یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

اطلاعات کافی در مورد گل سیکاس نگهداری و تکثیر آن

عکس, اطلاعات کافی در مورد گل سیکاس نگهداری و تکثیر آن

گل سیکاس یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی است که ظاهری مجلسی و شیک هم دارد.برای نگهداری گیاه سیکاس مانند هر گیاه دیگر باید شرایط لازم مانند: آبیاری، خاک مناسب، کوددهی، تأمین رطوبت لازم و سایر موارد را در نظر گرفت.

در انتهای این مطلب بیماری های این گیاه و روشهای درمانی قرار داده شده است پس تا انتها با ما همراه شوید .

گیاه سیکاس متعلق به مناطقی با هوای معتدل و مرطوب است. در نتیجه یکی از مهمترین نیاز های سیکاس، دمای متعادل است. دمای مناسب برای این گیاه در حدود ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. انواع مختلف سیکاس به سرما حساس می باشند بنابراین جهت نگهداری سیکاس در زمستان و هوای سرد، بهتر است سیکاس را در صورت امکان به داخل فضای بسته جابجا کنید و یا روی آن نایلون بکشید.

این گل نیاز به آبیاری هر روزه ندارد و شما میتوانید هر وقت خاک گلدان کاملا خشک شد به آن آب بدهید.  البته باید مراقب بود که خاک گلدان بیش از حد خشک نشود. اما زمانی که سیکاس در باغچه نگهداری می شود به آب بیشتری نیاز دارد. در فصل تابستان به دلیل دمای بالا، تا هفته ای دو بار می توان گیاه را آبیاری کرد.

یکی از خصوصیات خوب سیکاس این است که در هر خاکی می تواند رشد می کند. اما باید خاک آن سبک و زهکشی آن خوب باشد. چون باید آب را به راحتی عبور دهد تا اطراف پیاز سیکاس، آب تجمع نیابد و باعث پوسیدگی آن نشود. جهت نگهداری از سیکاس در آپارتمان و باغچه می توانید یکی از ترکیبات زیر را به عنوان خاک مناسب انتخاب کنید:

مخلوطی از یک قسمت خاک باغچه و خاک برگ و یک قسمت شن
مخلوطی ازخاک باغچه و پیت ماس و پرلیت
مخلوطی از خاک برگ، ماسه، رس
استفاده از خاک مخصوص کاکتوس به همراه مواد آلی
مخلوطی از یک قسمت خاک معمولی گیاهان گلدانی یا خاک لوم و یک قسمت شن
یک قسمت خاک برگ و یک قسمت شن

نکته ضروری هنگام کاشت سیکاس در باغچه و یا در گلدان، این است که گیاه طوری کاشته شود که سطح آن، کمی بالاتر از سطح خاک باشد. پیاز سیکاس باید طوری در خاک قرار گرفته باشد که نیمی از آن در خاک و نیم دیگر آن بیرون از خاک باشد.

نور مناسب جهت نگهداری سیکاس در باغچه و آپارتمان
به طور کلی سیکاس ها نورمستقیم را دوست دارند اما به راحتی نیز خود را با شرایط نگهداری در آپارتمان وفق می دهند و نور غیرمستقیم ولی زیاد را نیز می پسندد. در بیشتر مواقع می توانید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. تابش نور به سیکاس باعث می شود که برگهای آن بلندتر شود.

اما نکته مهم در مورد نوردهی به سیکاس این است هنگامی که گیاه در زمان برگدهی است و برگهای جدید در حال رشد هستند،، باید مراقب تابش آفتاب باشید. زیرا اگر برگهای جدید به مدت طولانی در معرض نور مستقیم باشند، برگ ها آن رشد کافی را نمی کنند و کوتاه می مانند. نکته مهم دیگر در مورد نوردهی مناسب به سیکاس این است که برای رشد یکنواخت بدنه و ساقه گیاه در آپارتمان، هفته ای یکبار آن را بچرخانید تا سیکاس زیبای شما به طور یکنواخت رشد نماید.

رطوبت کافی
یکی از خصوصیت های خوب گیاه سیکاس، این است که به میزان رطوبت محیط اطراف حساسیت ندارد و در هر محیطی می توان آن را نگهداری کرد؛ درنتیجه اگر محیط نگهداری سیکاس در آپارتمان خشک باشد، رطوبت اطراف آن را می توان به کمک کاسه آبی در کنار گلدان یا غبار پاشی انجام داد. هنگام غبار پاشی به گیاه آن را از نور مستقیم خورشید دور کنید و یا در شب این کار را انجام دهید که برگها آسیب نبینند.

راه دیگر برای افزایش رطوبت اطراف گیاه سیکاس استفاده از جزیره است، بدین صورت که در داخل زیر گلدانی سنگریزه پر کنید و روی آن آب بریزید، به طوری که آب در تماس با سطح زیر گلدان نباشد.

نحوه کود دهی به نخل سیکاس در آپارتمان و باغچه
همانطور که گفته شد نگهداری سیکاس در آپارتمان و باغچه با یکدیگر کمی تفاوت دارد و از طرفی میزان کودی که گیاه دریافت می کند، بستگی به میزان نوری دارد که در اختیار گیاه قرار می گیرد.

گیاه سیکاسی که در باغچه نگهداری می شود به دلیل اینکه نور زیادی در اختیار دارد، نیاز به کود بیشتری دارد. اما در صورت دریافت نور کم یا سایه باید کود کمتری به گیاه داده شود. بهترین زمان برای کود دهی به گیاه سیکاس اوایل بهار تا آخر تابستان و به صورت ماهی یکبار می باشد. چون در این فصل، گیاه شروع به برگدهی می کند. برای گیاهان سیکاسی که در باغچه نگهداری می شود؛ بهترین کود، کود حیوانی است که مواد مغذی آن به طور آهسته و پیوسته در اختیار گیاه قرار می گیرد.

برای گیاه سیکاس که در آپارتمان رشد می کند، می توان از کود مایع که میزان نیتروژن، پتاسیم و فسفر آن برابر است مانند ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کرد. نکته ضروری برای استفاده از کود مایع این است که آن را حتماً به صورت رقیق استفاده کنید. یعنی به اندازه نصف مصرف دستور کارخانه از آن استفاده شود.

از کوددهی بیش از حد به گیاه جلوگیری کنید زیرا ریشه های سیکاس حساس هستند و ممکن است که گیاه دچار سوختگی شود و از بین برود. نکته مهم در کودهی سیکاس این است که حتماً باقی مانده مقدار کود بر روی پیاز به دقت جمع آوری شود، چون منجر به اختلال در رشد گیاه می شود.

تعویض گلدان گیاه سیکاس
این گیاه با توجه به اینکه رشد بسیار کمی دارد نیاز به تعویض گلدان در آن خیلی کم است و تعویض سالیانه گلدان ضروری نمی باشد؛ ولی بهتر است که هر دو یا سه سال یکبار، گلدان آن را عوض کنید. پیاز سیکاس باید طوری در خاک قرار گیرد که نیمی از آن داخل و نیم دیگر آن بیرون از خاک باشد. بهترین زمان برای تعویض گلدان سیکاس زمانی است که رشد گیاه کم شده؛ فصل زمستان و یا اوایل بهار فرصت مناسبی برای این کار است.

نکته‌ای که در انتخاب گلدان باید به آن دقت نمایید سایز گلدان است، گلدان باید حداقل یک و نیم برابر ریشه گیاه عمق داشته باشد، که همزمان با رشد ریشه گیاه، فضای کافی جهت رشد ساقه و تنه گیاه نیز فراهم شود.

هرس کردن گیاه سیکاس و تمیز کردن برگ های آن
سیکاس به دلیل اینکه رشد خیلی کمی دارد، نیاز به هرس کردن ندارد. زمانی که برگ های سیکاس آسیب دیده، آفت زده، زرد شده و یا اینکه برگ های گیاه خارج از ساختار و یا مرکز گیاه رشد کرده باشد، حتماً گیاه را هرس کنید. جهت هرس کردن سیکاس، قسمت های آسیب دیده را به کمک قیچی تیز و استریل جدا کرده و محل بریده شده را برای جلوگیری از بیماری های قارچی به خوبی ضدعفونی کنید.

برای تمیز کردن برگهای زیبای چرمی و براق سیکاس به هیچ وجه از براق کننده های شیمیایی استفاده نکنید. بهترین راه حل برای تمیز کردن برگ‌های سیکاس استفاده از شیر یا دستمال نمدار است. برای تمیز کردن برگهای گیاه سیکاس، کمی شیر تازه را با مقداری آب مخلوط نمایید و به کمک دستمال نرم آن را بر روی برگهای سیکاس بکشید.

 

روش های تکثیر و پرورش گل سیکاس در آپارتمان

۱-روش و طرز تکثیر گیاه سیکاس از طریق پاجوش :

چگونگی و روش تکثیر و پرورش گل سیکاس به روش پاجوش به این صورت است که باید از گیاهان نر استفاده کنید. چراکه تنها گونه نر سیکاس پاجوش می دهند. زمانیکه پاجوش ها رشد می کنند باید اجازه دهید آن ها بالغ شوند و به رنگ سبز تیره در بیایند. در این شرایط می توانید اوایل فصل بهار از آن ها برای تکثیر و پرورش سیکاس استفاده کنید. نحوه و طریقه تکثیر پاجوش گل سیکاس در گلخانه یا حیاط به شرح زیر می باشد:

ابتدا گیاه را از گلدان در بیاورید و خاک اطراف ریشه آن را بتکانید تا بتوانید محل اتصال ریشه و پاجوش را ببینید.
با استفاده از قیچی یا تیغ تیز که قبلا ضد عفونی شده است، به آرامی پاجوش را با ریشه آن از قسمت های دیگر پیاز جدا کنید.
می توانید ریشه آن را در محلول ریشه زایی فرو کنید.
مخلوطی از خاک برگ و ماسه آماده کنید و گیاه جدید را به گونه ای درون آن قرار دهید که نصف پیاز داخل خاک باشد.
در طی نگهداری از آن بگذارید خاک کاملا خشک شود و سپس آبیاری را تجدید کنید.
محیط نگهداری از آن باید معتدل، سایه و زیر سقف باشد.
پس از ۲ ماه گیاه شروع به ریشه زایی و برگ دادن می کند. پس از رشد برگ های جوان می توانید از کودهای مایع و مخلوط کردن آن با آب برای رشد بهتر آن استفاده کنید.
زمانی که برگها به طور کامل رشد نکرده اند از جابجا کردن گلدان آن پرهیز کنید، چرا که باعث شوکه شدن و توقف رشد آن می شود. باید اجازه دهید زیر نور آفتاب و آبیاری مناسب برگهای آن رشد کند و سپس به گلدان مناسب منتقلش کنید.

۲- روش دوم تکثیر کاشت بذر :
گرفتن بذر تنها از سیکاس های ماده امکان پذیر است. این دانه ها در دی و بهمن قابل برداشت هستند. دانه هایی که کاملا رسیده هستند به راحتی با تکان دادن گیاه از برگ ها جدا می شوند. دانه ها را کمی با دو انگشت فشار دهید. با این کار دانه های پوک می شکنند و شما می فهمید آن ها برای کاشت مناسب نیستند.

ابتدا باید پوست قرمز دانه ها را جدا کنید. همچنین دانه های تازه را ۲ روز در جایی خشک قرار دهید تا آماده کاشت شوند و دانه هایی که خیلی قدیمی هستند را ۲ روز در آب خیس کنید تا جذب رطوبت آن ها بهتر شود.
خاک که نیمی از آن پرلیت و نیم دیگر آن مخلوط خاک برگ و پیت ماس است را آماده کنید و در ظرف مناسبی بریزید. برای زهکشی بهتر نیز می توانید کمی شن به آن اضافه کنید.
دانه ها را به صورت افقی و از پهلو روی بستر خاک قرار دهید و روی آن خاک بریزید.
به طور کل ۳ ماه طول می کشد که بذرها ریشه بزنند و ۱۲ ماه طول می کشد تا آن ها به یک گیاه کامل تبدیل شوند ۱۰ سال نیز می توانید یک گلدان کامل با برگ هایی شبیه سیکاس های بالغ داشته باشید.
در زمان ریشه دهی باید سعی کنید خاک را همواره مرطوب نگه دارید و از غرقاب کردن خاک بپرهیزید.
محیط نگهداری بذرها نیز باید از نور مستقیم خورشید نیز به دور باشد و خیلی سرد و خیلی گرم نیز نباشد. چرا که بذرها به محیط مرطوب و معتدل نیاز دارند. دمای ۲۰ تا ۲۶ درجه مناسب بنظر می رسد.
عملیات کوددهی نیز باید بعد از جوانه زنی شروع شود.

۳-روش و شرایط تکثیر و پرورش سیکاس از طریق قلمه برگ
تکثیر قلمه ساقه سیکاس در آب یا خاک نیز مانند تقسیم پیاز آن، کمی سخت و نا متعارف است و بیشتر افراد ترجیح می دهند از دو روش قبلی برای تکثیر سیکاس استفاده کنند. چرا که برای این شیوه از پرورش گیاه نمی توان از برگ آن استفاده کرد. ساقه گیاه نیز که به شکل تنه رشد می کند یک تکه بوده و برای استفاده از آن برای تکثیر باید قسمتی از آن را قطع کرد. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند زمانی که تنه گیاه خود به خود قطع شده باشد، از قسمت جدا شده برای قلمه استفاده کنند.

به طور کل می توان قسمتی از تنه این گیاه را از بالا برید و از آن برای تکثیر استفاده کرد. حتی می توان آن تنه بریده شده با به قسمت های مختلف تقسیم کرد و چند سیکاس با آن پرورش داد. اما شیوه انجام این روش به این صورت است که انتهای تنه را بدون اینکه تقسیم کنید به محلول ریشه زایی آغشته کرده و در خاک مناسب سیکاس قرار می دهید و آن را مرتب آبیاری می کنید و در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار می دهید تا ریشه و جوانه بدهد. همچنین می توانید تنه را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و در بستر خاک قرار دهید. قدرت ریشه دهی سیکاس به اندازه ای است که از همین قسمت های کوچک نیز ریشه زایی کنید.

بیماری های این گیاه :

علت ریختن برگ های سیکاس
یکی دیگر از مشکلاتی که برای سیکاس به وجود می آید ریزش برگ های آن است. به این دقت کنید که اگر برگ های پایینی که سن زیادی دارند بریزند طبیعی است. چرا که این برگ ها عمرشان تمام شده است. اما علت زرد شدن و ریزش برگ های جدید سیکاس به دو عامل وجود آفات در گلدان یا کمبود مواد مغذی به خصوص آهن بر می گردد. در صورت کمبود مواد غذایی می توانید اوایل بهار و اواخر تابستان به آن کودهای مایع و رقیق کلات آهن بدهید.

دلیل و درمان زرد و خشک شدن برگ های جدید گل سیکاس
هنگام مشاهده زرد شدن برگ های گل سیکاس باید به این دقت کنیم که این روند تغییر رنگ و خشک شدن آن ها چگونه است. چرا که علل این بیماری این گیاه متفاوت است. اگر برگ ها به یک باره و همه با هم زرد شوند مشخص می شود آبیاری گیاه زیاد از حد بوده است. اما اگر برگ ها به صورت تکی و پراکنده زرد شوند مشخص می شود میزان کود شیمیایی که به آن می دهید کم است و خاکی که دارد از مواد مغذی کمی برخوردار است.

خشک شدن نوک برگ های سیکاس

گاهی نیز بجای تغییر رنگ و خشک شدن کل برگ های این گیاه، نوک برگ ها حالت خشکی پیدا می کند و زرد می شود. علت زرد شدن و سوختن نوک و سر برگ های نخل سیکاس زیاد بودن نور آفتاب و ماندن بیش از حد آن در معرض نور مستقیم خورشید در آب و هوای بسیار گرم است. اگر چه سیکاس از نور مستقیم خوشش می آید، اما باید سعی کنیم گیاه را در روزهای گرم تابستان که میزان تابش آفتاب بسیار شدید است کمتر در برابر نور مستقیم قرار دهیم و آن را پشت شیشه یا در سایه نگهداری کنیم.

علت برگ ندادن و عدم رشد گل سیکاس
آنچه باید در مورد سیکاس بدانید این است که این گیاه به نور خورشید زیاد بسیار علاقه دارد. در واقع رشد آن بستگی به میزان نوری دارد که دریافت می کند. در واقع همانطور که نور کم آفتاب باعث زرد شدن برگ سیکاس می شود، علت توقف رشد سیکاس نیز نور بسیار کم و محیط تاریک است. حتما باید دقت کنید که ساعاتی از روز آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. حتی اگر آن را در باغچه می کارید باید جایی برای آن در نظر بگیرید که ساعاتی از روز در سایه و ساعاتی در آفتاب باشد.

علت پیچ خوردن برگ سیکاس
یکی از بیماری های عمده و رایج سیکاس، پیچ خوردگی برگ های آن است. در این صورت برگ ها به طرف داخل جمع می شوند. این مشکل گاهی با زرد شدن برگ های سیکاس نیز همراه می شود. دلیل پیچ خوردن برگ سیکاس دو عامل آبیاری زیاد و نور آفتاب کم است. در واقع اگر آب زیادی به سیکاس بدهید برگ ها افتاده و پژمرده می شوند و نور آفتاب کم نیز علاوه بر متوقف کردن رشد سیکاس، باعث نا فرم شدن شکل برگ ها می شود.

علت افتادگی و زرد شدن برگ سیکاس
افتادگی برگ، مانند زرد شدن سیکاس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. دو دلیل عمده آن نیز آبیاری زیاد از حد و زهکشی نشدن خاک گلدان و معتدل نبودن دمای اتاق برای سیکاس است. در این مواقع باید آبیاری را کنترل کنید و دمای اتاق را نیز به گونه ای تنظیم کنید که ۱۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. چرا که دمای خیلی سرد و خیلی گرم تر از این درجه، باعث آسیب به بافت برگ و شل شدن آن ها و پژمردگیشان می شود.

علت لکه های قهوه ای روی برگ سیکاس
ایجاد لکه روی برگ ها و زرد و قهوه ای شدن سیکاس یکی از بیماری ها و مشکلاتی است که زیبایی این گیاه را به خطر می اندازد. اگر این لکه ها حالت سوختگی و خشک داشته باشند نشان دهنده ریختن قطرات آب به روی برگ هاست هنگامی که گلدان زیر نور خورشید است. بنابراین باید هنگام آبیاری حواسمان باشد روی برگ ها آب نریزیم و غبارپاشی را نیز هنگامی انجام دهیم که آفتاب به برگ ها نمی تابد. اما اگر این دانه ها زیر باشند نشان دهنده وجود آفت شته است.

بیماری قارچی سیکاس
وجود برخی از بیماری های سیکاس کمی خطرناک تر به نظر می رسد. علت اصلی وجود قارچ ها نیز مرطوب بودن بیش از حد هوا، آبیاری زیاد و خاک بدون زهکشی است. چند مورد از علائم آن نیز زرد و قهوه ای شدن برگ و ساقه سیکاس و آبکی شدن آن هاست. اگر به سرعت این مشکل را بر طرف نکنیم قارچ ها باعث پوسیدگی ریشه سیکاس می شوند. برای درمان آن ها باید علاوه بر تعویض خاک گلدان، از قارچ کش های مخصوص گیاهان، به طور مثال قارچ کش مانکوزب استفاده کنیم.

آفات گیاهی سیکاس
گاهی علت خشک و زرد شدن برگ های سیکاس چیزی غیر از نحوه مراقبت از آن است و باید در گلدانتان به دنبال آفت های گیاهی سیکاس باشید. این حشرات از برگ و ساقه گیاه و گاهی ریشه های آن می چسبند و از مواد غذایی گلتان تغذیه می کنند. همین امر باعث ضعیف شدن آن و تغییر رنگ و قهوه ای شدنشان و تغییر شکل برگ ها و گاهی عدم رشد آن نیز می شود. به طور کل آفت هایی که به سیکاس حمله می کنند عبارتند از:

شپشک آرد آلود یا سپردار: آفتی ریز که با چشم دیده نمی شود و باعث زرد و ضعیف شدن برگ ها می شود و از خود لکه های قهوه ای یا سفید پنبه مانندی جا می گذارد.
کنه عنکبوتی: کنه ها نیز با چشم دیده نمی شوند و از خود لکه های ریز سیاه رنگ، تارهای عنکبوت ریز، ماده چسبناکی به نام عسلک باقی می گذارند.
شته: شته ها با چشم دیده می شوند و از گیاه تغذیه کرده و آن را بسیار ضعیف می کنند.
آفات گیاهی گل سیکاس

درمان آفات گیاهی
درمان بیماری هایی که در اثر حمله آفات گیاهی به وجود می آیند کمی سخت تر از درمان بیماری های دیگر مانند خشک و زرد شدن برگ های سیکاس است. چرا که این حشرات خود به خود از بین نمی روند و باید از حشره کش های مخصوص گیاهان برای آن ها استفاده کرد. این سموم را می توانید از فروشگاه جوانه بان تهیه کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر