یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اسم اولین قرص اختصاصی کرونا که وارد بازار شد

عکس, اسم اولین قرص اختصاصی کرونا که وارد بازار شد

بریتانیا اولین داروی اختصاصی کرونا را وارد بازار کرد. این دارو اولین قرص مخصوص این بیماری است . مولنوپیراویر دارویی است که امید است درمان بیماران کرونایی را تضمین کند. این قرص با نام تجاری Lagevrio توسط شرکت‌های دارویی Ridgeback Biotherapeutics، Merck، Sharp و Dohme (MSD) ساخته شده است. به گفته ساجد جاوید، وزیر بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی بریتانیا، این دارو یک برگ برنده در تقابل با همه گیری بوده و می‌تواند ما را به شکست نهایی کرونا نزدیک کند.. از آنجایی که این دارو، یک داروی خوراکی است، می‌توان آن را در خانه مصرف کرد در حالی که سایر درمان‌های ویژه کرونا به صورت وریدی یا تزریقی توسط متخصصین مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود. این دارو برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خفیف تا متوسط در عرض ۵ روز پس از ظهور علائم تجویز می‌شود.

مصرف این دارو برای زنان باردار ممکن نیست.استفاده از «مولنوپیراویر» برای بیماران مبتلا به کووید۱۹ خفیف تا متوسط تجویز شده و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مشکلات و عوارضی همچون چاقی، پیری، دیابت یا بیماری‌های قلبی ارتباطی با این دارو نداشته و افراد دارای این عوارض نیز می‌توانند از «مولنوپیراویر» استفاده کنند.

«مولنوپیراویر» با اختلال در تولید مثل ویروس عمل می‌کند. هنگامی که ویروس وارد سلول‌های بدن می‌شود، ژنوم خود را که نه از دی ان‌ ای بلکه از RNA یا همان اسید ریبونوکلئیک ساخته شده است، تکثیر می‌کند. سپس این ژنوم‌های تکثیر شده به ذرات کامل ویروس تبدیل و از سلول خارج شده و به گسترش در بدن ادامه می‌دهند. در این میان مولکول‌های «مولنوپیراویر» توسط سلول‌های آلوده به ویروس جذب شده و در آنجا به نسخه معیوب بلوک‌های سازنده RNA تبدیل می‌شوند. بنابراین، هنگامی که ویروس تلاش می‌کند تولید مثل کند، ذرات ویروس به دست آمده دارای مواد ژنتیکی معیوب هستند و دیگر نمی‌توانند تکثیر شوند. این عمل بدان معناست که بار ویروسی در بدن کم باقی مانده و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی کاهش پیدا می‌کند.
از آنجایی که «مولنوپیراویر» RNA ویروس کرونا را به خوبی هدف قرار می‌دهد، دارویی موثر در برابر این ویروس محسوب می‌شود. البته استفاده از این دارو دارای محدودیت‌هایی نیز بوده و پروفسور «پنی وارد» استاد کینگز کالج لندن در این زمینه گفت: به دلیل خطر آسیب رساندن به جنین داخل رحم نمی‌توان از «مولنوپیراویر» برای زنان باردار استفاده کرد.آزمایش‌های بالینی، نشان می‌دهد مصرف «مولنوپیراویر» در کاهش خطر بستری شدن یا مرگ بزرگسالان در معرض خطر مبتلا به کووید۱۹ خفیف تا متوسط، تا ۵۰ درصد موثر است. گفتنی است این قرص باید ظرف پنج روز پس از ظاهر شدن علائم به بیمار داده شود واگر پس از بستری شدن بیمار در بیمارستان مصرف شود بی اثر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر