یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تاثیر استرس روی ریزش موها و درمان این مدل ریزش مو

عکس, تاثیر استرس روی ریزش موها و درمان این مدل ریزش مو
درست حدس زدید متاسفانه استرس زیاد و فکر و خیال های منفی و ناراحت کننده و نگه داشتن بدن در حالت نگرانی می تواند منجر به ریزش موها شود. در این پست از یاس فان  درمان های سنتی آن را برای شما قرار داده ایم که انشالله مفید واقع شود.  محققان کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا واگلوس برای اولین بار شواهدی را در مورد رابطه تحمل استرس روانشناختی و ریزش  موها در انسان ارائه داده‌اند که خوشبختانه این نوع از ریزش موها یا حتی سفیدی موها بر گشت پذیر است.
علت ریزش مو با استرس: استرس چیزی است که هر کسی در دنیای امروزی ممکن است بارها و بارها آنرا تجربه کند. ناراحتی، ترس و نگرانی از بسیاری از مسائل مانند مشکلات جسمی، بیماری، مشکلات شغلی یا تحصیلی، مسائل خانوادگی، ترافیک، از دست دادن نزدیکان و یا اعضای خانواده، گرفتاری ها و ناراحتی های مختلف همه و همه منجر به ایجاد دنیایی پر تنش شده است اما اگر کسی بیش از حد استرس و ناراحتی های روحی داشته باشد، یکی از علائم آن از دست دادن موها و ریزش آنهاست که می تواند هر کدام از سه حالت زیر باشد:
و کندن: شاید جالب باشد که بدانید یکی از دلایلی که موجب به کم پشت شدن موهای سر می شود و بیشتر در خانمها شایع است، مشکل مو کندن یا به زبان علمی “تریکوتیلومانیا” (Trichotillomania) است. این عارضه نوعی ناراحتی و وسواس شدید است که افراد مبتلا به آن ناخودآگاه اقدام به کندن موهای سر، مژه ها و یا موهای ابرو می کنند. این عارضه امروزه در سطح جهان متاسفانه گریبانگیر میلیون ها نفر شده و از آنجا که یکی از خصوصیات زندگی مدرن شهری، افزایش فشارها و ناراحتی های عصبی افراد است، بسیاری از افراد دچار وسواس کندن مو یا تریکوتیلومانیا می شوند. افرادی که دچار این عارضه هستند، عمدتا از خشم درونی، نارحتی های شدید، افسردگی، اضطراب بیش از حد و غیره رنج می برند که باید این مسئله حتما درمان شود.
ریزش مو به دلیل شوک و فشارهای عصبی:یکی از دلایلی که موجب می شود بسیاری از افراد دچار ریزش مو شوند، این حالت است. یعنی ناراحتی ها و شوک های شدید که معمولا به دلایل عاطفی و یا ترس های ناگهانی ممکن است بروز کند. بسیاری از افرادی که عضوی از خانواده را از دست داده اند، دانش آموزانی که فقط چند ماه یا چند هفته تا کنکور فرصت دارند و دچار اضطراب شدیدی هستند، افرادی که دچار بیماری های سختی هستند و ترس از عمل جراحی و یا ادامه درمان دارند و… که می تواند منجر به از دست دادن موها و کم پشت شدن آنها ظرف مدت کوتاهی (مثلا ظرف دو یا سه ماه) شود. البته چنانچه این حملات عصبی و تنش های روحی برطرف شوند ممکن است ظرف شش الی نه ماه بسیاری از فولیکول موهای ریخته شده مجددا رشد کنند و فرد موهایش را بدست آورد.ریزش موی سکه ای به دلیل استرس:شاید تعجب کنید ولی یکی از دلایل ریزش موی سکه ای، هم استرس شدید است. بطوری که در بعضی افراد حملات عصبی و نگرانی ها و شوک های روحی شدید می تواند موجب حملات اشتباه گلبول های سفید خون بدن انسان به فولیکول های مو شود و بصورت ناحیه ای و سکه ای بخش هایی از موهای سر و یا ریش دچار ریزش شوند. حتی در مواردی ممکن است این معضل تا جایی پیش برود که بیشتر موهای بدن بریزند.در چنین مواردی، پس از بهبودی فرد زیر نظر روانپزشک و یا مشاور، باید فرد به یک متخصص و یک کلینیک کاشت مو جهت درمان مراجعه کند.البته مسئله دیگر هم این است که برخی افرادی که دچار ناراحتی ها و مشکلات شدید عاطفی و یا روحی روانی می شوند، بجای ریزش مو ممکن است دچار سفید شدن مو شوند. این مسئله به خصوص در کسانی بیشتر بروز می کند که زمینه ژنتیکی چنین مسئله ای را نیز دارند.
درمان ریزش مو ناشی از استرس و افسردگی
اولین قدم کنترل استرس است که می توانید برای این کار هر شب دمنوش اسطوخودوس میل کنید و در طول روز از چای بابونه غافل نشوید. اگر زندگی با ترس و نگرانی دلیل اصلی استرس شماست، حل کردن مشکل اضطراب و حفظ آرامش می تواند بار اضطراب را از دوش شما بردارد .بعضی از شخصیت های مضطرب، نسبت به ریزش موی خود بسیار نگران می شوند. این افراد بهتر است بدانند که نگرانی درباره ریزش مو، باعث افزایش پیامدهای نگرانی، از جمله ریزش مو می شود. پس لازم است که این افراد ابتدا مشکل نگرانی خود را حل کرده تا بدن بتواند علائم ریزش مو را برطرف کند.
درمان های خانگی استرس:
۱ – تنفس آرام و عمیق :تنفس آرام و عمیق در موقعیت های استرس زا می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. همراه با تنفس عمیق، اکسیژن بیشتری وارد بدن شما می شود که می تواند منجر به آرامش ذهن و بدن شما شود. در واقع، روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تنفس آهسته و عمیق می تواند به خوبی به جلوگیری از استرس کمک کند. تنفس آهسته و عمیق حتی می تواند به شما کمک کند که بهتر فکر کنید و در نتیجه می توانید از راه حل های بهتری برای مقابله با استرس استفاده کنید.وقتی که شما تحت استرس قرار دارید، در جای آرام و راحتی دراز بکشید.چشمانتان را ببندید و از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید.نفس خود را به ​​مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی و به مدت ثانیه ۵ نفستان را خارج کنید (بازدم).۵ یا ۶ بار این کار را تکرار کنید، تا زمانی که احساس آرامش به شما دست دهد.
۲ – سولفات منیزیم:سولفات منیزیم در درمان استرس مفید و موثر است که در موقعیت های استرس زا به شما کمک می کند. استرس باعث کاهش سطح منیزیم و افزایش سطح آدرنالین در بدن می شود.سولفات منیزیم غنی از منیزیم است و کمک می کند که متابولیسم تولید سروتونین در مغز افزایش یابد و منجر به آرامش بیشتر و بهتر شدن خلق و خو می شود. این به نوبه خود به کاهش استرس، اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی و ریتم غیر طبیعی قلب و افزایش آرامش و راحتی شما کمک می کند.۱ فنجان نمک فرنگی و چند قطره اسانس معطر مورد علاقه تان را به آب گرم وان حمام اضافه کنید.سپس آن را هم بزنید، تا زمانی که دانه های نمک در آب حل شوند.به مدت ۲۰ دقیقه در این آب تسکین دهنده دراز بکشید.شما می توانید هفته ای ۲ یا ۳ بار از این حمام آرامش بخش لذت ببرید.
۳ – چای بابونه:بابونه گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کند.برای مبارزه با استرس شما می توانید روزانه ۴ فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.شما همچنین می توانید گل بابونه تازه یا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنید و به عنوان تسکین دهنده اعصاب مصرف نمایید.شما حتی می توانید از این گیاه به عنوان مکمل نیز استفاده نمایید. برای انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.
۴ – ماساژ:ماساژ بدن نیز به عنوان یک مسکن بسیار مفید برای درمان اضطراب و استرس عمل می کند. با توجه به طب سنتی چینی، ماساژ کمک می کند تا چاکراه های انرژی مسدود بدن، باز شوند و به کاهش استرس و بهبود سلامتی کمک کنند.ماساژ پاها، دست ها، پشت و سر با روغن گرم به شل شدن عضلات تنش، بهبود گردش خون و کاهش اضطراب کمک می کند.برای استفاده از ماساژ درمانی، شما می توانید از روغن کنجد، زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنید.روغن مورد نظرتان را کمی گرم کنید.از روغن گرم شده برای ماساژ پیشانی، گردن، شانه ها، پشت و پاهایتان استفاده کنید.سپس حمام آب گرم بگیرید.ماساژ روزانه بدن شما (به اندازه مورد نیاز) به کاهش استرس کمک می کند.
۵ – بوزیدان یا جیسینگ هندی (Withania somnifera):جیسینگ هندی گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. مطالعات مجله ای پزشکی-روان شناسی در هند نشان داده که ریشه جیسینگ هندی با کاهش میزان هورمون کورتیزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس می گردد. همچنین جیسینگ هندی آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزایش می دهد و به نوبه خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.علاوه بر این، جیسینگ هندی منجر به تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می گردد.این گیاه به آسانی در عطاری ها به صورت ریشه تازه، ریشه خشک شده، پودر و یا به صورت مکمل موجود می باشد. روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه تازه یا خشک را در ۱ فنجان شیر یا آب بجوشانید و سه بار در روز مصرف کنید.اگر می خواهید از مکمل آن استفاده کنید با دکتر خود مشورت کنید.زنان باردار و کودکان نباید از این گیاه مصرف کنند.
۶ –شما همچنین می توانید با نوشیدن یک فنجان چای سبز استرس خود را کاهش دهید. چای سبز حاوی آمینو اسید ال تیانین (L-Theanine) است که تولید امواج مغزی آلفا را در مغز افزایش می دهد و این امواج به نوبه خود منجر به کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی می شود. به علاوه این اسید آمینه نقش مهمی را در تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی است و باعث ریلکس شدن انسان می شود، ایفا می نماید.۲ قاشق چای خوری برگ های چای سبز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.اجازه دهید دمنوش به مدت ۵ دقیقه دم بکشد.مقداری آبلیموی تازه و عسل به آن اضافه کنید.شما می توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز را برای کاهش استرس بنوشید.
۷ – گل ساعتی:یکی دیگر از داروهای گیاهی موثر در کاهش استرس، گل ساعتی می باشد. گل ساعت می تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.یک فنجان چای گل ساعتی را برای کاهش استرس بنوشید. برای درست کردن این چای، ۱ قاشق غذا خوری پودر گل ساعتی را به ۱ فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید تا دمنوش به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف نموده و به صورت گرم میل نمایید.گل ساعت به شکل عصاره مایع و قرص (مکمل) نیز موجود است.همیشه قبل از مصرف یک مکمل با دکتر خود مشورت کنید، چون ممکن است که این مکمل ها با داروهای دیگری که مصرف می کنید، سازگار نباشد.بچه های کوچک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه مصرف نمایند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر