یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

اطلاعاتی سودمند درباره خودرو دنا

عکس, اطلاعاتی سودمند درباره خودرو دنا

ودرو دنا بر روی خط تولید شرکت ایران خودرو قرار دارد و در چهار کلاس متفاوت به بازار داخلی عرضه می‌شود که همگی آن‌ها از لحاظ فنی کاملا یکسان بوده، اما از نظر امکانات رفاهی یا تجهیزات ایمنی با یکدیگر تفاوت دارند.دنا نیز همچون سمند، سورن و… روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی‌شده است و این مسئله به این معناست که دنا ازلحاظ ابعاد تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. در یک نگاه کلی به دنا، با یک سدان خانوادگی در سگمنت D مواجه هستیم که طراحی به‌مراتب بروزتر و جسورانه‌تری نسبت به محصولات سابق ایران‌خودرو دارد. گرچه طراحان دنا تمام سعی خود را برای ایجاد تفاوت در این محصول نسبت به خودرو مادر (سمند) داشته‌اند، اما پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بیشتر از این تحمل این تغییرات را ندارد و علی‌رغم تمام تلاش‌های تیم طراحی هنوز هم نقص‌های اسکلت‌بندی سمند (همچون ستون A سمند که مانع دید کافی در جلو خودرو می‌شود) در دنا نیز به چشم می‌خورد.در بخش جلویی دنا با چراغ‌هایی مکعبی مواجه هستیم که در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و اسپرت این خودرو، نمایی جسورانه و جوان‌پسند را خلق کرده است. در بخش پشتی خودرو هم با یک طراحی منحصربه‌فرد مواجه هستیم که گرچه متفاوت و مدرن به نظر می‌رسد اما هیچ هماهنگی با بخش جلویی خودرو ندارد و این امر ممکن است برای برخی خریداران کمی دلسردکننده باشد. نمایی جانبی دنا کاملا یادآور طراحی قدیمی سمند است و جز دستگیره درب‌ها و افزایش ناچیز حجم گلگیرها هیچ نکته خاصی در آن دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی دنا:در رابطه با طراحی بخش داخلی دنا می‌توان گفت که گرچه مهندسین سعی در تغییر کامل این فضا داشته‌اند، اما به‌محض قدم گذاشتن به داخل این خودرو با فضا آشنایی مانند آنچه در پژو پارس، سمند و سورن وجود دارد، مواجه می‌شوید که با توجه به پلتفرم مشترک این خودروها این موضوع چندان هم دور از انتظار نمی‌تواند باشد.صندلی‌های به‌ کار رفته در این خودرو از عرض نسبتا کمی برخوردار بوده و رویه‌ای از جنس مخمل دارند؛ اما برخلاف رویه نرمین آن‌ها، صندلی‌های این اسب ایرانی بسیار خشک هستند که در زمان رانندگی‌های طولانی‌مدت بشدت آزاردهنده‌ خواهد بود. شرکت ایران‌خودرو صندلی‌های دنا را به امکاناتی همچون تنظیم برقی در ۶ جهت، تنظیم ارتفاع و زاویه پشت‌سری‌های ردیف جلو و قابلیت نصب صندلی کودک مجهز کرده است که در سایر محصولات این کمپانی بسیار کم‌نظیر است.
داشبورد دنا را می‌توان کاملا بروز و با ارگونومی مناسب دانست که در طراحی آن به‌وضوح از داشبورد هیوندای سوناتا YF الهام گرفته‌شده است. متأسفانه استفاده از پلاستیک نامرغوب و خشک به‌عنوان مواد اولیه ساخت داشبورد چندان شایسته خودرویی در این بازه قیمتی به نظر نمی‌رسد و همچنین باعث می‌شود بعد از مدت اندکی، صداهایی از بخش‌های مختلف آن به گوش برسد. ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در رده قیمتی خود از امکانات متوسطی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا تصویری لمسی مجهز به رهیاب، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، چراغ نقشه‌خوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، ۲ کیسه هوا و… اشاره کرد.

موتور پیشرانه‌های نصب‌شده روی دنا از نوع EF7 است که نمونه آن‌ها را قبلا روی سمند و سورن دیده بودیم. این پیشرانه‌ها نسبت به پیشرانه‌هایی همچون XU7 یا XUM که سایر محصولات ایران خودرو از آن بهره می‌برند، نمونه‌های مدرن‌تری محسوب می‌شوند. پیشرانه EF7 به کار رفته در خودرو دنا در واقع ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) نیز بهره می‌برد؛ استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی تا سطح یورو ۴ شده است.این موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی‌سی دارای قدرتی برابر ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این سدان ایرانی به‌ وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان ۱۲۵۸ کیلوگرمی بتواند طی زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. متأسفانه در بخش فنی، گیربکس این خودرو هماهنگی کافی با پیشرانه را ندارد و این امر در دورهای بالا به‌وضوح حس می‌شود، همچنین یکی دیگر از مواردی که با افزایش دور پیشرانه باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید صدای زوزه پیشرانه است که تا حد زیادی به داخل کابین منتقل‌شده و آزاردهنده است. از نقاط قوت دنا می‌توان به ترمزهای دیسکی قدرتمند آن اشاره کرد که نسبت به سایر خودروهای همرده از عملکرد بهتری برخوردار بوده و به لطف استفاده از بوستر ترمز و سیستم‌هایی همچون ABS و EBD حس اطمینان بیشتری را به راننده منتقل خواهد کرد.از جمله مشکلاتی که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید سیستم تعلیق و فنربندی خشک آن است که ضرباتی زیادی را در طول مسیر رانندگی به کابین خودرو وارد می‌کند و ازآنجایی‌که صندلی‌های این خودرو هم بسیار خشک ساخته‌شده‌اند این ضربات و تکان‌های شدید به‌وضوح حس می‌شوند و بسیار آزار دهنده هستند. مصرف سوخت ترکیبی دنا طبق ادعای شرکت ایران خودرو معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتراست، اما مانند اغلب آمارهای اعلام شده از سوی این شرکت، این عدد نیز چندان صحیح و دقیق نبوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، در عمل چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر