یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

با اولین نشانه هایی که از ام اس ظاهر می شود آشنا شوید

عکس, با اولین نشانه هایی که از ام اس ظاهر می شود آشنا شوید
ترس ابتلا شدن به ام اس از ابتلای به آن شدت بیشتری در بین مردم گرفته است. علائم اولیه و اصلی این بیماری چیست ؟ نام علمی این بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) است که به اختصار به آن ام اس می گویند.  اولین علامت های ام اس که شما نباید از آن ها ساده بگذرید را در زیر برای شما قرار داده ایم. البته دقت داشته باشید این علائم فقط برای ام اس نیست و حتی یک افسردگی و اضطراب ساده نیز میتواند علائم زیر را در فرد ایجاد کند:(برای بررسی علائم ام اس در زنان و شناخت بیشتر علائم اولیه بیماری ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.احتمال تشخیص اشتباهرنیز وجود دارد. یک مطالعه نشان می‌دهد که تقریباً ۷۵ درصد از متخصصان MS در طی ۱۲ ماه گذشته، حداقل سه بیمار دیده بودند که تشخیص اشتباه داشتند.)
علائم اولیه ام اس یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) شامل موارد زیر است:
مشکلات شناختی:در حدود نیمی از مبتلایان به بیماری ام اس در عملکرد شناختی خود دچار نوعی مشکل می‌شوند که شامل این موارد است:مشکلات حافظه ، کاهش محدوده توجه،مشکلات زبان،پریشانی،افسردگی و سایر مشکلات سلامت عاطفی نیز رایج است.
سوزن سوزن شدن و بی‌حسی:احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی یکی از شایع‌ترین علائم هشدار دهنده ام اس است. محل‌های معمول بی‌حسی در بیماری مالتیپل اسکلروزیس شامل صورت، بازوها، پاها و انگشتان است.
مشکلات تعادل و سرگیجه :سرگیجه و مشکلات با هماهنگی و تعادل می‌تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد. پزشک مغز و اعصاب ممکن است این موارد را مشکلاتی در راه رفتن ذکر کند.برای آنکه بدانید سرگیجه در ام اس چگونه است باید بدانید که افراد مبتلا به ام اس غالباً احساس سبکی سر و سرگیجه دارند یا گویی محیط اطرافشان در حال چرخش است (سرگیجه). این علامت اغلب هنگام ایستادن بروز می‌کند.
مشکلات بینایی:مشکلات بینایی یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام اس است. التهاب روی عصب بینایی تأثیر گذاشته و بینایی مرکزی را مختل می‌کند. این می‌تواند باعث تاری دید، دوبینی یا از بین رفتن بینایی شود.ممکن است فوراً متوجه مشکلات بینایی نشوید، زیرا امکان دارد تخریب دید شفاف به کندی صورت بگیرد. درد هنگام نگاه به بالا یا یک طرف نیز باعث کاهش بینایی می‌شود. روش‌های مختلفی برای مقابله با تغییرات بینایی مربوط به ام اس وجود دارد.
درد و اسپاسم:سفتی عضلانی یا اسپاسم (اسپاسم) نیز شایع است. ممکن است سختی عضلانی و همچنین حرکات غیرقابل کنترل و دردناک اندام‌ها را تجربه کنید. بیشتر اوقات پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما کمردرد نیز شایع است.
ضعف یا خستگی:این خستگی مزمن بر اثر تخریب اعصاب موجود در ستون فقرات است. معمولاً خستگی ناگهان ظاهر می‌شود و هفته ها قبل از بهبود ماندگاری دارد. ضعف در ابتدا بیشتر قابل مشاهده است.
مشکلات مثانه:مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که در حدود ۸۰ درصد از مبتلایان به ام اس بروز می‌کند. این می‌تواند شامل تکرر ادرار، افزایش شدید ادرار یا عدم توانایی در ادرار باشد.علائم مرتبط با ادرار اغلب قابل کنترل است. در موارد کمتری، افراد مبتلا به ام اس دچار یبوست، اسهال یا از بین رفتن کنترل روده می‌شوند.
تغییر در سلامت عاطفی :افسردگی عمده در بین مبتلایان به ام اس شایع است. استرس ام اس همچنین می‌تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی بنام pseudobulbar شود. این اختلال شامل دوره‌هایی از گریه و خنده غیرقابل کنترل است.کنار آمدن با علائم ام اس به وجود روابط یا مشکلات خانوادگی، درمان افسردگی و سایر اختلالات عاطفی وضعیت را حتی چالش انگیزتر می‌کند.

علائم کمتر شایع ام اس :

از دست دادن شنوایی
تشنج
لرزش غیرقابل کنترل
مشکلات تنفسی
لکنت زبان
بلع مشکل

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر