد می شود و حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از این جراحی بیمار ترخیص می شود.

انواع پیوند استخوان:پیوند استخوان از منابع بسیاری حاصل می شود. هر نوع دارای مزایا و معایبی است.استخوان اتوگرافت که از بدن خودتان می آید. جراح سلولهای استخوانی مورد نیاز را از لگن بدن شما می گیرد. این پیوند سرعت همجوشی بیشتری دارد زیرا دارای سلول ها و پروتئین های رشد دهنده استخوان است. عیب آن در درد استخوان ران شما پس از جراحی است. برداشت پیوند استخوان از مفصل ران شما همزمان با جراحی ستون فقرات انجام می شود. استخوان برداشت شده حدود نیم اینچ ضخامت دارد؛ کل ضخامت استخوان برداشته نمی شود ، فقط نیمه لایه بالایی آن برداشته خواهد شد.استخوان آلوگرافت که از یک اهدا کننده (جسد) حاصل می شود. استخوان از افرادی گرفته می شود که اعضای بدن خود را پس از مرگ اهدا کرده اند. این پیوند سلول یا پروتئین رشد استخوانی ندارد ، با این وجود به راحتی در دسترس است و نیاز به برداشت استخوان از لگن را از بین می برد. آلوگرافت به شکل دونات است و مرکز آن با تراشه هایی از بافت زنده استخوان گرفته شده از ستون فقرات شما در حین جراحی است.جایگزین پیوند استخوان از پلاستیک، سرامیک یا ترکیبات قابل جذب که توسط انسان ساخته می شود. این ماده پیوند که اغلب قفس نامیده می شود، دارای تراشه هایی از بافت استخوان زنده است که از ستون فقرات شما در حین جراحی گرفته شده است.

بهترین نتیجه با کدام جراحی دیسک گردن بدست می آید؟بعد از همجوشی ممکن است متوجه کاهش حرکت گردن شوید ، اما این بسته به تحرک گردن قبل از جراحی و تعداد سطوح بریده شده متفاوت است. اگر فقط یک سطح بریده شود ، ممکن است دامنه حرکتی مشابه یا حتی بهتر از قبل از جراحی داشته باشید. اگر بیش از دو سطح بریده شده باشد ، ممکن است در چرخاندن سر و بالا و پایین نگاه کردن محدودیت هایی را مشاهده کنید. جایگزینی های دیسک مصنوعی با حفظ حرکت به عنوان جایگزینی برای همجوشی ظاهر شده اند. مشابه جایگزینی زانو ، دیسک مصنوعی به فضای مفصل آسیب دیده وارد می شود و حرکت را حفظ می کند ، در حالی که همجوشی حرکت را از بین می برد. نتایج دیسک مصنوعی در مقایسه با همجوشی مشابه است ، اما نتایج طولانی مدت حفظ حرکت و بیماری سطح مجاور هنوز ثابت نشده است. با جراح خود درمورد اینکه همچوشی یا جایگزینی دیسک مصنوعی برای شما مناسب تر است یا خیر صحبت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن:درست قبل از شروع روند ، شما یک تزریق داخل وریدی (IV) دارید که می توانید مایعات و داروهایی برای آرامش و خواب دریافت کنید. گاهی دارو از طریق وریدی برای بیهوش کردن شما انجام می شود و یک لوله در گلو شما قرار داده شود تا از راه هوایی شما محافظت کرده و تنفس شما را تکمیل کند. عمل دیسک گردن ممکن است چند ساعت طول بکشد.

در هنگام عمل دیسک گردن فرآیند زیر اتفاق می افتد
مانیتورها برای بررسی قلب ، فشار خون و میزان اکسیژن شما قرار می گیرند.
ناحیه گردن شما که محل برش ایجاد می شود با یک محلول مخصوص برای از بین بردن میکروب های پوست تمیز می شود.
یک برش یک تا دو اینچی (برش جراحی) در کنار یا جلوی گردن شما ایجاد می شود.
ساختارهای مهم گردن با احتیاط به پهلو منتقل می شوند تا جایی که جراح بتواند استخوان های مهره ها و دیسک گردن را ببیند.
دیسک گردنی که در حال تعویض است برداشته می شود.
دیسک مصنوعی در فضای خالی دیسک محکم شده است.
برش با استفاده از بخیه های قابل جذب زیر پوست بسته می شود. سپس پوست با بخیه هایی که هر گونه زخم را به حداقل می رساند با دقت بسته می شود.
یک پانسمان کوچک روی محل برش زده می شود. گاهی یک گردنبند طبی روی گردن شما گذاشته می شود تا حرکت گردن را محدود کند تا شما زودتر بهبود یابید.
برخی از مراحل ممکن است کمی متفاوت از مراحل ذکر شده در بالا باشد. با جراح خود در مورد آنچه ممکن است در طی عمل شما اتفاق بیفتد صحبت کنید.

خطرات احتمالی جراحی دیسک گردن:
واکنش به ماده بیهوشی
خون ریزی
عفونت
آسیب عصبی
نشت مایع نخاعی
تغییر در صدا
سکته
مشکل تنفس
مشکل در بلعیدن
عدم تسکین علائم
دیسک مصنوعی شکسته یا شل شده
نیاز به تکرار جراحی
بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشد.

بعد از جراحی دیسک گردن چه فرآیندی رخ می دهد؟درد بعد از جراحی تعویض دیسک طبیعی است و ممکن است برای بهبود سریعتر به شما داروی مسکن داده شود. بیشتر افراد نیاز دارند یک یا دو روز را در بیمارستان بمانند.

در بیمارستان
تزریق مایعات داخل وریدی ممکن است تا زمانی که بتوانید از طریق دهان مایعات را به خوبی بنوشید ادامه یابد. هنگامی که قادر به نوشیدن به طور عادی بودید، می توانید رژیم غذایی عادی خود را هم شروع کنید.
در صورت نیاز به استفاده از داروهای ضد درد ادامه خواهید داد.
می توانید بعد از به دست آوردن توانایی کامل خود از رختخواب بلند شوید و حرکت کنید.
در خانه
بهبودی و توانبخشی ممکن است برای هر فرد کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی :

از یک پشت بند طبی نرم یا سفت استفاده کنید.
برای برداشتن بخیه بهتر است به جراح خود مراجعه کنید.
به تدریج بازگشت به فعالیت های عادی را شروع می کنید. شما باید از جراح خود در مورد هرگونه محدودیت در فعالیت های روزانه و زمان استحمام بپرسید.
برای برخی از بیماران لازم است که بعد از چند هفته فیزیوتراپی را شروع کنند.
باید بتوانید ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل به فعالیت های کامل خود برگردید.
چه مراقبت هایی بعد از جراحی دیسک گردن باید انجام دهیم؟
بعد از حدود یک هفته اگر احساس درد نکنید، می توانید رانندگی کنید. هنگام رانندگی نیز نباید به خود فشار بیاورید.
از خم کردن و انجام حرکات شدید ستون فقرات گردنی خودداری کنید. اگر فیزیوتراپی برایتان تجویز شده باشد حرکات گفته شده را دقیق انجام دهید.
اگر گردن بند طبی تجویز شده است ، باید همیشه آن را بپوشید ،می توانید در زمان استحمام آن را درآورید.
بعد از جراحی به محض اینکه برای شما مقدور بود می توانید پیاده روی را آغاز کنید. پیاده روی به جلوگیری از لخته شدن خون و افزایش استحکام و قدرت عضلات کمک می کند.
باند در صورت وجود روز دوم بعد از جراحی برداشته خواهد شد.
نوارهای استری باید تا زمانی که جراح بعد از عمل مجدد شما را معاینه نکرده است، در محل برش دست نخورده باقی بمانند.
روز چهارم بعد از جراحی دوش بگیرید.
زمان دوش گرفتن بیشتر از ۵ – ۷ دقیقه نباید باشد.
هنگام استحمام زخم را مالش ندهید. اجازه دهید آب از محل برش عبور کند ، سپس با حوله تمیز خشک کنید.
حداقل دو هفته بعد از عمل دیسک گردن بهتر است از وان یا استخر استفاده نکنید.
داروهای مسکن درد بسیار یبوست آور هستند.داروهای ضد یبوست را می توانید در این مدت استفاده کنید.
رژیم غذایی با فیبر بالا توصیه می شود.
از فشار دادن در توالت پرهیز کنید. با یک رژیم غذایی با فیبر بالا و یا استفاده از آب آلو ، فیبر مدفوع را نرم نگه دارید.
به مدت ۳ ماه از داروهای NSAID (ایبوپروفن ، ناپروسین و غیره) یا مهارکننده های Cox-۲ (Celebrex و غیره) استفاده نکنید.
تیلنول را می توان برای درد در صورت نیاز مصرف کرد.
اگر تایلنول به اندازه کافی درد را کاهش نمی دهد ، از پزشک بخواهید داروهای ضد درد دیگری برای شما تجویز کند.
رابطه جنسی پس از جراحی دیسک گردن بهتر است به صورت آرام برقرار شود و فشار شدیدی به گردن فرد جراحی شده وارد نشود.
اگر هر یک از این مشکلات را دارید باید با جراح خود تماس بگیرید!
تب
سردرد
خونریزی ، قرمزی ، تورم یا ترشح از محل برش
دردی که به داروی مسکن پاسخ نمی دهد.
بی حسی یا ضعف
اختلال در بلع
تغییر صدا یا گرفتگی صدا
مشکل تنفس

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر