یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

بررسی دوربین و مزایای گوشی Samsung Galaxy A72

عکس, بررسی دوربین و مزایای گوشی Samsung Galaxy A72
یکی از پر طرف دارترین گوشی های سامسونگ در حال حاضر  Samsung Galaxy A72 است که در این پست قصد داریم به بررسی کامل این گوشی بپردازیم . کیفیت دوربین این گوشی چهارگانه ۶۴ مگاپیکسل + ۸ مگاپیکسل + ۱۲ مگاپیکسل + ۵ مگاپیکسل می باشد .

مشخصات فنی :

نوع و مشخصات پردازنده اصلی – CPU: Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G (8 nm) – هشت هسته ای – دو هسته ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 Gold به همراه شش هسته ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 Silver
حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت
نوع صفحه نمایش: Super AMOLED / لمس خازنی
شبکه اینترنت: ۴.۵G

بررسی گوشی Samsung Galaxy A72

در تاریخ ۲۱ مارچ ۲۰۲۱ سامسونگ از جدیدترین گوشی خود یعنی گوشی گلکسی A72 رونمایی کرد که با ظاهری زیبا و بهبودهای سخت‌افزاری، تا جایگزین نسل پیشین خود سامسونگ A71 باشد.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A72

ظاهر زیبا و جذاب سامسونگ A72 به‌گونه‌ای است که در نگاه اول می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند. شباهت بسیار زیاد سامسونگ A72 با خانواده سامسونگ S21 احتمالاً یکی از دلایلی است که این گوشی را در دیدگاه بسیاری از افراد زیبا جلوه می‌دهد. کره‌ای‌ها سخت در تلاش هستند تا با ایجاد تغییرات جزئی اما هدفمند در ساختار گوشی‌های سری A، آنها را به یک پیشنهاد ارزشمند تبدیل کنند. طراحی جدید عمدتاً روی قاب پلاستیکی عقب متمرکز شده که این بار در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و بنفش به فروش می‌رسد. دوربین چهارگانه به همراه فلش درون قاب مستطیلی شکل قرار دارد که با لبه‌های صیقل‌خورده شده به‌خوبی در دل قاب پشتی گنجانده شده است. طبق روال همیشه در لبه سمت راست گوشی A72 کلید پاور و کلید کم/زیاد کردن صدا قرار گرفته است درحالی‌که در لبه سمت چپ آن چیزی وجود ندارد؛ اما به لبه پایینی فریم که برسیم به ترتیب از سمت راست به چپ شاهد قرارگرفتن اسپیکر صدا، درگاه Type C، میکروفون و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هستیم. در لبه بالایی این دستگاه نیز میکروفون ثانویه و خشاب سیم‌کارت قابل رویت است. پنل جلویی سامسونگ A72 میزبان یک نمایشگر ۶.۷ اینچی با حاشیه‌های بسیار کم است که توانسته بیش از ۸۴ درصد از قاب جلویی را به خودش اختصاص بدهد. جالب است بدانید گوشی A72 از استاندارد IP67 بهره می‌برد که از آن در برابر نفوذ آب تا عمق ۱ متر و مدت‌زمان ۳۰ دقیقه جلوگیری می‌کند.

صفحه‌نمایش گلکسی A72

امسال کمپانی Samsung در بخش صفحه‌نمایش تغییرات جدیدی را اعمال کرده است و نسل جدید گوشی های این شرکت نظیر گلکسی A32، گلکسی A52 و گلکسی A72 در بخش نمایشگر نسبت به نسخه‌های قبلی خود ارتقاء یافته‌اند. نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپر امولد مهمان پنل جلویی گوشی گلکسی A72 بوده که از نرخ نوسازی تصویر ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. در واقع این اولین‌بار است که یک گوشی از خانواده A به یک صفحه‌نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا تجهیز می‌شود و جالب است بدانید که تنها به یک دستگاه محدود نمی‌شود و دیگر گوشی‌هایی چون گلکسی A52 نیز از آن بهره می‌برند. پنل جدیدی که شرکت سامسونگ از آن در ساخت گوشی A72 استفاده کرده، علاوه بر نرخ نوسازی بالاتر، روشنایی بیشتری را نیز ارائه می‌دهد. کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند میزان روشنایی گوشی جدید آنها ۸۰۰ نیت است، ما نیز در بررسی‌های انجام شده توانستیم به حداکثر روشنایی ۸۲۵ نیت برسیم، بنابراین می‌توان دریافت نمایشگر گلکسی A72 به‌گونه‌ای است که می‌توان به‌راحتی با آن در فضا باز، حتی در زیر تابش مستقیم نور خورشید با آن کار کرد. نرخ بازسازی تصویر ۹۰ هرتز نیز تجربه کاربری جذابی را به شما ارائه می‌دهد، گلکسیA72 دو گزینه ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و در آن خبری از Adaptive Refresh Rate یا همان جا‌به‌جایی هوشمند نیست. با تنظیم نمایشگر بر روی نرخ نوسازی تصویر ۹۰ هرتز جابه‌جا شدن در رابط کاربری نرم و روان انجام می‌شود و همه چیز پویا به نمایش در می‌آید. همچنین وضوح تصویر ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۴ppi سبب شده تا صفحه‌نمایش گلکسی A72 قادر باشد تصاویر را با وضوح و شفافیت بالایی به نمایش در بیاورد. همه چیز در نمایشگر جدید سامسونگ که در ساخت Galaxy A72 به کار گرفته شده خوب است و تنها فقدان HDR را می‌توان نقطه ضعف بزرگی برای آن دانست. با این وجود رنگ‌ها در صفحه‌نمایش گلکسی A72 طبیعی به نظر می‌رسند و تصاویر بدون اغراق و واقع‌گرایانه به نمایش در می‌آیند. علاوه بر این، صفحه‌نمایش گلکسی A72 دارای گواهی‌نامه حفاظت در برابر نور مضر آبی است که به‌صورت انطباقی رنگ‌ها را در طول روز تنظیم می‌کند و از چشمان شما در برابر نور آبی مضر محافظت می‌کند. همچنین سامسونگ در تنظیمات صفحه‌نمایش دو گزینه رنگی Vivid و Natural برای نمایش رنگ‌های اشباع شده و رنگ‌های دقیق در اختیار کاربران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است گوشی A72 از فضاهای رنگی DCI P3 و sRGB را به طور کامل پوشش می‌دهد.

اسپیکر گلکسی A72

یکی از پیشرفت‌های خوب گلکسی A72 تجهیز شدن آن به بلندگوهایی دوگانه است که آن را از نسل پیشین خود متفاوت می‌سازد. این اولین‌بار است که یک گوشی از سری A به اسپیکر استریو مجهز شده است، در واقع سامسونگ سعی کرده تا با ایجاد تغییرات جزئی در ساختار گلکسی A72 آن را یک قدم به تکامل نزدیک کند. همان‌طور که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم، بلندگو اصلی Galaxy A72 در لبه پایینی آن قرار دارد که صدا تولید شده توسط آن استثنایی نیست، اما بلندی صدا در آن خوب است. بلندگو دوم نیز همان اسپیکر مکالمات است که در هنگام پخش صدا استریو به کار گرفته می‌شود. شاید بلندگو به کار گرفته شده در گوشی A72 بهترین نمونه موجود در بازار نباشد، اما در نوع خود بهترین است. اسپیکر گلکسی A72 با کسب امتیاز -۲۶.۴ LUFS توانست بهترین عملکرد را در میان رقبا خود به ثبت برساند. همچنین فعال کردن قابلیت Dolby Atmos تجربه فراگیری از گوش‌دادن به موسیقی، تماشا فیلم و یا بازی‌کردن به شما می‌دهد.
نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی A72
A72 Samsung Galaxy به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ در بازار به فروش می‎‌رسد که با ارائه نسخه‌های جدیدتر از طرف شرکت سازنده به نسخه‌های بالاتر ارتقاء پیدا می‌کند. سامسونگ برای گوشی A72 وعده پشتیبانی از ۳ سال آپدیت سیستم‌عامل و ۴ سال وصله امنیتی را به کاربران خود داده است. با این تفاسیر کاربران گوشی Galaxy A72 مستعد دریافت اندروید ۱۴ در سال ۲۰۲۳ هستند و این تعهد خوبی برای پشتیبانی نرم‌افزاری از یک گوشی هوشمند است که می‌تواند مخاطبان این کمپانی را از خود راضی نگه دارد. همچنین سامسونگ از پوسته اختصاصی One UI 3.1 در Galaxy A72 استفاده کرده است که کمک فراوانی به درخشش سخت‌افزار قدرتمند این گوشی هوشمند می‌کند. One UI 3.1 از سرعت بالایی برخوردار است و در کنار چند ده سرویسی که همراه آن ارائه شده می‌تواند به‌راحتی پاسخگوی نیاز کاربران باشد.
عملکرد و سخت‌افزار گلکسی A72
عضو جدید خانواده سری ۷۰۰ کوالکوم، Snapdragon 720G نام دارد که اکنون بر روی بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلکسی A72 نیز همانند عضو دیگر سری A، گلکسی A52 4G از تراشه اسنپدارگون ۷۲۰G قدرت می‌گیرد که توسط لیتوگرافی ۸ نانومتری ساخته شده است. فناوری ساخت ۸ نانومتری مصرف انرژی را در گوشی Galaxy A72 تا سطح زیادی بهبود بخشیده است و سبب شده تا این گوشی هوشمند در انجام پردازش‌های سنگین و اجرا بازی‌ها حرارت کمتری تولید کند. ۲ هسته قدرتمند Kryo 465 Gold با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و ۶ هسته کم مصرف Kryo 465 Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز نقش CPU را در گوشی A72 ایفا می‌کنند و وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارند. پردازش‌های گرافیکی نیز توسط ماژول Adreno 618 با فرکانس ۷۵۰ مگاهرتز صورت می‌پذیرد. علاوه بر این سامسونگ از ۸/۶ گیگابایت رم در سخت‌افزار این دستگاه استفاده کرده است تا شما قادر باشید چند برنامه را به‌صورت هم‌زمان به اجرا درآورید بدون آنکه با افت سرعت یا کندی مواجه شوید. شرکت سامسونگ گوشی A72 را در دو نسخه با ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه کرده است که فضا کافی را برای ذخیره اطلاعات و فایل‌های مورد علاقه‌تان را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین اگر این مقدار از حافظه داخلی پاسخگو نیاز شما نبود، می‌توانید با جایگزین کردن یک کارت حافظه Micro SD، ظرفیت آن را تا ۱ ترابایت افزایش دهید.تا به این لحظه که داریم نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A72 را برای شما عزیزان تهیه می‌کنیم، سامسونگ خبری از ارائه گوشی A72 با پشتیبانی از ۵G منتشر نکرده است و نسخه‌ای که ما در اینجا با آن سروکار داریم نسخه ۴G است. Galaxy A72 در بخش مخابرات از شبکه‌های GSM / HSPA / LTE استفاده می‌کند، گوشی A72 برای برقراری اتصال LTE از مودم X15 استفاده می‌کند که سرعت دانلود تا ۸۰۰ مگابایت و سرعت آپلود تا ۱۵۰ مگابایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. وای‌فای، بلوتوث نسخه ۵.۰ و NFC «وابسته به بازار/منطقه» از دیگر امکاناتی است که گوشی A72 در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
عملکرد و سخت‌افزار Galaxy A72
هرچند که گوشی Galaxy A72 از هر دو روش امنیتی حسگر اثر انگشت و شناسایی چهره بهره می‌برد، اما به شما توصیه می‌کنیم برای بازگشایی قفل صفحه از حسگر اثر انگشت استفاده کنید، چرا که در گوشی سامسونگ گلکسی A72 خبری از سیستم تشخیص چهره اختصاصی نیست و این گوشی هوشمند برای شناسایی چهره از دوربین سلفی استفاده می‌کند که از امنیت کمتری برخوردار است. سنسور اثر انگشت به کار گرفته شده در گوشی A72 از نوع اپتیکال است و در زیر نمایشگر تعبیه شده که دسترسی به آن بسیار آسان است. این حسگر قادر است اثر انگشت شما را در کسری از ثانیه شناسایی کند و در کمترین زمان ممکن فرایند قفل گشایی را انجام دهد. در واقع استفاده از حسگر اثر انگشت راهی آسان و امن برای باز کردن قفل صفحه است.
باتری گلکسی A72
ابعاد بزرگ‌تر گلکسی A72 نسبت به سایر اعضاء خانواده سری A سبب شده تا گوشی A72 میزبان یک باتری حجیم‌تر با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت باشد که در آن امکان تعویض توسط کاربران وجود ندارد. در واقع یکی دیگر از تغییرات گوشی A72 نسبت نسل پیشین، ظرفیت باتری بیشتر است که به شما امکان می‌دهد تا روز خود را بی‌وقفه ادامه دهید و در دیگر دغدغه‌ای برای پیدا کردن پریز برق و شارژ مجدد گوشی خود نداشته باشید. در بررسی‌های انجام شده و تنظیم گوشی گلکسی A72 بر روی حالت ۹۰Hz متوجه شدیم باتری این گوشی هوشمند قادر است ۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه ویدئو پخش کند و یا تا ۱۵ ساعت و ۰۶ دقیقه به شما اجازه گشت و گذار در بستر وب را بدهد و یا برای مکالمه در حالت ۳G تا ۴۰ ساعت شارژدهی داشته باشد. در واقع تفاوت شارژدهی در حالت ۹۰ هرتز و ۶۰ هرتز زیاد نیست اما قابل‌توجه است. با تنظیم گلکسی A72 بر روی حالت ۶۰Hz نیز متوجه شدیم باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی A72 قادر است ۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه ویدئو پخش کند و یا تا ۱۵ ساعت و ۴۰ دقیقه به شما اجازه گشت‌وگذار در بستر وب را بدهد و یا برای مکالمه در حالت ۳G تا ۴۰ ساعت شارژدهی داشته باشد. همچنین گلکسی A72 از فناوری شارژ سریع با توان ۲۵ وات نیز بهره می‌برد که زمان کمتری را در هنگام شارژ کردن گوشی از شما می‌گیرد. البته سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض این گوشی را با یک آداپتور ۱۵ واتی به فروش می‌رساند و برای بهره گرفتن از سرعت بیشتر باید این شارژ را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.
باتری Galaxy A72
امروزه ماژول دوربین یکی از دیگر بخش‌های جذاب و موردعلاقه کاربران است که کمپانی‌های سازنده گوشی موبایل تمرکز اصلی خود را بر روی آن گذاشته‌اند. کمپانی سامسونگ نیز در ساخت گوشی A72، تمام توانش را به کار بسته است تا گوش جدیدش توان رقابت با هم‌رده‌های موجود در بازار را داشته باشد. گوشی A72 نیز همانند گوشی A52 از ماژول دوربین چهارگانه بهره می‌برد که به شما امکان می‌دهد تا سبک‌های عکس‌برداری مختلفی را تجربه کنید. دوربین اصلی سامسونگ A72 از یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد ۱.۷/۱ اینچ، پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری، فناوری فوکوس خودکار (PDAF) به همراه لنز ۲۶ میلی‌متری، فناوری تثبیت‌گر اپتیکال (OIS) و گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند. در این سنسور از فناوری ترکیب پیکسل‌ها یا همان Quad-Bayer استفاده شده که نتیجه ثبت تصاویر با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل است. حسگر ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با پیکسل‌هایی به‌اندازه ۱.۰ میکرومتر، فناوری فوکوس خودکار (PDAF) و گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 به‌عنوان دوربین دوم در نظر گرفته شده است که به شما امکان زوم اپتیکال تا ۳ برابر را می‌دهد. اما دوربین سوم یک سنسور التراواید با وضوح ۱۲ مگاپیکسل، پیکسل‌هایی به‌اندازه ۱.۱۲ میکرومتر و گشودگی دیافراگم f/2.2 است که قابلیت ثبت عکس‌های فوق عریض با زاویه ۱۲۳ درجه را دارد. در آخر هم نوبت می‌رسد به دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 که به شما اجازه عکس‌برداری در فاصله نزدیک ۴ سانتی‌متری را می‌دهد. تصاویر گرفته شده توسط دوربین اصلی A72 رنگ‌ها را به‌خوبی ثبت می‌کند و میزان جزئیات در آن مناسب است. همچنین الگوریتم HDR در کنار کاهش میزان نویز، کار خودش را در ثبت سایه‌ها و نقاط پر رنگ به‌خوبی انجام می‌دهد. دوربین تله‌فوتو نیز در شرایط نوری ایده‌آل قادر به گرفتن عکاس‌های خوبی است که وضوح و سطح جزئیات در آن کاملاً برجسته است و نویز کمی در آن‌ها به چشم می‌خورد. همچنین شما می‌توانید از زوم ۳ برابر فراتر بروید و به حالات ۳۰X، ۲۰X، ۱۰X و ۴X دسترسی داشته باشید که با افت کیفیت همراه است چرا که این بزرگ‌نمایی‌ها از طریق زوم دیجیتال صورت می‌گیرد. دوربین Ultrawide نیز در روشنایی روز و حضور نور کافی عملکردی مشابه به دوربین اصلی دارد، اما همان‌طور که انتظار داشتیم به‌مراتب در آن با نویز بیشتر و جزئیات کمتر مواجه شدیم. در آخر هم نوبت به بررسی کیفیت دوربین ماکرو می‌رسد که در آن خبری از فوکوس خودکار نیست و برای آنکه بتوانید عکس‌های جذابی بگیرد باید دفت فراوانی به خرج دهید. سامسونگ A72 قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که از لرزش‌گیر EIS پشتیبانی می‌کند. به لطف کیفیت بالا این دوربین، شما می‌تواند لحظات شیرین خود را به تصویر بکشید و بعدها از تماشا آن لذت ببرید. دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 وظیفه ثبت عکس‌های سلفی را در گوشی A72 برعهده دارد. تصاویری که با دوربین سلفی گرفته می‌شوند اغلب شفاف هستند و جزئیات در آن به‌خوبی حفظ شده است. قابلیت فیلم‌برداری ۴K و پشتیبانی از HDR از دیگر ویژگی‌هایی به‌حساب می‌آید که در دسترس کاربران قرار گرفته است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر