یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

بخاری خودرو چقدر بنزین مصرف می کند و دلایل خرابی آن

عکس, بخاری خودرو چقدر بنزین مصرف می کند و دلایل خرابی آن

وقتی در تابستان کولر خودرو را روشن می کنیم میزان مصرف بنزین افزایش پیدا میکند اما درمورد بخاری این چنین نیست و اگر شما بخاری ماشین را تمام مسیر مورد نظر خود روشن نگه دارید میزان مصرف بنزین بخاطر آن بسیار ناچیز است. بخاری از بنزین استفاده می کنه به این معنی که یک فن رو روشن می کنه تا هوای گرم رو داخل کابین ماشین شما هدایت کنه اما مصرف اون در بیشتر موارد خیلی کمه. گرمای مورد استفاده در اونجا بدون نیاز به بنزین تولید میشه و تنها مسئله انتقال اون از موتور به داخل کابینه. بنابراین سعی کنید از بخاری ماشین خودتون استفاده کنید. برخلاف A/C شما که واقعاً می تونه بر مصرف سوخت شما تأثیر بذاره. بنابراین بخاری اتومبیل از بنزین استفاده می کنه اما این مقدار به هیچ وجه زیاد نیست و خیلی کمه.گرم کردن خودرو توسط بخاری با استفاده از گرمای آب موتور انجام میشه. این گرما توسط آب رادیاتور جذب شده و بخشی از اون در رادیاتوری که برای بخاری ساخته شده جریان پیدا می کنه. با ورود این گرما به رادیاتور بخاری دمنده ای که در اون وجود داره با گذر دادن جریان هوا، هوای گرم رو به سمت داخل کابین حرکت میده. بنابراین بر خلاف کولر خودرو عملکرد بخاری فشاری به موتور وارد نمی کنه.
در صورت راه اندازی بخاری ماشین توسط راننده بعد از گرم شدن موتور به اندازه کافی، مایع خنک کننده ی گرم شده به هسته بخاری که در محفظه مسافر قرار داره منتقل میشه.

اگر چندین مسافر در خودرو دارید و بخاری را روشن کرده اید، حتی روشن کردن کلید A/C هم نمی‌تواند بخار شیشه‌ها را از بین ببرد. از آنجایی که بخار بر روی شیشه می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد بهتر است یک پنجره را کمی بازتر کنید تا هوای داخل خودرو جریان داشته باشد و در عین گرم ماندن بخار شیشه‌ها نیز از بین برود.در تابستان روشن کردن کمپرسور یا کلید A/C به خاطر گرم بودن هوای بیرون و فشاری که به موتور خودرو وارد می‌شود برای بسیاری به صرفه نیست چرا که مصرف سوخت را چندین برابر می‌کند، اما در زمستان حتی روشن کردن این کلید هم مصرف را بالا نمی‌برد. در ضمن در یاد داشته باشید که بخاری نیاز به تولید گرما ندارد و گرمای خود را از موتور خودرو می‌گیرد به همین دلیل با خیال راحت آن را روشن کنید و با تنظیم درست دریچه‌ها و سرعت مناسب گرما را به همه جای خودرو برسانید.

دلایل کار نکردن بخاری خودرو :

۱. گرفتگی لوله‌ها و مجاری آبرسانی به رادیاتور بخاری
اگر مایع خنک‌کننده حاوی مقدار کافی ماده ضدیخ (که همزمان ضد رسوب نیز هست) نباشد، به مرور رسوبات موتور وارد لوله‌ها و مجراهای رادیاتور بخاری شده و باعث گرفتگی مسیر عبور آب داغ از میان آن می‌شود. بنابراین رادیاتور بخاری به دلیل کاهش شدت و یا عدم جریان آب داغ، نمی‌تواند گرمای کافی جهت افزایش دمای هوای دمیده شده به داخل اتاق را فراهم کند. به منظور اجتناب از این مشکل، توصیه می شود همواره از وجود مقدار کافی ماده ضدیخ در آب موتور اطمینان حاصل کنید.

۲. خرابی ترموستات
ترموستات سوپاپی مکانیکی و خودکار است که درون آن با ماده حساس به حرارت پر شده است؛ این ماده پس از رسیدن به دمای معین، منبسط شده و راه عبور جریان آب داغ از موتور به سمت رادیاتور خودرو را باز می‌کند. اگر ترموستات خودرو خراب شود و مسیر آب بین موتور و رادیاتور همواره باز بماند، دمای مایع خنک کننده هیچگاه به دمای بهینه نخواهد رسید و در نتیجه، آب موتور نمی‌تواند انرژی کافی را در اختیار رادیاتور بخاری قرار داده و آن را به میزان کافی گرم کند. بدین ترتیب رادیاتور بخاری سرد مانده و انرژی گرمایی کمتری توسط فن دمنده به داخل کابین ارسال خواهد شد.جهت اجتناب از این مشکل توصیه می‌شود هر سال و یا نهایتا هر دو سال، ترموستات خودرو با نمونه نو و اورجینال تعویض شود.

۳. کمبود مایع خنک کننده و یا هوا گرفتن مجاری آبرسانی موتور
در صورتی که درون پیشرانه به اندازه کافی مایعات خنک کننده وجود نداشته باشد و یا در مجاری آبرسانی به موتور هوا محبوس شده باشد، مایع خنک کننده به میزان کافی و با شدت مناسب به رادیاتور بخاری نرسیده و در نتیجه گرمای کمتری نیز عاید این بخش خواهد شد. توصیه می‌شود همواره از وجود مقدار کافی آب مخلوط با ضدیخ در رادیاتور و پیشرانه خودرو اطمینان حاصل کنید.

۴. نقص در عملکرد واترپمپ
انرژی که باعث به گردش در آمدن آب در پیشرانه و رادیاتورها می‌شود، از سوی واترپمپ تامین می‌گردد. هر گونه خللی در عملکرد این قطعه موجب کاهش شدت حرکت جریان آب داغ درون محفظه موتور و رادیاتورها شده و گرمای کمتری نصیب رادیاتور بخاری می‌شود.گرچه واترپمپ‌ها معمولا عمر بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند اما اگر مطمئن هستید که موارد ذکر شده قبلی در عملکرد بخاری خودروتان خلل وارد نساخته، بنابراین وجود نقص در واترپمپ محتمل خواهد بود و بایست نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر