یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اضطراب اجتماعی ودرمان های دارویی و روان شناختی آن

عکس, اضطراب اجتماعی ودرمان های دارویی و روان شناختی آن
متاسفانه یکی از اختلال های رایج در بین جوانان اضطراب اجتماعی یا همان فوبیای اجتماع است که باید حتما ریشه یابی و درمان شود. کسانی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می­‌برند قابل تحمل نیست و نمی‌­توانند در موقعیت اجتماعی آرامش خود را حفظ کنند.افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به شدت از طرد شدن، انتقاد، قضاوت یا مورد تایید قرار نگرفتن واهمه دارند. بنابراین، فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تا جایی از نظر اجتماعی حرفه­‌ای رفتار می­‌کند که احتمال مورد تایید واقع نشدن هنگام اجرا را برای خود متصور شود ، بدین ­ترتیب، فوبیای اجتماعی با خجالت کشیدن یکی نیست.افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی وضعیتی را تجربه می­‌کنند که نامش را «خودشیفتگی وارونه» گذاشته‌ایم. درحالی­ که افراد خودشیفته در تعریف از خود اغراق و توجه را به خود جلب می‌­کنند، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی خودشان را دست کم می­‌گیرند و از این­که در مرکز توجه باشند، می­‌گریزند.از آن­جایی که افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی معتقدند همه­‌ی توجه­‌ها به سوی آن­‌هاست تا با کوچک­‌ترین اشتباه (واقعی یا فرضی) مورد نقد قرار بگیرند، اغلب بسیار تلاش می­‌کنند تا به هر قیمتی شده از موقعیت­‌های اجتماعی و اجرا در جمع بپرهیزند. اگر نتوانند از موقعیت اجتناب کنند، از شدت اضطراب از پا در می­‌آیند و دچار واکنش‌­های فیزیکی مانند بالا رفتن ضربان قلب، تندنفسی، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و دل­پیچه می‌شوند که حمله­‌ی عصبی را به دنبال دارد.درمان شناختی رفتاری به بیماران یاد می‌­دهد علت احساس اضطراب چیست و ابزارهایی برای کنترل اضطراب ارائه می­‌کند.بیمار به­ واسطه­‌ی تمرین­‌های مدیتیشن و مراقبه، نقش‌­آفرینی و تمرین مهارت­‌های اجتماعی با مهارت­‌های مفید آشنا می‌­شود. فرد به­ صورت نظام‌­مند در معرض موقعیت­‌هایی که از آن­ واهمه دارد قرار می­‌گیرد و توانایی روبه‌رو شدن با ترس‌­های خود را به دست می­‌آورد.در عین حال فرد بیمار، از طریق بازسازی شناختی با الگوهای فکری منفی خود، که باعث ایجاد اضطراب می­‌شود، آشنا خواهد شد. فوبیای اجتماعی لزوما نباید منجر به تضعیف توانایی فرد شود.اگر از این اختلال رنج می­‌برید یا کسی را می­‌شناسید که دچار این اختلال است، امروز بیشتر از هر زمان دیگر می­‌توانید احساس آسودگی و آزادی ناشی از یک زندگی فعال را تجربه کنید. اجازه ندهید اضطراب اجتماعی شما را از برخوردار شدن از تمام امکانات زندگی محروم کند.
چندین نوع مختلف از داروها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شوند. هریک از آن ها مزایا و معایب خودشان را دارند که بستگی به موقعیت خاص شما دارد. این بدین معنی است که چندین نوع از داروها ممکن است در بهبود علائم اختلال اضطراب اجتماعی مفید باشند و یا یکی از آن ها ممکن است، برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی شما موثر باشد.
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
داروهای SSRIs اولین گزینه درمانی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی هستند که به دلیل عوارض جانبی قابل تحمل و سهولت تجویز آن ها می باشد. به هرحال، به دلیل پتانسیل ایجاد اثرات ترک، مصرف داروهای SSRIs باید در انتهای درمان به تدریج کاهش پیدا کنند. گزینه ها شامل موارد زیر هستند:
• پاکسیل CR (پاروکستین)
• لووکس CR (فلووکسامین)
• زولوفت (سرترالین)
• لکساپرو (سیتالوپرام)
• سلکسا (سیتالوپرام)
• پروزاک (فلوکستین)
مهارکننده های بازجذب سروتونین – نور اپی نفرین (SNRIs)
SSRIsها یک کلاس از ضدافسردگی ها هستند که در درمان اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند و روی نوروترنسمیتر سروتونین عمل می کنند. گزینه ها شامل موارد زیر هستند:
• افکسور XR (ونلافاکسین)
• سیمبالتا (دولوکستین)
• پریستیک (دس ونلافاکسین)
مهارکننده های مونو آمین اکسیداز (MAOIs)
در گذشته داروهای MAOIsموثرترین درمان برای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته می شدند؛ به هرحال، اگر دستورالعمل های غذایی و دارویی به درستی دنبال نشوند، این داروها دارای ریسک عوارض جانبی جدی هستند. گزینه های دارویی در این گروه، شامل موارد زیر هستند:
• ناردیل (فنلزین)
• پارنات (ترانیل سیپرومین)
• مارپلان (ایزوکربوکسازید)
امروزه، به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی، داروهای MAOIs در درمان اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار نمی گیرند. برخی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که فنلزین (نام برند ناردیل)، موثرترین دارو برای اختلال اضطراب اجتماعی است.
بلاک کننده های بتا
بلاک کننده های بتا معمولا قبل از یک رویداد ایجاد کننده ی اضطراب مانند یک نمایش، برای کاهش علائم اضطراب مانند ضربان قلب بالا، لرزش دستان و دلشوره داشتن به صورت خوراکی مصرف می شوند. گزینه ها شامل موارد زیر هستند:
• ایندرال (پروپرانولول)
• تنورمین (آتنولول)
بلاک‌کننده های بتا در موقعیت هایی که نیاز به وضوح ذهنی دارند، مفید هستند چون آن ها روی توانایی شناختی، عارضه ی جانبی ندارند.
بنزودیازپین ها
بنزودیازپین ها، آرام بخش های ملایمی هستند که علایم اضطراب را توسط آرام کردن سیستم عصب مرکزی کاهش می دهند. اگرچه عملکرد سریعی دارند و به خوبی تحمل می شوند اما پتانسیل ایجاد اعتیاد دارند و نباید برای کسانی که اختلال سوء مصرف مواد دارند تجویز شوند. گزینه های دارویی در این گروه، شامل موارد زیر هستند:
آتیوان (لورازپام)
والیوم (دیازپام)
زاناکس (آلپرازولام)
کلونوپین (کلونازپام)
این کلاس از داروها به عنوان اولین گزینه برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته نمی شوند.
سایر داروها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی
چندین گزینه ی دارویی دیگر نیز وجود دارند که پزشکان ممکن است آن ها را در نظر بگیرند از جمله:
ویستاریل (هیدروکسیزین)
بوسپار (بوسپیرون هیدروکلرید)
اگر شما از گزینه های درمانی خود اطمینان ندارید، با پزشک خود در مورد پتانسیل استفاده از دارو برای موقعیت خاص خودتان صحبت کنید.
درمان های روانشناختی
روان درمانی می تواند به تنهایی یا همراه با تجویز دارو مورد استفاده قرار بگیرد. گزینه های مختلف شامل روش های روانشناختی هستند که هدف آن ها کمک به فرد برای تغییر رفتار خودش در جهت مطلوب می-باشد. از قدیم یک حالت خجالت‌زدگی برای رفتن پیش روانپزشک یا روان‌درمان وجود داشته است. اما میلیون ها نفر پیش روانشناس می روند و از آن سود می برند. هیچ چیز خجالت‌آوری در مورد این کار وجود ندارد.
رفتاردرمانی شناختی (CBT)
درمان CBT، نوعی از روان درمانی است که برای اصلاح افکار و رفتارهای شما طراحی شده است، به نحوی که تاثیر مثبتی روی عواطف شما بگذارد.
سه نوع از تکنیک های CBT
• در معرض قراردادن
• بازسازی شناختی
• آموزش مهارت های اجتماعی
درمان از طریق در معرض قراردادن
در معرض قرار دادن، می تواند از طریق تصویرسازی یا تجربه یک نمایش یا موقعیت اجتماعی خاص در زندگی واقعی انجام شود. اگر شما اختلال اضطراب اجتماعی خیلی شدید دارید، درمانگر شما ممکن است با تصویرسازی در معرض قرار دادن، کار را آغاز کند و در نهایت به سمت در معرض قراردادن در زندگی واقعی حرکت کند.
اصل اجرای درمان با روش در معرض قرار دادن، این است که از طریق تمرین و تجربه، شما با موقعیت هایی که از آن ها اجتناب می کنید، راحت تر برخورد می‌کنید. در ادامه برخی تمرین های در معرض قراردادن پیشنهاد شده‌اند که شما می توانید خودتان آن ها را انجام دهید.
بازسازی شناختی
درمان اختلال اضطراب اجتماعی – راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی – دکتر آل یاسین
بازسازی شناختی روی علائم شناختی SAD تمرکز دارد از جمله: اعتماد به نفس ضعیف، ترس از ارزیابی منفی توسط سایرین و خطای تخصیص منفی (تخصیص پیامدهای مثبت به شانس و پیامدهای منفی به نقاط ضعف خودتان).
بازسازی شناختی شامل یک مجموعه ای از تمرین هاست که برای شناسایی افکار منفی، ارزیابی اینکه آن ها تا چه حد درست هستند و ساخت افکار جایگزین برای به چالش کشیدن افکار منشا طراحی شده اند. بازسازی شناختی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی دارای اهمیت است که به دلیل وجه شناختی قدرتمند اختلال و اینکه این باورها چه مقدار دوام دارند، می باشد.
آموزش مهارت های اجتماعی
آموزش مهارت های اجتماعی شامل تمرین های مختلف مانند مدل سازی، تمرین و نقش بازی کردن که برای کمک به افراد برای یادگیری رفتارهای مناسب و کاهش اضطراب در موقعیت های اجتماعی طراحی شده اند، می باشد.
همه ی افراد به عنوان بخشی از درمان خودشان به آموزش مهارت های اجتماعی نیاز ندارند. این تمرینات به طور اختصاصی برای افرادی طراحی شده اند که نقایص واقعی در تعاملات اجتماعی دارند که فراتر از اضطراب اجتماعی هستند. حوزه هایی که ممکن است برای آموزش مهارت های اجتماعی هدف گرفته شوند، شامل تماس چشمی، مکالمه، ابراز وجود و تماس تلفنی است.
پذیرش و تعهد درمانی
پذیرش و تعهد درمانی (ACT)، برای اختلال اضطراب اجتماعی یک تکنیک جدید است که بعداز CBT توسعه پیدا کرده است. آن بر اساس فلسفه بودایی است. از طریق ACT، شما یاد می گیرید که چطور افکار منفی و اضطراب را بپذیرید به جای اینکه تلاش کنید تا آن ها را نادیده بگیرید. توسط رهانیدن خود از اضطراب اجتماعی این توقع وجود دارد که علائم شما به طور طبیعی کمتر شوند. یک درمانگر ACT، از تمرینات تجربی، مداخلات ارزشی و آموزش مهارت های ذهن‌آگاهی به عنوان بخشی از درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می کند.
درمان از طریق روانکاوی
درمان روانکاوی و روانشناختی شامل استفاده از یک درمانگر است که به شما برای درک مشکلات دوران کودکی که ممکن است موجب ایجاد اضطراب اجتماعی شما شده باشند، کمک می کند. این برای افرادی که کشمکش های حل نشده ی عمیق تری دارند که موجب اضطراب اجتماعی آن ها شده است، مفیدتر است. روانکاوی ممکن است در برخی موارد، برای کشف مقاومت بالقوه به تغییر نیز سودمند باشد.
درمان های تکمیلی
درمان اختلال اضطراب اجتماعی – راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی – دکتر آل یاسین
درمان های جایگزین برای اختلال اضطراب اجتماعی شامل مواردی مثل استفاده از مکمل های غذایی، آروماتراپی و یوگا می باشد. بیشتر درمان های جایگزین از نظر علمی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تایید نشده اند. همچنین، درمان های جایگزین ممکن است دارای سرعت و دقت درمان‌های استاندارد و اصلی نباشند.
یافتن روش درمانی مناسب
مراحل یافتن درمان اختلال اضطراب اجتماعی، مشابه با هر اختلال روانی دیگری است و شامل موارد زیر است.
۱. با یک فرد مانند پزشک یا مشاور مذهبی در مورد مشکلاتی که دارید صحبت کنید. شما حتی می توانید با گفتن به یک دوست یا یکی از اعضا خانواده کار خود را شروع کنید و از او درخواست حمایت کنید.
۲. اگر پزشک قادر به ارجاع شما به یک متخصص سلامت روان نیست، می‌توانید عباراتی مانند “یک درمانگر اختلال اضطراب اجتماعی در شهر خود” را جستجو کنید. متخصصینی که خدمات درمانی مربوط به سلامت روان را ارائه می کنند معمولا شامل روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران هستند.
۳. برای گرفتن وقت ملاقات تماس بگیرید و در مورد هزینه ی خدمات و اینکه آیا توسط بیمه پوشش داده می شوند یا نه، صحبت کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر