یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از کجا بفهمیم دارویی که خورده ایم ما را مسموم کرده

عکس, از کجا بفهمیم دارویی که خورده ایم ما را مسموم کرده

در صورت بروز نشانه های زیر پس از مصرف دارو با دوز بالا یا دوز اشتباه یا داروی تاریخ مصرف گذشته حتما به پزشک مراجعه کنید :

۱. فراخ شدن مردمک چشم‌ها
مسمومیت دارویی که مصرف بیش از حد داروهای خانواده آتروپین یا داروهای مشابه آن ایجاد می‌کنند، با علامت فراخ شدن مردمک چشم خودنمایی می کند. البته معاینه چشم به شکل واضح‌تری از وجود این نوع مسمومیت خبر خواهد داد.

۲. درد در ناحیه قفسه سینه
ممکن است بعد از مصرف دارویی ناشناخته و یا استفاده زیاد از دارویی تجویز شده، در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد کنید. در این صورت می‌توانید این درد را جزء علامت‌های مربوط به مسمومیت دارویی بدانید.

۳. بالا رفتن دمای بدن به شکل غیرعادی
وقتی به مصرف یک دارو، بیش از حد مجاز اقدام می‌کنید، ممکن است مدتی بعد از خوردن یا استفاده از آن، دچار تب شوید و در این صورت یکی دیگر از نشانه‌های مربوط به مسمومیت دارویی را تجربه کرده‌اید.

۴. تحرک و قدم زدن زیاد
بالا بودن دوز مصرف بعضی داروها باعث بی‌قراری در افراد می‌شود و ممکن است بعد استفاده از آن‌ها به شکل غیر ارادی فعالیت فیزیکی شما افزایش پیدا کند. لذا در این حالت ممکن است به راه رفتن زیاد و تحرک‌هایی از این دست، روی بیاورید و این یکی از نشانه‌های مربوط به مسمومیت دارویی است.

۵. حالت تهوع و استفراغ
بعد از مصرف داروهای غیر مجاز یا استفاده مقدار زیادی از داروهای دیگر، سیستم گوارش با حالت تهوع و استفراغ واکنش نشان می‌دهد و مکانیسم آن سعی در خارج کردن این مقدار غیرطبیعی دارو از بدن و ایجاد تعادل در آن را دارند. پس ایجاد حالت تهوع و همچنین استفراغ را نیز می‌توان از دیگر علائم مسمومیت دارویی دانست.

۶. لرزش و تشنج
بروز این حالات مربوط به زمانی است که مقدار مصرف دارو به حد خطرناک و نگران کننده رسیده است و بدن واکنش‌های شدیدتری از قبیل تشنج و ارتعاش های محسوس نشان می‌دهد.

۷. کبود و تیره شدن لب‌ها یا انگشت‌ها
از دیگر علائم مسمومیت دارویی، نشانه‌هایی است که در برخی قسمت‌های پوست نظیر لب یا انگشت ها نمود می یابد. چنانچه پس از مصرف خودسرانه دارو یا استفاده بیش از حد داروهای تجویز شده و یا خوردن داروهای تاریخ مصرف گذشته، متوجه وجود لکه‌های کبودی و تیره رنگ بر روی لب‌ها و انگشتان خود شدید، احتمال مسمومیت دارویی بسیار زیاد است.

۸. سرگیجه‌های شدید و کلافگی
چنانچه بعد از مصرف غیرعادی دارو دچار سرگیجه و سردرگمی شوید، یکی دیگر از نشانه‌های مسمومیت دارویی در شما به وجود آمده است.

۹. منقطع شدن تنفس
اگر بعد از مصرف دارو دچار نفس تنگی، ضعف در تنفس و دیگر مشکلات مربوط به نفس کشیدن شوید و به هنگام عمل دم و بازدم احساس ناراحتی کنید، مسمومیت دارویی شما را با یکی دیگر از نشانه‌های خود مواجه کرده است. همچنین گاهی نفس کشیدن با ایجاد صداهای نامفهومی مثل خرخر همراه بوده و همین اصوات، تبادل هوا در مجاری تنفسی را با مشکل روبرو می‌کنند.

۱۰. عدم تسلط بر رفتار عمومی
از کف دادن اختیار و انجام کارهای غیر ارادی پس از خوردن داروهایی با دوز نامناسب، از دیگر علامت‌های مربوط به مسمومیت دارویی است که گاهی فرد به آن دچار خواهد شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر