یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اسم و معرفی تمام داروهای درمان قند بالا

عکس, اسم و معرفی تمام داروهای درمان قند بالا

یکی از داروهای مهم قند بالا گلی‌بن‌کلامید، گلی‌کلازید است . این قرص‌ها با فاصله ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از وعده غذاییکه توسط پزشک تعیین شده، مصرف شوند.به دلیل احتمال افت قند خون با مصرف این دسته دارویی توجه به تشخیص و درمان افت قند خون بسیار مهم است. افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی ـ عروقی، در زمینه مصرف این داروها با پزشک حتماً مشورت شود.گاهی این دارو به فرم آهسته رهش تجویز می‌شود، در این صورت معمولاً یک بار در روز به همراه صبحانه توصیه می‌شود و نباید به صورت نصف و دو بار در روز استفاده شود.
اثر: تحریک لوزالمعده (پانکراس) و افزایش ترشح انسولین

متفورمین : از آنجایی که ممکن است برخی افراد در چند هفته نخست با مصرف این دارو دچار مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و دل‌درد شوند، بهتر است این قرص‌ها با معده پر استفاده شوند، به عنوان مثال بلافاصله قبل یا بعد از صبحانه و یا شام.در رابطه با لزوم قطع این دسته دارویی پیش از انجام سی‌تی‌اسکن و یا جراحی حتماً با پزشک مشورت نمایید. مصرف طولانی مدت قرص‌های این دسته ممکن است با کمبود ویتامین B12 همراه باشد که با مشورت پزشک و در صورت نیاز مصرف مکمل ویتامین B12 قابل مدیریت است.گاهی این دارو به فرم آهسته رهش تجویز می شود، در این صورت معمولاً یک بار در روز به همراه شام توصیه می شود. اثر: کاهش مقاومت به انسولین در بدن و مهار تولید و آزاد شدن قند از کبد

آکاربوز :چنانچه به هر دلیلی وعده غذایی حذف شود، دوز این دارو باید حذف شود و دوز بعدی نیز دو برابر نشود. شروع این دارو ممکن است با مشکلات گوارشی نظیر نفخ و معده درد و مشکلات روده‌ای همراه باشد که به مرور بهتر می‌شود.این داروها باید با اولین لقمه غذا مصرف شود.اثر: کاهش جذب کربوهیدرات موجود در وعده غذایی

پیوگلیتازون: این دارو باید روزانه در یک ساعت مشخص مصرف شود و به وعده‌های غذایی ارتباطی ندارد و با حذف وعده غذایی نیازی به حذف دوز دارو نیست.
اثر: کاهش مقاومت به انسولین در بدن.مصرف این دارو می‌تواند با تجمع آب در بدن و افزایش وزن همراه باشد. بیمارانی که دچار نارسایی احتقانی قلب هستند، در رابطه با مصرف این دارو با پزشک خود حتماً مشورت نمایند.

ریپاگلینید: این قرص‌‌ها باید ۱۵ دقیقه پیش از وعده غذایی که توسط پزشک تعیین شده، مصرف شوند.: احتمال افت قند خون با مصرف این دسته دارویی نسبت به سولفونیل‌اوره‌ها کمتر است، اما در صورت حذف وعده غذایی، برای پیشگیری از بروز افت قند خون، با نظر پزشک دوز این دارو حذف شود و دوز بعدی نیز دو برابر نشود.
اثر: تحریک لوزالمعده (پانکراس) و افزایش ترشح انسولین

سیتاگلیپتین، لیناگلیپتین: این داروها باید روزانه در یک ساعت مشخص مصرف شوند و با وعده‌های غذایی ارتباطی ندارند و با حذف وعده غذایی نیازی به حذف دوز دارو نیست. چنانچه مصرف این گروه دارویی با درد معده‌ای که به پشت تیر می‌کشد، استفراغ و تهوع همراه بود، مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک خود مشورت نمایید.

امپاگلیفلوزین: این دسته دارویی باید روزانه در یک ساعت مشخص صبح‌ها مصرف شود و با وعده‌های غذایی ارتباطی ندارد و با حذف وعده غذایی نیازی به حذف دوز دارو نیست.در هفته‌های اول شروع این دارو احتمال تکرر ادرار وجود دارد که به مرور کاهش می‌یابد. همچنین با توجه احتمال بروز عفونت‌های دستگاه تناسلی بانوان با مصرف این دارو افزایش می‌یابد، درنتیجه مصرف‌کنندگان این دارو باید توجه ویژه‌ای به نکات بهداشتی داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود در بیماری‌هایی که به طور خاص با تب و عفونت همراه هستند، با مشورت پزشک مصرف این دارو قطع شود.
اثر: دفع قند اضافه از طریق ادرار

قرص‌های خوراکی ترکیبی:برخی از داروهای خوراکی به صورت ترکیبی از متفورمین و سیتاگلیپتین و یا متفورمین و امپاگلیفلوزین تجویز می‌شوند. در رابطه با مصرف این داروها حتماً دستور پزشک را رعایت نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر