یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از سیر تا پیاز پیر چشمی و جدیدترین درمان های آن

عکس, از سیر تا پیاز پیر چشمی و جدیدترین درمان های آن

در این پست مطالب کامل و جامعی را در خصوص پیر چشمی برای شما عزیزان قرار داده ایم که انشالله پاسخ تمام سوالهای خود را پیدا کنید. مهم ترین سوال افراد این است که از چه سنی روند پیر چشمی شروع می شود ؟ بعد از چهل سالگی پیر چشمی شروع می شود. . علت آن را هم  می توان به کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم ربط داد. به طوری که دامنه تطابق چشم در نزدیک ترین نقطه کاهش یافته و بینایی و دید به صورت راحت و واضح رخ نخواهد داد. به همین جهت افراد برای دید بهتر به ناچار باید اشیاء، افراد، اجسام و هرچیزی را که قابل دیدن است دورتر از فاصله واقعی آن مشاهده نمایند.

درمان پیرچشمی با زالو:از زالوهایی که کرک ریز و نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه های بدخیم خواهید شد. اما برای درمان های طبی از زالویی استفاده شود که در آب های خزه دار که محل زیست قورباغه هاست رشد کرده و نه زالویی که در آبهای گل آلود سیاه بوده است. در طب عامیانه نیز زالو در کوچه و بازار به فروش می رسیده و تا حدود سی سال قبل، همه می دانستند که برای علاج زخم و پیرچشمی بهترین درمان زالو اندازی است. یا برای پیشگیری از فساد دهان و لثه و داشتن دندانهای محکم باید بناگوش را زالو گذارد.

قرص پیر چشمی:مکمل ها تکمیل کننده نیاز های کلی بدن بوده و در تقویت سلول های بدن در هر یک از ارگان ها و اجزاء ، بسیار موثرند. همچنین مکمل ها ضمن تقویت سلول ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف تاثیر گذار هستند. زمانی که تغذیه صحیح صورت نگرفته و بدن انسان دچار کمبود انواع ویتامین ها و پروتئین ها شود ، استفاده از مکمل ها ضروری به نظر می رسد. سبک زندگی مدرن امروزی و استفاده از روش های غلط تغذیه ای باعث بروز انواع اختلالات و کمبود مواد مغذی و حیاتی دربدن انسان می گردد. حتی با وجود تغذیه صحیح ، نیاز به ریز مغذی های تکمیل کننده مواد غذایی به طور آشکار مشاهده می شود.
بدن انسان دارای پیچیدگی های خاص خود بوده و انسان به منظور فعالیت های روزانه و حفظ حیات و انرژی به مواد غذایی نیازمند است. هر یک از اعضای بدن دارای عملکرد و اهمیت ویژه ای بوده و تقویت این اعضا و ارگان ها به عهده فرد می باشد. چشم انسان که یکی از اعضای مهم بدن انسان به شمار می رود نه تنها از لحاظ زیبایی دارای اهمیت است ، بلکه سلامت چشم موضوعی است که نباید از آن به راحتی گذشت. برای داشتن چشم هایی زیبا و تقویت بینایی نمی توان موارد بهداشتی ، دارویی و غذایی را نادیده گرفت. با وجود اینکه دید چشم موضوع مهمی به شمار می رود ، اما اکثر افراد به این مسئله توجه چندانی نمی کنند. ضعف در بینایی و آسیب های چشمی موضوع ساده ای نیست. دریافت ویتامین ها و مواد معدنی برای چشم بسیار مفید است. با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین استفاده از مکمل هایی حاوی انواع ویتامین های E , A ,C و همچنین مس ، روی ، سلنیوم و آنتی اکسیدان ، می توانید به تقویت چشم خود بپردازید.

علائم و نشانه های پیرچشمی
علائم و نشانه های پیرچشمی شامل خستگی چشم، سردرد و خستگی هنگام کار نزدیک است. یکی از نشانه های بارز پیر چشمی این است که فرد مجبور است نوشته ها را دور نگه دارد تا بتواند آنها را بخواند.

علائم پیر چشمی و دوربینی شبیه هم است؛ گرچه علت آنها متفاوت است. دوربینی (هایپراوپی) به علت کوچکی کره چشم یا کم بودن انحنای قرنیه (و در نتیجه کم بودن قدرت انکساری) آن است. در نتیجه اشعه های نور به جای تمرکز بر روی شبکیه، در پشت کره چشم متمرکز می شوند. معمولا این وضعیت باعث می شود، اشیاء دور را واضح تر و اشیاء نزدیک را تار ببینید. دور بینی از بدو تولد وجود دارد؛ در حالیکه پیرچشمی بعدا و معولا حوال ۴۰ سالگی بروز می کند.

تطابق عدسی چشم برای جبران دوربینی Accomodation

تشخیص پیرچشمی:چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی، پیرچشمی را تشخیص می دهد. علاو بر کنترل سایر بیماریهای چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد.

روشهای درمان پیرچشمی presbyopia treatment
چشم پزشک شما بسته به شرایط ممکن است برای اصلاح پیرچشمی، روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی و اعمال جراحی است که به طور مختصر درمورد آنها بحث خواهیم کرد:

عینک
رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی عینک های دید نزدیک، عینک هایی دوکانونی و تدریجی است. عینک نزدیک بری مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک استفاده می شود.عینک پیر چشمی Presbyopia

عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است.

عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.

انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند.

با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگاز و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.

با پیشرفت سن تغییرات پیر چشمی در عدسی چشم نیز پیشرفت می کنند و چشم پزشکتان عینک یا لنز تماسی قویتری را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، چشم پزشکتان می تواند عینک مطالعه ای تجویز کند که روی لنز استفاده کنید.

روش های جراحی اصلاح پیرچشمی
در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای اصلاح پیرچشمی به کمک روش های مختلف جراحی صورت گرفته است. در زیر خلاصه ای از جدید ترین روش های اصلاح جراحی پیرچشمی و معایب و محاسن هر روش شرح داده خواهد شد:

کراتوپلاستی هدایتی یا CK
کراتو پلاستی هدایتیCoductive Keratoplastyدر این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم. عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد.

در این روش با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

برای انجام این عمل ابتدا چشم پزشک با ریختن قطره های بی حس کننده سطح چشم را بی حس می کند. سپس مارکر مدوری با ماژیک رنگ شده و بر روی قرنیه گذاشته می شود. این علامت گذاری به منظور مشخص شدن محل قرار دادن سر پروب دستگاه رادیو فرکونسی انجام می شود. مسیر اصلاح شبیه کمربندی در محیط قرنیه اعمال می شود و باعت تنگ شدن محیط قرنیه و در نتیجه افزایش انحنای قسمت مرکزی و اصلاح دید نزدیک و بهبود دوربینی و پیر چشمی شود.

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال ۲۰۰۲ برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال ۲۰۰۴ برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد.

فیلم کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video

فیلم تکنیک عمل کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video

کراتوپلاستی هدایتی برای ایجاد مونوویژن یا دید تک چشمی Monovisin
در روش اصلاح “دید تک چشمی یا منوویژن” در افردی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود. توصیه می شود قبل از اصلاح تک دید با کمک لنز تماسی چند هفته قبل از عمل، شرایط بینایی مشابه پس از عمل را برای بیمار ایجاد کرد تا فرد نتیجه عمل را بهتر درک کند.
با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست.

لیزیک و پیر چشمی Monovision LASIK
روش جراحی دیگری که می تواند نیاز به عینک نزدیک را کاهش دهد، لیزیک منوویژن (دید تک چشمی) است. به این معنی که با لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لازک، پی آر کی و …) یک چشم (معمولا چشم غالب) به طور کامل برای دید دور اصلاح می شود و چشم دیگر تعمدا کمی نزدیک بین اصلاح می شود تا فرد دید نزدیک خوبی پیدا کند.

لیزیک تک چشمی برای اصلاح پیرچشمیMonovision LASIK

لیزیک تک چشمی می تواند بر کاهش مشکلات دید نزدیک ناشی از پیر چشمی موثر باشد، زیرا چشمی که کمی نزدیک بین باشد، می تواند اشیاء نزدیک را بدون عینک واضح ببیند. بنا بر این پس از لیزیک تک چشمی، چشم غالب مسئول وضوح دید دور و چشم غیر غالب مسئول دید واضح نزدیک خواهد بود.

لیزیک تک چشمی برای اصلاح پیرچشمیMonovision LASIK

هر نوعی از اصلاح تک چشمی – چه با لنز تماسی و چه با لیزیک و یا سایر روش ها، محدودیت هایی از نظر دید ایجاد می کند. از آنجایی که هر دو چشم به صورت تیمی واحد با هم کار می کنند، با اصلاح تک چشمی دید دور به وضوح زمانی که هر دو چشم برای دور اصلاح شده اند، نخواهد بود.

با این وجود اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک تک چشمی قرار می گیرند، چون بدون عینک دید قابل قبولی برای همه فواصل دور و نزدیک دارند، احساس رضایت نسبی دارند و کاهش اندک وضوح دید دور را در مقایسه با ارزش بدست آوردن دید نزدیک ترجیح می دهند.

همچنین اگر فردی بعد از لیزیک تک چشمی نیاز به وضوح دید دور بهتری برای فعالیت های خاصی مثلا رانندگی در شب داشته باشد، می تواند در این مواقع از عینک یا لنز تماسی استفاده کند.

لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK
روش دیگر لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK است. در لنز تماسی چند کانونی، نواحی مختلف لنز برای اصلاح دید نزدیک، حد وسط و دور طراحی شده است. در این روش تحقیقاتی که بنام لیزیک مولتی فوکال یا پرسبی لیزیک نامیده می شود،به منظور اصلاح پیر چشمی، با کمک لیزر اگزایمر نواحی مشابهی بر روی سطح قرنیه ایجاد می شود.

پرسبی لیزیک هنوز موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA نشده است؛ اما نتایج بررسی های اولیه موثر و کم خطر بودن این روش را اثبات کرده است.

کارگذاری کمرا Kamra Corneal Inlay
کمرا توسط شرکت AcuFocus تولید می شود و درآوریل سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد. این وسیله در بیش از ۵۰ کشور دنیا وجود دارد.

کمرا Kamera corneal inlay

کمرا برای برای کاهش یا حذف نیاز به عینک برای دید نزدیک در افراد ۴۵ تا ۶۰ ساله طراحی شده است. این افراد دید خوبی برای دور دارند ؛اما به علت پیر چشمی دید نزدیک خوبی ندارند.

کمرا بسیار کوچک و ظریف است بطوری که قطر آن ۳.۸ میلیمتر و ضخامت آن ۶ میکرون است. رنگ آن مات است و سوراخی به قطر ۱.۶ میلیمتر در مرکز دارد.

این وسیله به کمک جراحی در مرکز قرنیه و مستقیما در جلوی مردمک چشم کار گذاشته می شود. سوراخ مرکزی کمرا شبیه اثر سوراخ ریز دوربین عمل کرده و دامنه دید را وسعت می بخشد. این مسئله باعث واضح شدن دید نزدیک و در عین حال باقیماندن وضوح دید دور می شود.

به طور معمول کمرا در چشم غیرغالب کارگذاشته می شود. این کار باعث می شود هر دو چشم برای دور دید واضحی داشته باشند و در همان حال چشمی که کمرا دارد برای نزدیک دید خوبی پیدا کند.

عمل کارگذاری کمرا کمتر از ۱۵ دقیقه زمان می برد و و حتی در مطب قابل انجام است. نیازی به بخیه نیست. زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب افراد می توانند طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی به کار و زندگی معمول برگردند.

تفاوت های پیرچشمی و دوربینی
همان‌طور که گفته شد اصطلاح پیرچشمی زمانی است که عدسی چشم سفت و سخت شده و دیگر نمی تواند همانند گذشته به راحتی تغییر شکل دهد و برای تمرکز و دیدن اجسام از خود انعطاف نشان دهد. به همین علت خواندن و مشاهده در محدوده نزدیک برای فرد سخت تر می شود. این در حالی است که در اصطلاح دور بینی اندازه عدسی چشم کوتاه تر از حالت نرمالش می شود. این بیماری یا همان هایپروپیا یک مشکل انکساری تلقی می شود که فرد در دیدن اجسام نزدیک با مشکل مواجه می شود. از جمله علائم دور بینی می توان به:

تاری دید
اشکال در دیدن اجسام نزدیک
در بسیاری از موارد تنبلی چشم
هزینه عمل کمرا پیرچشمی

درمان پیرچشمی به شیوه ای جدید
در ایران برای نخستین بار از روش جدیدی در درمان بیماران مبتلا به پیرچشمی استفاده کرده اند، بهبود پیرچشمی با استفاده از عمل جراحی یکی از متداول ترین شیوه های درمانی است که ضعف رشته های متصل به عدسی چشم را برطرف می کند و قدرت تمرکز و انطباق را به عدسی چشم بازمی گرداند، اما خطر پارگی کره چشم، فرسایش چشم، عفونت و همچنین کاهش خونرسانی به کره چشم ازجمله مشکلاتی است که انجام این روش را با محدودیت مواجه می سازد. معمولا هنگام عمل آب مروارید عدسی طبیعی چشم از چشم خارج شده و به جای آن، لنزهای چشمی تک کانونی کار گذاشته می شود که فرد با استفاده از آن، فقط برای فواصل دور دید خوبی خواهد داشت و در نتیجه فرد برای مطالعه باز هم به عینک نیاز دارد، اما لنزهایی که در این روش جدید از آنها استفاده می شود، از انواع لنزهای چندکانونی و تطابقی هستند که علاوه بر اصلاح دید دور، دید نزدیک و دید میانی را نیز اصلاح می کنند. از این لنزها برای اصلاح و درمان پیرچشمی هم می توان استفاده نمود.
در این روش جدید که برای نخستین بار در سطح کشور مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، از پر کردن کپسول عدسی چشم پس از انجام عمل آب مروارید یا حتی افرادی که با مشکل آب مروارید مواجه نبوده اند، به عنوان راه حل مناسبی برای درمان پیرچشمی استفاده می شود و به این ترتیب در افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهایی از نوع ترکیبی و موسوم به wiol در داخل چشم قرار می گیرد که مشابه عدسی چشم انسان عمل می کند.
معمولا از لنزهای مشابه دیگری نیز در درمان پیرچشمی استفاده می شود که برای رانندگی یا دید در شب مشکلاتی را به وجود می آورند یا این که با گذشت زمان و تغییر سن فرد بیمار، کپسول عدسی بتدریج کور شده و در نتیجه توانایی لنزهای تطابقی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در طراحی و ساخت لنزهای جدید از ۲ مکانیسم تطابقی و چند کانونی به طور همزمان استفاده شده است. می توان گفت کاشتن لنزهای ترکیبی می تواند بهترین و موثرترین راهکار برای درمان پیرچشمی باشد. این لنز در حقیقت با بهره گیری از ساختار عدسی چشم طبیعی انسان طراحی و ساخته شده است که می تواند از طریق تطابق و ساختار چند کانونی، دید بیمار را به نحو موثری اصلاح کند. نکته جالب توجه این است که این لنزها در یک عمل چند دقیقه ای و بدون نیاز به بیهوشی و حتی تزریق بی حسی اطراف چشم و بدون نیاز به پانسمان یا بخیه در داخل عدسی چشم قرار می گیرد. این لنز پس از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در داخل چشم حجیم شده و فضای داخل عدسی چشم را پر می کند و به این ترتیب، مانند عدسی طبیعی عمل می کند.

پیرچشمی

تست پیر چشمی:چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی، پیرچشمی را تشخیص می دهد. علاو بر کنترل سایر بیماریهای چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد.

پیرچشمی از چند سالگی شروع می شود:یرچشمی همانطور که از نامش پیداست، پدیده‌ای مرتبط با افزایش سن است که با افزایش سن فرد دچار این نقص می‌گردد.
پیرچشمی در سنین حدود ۴۰ سالگی شروع شده و از جمله نشانه‌های آن این است که فرد مبتلا به پیرچشمی برای مطالعه روزنامه، کتاب، مجله و یا هر مطلب نوشتاری دیگر مجبور است آنها را در فاصله‌ای نزدیک به چشم نگه دارد که این تلاش برای مطالعه از فاصله نزدیک پیامدهایی مانند سردرد و خستگی چشم را به همراه دارد. پیرچشمی به دنبال کاهش تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر به هر علتی قدرت تطابق طبیعی عدسی چشم کاهش یابد، چشم به صورت خودکار قادر به افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید بینایی قرار می‌گیرد، نخواهد بود. برای اصلاح دید بر اثر عارضه پیرچشمی چه باید کرد؟ نخستین گام برای اصلاح دید بعد از عارضه پیرچشمی این است که فرد از عینک نزدیک‌بین استفاده نماید تا بتواند تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک را فراهم آورد.

عوامل موثر بر بروز پیرچشمی:
دوربینی: که این به انعطاف پذیری زیاد لنزها نیاز دارد.
شغل: این هم یک عامل خطر است بویژه اگر شغل به دید نزدیک نیاز داشته باشد.
جنس: در زنان جوان شیوع بیشتری دارد.
بیماری چشم یا تروما و آسیب به لنزها یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع پیشرفت پیرچشمی شود.
اگر بیماری قند دارید، قند خود را پیوسته کنترل کنید تا به این عارضه مبتلا نشوید.
درمان های خانگی پیر چشمی
درمان پیر چشمی با عسل
چشم نیز مثل سایر اعضاء دچار انواع بیماری ها می شود. استفاده از شربت عسل و لیموترش تازه و یخ، ۳ تا ۴ لیوان در روز
مصرف روزانه ۶ لیوان از مایعات، به خصوص آب (نیم ساعت قبل و دو و نیم ساعت بعداز غذا)
استفاده از کدو حلوایی یا کدو تنبل؛ پس از بخار پز کردن، با عسل و لیموترش تازه و روغن زیتون میل شود
استفاده از روغن زیتون و روغن کنجد در غذاهای روزانه که خون را رقیق می کند و چربی های موجود در خون را از بین می برد
استفاده از شربت عسل به صورت قطره چشمی( روزانه سه بار و هربار ۳ قطره در هر چشم چکانده شود.
روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر خام را ریز خرد کنید و دو ونیم ساعت بعد از هر وعده غذایی با یک لیوان شربت عسل قورت دهید.
سیاه دانه ۵ گرم، تخم شنبلیله ۳۰ گرم، رازیانه ۴۰ گرم، هلیله سیاه ۲۰ گرم، دارچین قلم ۲۰ گرم، زنجبیل قلم ۲۰ گرم، شکر ۵۰ گرم همه را با هم پودر کنید و در یخچال نگهداری کنید صبح، ظهر و شب یک قاشق مرباخوری با یک لیوان شربت عسل میل نمایید.
درمان پیرچشمی با ورزش
ورزش های جلو گیری از پیری چشم پوست اطراف چشم نازک‌ترین و شکننده ‌ترین پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به این که هنگام صحبت‌کردن با دیگران، چشم‌ها کانون توجه محسوب می‌شوند، چین و چروک‌های اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترین علت پیری چهره شناخته شده‌اند. کیست‌های زیر چشمی نیز صدمه زیادی به چهره فرد وارد می‌نماید و باعث ایجاد قیافه‌ای آشفته و پریشان می‌شود. ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند کمک زیادی به چشم‌های پف‌آلود کند. افتادگی پلک‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

ورزش دادن چشم ها جهت جلوگیری از پیر چشمی

تمرین شماره ۱
دو طرف سر خود را – در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن کشیده شوند و در همین حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.

تمرین شماره ۲
در حالی‌که چشم‌هایتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشینید. همان‌طور که پلک چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پایین نگاه کرده و بعد تا جایی که ممکن است به بالا نگاه کنید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید.

تمرین شماره ۳
با چشم‌های باز و آرام، به صورت راست بنشینید. پلک بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید. بعد چشم‌ها را کاملا باز کنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود. وقتی پا به سن می‌گذاریم، عدسی چشم، سفت و ماهیچه‌‌هایی که آن را کنترل می‌کنند، ضعیف می‌شوند. ماهیچه‌های ضعیف شده نمی‌توانند عدسی چشم را به راحتی خم و پهن کنند، در نتیجه نوری که از طرف اشیا وارد چشم می‌شود، دقیقا روی شبکیه متمرکز نشده و اشیا با وضوح دیده نمی‌شوند. پیرچشمی واقعی، معمولا از سن ۷۰ سالگی به بعد ظاهر شده و کل میزان بینایی فرد (دور و نزدیک) را به علت پوسیدگی شبکیه چشم کاهش می دهد.پس پیرچشمی زودرس پیش از این رده ی سنی صورت خواهد گرفت. در پیرچشمی در واقع بیمار قدرت تمرکز خود روی اشیا را از دست می‌دهد. این بیماری بخشی از روند طبیعی افزایش سن است و هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را به تدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. اما باید بدانید پیرچشمی مساله نگران‌کننده‌ای نیست و به راحتی قابل درمان و اصلاحند.

استفاده از لنزهای چند کانونه
یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات چشم، از بین رفتن بینایی ناشی از یک وضعیت طبیعی و مرتبط با سن به نام پیر چشمی است. اکثر افراد حتی اگر در دوره جوانی از بینایی ۱۰/۱۰ برخوردار باشند و یا بعد از عمل لیزیک یا لازک به وضعیت بینایی عالی و کامل دست یابند ، با رسیدن به سنین ۴٠ تا ۵٠ سالگی دچار پیرچشمی خواهند شد. در گذشته، درمان معمول برای پیر چشمی استفاده از عینک مطالعه یا عینک های چند کانونی و یا استفاده از لنزهای پیشرفته بود.
بعد از جراحی حتماً هماهنگی لازم را به عمل بیاورید تا یکی از نزدیکان شما را به منزل برساند. برای محافظت از چشم باید عینک آفتابی به چشم بزنید یا چشم‌ها را با پد بپوشانید

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر