یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

بهترین درختچه برای کنار فنس باغ جهت گرفتن جلوی دید و امنیت

عکس, بهترین درختچه برای کنار فنس باغ جهت گرفتن جلوی دید و امنیت
اگر دور باغ خود را فنس کشیده اید و می خواهید در کنار آن درخت یا درختچه ای بکارید که هم جلوی دید در باغ گرفته شود و هم زیبایی داشته باشد و با تیغ های خود امنیت باغ را بالاتر ببرد بهترین گزینه درختچه ی پیراکانتا  است که در این پست از یاس فان به معرفی آن می پردازیم . (پیراکانتا نمادی برای قوی بودن در برابر مشکلات زندگی است.)
پیراکانتا یک گیاه همیشه سبز است، پس هرگز اجازه نمی‌دهد باغچه شما خالی و پژمرده شود؛ بلکه دنیایی از زیبایی و طراوت به آن هدیه می‌دهد. بخصوص در دو زمان از سال : بهار و پاییز.
در بهار، شکوفه‌های ریز سفید رنگ آن باغچه را پر می‌کند و ناگهان در پاییز، تغییر حالت می‌دهند! این شکوفه‌های ریز سفیدرنگ در پاییز به میوه ­های کوچک و زیبای قرمز، زرد و یا نارنجی تبدیل می‌شوند.
نگهداری از پیراکانتا آسان است. پیراکانتا معطر است و با ترکیب زیبایش، رنگبندی زیبایی را به محیط اضافه می‌کند.اگر علاقه دارید طراوت و زیبایی مهمان خانه شما شود خرید گلدان گل را در الویت خود قرار دهید.
اگر می‌خواهید گلی را به باغچه خود اضافه کنید که حالتی مرز مانند برای اطراف باغچه ایجاد کند، پیراکانتا انتخاب مناسبی است. حتی اگر به قدر کافی در باغچه گیاه کاشته اید، باز هم پیراکانتا به صورت منظم و حتی در یک نوار خیلی باریک رشد خواهد کرد.در نهایت هم می‌توانید از میوه آن برای تهیه مربا و مارمالاد استفاده کنید! ( مواظب باشید آنها را خام نخورید)اگر کمی از پیراکانتا مراقبت کنید، تا سالها زیبا و باطراوت باقی خواهد ماند.
انواع
بسته به نوع گیاه و آب و هوای محیط، قد آن درختچه می‌تواند بین ۱.۵ تا ۳ متر تغییر کند. اگرچه پیراکانتا انواع مختلفی دارد؛ اما این تنوع به اندازه و قد این گیاهان مربوط می‌شود و خیلی قابل توجه نیست. همه آنها رشد سریع و عمودی دارند.
سمی بودن
پیراکانتا سمی نیست و میوه‌ آن برای حیوانات خانگی و انسانها خطرناک نیست. البته بهتر است برای جلوگیری از هرگونه عارضه‌ای، میوه آن را به صورت خام مصرف نکنید.
روش کاشت گیاه پیراکانتا :
-بذر پیراکانتا دوره ی کمان طولانی دارد پس باید صبر کرد تا این دوره به پایان برسد و پس از آن دوره جوانی زنی بسیار آسان می باشد.
-برای شروع ابتدا بذرها را در آب گرم به مدت ۲۴ساعت خیس کنید و سپس اجازه دهید خشک شوند.
-یکی ظرف مناسب بدون سوراخ تهیه کنید و در آن کمپوست ٬ ماسه نوک تیز یا پرلیت با نسبت های مساوی بریزید و به خوبی باهم مخلوط کنید. مخلوط کمپوست و ماسه را مرطوب کنید ولی آن را خیس نکنید. اگر با فشار دست از بستر آب خارج شد یعنی خیس است و این باعث از بین رفتن بذر ها می شود. همچنین مطمئن شوید که حجم بستر مناسب است و سپس بذرها را در مخلوط قرار دهید.
-مخلوط حاوی بذرها را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید (به خصوص استفاده از پلاستیک های زیپ دار مناسب است چون اجازه کمی تبادل هوا را می دهد) اگر پلاستیک زیپ ندارد می توانید گره بزنید. روی کیسه تاریخ را بنویسید تا زمان شروع را فراموش نکنید.
-سپس بذرها به یک دوره سرما برای اتمام کمان نیاز دارند٬ برای این کار کیسه ی حاوی بذر را به مدت ۱۲ هفته در یخچال با دمای ۴درجه سانتی گراد قرار دهید. در طول این مدت مخلوط را مرطوب نگه دارید(ولی آن را خیس نکنید).
-احتمال دارد که برخی بذرها درون کیسه جوانه بزنند٬ اگر این اتفاق افتاد آن ها را با دقت از کیسه بیرون آورید و بکارید.
-سپس از اتمام دوره ی سرمادهی٬ بذرها را می توان کاشت. بذرها را در یک گلدان حاوی کمپوست با کیفیت خوب٬ در عمق ۵میلی متری بکارید.
-سپس آن ها را در مکان گرم دارای دمای اتاق نگهداری کنید تا جوانه زنی ظرف یک یا دو هفته آغاز شود.
-بذرهای تازه کشته شده را به هیچ وجه در معرض دمای بالاتر از ۲۵درجه سانتی گراد قرار ندهید در غیر این صورت خواب ثانویه ممکن است اتفاق بیفتد و بذرها جوانه نمی زنند تا زمانی که دوباره دوره ی شرکت را طی کنند.
-خاک را همیشه مرطپب نگه دارید. مواظب علف های هرز باشید و آن ها را از بین ببرید. پیراکانتا در سال اول معمولا ۱۵تا ۳۰سانتی متر رشد می کنند و معمولا مشکلی پیش نمی آید.
-خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. مواظب علف های هرز باشید و آن ها را از بین ببرید. پیراکانتا در سال اول معمولاً بین ۱۵تا ۳۰سانتس متر رشد می کنند و معمولا مشکلی پیش نمی آید. بهتر است نهال ها را به مدت یک یا دو سال در گلدان نگه دارید سپس به مکان دائمی شان منتقل کنید.
بیماری ها و آفات :
-پیراکانتا از پوست پوست شدن و آتش سوختگی رنج می برد و گاهی اوقات حشراتی مثل بید و شده به این دلیل گیاه حمله ور می شوند.کمبود می تواند به دلایل زیر باشد:
-هرس بیش از حد:گیاهانی که در سطح دیوار رشد می کنند باید هرساله با قیچی باغبانی هرس شوند تا ظاهر منظمی داشته باشند. لازم به ذکر است که شاخه های دارای گل و میوه را هم می توان هرس کرد. اگر میوه ی این درختچه را می خواهید نیاز به هرس کل گیاه نیست بلکه باید هرس جزیی انجام شود.
-گرده افشانی ضعیف: آب و هوای سرد بهاری٬ب بادهای شدید( این بادها هم گیاهان را دچار مشکل می کنند و هم جلوی عملکرد حشرات را می گیرند.) گلدهی در یک دوره ی مرطوب و حشراتی که عملکرد ضعیفی دارند همانند زنبور می توانند از دلایل کرده افشانی ضعیف باشند.
-تشنگی:این مورد می تواند به علت مواجه با گرمای شدید باشد و نتیجه نیز میوه های زودرس است ولو اینکه گرده افشانی خوبی انجام شده باشد. آبیاری در شرایط خشک و آفتابی باید ۱۰روز یکبار انجام شود تا در اواخر تابستان شاهد تغییر رنگ میوه باشیم.
-عدم تغذیه: پتاسیم(پتاس) به گلدهی و باردهی کمک به سزایی می کند. افزودن سولفات پتاس به میزان ۳۰گرم در هر متر مربع٬ کود گوجه فرنگی و یا پلت سنفیتون در اوایل بهار منجر به گسترش حداقل ۱متری پهنای درختچه می شود.
-کمبود انرژی: گیاه ضعیف و کم توان تنها رشد سالانه خواهد داشت بدون هیچ میوه ای به همین دلیل باید تمام شرایط رشد گیاه فراهم باشد و اجازه ندهیم دچار بیماری شود چرا که توانایی مقابله با بیماری و انواع آفت را ندارد. یخبندان اواخر بهار می تواند به گل آسیب برساند و تا زمانی که مشکل حل نشود آسیب باقی خواهد ماند و همچنین ممکن است این سرما اجازه گلدهی و باردهی به درختچه را ندهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر