یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

با پرورش گل رز به عنوان یک شغل سود می کنیم یا نه

عکس, با پرورش گل رز به عنوان یک شغل سود می کنیم یا نه
آیا می توانیم از پرورش گل رز به عنوان یک شغل استفاده کنیم ؟ در آمد پرورش گل های زینتی هم چون رز چقدر است ؟ اگر شما این کار را درست انجام دهید و اطلاعات کافی در خصوص آن داشته باشید قطعا خیلی بیشتر از یک کارمند در ماه در آمد خواهید داشت و سود زیادی گیر شما خواهد آمد. ما در این پست آموزش کامل پرورش گل رز را برای شما قرار داده ایم .
گام اول : بررسی شغل پرورش گل رز:گل رز متعلق به خانواده گل‌سرخیان است. این گیاهان در بخش‌های وسیعی از کره زمین پراکنده هستند و ازلحاظ نحوه رشد و شکل بوته و تولید گل به انواع رزهای مینیاتوری، پاسیویی، هیبرید چای، فلورینبدا، درختچه‌ای، بالارو و رونده تقسیم می‌شوند.
جنس رز دارای ۱۲۰ گونه می‌باشد که از مناطق سرد شمالی تا مناطق نیمه گرمسیری پراکنده است. در تولید رزهای بریدنی گلخانه‌های از ارقام هیبرید چای و فلورینبدا که تولید گل انتهاییمی کنند، استفاده می‌شود. گل‌های شاخه بریده را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند.
۱– hybrid tea: به رزهای تک شاخه‌ای که قطر گل ۹ سانتیمتر یا بیشتر باشد.
۲– sweet hearts: به رزهایی گفته می‌شود که قطر گل کمتر از ۹ سانتیمتر باشد
۳– رزهای اسپری: حداقل ۳ غنچه روی یک شاخه باشد.
پرورش گل رز به چند روش انجام می‌شود ازجمله پرورش گل رز در خانه، کشت گل رز در گلخانه و کشت گل رز در بستر هیدروپونیک که امروز می‌خواهیم شغل پرسود و زودبازده پرورش گل رز در گلخانه و پرورش گل رز در بستر هیدروپونیک را بررسی کنیم
در شرایط گلخانه‌ای برای پرورش گل رز باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهید.
سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد( البته بستگی به هدف نهایی شما دارد)
سیستم‌های کشت گل رز در گلخانه
در کشت‌های خاکی گل رز دو روش وجود دارد. درروش اول در بستری به عرض ۱۲۰ سانتی‌متر ۴ ردیف گل رز کاشته می‌شود که فواصل روی ردیف‌ها حدود ۳۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.
درروش دوم گل رز را در دو ردیف به فاصله ۴۰ سانتی‌متر از هم می‌کارند و سعی می‌کنند که گیاه مادری ارتفاع لازم را برای عمل بندینگ و جلوگیری از رطوبت زیاد بستر داشته باشد.
سطح زمین گلخانه باید کاملاً مسطح باشد تا آبیاری به خوبی انجام شود (شیب پنج درصد) بهترین زمین برای کاشتن گل رز، زمینی است که دارای خاک رسی شنی باشد.
رزهای گلخانه‌ای گیاهان چندساله هستند که عمر مفید آنها برای تولید گل ۶ تا ۱۰ سال است. به این خاطر در انتخاب رقم و آماده کردن خاک و بستر تولید باید دقت کافی کرد، چون اصلاح و تعویض آنها در طول تولید هزینه‌دار خواهد بود.
مدل های بستر کشت در گلخانه گل رز هیدروپونیک
برای تهیه بسترهای هیدروپونیک گل رز می توان از کمپوست، ورمی کمپوست، کوکوپیت، پرلیت، پشم سنگ و… و یا ترکیبی از مواد فوق استفاده کرد.
انواع بستر کشت در گلخانه گل رز هیدروپونیک
کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت یکی از این شیوه‌های کشت گیاه اما بدون استفاده از خاک در فضای کم و برداشت محصول باکیفیت است.
در کشت هیدروپونیک گل رز نیاز های شیمیایی ریشه یا کل گل را می توان با محاسبه دقیق مقدار عناصر محلول غذایی در منطقه ریشه برآورد کرد و تعامل شیمیایی محلول را نیز حفظ نمود.
در کشت های هیدروپونیک گل رز مرسوم ترین روش، کشت دو ردیفه است که یا در راک وول (پشم سنگ) یا پرلیت و یا کوکوپیت کشت می شود.
در کشت راک وول از بلوک مکعبی (اسلاب) یک بستر باریک ساخته‌شده از ورق‌های پلاستیکی، کیسه‌های کشت (Grow bag)، یا از گلدان‌های ۵ تا ۱۰ لیتری استفاده می‌شود که در گلدان‌های بزرگ دو بوته گل رز در یک گلدان باهم کشت می‌شود.
در این سیستم بایستی از کوکوپیت بوفیرت شده (کلسیم دهی شده) استفاده شود تا گل رز بتواند رشد بهتری داشته باشد.
کشت گل رز در گلخانه به ازای هر ۱۰۰۰ مترمربع برای ۲ نفر کار نیاز دارد
کشت گل رز در کارتن پلاست
در این نوع کشت گل رز، از کارتن‌های پلاستیکی بلندی که کارتن پلاست می‌نامند استفاده می‌شود که در راستای طولی لاین ها قرار می‌گیرد.
عرض این بسترها برای گل رز ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر، عمق آن ۳۰ سانتی‌متر، ارتفاع این بسترها از زمین ۸۰ سانتی‌متر و درازای آن می‌تواند به بلندی لاین ها یا تکه‌های ۶ یا ۸ متری باشد.
کشت گل رز در Grow bag
گرو بگ های گل رز کیسه‌هایی حاوی ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت هستند که در آنها کیسه در فواصل مشخصی سوراخ گشته است.
گرو بگ ها به طول ۱ تا ۲ متر، عمق ۵.۷ تا ۱۰ سانتی‌متر و نیز عرض ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در بازار موجود هستند. برخی تولیدکنندگان برای تسهیل در چیدن گل رز و سم‌پاشی و نیز بهبود شرایط بهداشتی، گروبگ ها را روی سکوها یا ناودانی‌ها به ارتفاع ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر قرار می‌دهند.
چطور این شغل رو شروع کنم؟
بهتر است پیش از هر اقدامی برای احداث گلخانه هیدروپونیک گل رز، ابتدا به‌طور آزمایشی این کار را در فضای کوچکی از منزل مثلاً پشت‌بام آغاز کنید تا در اولین تجربه مجبور نباشید با هزینه‌های گزاف و صرف انرژی بالا روبرو شوید.
هنگانی که تجربه و آموزش‌های لازم را کسب کردید و از میزان نیاز بازار مطلع شدید و همچنین زمین مناسب و ایدئال و سرمایه کافی را به‌دست آوردید حالا نوبت احداث گلخانه است
چطور-این-شغل-رو-شروع-کنم؟
بهترین حالت برای شروع کار
گلخانه گل رز باید حتما ۳۰۰۰ متر به بالا باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد . اگر بخواهیم هزینه احداث گلخانه ۱۰۰۰ متری گل رز را برآورد کنیم هزینه‌های راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک گل رز، بسته به تجهیزات و تجربه شخصی افراد می‌تواند متغیر باشد.
ممکن است راه‌اندازی گلخانه در سال اول عایدی نداشته باشد و تنها هزینه‌ها را جبران کند؛ اما از سال دوم می‌توانید انتظار درآمد فوق‌العاده‌ای از این کار داشته باشید چراکه تجربه شما در این کار بیشتر شده و از طرفی هزینه‌های احداث گلخانه انجام‌شده و نیاز به هزینه مجدد ندارد.
گام دوم : بررسی بازار پرورش گل رز
مصرف گل رز در جامعه روزبه‌روز در حال افزایش است و با توجه به اینکه در مراسم متفاوتی مانند جشن‌ها، اعیاد و مراسم مذهبی و تشریفات و آذین‌بندی و… کاربردهای متفاوتی دارد.
قطعاً پرورش گل رز انتخاب مناسبی به شمار می‌رود و توجیه اقتصادی لازم را برای سرمایه‌گذاری در تولید، تکثیر و پرورش دارد؛ ضمن اینکه یک روش مناسب با سودآوری مطمئن و تضمین‌شده است.
جذابیت شغل پرورش گل رز
تمایل مردم دنیا نسبت به شهرنشینی و رفاه‌طلبی آنان از یک‌سو و از سوی دیگر زندگی ماشینی به‌دوراز طبیعت زنده باعث شده است که تمایل انسان‌ها برای داشتن مدل کوچکی از فضای سبز و طبیعت برای برطرف کردن نیازهای روحی و دور شدن از وابستگی‌های ماشینی و خستگی‌های روزانه، بالا برد و گل این موجود زیبا این مدل کوچک طبیعت است.
هرساله انواع گل‌ها و گیاهان به شکل شاخه بریده، آپارتمانی، گلدانی_فصلی و درختچه‌های زینتی تولید و در اختیار انسان‌ها قرار می‌گیرد. تجارت گل‌های شاخه بریده تبدیل به تجارتی سودآور شده است.
یکی از پرمصرف‌ترین گل‌های شاخه بریده گل معروف رز است که دارای اقسام وواریته های زیادی است که هرکدام دارای زیبای خاصی هستند.
اهمیت پرورش گل رز در ایران
امروزه گل رز یکی از پرطرفدارترین گل‌ها در گل‌فروشی‌ها محسوب می‌شود و شاید سلیقه خیلی از افراد در هنگام انتخاب گل بر روی گل رز باشد که شاید دلیل آن علاوه بر زیبایی وجود تنوع زیاد است.
اهمیت-پرورش-گل-رز-در-ایران
پرورش گل رز در ایران
با توجه به اینکه خاک ایران برای پرورش گل رز در شرایط مساعدی قرار دارد، اما در این زمینه، نتوانستیم هم پای سایر کشورها، پیشرفت خوبی را تجربه کنیم، به همین دلیل وقت آن است که با استفاده از روش‌های جدید کشت، فصل تازه‌ای در پرورش گل رز در ایران را آغاز کرده و به خودکفایی برسیم.
بازار پرورش گل رز در ایران
با توجه به علاقه افراد به این گل و تقاضای گل‌فروشی‌ها برای سفارش عمده، به سودی خوبی می‌رسید.
گل رز در رنگ‌های مختلفی کاشته می‌شود و مردم نیز به آن علاقه زیادی دارند. ازاین‌رو فروش آن به گل‌فروشی‌ها، سود خیلی خوبی دارد.
با توجه به علاقه مردم ایران به طب سنتی، با احداث یک واحد گلخانه، می‌توانید بخش مهمی از نیاز مصرفی عطاری‌ها را تأمین کنید.
سرمایه-اولیه-برای-پرورش-گل-رز
میزان حجم پرورش گل رز در ایران
در ایران انواع مختلف گل رز عمدتاً در استان‌های تهران، مرکزی، خوزستان و اصفهان تولید می‌شود.
به‌طورکلی از میزان ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای در کشور به‌طور سالانه ۳ میلیارد و ۸۲۵ میلیون انواع گل‌های زینتی پرورش داده می‌شود که در این میان ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، سهم شاخه گل بریده است.
به‌عنوان نمونه در گلخانه‌ای ۵ هزار مترمربعی در شرق کشور روزانه ۷۰۰ شاخه گل رز به شیوه هیدروپونیک برداشت می‌شود. به عبارتی از هر مترمربع ۱۲۰ شاخه گل تولید می‌شود. در این گلخانه که تنها گلخانه هیدروپونیک شرق کشور است ۱۱ رنگ گل رز از نوع هلندی تولید می‌شود.
در نمونه‌ای دیگر در گلخانه هیدروپونیک گل رز به وسعت ۱۱۰۰ متر در استان مرکزی که به کشت هیدروپونیک گل رز اختصاص دارد سالانه ۳۰۰ هزار شاخه گل تولید می‌شود.
سوددهی پرورش گل رز
برای اینکه گلخانه شما خاص باشد و بتوانید سود و درآمد بالایی به‌دست آورید، لازم است که با برترین نژادهای گل رز آشنایی داشته باشید،
رزها انواع مختلفی دارند ازجمله: «گل محمدی، نسترن، رز چینی، رز ژاپنی، رزهای گل‌درشت، رزهای خوشه‌ای، گل سرخ ایرانی، رز مینیاتوری، گل سرخ بنگال، گل رز دو رگه، رز هلندی و…».
مشخص کنید که قرار است کدام‌یک ازگل‌های رز را مورد پرورش قرار دهید، این مهم مسیر فعالیت شما مشخص‌تر می‌کند، در ایران یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین گل‌های رز شناخته‌شده، «گل محمدی، مینیاتوری و نسترن» است.
از این گل‌ها هم برای زیبایی و هم برای درمان استفاده می‌کنند. به دلیل رایج بودن آن می‌توانید به‌صورت مخصوص روی پرورش این دو مورد کارکرده و سود خوبی به‌دست آورید.
سود پرورش گل رز
پرورش‌دهندگان برتر رز در دنیا
پنج کشوری که بیشترین سود را از صادرات گل در جهان دارند به ترتیب کشورهای بلژیک آلمان تایلند اسرائیل و لیتوانی هستند. کشور ما به دلیل چهار فصل بودن آب‌وهوای فضا و پتانسیل بسیار خوبی برای کشت گیاهان مختلف دارد ولی به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، ایران نتوانسته از جزو کشورهای برتر قرار بگیرد.
در حال حاضر در ایران تولیدکننده مختلفی و پرورش رز پرداختند اما ازجمله بهترین‌های آنها می‌توان به دکتر هوشنگ گوهر چینی اشاره نمود که در کردستان موفق به تولید سالانه ۴۰۰ هزار شاخه گل رز شده است،
شرایط مجوز برای تأسیس گلخانه گل رز
صدور مجوز برای تولید محصولات گلخانه‌ای با سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است و شرط اساسی آن داشتن زمینی است که علاوه بر سند، آب، برق و گاز هم داشته باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر