یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اسم قطره های استریل چشم و موارد مصرف آنها

عکس, اسم قطره های استریل چشم و موارد مصرف آنها

 قطره استریل چشمی سیپلکس (Ciplex)
سیپلکس (سیپروفلوکساسین)، یک آنتی‌بیوتیک است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. از سیپلکس برای درمان عفونت‌های باکتریایی چشم و درمان زخم قرنیه استفاده می‌شود. این قطره برای درمان عفونت‌های ویروسی و قارچی چشم مفید نیست.

عوارض مصرف:‌

خشکی یا آبریزش چشم‌، درد چشم، پلک‌های قرمز یا پف کرده، تاری دید و خارش خفیف چشم‌ها از شایع‌ترین عوارض سیپلکس به شمار می‌روند. اگر به مشکلاتی مثل کهیر، مشکلات تنفسی و تورم صورت و گلو مبتلا شدید، به اورژانس مراجعه کنید. علائمی که باید بعد از مشاهده آن‌ها فورا با پزشک تماس بگیرید، عبارتند از: سوزش شدید، تورم، قرمزی و آبریزش چشم‌.

 قطره استریل چشمی کلرامفنیکل (Chloramphenicol)
کلرامفنیکل، یک آنتی‌بیوتیک است. این قطره استریل چشمی عفونت‌های باکتریایی چشم را درمان می‌کند؛ بنابراین، نمی‌توانید از آن برای درمان عفونت‌های ویروسی یا قارچی چشم استفاده کنید. معمولا از این دارو ۶-۲ بار روز یا طبق دستور پزشک استفاده می‌شود.

عوارض مصرف:‌

معمولا استفاده از کلرامفینیکل عوارض جانبی مهمی ندارد. این قطره در بعضی از افراد باعث سوزش، خارش و قرمزی چشم‌ها، تاری دید و حساسیت به نور می‌شود. احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک جدی بسیار نادر است؛ با این حال، در صورت مشاهده علائمی مثل بثورات جلدی، تورم صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و اختلال تنفس فورا به پزشک مراجعه کنید.

قطره اشک مصنوعی
این نوع قطره‌ها به مرطوب نگه داشتن چشم‌ها کمک می‌کنند. معمولا از اشک مصنوعی برای درمان سوزش و مشکلات ناشی از خشکی چشم‌ها استفاده می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که از این دارو نمی‌توان برای درمان یا جلوگیری از عفونت چشم استفاده کرد. اگر چشم‌های شما دچار عفونت شده، قبل از مصرف اشک مصنوعی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

 قطره استریل چشمی باکتی ماید (Bactimide)
قطره استریل چشمی باکتی ماید (سولفاستامید)، یک آنتی‌بیوتیک است که در درمان عفونت‌های باکتریایی چشم کاربرد دارد. این قطره برای درمان عفونت‌های ویروسی و قارچی مناسب نیست. از باکتی ماید نباید برای کودکان زیر ۲ ماه استفاده کرد.

عوارض مصرف:‌

قرمزی و سوزش خفیف چشم‌ها، از رایج‌ترین عوارض باکتی ماید محسوب می‌شود. اگر علائم واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو را مشاهده کردید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر چشم‌های شما دچار تورم، قرمزی و آبریزش شد، فورا با پزشک تماس بگیرید؛ چون ممکن است شدت عفونت بیشتر شده باشد یا حتی به یک عفونت جدید مبتلا شده باشید.

 قطره استریل چشمی نفازولین (Naphazoline)
نفازولین، یک وازودیلاتور است که باعث انقباض عروق خونی چشم می‌شود. این قطره در درمان خارش و قرمزی چشم‌ها که از آلرژی یا سرماخوردگی ناشی می‌شود، نقش دارد.

اگر بعد از مصرف نفازولین قرمزی چشم بیشتر شد یا به مشکلاتی مثل درد چشم، تغییر بینایی، سرگیجه شدید و سردرد مبتلا شدید، استفاده از قطره را متوقف کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید. افرادی که به گلوکوم با زاویه تنگ (نوعی از بیماری آب سیاه) مبتلا هستند، نباید از این قطره استریل چشمی استفاده کنند. افراد مبتلا به بیماری قلبی، پرفشاری خون، دیابت، اختلال تیروئید و عفونت چشم باید قبل از مصرف نفازولین با پزشک مشورت کنند.

در صورت مصرف داروهای ضد افسردگی (آمی ‌تریپتیلین، نورتریپتیلین و ایمی پرامین)، ارگوتامین، فنلزین و ایزوکربوکسازید، درباره بی‌خطر بودن مصرف نفازولین چشمی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

 قطره‌های چشمی استروئید
این دسته از قطره‌ها که جز کورتون‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، حتما باید تحت نظر پزشک استفاده شوند. بتامتازون، پردنیزولون، دگزامتازون و هیدروکورتیزون از جمله قطره‌های چشمی استروئید هستند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌های چشمی را درمان کنند؛ با این حال، استفاده طولانی مدت از آن‌ها ممکن است به مشکلات جدی مثل گلوکوم (آب سیاه) و آب مروارید منجر شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر