یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از سیر تا پیاز مصرف آموکسی سیلین

عکس, از سیر تا پیاز مصرف  آموکسی سیلین

آموکسی سیلین هر ساله در لیست پر فروش ترین داروهای کشور است که امروز میخواهیم اطلاعات دارویی بسیار مفیدی را در خصوص این دارو به شما عرضه کنیم.

در آغاز بهتر است بدانید که اگرشما به سفالوسپورین‌ها حساسیت دارید به این دارو نیز حساس خواهید بود و نباید آن را مصرف کنید. بر خلاف باور عموم که به محض سرماخوردگی برای خود آموکسی سیلین تجویز می کنند ، آموکسی‌سیلین عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نخواهد کرد.

اگر شما مبتلا به بیماری آسم، کبدی یا کلیوی، اختلال خونریزی یا اختلال لخته شدن خون، مونونوکلئوز یا هرگونه آلرژی هستید نباید این دارو را مصرف کنید.

یک سوال خیلی مهم کدام عفونت ها با آموکسی‌سیلین درمان می شوند:

دقت داشته باشید که فقط عفونتهای باکتریایی با این دارو خوب می شوند مثلا کرونا آنفولانزا یا برخی از عفونت ها که منشا ویروسی دارند هرگز با این دارو درمان نخواهند شد. در واقع این دارو برای عفونت های زیر مصرف می شود :

عفونت‌ گوش میانی

عفونت لوزه‌

عفونت گلو از نوع باکتریایی

عفونت حنجره

برونش

ریه‌ها،

عفونت دستگاه ادراری

عفونت پوست

عفونت دندان

روش مصرف آموکسی سیلین برای عفونت دندان

قرص های معروفی که از قدیم برای رفع عفونت دندان استفاده می شدند، قرص های آموکسی سیلین و قرص مترونیدازول که معمولا به صورت هر هشت ساعت تجویز می شوند و گاهی به صورت ترکیبی هم مصرف می شوند. قرص برای عفونت دندان یکی از راهکار های قدیمی درمان آن است.

دز مصرفی آموکسی‌سیلین

دز مصرفی این دارو برای اکثر عفونت‌های بزرگسالان بین ۲۵۰ میلی‌گرم در هر هشت ساعت، ۵۰۰ میلی‌گرم در هر هشت ساعت، ۵۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۲ ساعت و ۸۷۵ میلی‌گرم در هر ۱۲ ساعت بسته به نوع شدت عفونت متفاوت است.

دز مصرفی این دارو برای کودکان بالای سه ماه نیز بسته به نوع و شدت عفونت توسط پزشک تجویز می‌شود که کمتر از ۴۰ کیلوگرم با ۲۵ یا ۴۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز به دزهای ۱۲ ساعته و یا ۲۰ الی ۴۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز با یک سوم از دز روزانه هشت ساعت تقسیم می‌شود.

عوارض آموکسی‌سیلین

اسهال
سرگیجه
بی‌خوابی
حالت تهوع
خارش
استفراغ
گیجی
درد شکم
کبودی آسان بدن
خون‌ریزی
ضایعات پوستی
واکنش‌های آلرژیک در افراد حساس به کلاس سفالوسپورین از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند سفتکلر، سفالکسین و غیره.
عوارض شدید و نادر آموکسی ‌سیلین
تشنج
واکنش‌های شدید آلرژیک
پلاکت پایین یا کاهش تعداد گلوبول‌های قرمز خون

داروهایی که با آموکسی‌سیلین تداخل دارد

پروبنسید: اگر از این دارو حین مصرف آموکسی‌سیلین بخواهید استفاده کنید پزشک احتمالاً دز آموکسی‌سیلین را کاهش می‌دهد.
آلوپورینول: مصرف این دارو هنگام مصرف آموکسی‌سیلین ممکن است بثورات پوستی ایجاد کند.

طریقه مصرف آموکسی‌سیلین

این دارو را دقیقاً مطابق دستور پزشک و هر روز در ساعت مشخص مصرف کنید. برخی از اشکال آموکسی‌سیلین ممکن است به همراه غذا مصرف شود و برخی بدون غذا به همین دلیل قبل از مصرف برچسب دارو را بررسی کنید تا طریقه مصرف دارو را متوجه شوید.شربت آموکسی‌سیلین را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه‌گیری دز یا پیمانه دارویی مصرف و اگر ندارید از داروخانه تهیه کنید.در هنگام استفاده از آموکسی‌سیلین ممکن است به انجام آزمایش خون مکرر احتیاج پیدا کنید و گاهی نیز ممکن است به بررسی کارکرد کلیه و کبد نیاز پیدا کنید.

نکاتی که قبل از مصرف آموکسی‌سیلین باید رعایت شود

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما مشکلی ندارد، اگر مشکلاتی مانند آسم، بیماری کبد یا کلیه، منونوکلئوز، سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و آلرژی به غذا یا دارو دارید به پزشک خود اطلاع دهید.آموکسی‌سیلین می‌تواند به شیر مادر منتقل و به کودک شیرخوار آسیب برساند به همین دلیل در صورتی که شیردهی می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر