یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی

عکس, برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی
همان طور که میدانید با گذشت ماه های طولانی از کرونا بازار ماسکهای ضد کرونا در کل جهان داغ داغ
است . هر روز ماسک جدیدی وارد بازار می شود با تنوع رنگ بندی و تبلیغات فراوان. کدام ماسک میتواند از ما در برابر این بیماری محافظت بیشتری کند ؟
ماسکهای ساده ی جراحی که از روز اول در اختیار همگان بود نسبت به ماسکهای دیگر ارزان تر هستند اما نمیتوانند به صورت کامل از ما در برابر این بیماری محافظت کنند. بنابراین در صورت استفاده از آنها حتما
باید از ماسکهای پارچه ای هم استفاده کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید افراد باید در میان جمع، ماسک پارچه‌ای بزنند، پس ما هم اول در مورد ماسک‌های پارچه‌ای صحبت می‌کنیم.
عکس, برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی

ماسکهای پارچه ای

اول خود  پارچه را بررسی کنید. Supratik Guha استاد مهندسی مولکولی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید، فشردگی بافت پارچه واقعاً اهمیت دارد و این اولین چیزی است که باید به آن دقت کنید. برای بررسی پارچه، آن را جلوی نور نگه دارید: اگر به راحتی می‌توانید خطوط الیاف پارچه را ببینید، پس ماسکی که با این پارچه درست شود، نمی‌تواند فیلتر خوبی باشد. محققان می‌گویند پارچه صد در صد کتان که بافت محکم و فشرده دارد، ماسک خوبی می‌شود. زیرا در سطح میکروسکوپی، الیاف طبیعی کتان نسبت به پارچه‌های مصنوعی، معمولاً ساختار سه بعدی دارند، که نرم‌تر هم هستند. این ساختار سه بعدی می‌تواند موانع بیشتری بر سر راه ذرات مزاحم ایجاد کند. به تازگی مطالعه‌ای انجام شد که در آن انواع و اقسام پارچه‌ها از جهت این که تا چه اندازه قابلیت فیلتر کردن دارند مورد بررسی قرار گرفت. تنها دو نوع پارچه‌ی مصنوعی که یکی از آن‌ها ۱۰۰ درصد پلی‌استر بود، فیلتر خوبی بود و بیشتر پارچه‌های مصنوعی از جهت قابلیت فیلتر کردن، ارزشی نداشتند؛ اما حتی زدن ماسکی که از پارچه‌ی مصنوعی تهیه شده، بهتر از اصلاً ماسک نزدن است.شما چه ماسک پارچه‌ای انتخاب کنید و چه ماسک جراحی، باید بدانید که ماسک زدن به این معنی نیست که دیگر می‌توانید مدت طولانی در تماس با دیگران باشید. این ماسک‌ها ممکن است فقط تا چند دقیقه بتوانند محافظت ایجاد کنند، نه تا چند ساعت! پس همچنان بهترین کار رعایت فاصله‌ی اجتماعی است.
عکس, برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی

ماسک‌های جراحی

ماسک‌های جراحی، ماسک‌های یک بار مصرفی هستند که شُل در اطراف صورت قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها تقریباً در دسترس همه هستند و اساساً برای محافظت از دیگران در برابر کسی که این ماسک را زده استفاده می‌شوند و البته برای فیلتر کردن ذرات بزرگ معلق در هوا نیز کاربرد دارند اما نمی‌توانند ذرات بسیار ریز را فیلتر کنند. خیلی از ماسک‌های جراحی از کاغذ درست شده‌اند و بعضی از این ماسک‌ها نیز با پلی پروپیلن تهیه شده‌اند. تحقیقات نشان داده ماسک‌های جراحی می‌توانند خیلی از ترشحات تنفسی را که توسط فرد آلوده پخش می‌شوند فیلتر نمایند؛ اما اینکه ماسک جراحی چقدر خوب می‌تواند از شمایی که از آن استفاده می‌کنید در برابر ذرات کوچک‌تر محافظت کند، تا حدود بسیار زیادی متغیر است. مثلاً یکی از ماسک‌های جراحی تست شده توانسته بود ۳۰ درصد از ذرات ریز را فیلتر کند و ماسک‌های جراحی دیگری هم بودند که تا ۸۰ درصد از ذرات ریز را فیلتر کرده بودند.
عکس, برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی

ماسکهای فیلتر باز و N95

ماسکهای دوم ماسکهای فیلتر باز هستند که بهتر است فکر استفاده از آنها را کنار بگذارید و از ماسک‌هایی که دریچه‌ی بازدم دارند استفاده نکنید . بعضی از ماسک‌های پارچه‌ای و یک‌بارمصرف، دریچه‌ای در قسمت جلو برای بازدم دارند. این دریچه باعث می‌شود راحت‌تر بازدم انجام دهید اما هوای فیلتر نشده را رها می‌کند، بنابراین اگر شما ناقل ویروس باشید،
از دیگران محافظت نخواهد کرد. فراموش نکنید که محافظت از دیگران، اصلی‌ترین دلیل ماسک زدن
شماست.ماسک‌های N95 جوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را سفت و محکم می‌پوشانند. اگر ماسک
N95 به‌درستی روی صورت قرار بگیرد، می‌تواند دست‌کم جلوی ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا را
بگیرد. این نوع ماسک‌ها در محافظت از شمایی که آن را زده‌اید و افرادی که دور و برتان هستند عالی عمل می‌کنند. یک دلیل مؤثر بودن ماسک N95 این است که از لایه‌های زیادی از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده که در بالا گفتیم. یعنی در این ماسک‌ها از الکتریسیته‌ی ساکن برای گیر انداختن ذرات در دو سوی ماسک استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ماسک N95 بخرید باید بدانید که بعضی از این ماسک‌ها که در بازار وجود دارند قلابی‌اند.ماسک KN95 تحت نظارت دولت چین تولید می‌شود. این ماسک مانند ماسک N95 جوری طراحی شده که دست‌کم ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کند. اما آزمایش‌ها نشان داده عملکرد خیلی از ماسک‌های KN95 موجود در بازار درست نبوده و خیلی از آن‌ها قلابی‌اند.
عکس, برای دفع کرونا ماسک سه بعدی قوی تر است یا نانو یا ماسک جراحی

ماسک سه بعدی یا فست ماسک بهداشتی

در رنگ های متعدد برای ست کردن با لباس های مختلف است.
دارای ۴ لایه (سه لایه از جنس اسپان باند و یک لایه ی میانی از جنس ملت بلون) و همچنین ۵ لایه (دولایه
از جنس اسپان باند و سه لایه ملت بلون) با فیلتراسیون عالی، کیفیت مرغوب و لطیف برای پوست صورت
می باشد.
این ماسک ها نسبت به آب نفوذ ناپذیر است. همچنین قدرت جلوگیری از نفوذ ذرات ریز بخار آب حاصل از
بازدم تنفسی موجود در هوا را دارد.
حاوی فیکساتور(گیره) بینی مناسب و انعطاف پذیر با قابلیت تنظیم است. دارای کش هایی در اندازه
استاندارد، نرم و لطیف جهت راحتی در استفاده و آزرده نکردن پشت گوش می باشد.وجه تمایز ماسک سه بعدی با سایر ماسک ها علاوه بر ۴ لایه بودن، در این است که این نوع ماسک به لحاظ ساختار فیزیکی دارای سه بعد (ضلع) فوقانی، میانی و تحتانی است.این ویژگی با ایجاد فضای خالی مناسب در جلوی دهان، سبب سهولت در تنفس و صحبت کردن شده است. همچنین باعث می شود که رژ لب خانم ها نیز خراب نشود!
از لحاظ علمی نیز برای عدم ورود ویروس به درون دهان و بینی فرد اطمینان بیشتری می دهد. ضمنا
هنگامی که ماسک را در می آورید، لبه های آن به سمت داخل برگشته و باعث جلوگیری از ورود آلودگی به سطح داخلی ماسک می شود.
مهمترین و کاربردی ترین ویژگی حاصل از این ساختار سه بعدی، عدم بخار و مه زدگی بر روی شیشه
عینک افراد عینکی می باشد!ابعاد ماسک سه بعدی نیز در اندازه ی استاندارد مناسب تمامی صورت ها در نظر گرفته شده است تا بزرگی یا کوچکی بیش از حد آن سبب کاهش کارآیی در هنگام استفاده نشود و رضایت شما عزیزان را به دنبال داشته باشد.
ماسک ها تمام پِرِس با دستگاه اولتراسونیک هستند. این پرس باعث شده که در هنگام استفاده، کش های آن به راحتی از بدنه ی ماسک جدا نشوند. در نتیجه میتوانیم با اطمینان بگوییم ماسکهای سه بعدی موجود در بازار در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از بیماری کرونا هستند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر