یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

این ادویه ها و سبزیجات شما را کم خون می کنند

عکس, این  ادویه ها و سبزیجات شما را کم خون می کنند
باور کردنی نیست اما خوردن بعضی از سبزیجات ، ادویه ها و نوشیدنی هایی که ما فکر میکنیم خونساز هستند باعث کم خونی می شوند و خون بدن را کم کرده و از بین می برند. بد نیست همه ی ما با آن ها آشنا شویم که اگر کسی مبتلا به کم خونی باشد حتما و حتما از این مواد غذایی دوری کند.

ادویه‌های مضر برای کم خونی

زردچوبه ، جوش شیرین  ، بکینگ پودر ( نکته: بهترین ادویه‌ها برای درمان کم خونی زیره، مارچوبه و فلفل می‌باشد. زیره سرشار از آهن است و مصرف آن به افرادی دچار کم خونی و کمبود آهن هستند توصیه می‌شود)

سبزیجات مضر برای کم خونی

گرچه بسیاری از سبزیجات حاوی آهن هستند، اما برخی از آن‌ها دارای اگزالات هستند. محصولات غذایی دارای اسید اگزالیک، به راحتی می‌توانند در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد کنند. سبزیجات تیره و برگ سبز حاوی اگزالات که می‌توانند جذب آهن را مهار کنند عبارتند از:
اسفناج ،ریواس،جعفری،پیازچه،خرفه،برگ چغندر،تربچه،کلم

نوشیدنی‌های مضر برای کم خونی

نوشیدنی‌های دارای تانن و کافئین مانع جذب آهن می‌شود. مواد کافئین دار در جذب آهن ایجاد اختلال می‌کند.
نوشابه،چای،قهوه،نسکافه،شکلات داغ ، ….

غلات مضر برای کم خونی :

بعضی از غلات که حتی فکرش را هم نمی کنیم باعث کم خونی می شوند. افرادی که کم خونی دارند و یا به بیماری سلیاکدچار هستند از مصرف مواد غذایی دارای گلوتن باید اجتناب کنند.

گندم،چاودار،اِسپِلت (گندم آلمانی)،جو
حبوبات مضر برای کم خونی

یرخی از حبوبات و غلات و… دارای فیتیک اسید بوده و در پرسه جذب آهن در بدن اختلال ایجاد می‌کنند  .
عدس،نخود فرنگی،کنجد،توفو،برنج،ذرت(نکته: خوردن خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، می‌تواند فیتات را خنثی کند و جذب آهن را افزایش دهد)

لبنیات مضر برای کم خونی

مواد غذایی سرشار از کلسیم، اگر به همراه مواد غذایی آهن دار مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می‌کنند. لبنیاتی که نباید با مواد غذایی دارای آهن مصرف کنید، عبارتند از:(نکته: بهترین راهکار برای مقابله با کم خونی، مصرف لبنیات چند ساعت قبل یا بعد از وعده‌های غذایی غنی از آهن است)

شیر ، پنیر ، ماست

دانه‌های مضر برای کم خونی

 بادام زمینی دارای تانن و اسید اگزالیک بوده که از جذب آهن جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی مضر دیگر برای افراد کم خون

برخی از مواد غذایی برای افراد دچار کم خونی مضر بوده و مانع از جذب آهن می‌شوند این مواد غذایی عبارتند از:
تخم مرغ (تخم مرغ حاوی پروتئینی به نام فسویتین است که مقدار زیادی آهن را به هم متصل می‌کند و از جذب آهن از غذا‌های دیگر جلوگیری می‌کند. برای آزادسازی آهن همراه تخم مرغ آب نارنج بخورند)
سویا(سویا دارای «فیتات» بوده که این ترکیب مانع جذب آهن می‌شود بنابراین مصرف توأم سویا با منابع گوشتی، عادت غذایی غلطی است)

کسانی که از کم خونی رنج می‌برند، به توصیه غذایی زیر عمل کنند

افرادی که کمتر میوه می‌خورند، دچار کم خونی می‌شوند، خوردن میوه‌های تازه به صورت روزانه می‌تواند کمک زیادی برای جذب آهن به بدن بکند.رژیم‌های غذایی گیاه خواری و امتناع از خوردن گوشت نیز موجب کم خونی می‌شود. این افراد باید قرص‌های آهن را بخورند تا بتوانند تا حدودی نیازشان به آهن را جبران کنند.کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، بیش از دیگران در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند. جذب آهن موجود در شیر مادر راحت‌تر از آهن موجود در شیر خشک غنی شده است. بهتر است برای جلوگیری از کم خونی کودک تا یک سال او با شیرمادر تغذیه شود.توصیه می‌شود افرادی که دارای کم خونی هستند، مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند و آب بیشتری نوشیده و استراحت و خواب کافی داشته باشند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر