یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

با ترکیدن کیست مویی یا ترکاندن آن چه می شود

عکس, با ترکیدن کیست مویی یا ترکاندن آن چه می شود

آیا ممکن است کیست مویی بترکد ؟ پاسخ مثبت است . با توجه به الگوی ژنتیکی افراد مبتلا به این عارضه، مو به سمت خارج بدن رشد نموده و با ادامه رشد خود باعث ایجاد آبسه و عفونت زیر جلدی می گردد که در مراحل بعد می تواند به سینوس مویی و در صورت رشد و ترکیدن کیست مویی به فیستول تبدیل گردد.بسیاری از بیمارانی که دچار عارضه کیست مویی می شوند این تصور را دارند که با ترکاندن این کیست این عارضه درمان می شود و با این خیال واهی اقدام به ترکاندن کیست مویی و دست کاری کیست مویی می کنند که عواقب جبران ناپذیری برای بیمار به دنبال دارد. یکی از این عوارض ادامه عفونت و بدتر شدن وضعیت کیست نسبت به وضع سابق است. از دیگر عوارض گسترش این عفونت به سایر قسمت های کمر و پشت می باشد.ترکیدن کیست مویی و عفونت و آبسه های مکرر منجر به بروز فیستول در ناحیه پایین کمر و بالای مقعد می گردد. اگر این روند متوقف نشود بر وخامت عفونت افزوده می شود و عوارض جبران ناپذیری برای بیمار در پی دارد که یکی از آن ها ایجاد بریدگی های عمیق در ناحیه کیست مویی و دفع چرک و خون ابه به صورت پیوسته از ناحیه عفونی است.

آیا بیمار می تواند کیست مویی خود را تخلیه کند؟در بسیاری از مواقع بیمار با فشار دادن و ترکاندن آبسه های ایجاد شده، اقدام به تخلیه چرک و مو مینماید. با تخلیه ناقص چرک و مو احتمال بروز مجدد عارضه نه تنها از بین نمی رود بلکه موجب افزایش احتمال پخش شدن چرک در بدن گردیده، و عوارضی مانند باقی ماندن جای زخم کیست را به همراه دارد.درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده بوده و به صورت یک برش کوچک و تخلیه مو و عفونت به همراه شستشو و پانسمان سرپایی توسط متخصص جراحی صورت می گیرد. اما در صورت بروز عفونت های گسترده و یا گسترش کیست به لایه های عمیق تر لازم است کلیه بخش های درگیر برداشته شود.با توجه به ایجاد برش عمیق و عمل جراحی کیست مویی دوره نقاهت طولانی تری را باید تحمل کنید. دوره نقاهت بعد از جراحی کیست مویی نیازمند رسیدگی و تعویض پانسمان به همراه زدودن موهای زاید اطراف محل جراحت به منظور جلوگیری از ورود مجدد مو به درون بافت و ایجاد کیست مویی می باشد.با پیشرفت علم و استفاده از روش های نوین در درمان بیماری ها به کمک لیزر جراحی های برداشت کیست مویی نیز دچار تغییر و بهبود گردیده و موجب کاهش عوارض و تسریع در درمان گردیده است. لیزر کیست مویی به کمک لیزر پرتوان از درد کمتر و دوره نقاهت کوتاهتری جهت بهبود برخوردار است.با توجه به اینکه عارضه کیست مویی معمولا عارضه ای ارثی و ژنتیکی می باشد پس از درمان یک دوره درمانی جهت از بین بردن و زدودن ریشه مو در ناحیه بروز بیماری توصیه می گردد.

بعد از ترکیدن کیست مویی چه کنیم؟ در صورت ترکیدن کیست مویی باید در اولین فرصت به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنیم و هیچگونه تاخیری در این زمینه صحیح نمی باشد. و هرگونه تاخیر در درمان باعث عمیق تر شدن عفونت کیست مویی و آبسه های مداوم می شود که در نهایت به فیستوله شدن کیست مویی می انجامد.

خطرات ترکیدن کیست مویی چیست؟بدترین عارضه ترکیدن کیست مویی تبدیل شدن آن به فیستول می باشد. اما در برخی از موارد فاقد عوارض خاصی بوده و به شکل فرورفتگی یا برآمدگی کوچکی نمایان می گردد. درصورت بی توجهی به کیست مویی و عدم درمان به موقع در مراحل اولیه کیست مویی، با عوارضی مانند التهاب سطحی و قرمزی همراه شده، که در صورت پیشرفت بیماری موجب بروز علائم زیر گردد.

تورم
درد در هنگام لمس ناحیه متورم و یا هنگام نشستن
بوی بد به همراه ترشح خونابه و چرک
خارج شدن مو از ضایعه
گسترش عفونت ، تب و لرز و حالت تهوع
گسترش عفونت به ستون مهره ها و انتهای نخاع و بروز کمردرد
از عوارض طولانی مدت و بسیار نادر کیست مویی، احتمال ابتلا به سرطان پوست می باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر