یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اطلاعات کافی درباره سونوگرافی کبد

عکس, اطلاعات کافی درباره سونوگرافی کبد

اگر پزشک برای شما سونوگرافی کبد تجویز کرده و میخواهید آن را انجام دهید حتما سوالهای زیادی در ذهن شما ایجاد شده است . دلیل تجویز سونوگرافی کبد چیست ؟ این سونوگرافی چه بیماری هایی را نشان می دهد و چگونه است .

سونوگرافی کبد یکی از روش‌های مرسوم تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات کبدی است اما در اکثر موارد برای تشخیص چربی کبد و در موارد کمتری برای تشخیص سرطان تجویز می شود.

قبل از انجام سونوگرافی از کبد و اندام‌هایی نظیر کیسه صفرا، طحال و پانکراس، بهتر است از صرف غذا‌های پرچرب پرهیز کنید. معمولا به شما توصیه می‌شود برای انجام سونوگرافی کبد ناشتا باشید، با این حال مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه و چای مانعی ندارد.

تاکنون خطر شناخته شده‌ای برای روش‌های تشخیصی توسط سونوگرافی از هیچ ارگانی گزارش نشده است. این روش به دلیل عدم استفاده از عناصر رادیواکتیو و پرتوزا یک روش تشخیصی امن محسوب شده و حتی برای خانم‌های باردار می‌تواند در طول بارداری بار‌ها مورد استفاده قرار گیرد بدون اینکه تاثیر سویی بر جنین و سلامت مادر ایجاد کند.

حتما به یاد داشته باشید که پیش از مراجعه به اتاق سونوگرافی زیورآلات همراه خود را خارج کرده و لباس‌های خود را بکاهید. معمولا در آزمایشگاه‌های تخصصی و پیشرفته لباس مخصوصی به شما داده می‌شود تا تن کنید. این موارد همگی نتیجه آزمون را بهبود بخشیده و درصد خطا‌های محیطی را می‌کاهند.

در برخی موارد و در صورت وجود برخی ابهامات در تصویربرداری ممکن است از شما خواسته شود توسط رادیولوژیست معاینه فیزیکی شوید تا وی بتواند به بهترین شکل ممکن و با اطمینان نتایج تشخیصی خود را در گزارش کار و پرونده شما بنویسد؛ بنابراین اگر از شما خواسته شد منتظر بمانید و یا برای معاینه فیزیکی آماده شوید نگران نشوید چرا که دلیل بر وجود مشکل خاصی نیست

سونوگرافی کبد نسبت به سایر روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن و یا ام آر آی ارزان‌تر است. با این حال هزینه انجام آن به شرایط بیمار، نوع نقصی که پزشک نسبت به وجود یا عدم وجود آن مشکوک است و مدت زمان لازم جهت بررسی بافت بستگی دارد و در هر شرایطی می‌تواند متفاوت باشد.

این روش تشخیصی بر مبنای ارسال امواج صوتی با فرکانس‌های بالا عمل می‌کند. بدین ترتیب که امواج صوتی از طریق کنسول روی شکم و در قسمت قرارگیری کبد تابیده شده، این امواج از داخل بافت‌های بدن عبور کرده و نسبت به میزان درجه نفوذ خود پیامی ایجاد می‌کنند که با تجزیه و تحلیل میزان نفوذ آن‌ها به داخل بافت‌ها به کمک رایانه می‌توان به تصاویری از اندام‌ها دست یافت. با مقایسه و بررسی این تصاویر می‌توان هر نوع نقص و بیماری را تشخیص داد.

مراحل انجام سونوگرافی کبد
جهت شروع فرایند سونوگرافی از بافت کبد پزشک از شما می‌خواهد به سمت مقابل و به پهلو دراز بکشید و پس از استعمال ژل جهت افزایش کیفیت عبور امواج روی پوستتان روند کار را آغاز می‌کند. برای این کار کنسول سونوگرافی با نام ترانس دوسر را روی شکم شما به آرامی فشار داده و حرکت می‌دهد. امواج به رایانه دستگاه مخابره شده و با آنالیز داده‌ها تصاویری به دست می‌آید. ممکن است در برخی موارد پزشک از شما بخواهد نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید. این بدین دلیل است که بتواند به تصاویر شفاف‌تر و گویاتری دست یابد. معمولا سونوگرافی کبدی و اندام‌های مرتبط به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

روش انجام آن :

جهت شروع فرایند سونوگرافی از بافت کبد پزشک از شما می‌خواهد به سمت مقابل و به پهلو دراز بکشید و پس از استعمال ژل جهت افزایش کیفیت عبور امواج روی پوستتان روند کار را آغاز می‌کند. برای این کار کنسول سونوگرافی با نام ترانس دوسر را روی شکم شما به آرامی فشار داده و حرکت می‌دهد. امواج به رایانه دستگاه مخابره شده و با آنالیز داده‌ها تصاویری به دست می‌آید. ممکن است در برخی موارد پزشک از شما بخواهد نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید. این بدین دلیل است که بتواند به تصاویر شفاف‌تر و گویاتری دست یابد. معمولا سونوگرافی کبدی و اندام‌های مرتبط به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. این کار بدون درد است و شما فقط احساس فشار می کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر