یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

باید و نباید های آمپول گلوکاگون یا کیت درمان افت قند

عکس, باید و نباید های آمپول گلوکاگون یا کیت درمان افت قند

آمپولی که مخالف اثر انسولین است و قند خون را به سرعت بالا می برد آمپول گلوکاگون نام دارد برای زمانی که فرد نمی تواند به دلیل افت شدید قند خون ، چیز شرینی میل کند و مجبور هستیم برای او تزریق کنیم. افراد دیابتی اغلب افت قند خون نیز دارند که باید از این کیت استفاده کنند.

عوارض جانبی گلوکاگون:واکنش‌های آلرژیک، احساس کسالت، حالت تهوع، استفراغ و دردهای شکمی از عوارض نادر مصرف گلوکاگون هستند که در صورت بروز هر یک مراجعه به پزشک لازم است.

محدودیت مصرف:افرادی که به گلوکاگون یا محتوای مواد سازنده آمپول گلوکاگون حساسیت دارند، مبتلا به فئوکروموسیتوما (تومور غدد فوق کلیوی) و یا انسولینوما (تومور غده پانکراس) هستند، اجازه استفاده از کیت تزریق گلوکاگون را ندارند.توجه داشته باشید که در صورت وجود افت قند خون مکرر و یا افت قند خون ناشی از مصرف الکل، تزریق گلوکاگون تأثیری ندارد.

گلوکاگون برای درمان سریع و اورژانسی افت قندهای شدیدی است که در آن فرد بیهوش شده یا توانایی بلعیدن خوراکی ندارد، پس برای تزریق آن به کمک فرد دیگری نیاز است.ابتدا آب مقطر داخل سرنگ را باید داخل ویال شیشه‌ای که حاوی پودر سفید رنگ است، خالی نمایید. سپس بدون خارج کردن سرنگ، آن را تکان داده و مخلوط کنید تا یک محلول شفاف ایجاد شود. محلول را مجدد داخل سرنگ کشیده و اگر نیاز به هواگیری است، هوای آن را خارج کنید. تزریق گلوکاگون به صورت ۹۰ درجه (مستقیم و بدون زاویه) در  یک سوم میانی جلوی ران بدون استفاده از پنبه الکل و یا حتی درآوردن لباس انجام می‌شود.این کیت در ایران تحت پوشش بیمه است و با نسخه پزشک متخصص غدد می‌توانید از داروخانه‌های بزرگ و یا هلال احمر تهیه نمایید.گلوکاگون باید در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد، در طبقات یخچال یا درب آن نگه‌داری شود. توجه داشته باشید که تاریخ انقضای آن ۱۸ ماه است و اگر در این مدت به مصرف نرسد، باید آن را دور بیاندازید و مجدداً گلوکاگون جدیدی خریداری کنید.

عکس, باید و نباید های آمپول گلوکاگون یا کیت درمان افت قند

اولین کار بعد از تزریق گلوکاگون، تماس با اورژانس برای ادامه روند درمان است. در نظر داشته باشید چنانچه در زمان افت قند بیش از یک فرد در محل حضور دارد، یک نفر مسئول تزریق گلوکاگون و نفر بعدی مسئول تماس با اورژانس باشد.به علت احتمال بروز استفراغ بعد از تزریق گلوکاگون، توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از خفگی، فرد به پهلو خوابانده شود و صورت او به یک سمت قرار بگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر