یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
اخبار

تازه ترین اخبار معافیت سربازی services.epolice.ir

عکس, تازه ترین اخبار معافیت سربازی services.epolice.ir
در این پست شما می توانید تازه ترین اخبار منتشر شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای معافیت های سربازی و اخبار مربوط به خدمت را مشاهده کنید . این پست همواره به روز رسانی خواهد شد.
خبر تازه :خرید خدمت سربازی : به گفته مهدی شکوری، شرط خرید سربازی این است که فرد در حال حاضر بیمه‌پرداز بوده و قبل از تقاضا هم دارای دو سال سابقه بیمه‌پردازی باشد که نرخ حق بیمه آن ۳۰ درصد است که هفت درصد را از بیمه شده می‌گیریم و ۲۳ درصد را به حساب دولت منظور می‌کنیم.براساس اظهارات شکوری، اگر فردی بخواهد خدمت سربازی خود را بخرد، نیازی به مراجعه حضوری ندارد و کلیه مراحل به صورت آنلاین برگزار می‌شود. افراد باید از طریق پایگاه اطلاعات سازمان نظام وظیفه، میزان بدهی خود را مشخص و نسبت به پرداخت آن اقدام کند. به گفته این مقام مسئول، فرد می‌تواند بدهی خود را به صورت نقد پرداخت کند و یا به صورت اقساط.مهدی شکوری گفتند اگر فردی بدهی خود برای خرید سربازی را نقدا پرداخت کند، در همان روزی که مبلغ را واریز می‌کند، می‌تواند سابقه خود را هم بگیرد. اما پرداخت بدهی و خرید سربازی صرفا نقدی انجام نمی‌شود و به صورت اقساط هم امکان‌پذیر است.افراد برای خرید اقساطی سربازی، باید ابتدا مبلغ بدهی را مشخص کنند. بعد از آن می‌توانند مبلغ بدهی را در ۱۲ قسط پرداخت کنند. اما سابقه سربازی بعد از پرداخت اقساط منظور می‌شود.اما قیمت خرید سربازی چقدر است؟مبلغ خرید سربازی بسته به تحصیلات افراد متفاوت است. این مبلغ برای افراد زیر دیپلم ۱۰میلیون تومان است و هر مقطع تحصیلی جدید، ۵ میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌کند. به گونه‌ای که مبلغ خرید سربازی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد ۳۰میلیون تومان، دکترای پزشکی ۳۵ میلیون و دکتری غیرپزشکی ۴۰میلیون تومان است. بالاترین مبلغ را پزشکان متخصص باید بپردازند که رقم آن ۵۰ میلیون تومان است.مشمولانی که می‌خواهند مبلغ خرید مدت زمان خدمت سربازی را به صورت قسطی پرداخت کنند، باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. در مرحله بعد، میزان جریمه با توجه به نوع مدرک فارغ التحصیلی، مدت زمان غیبت، همسر و تعداد فرزندان افراد تعیین می‌شود.پیش از این گفته شده بود که افراد باید یک سوم مبلغ جریمه را نقد و مابقی را در ۳۶ قسط واریز کنند و ۴ درصد هم سود بدهند. اما اکنون گفته شده که مبلغ بدهی باید در ۱۲ قسط پرداخت شود.
اگر افراد چهار ماه اقساط خود را نپردازند کارت معافیت موقتی که برای آن‌ها صادر شده، باطل می‌شود.
تمام مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۴۰۰ دریافت کرده اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج درآن اقدام کنند.
همه مشمولان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی، دیپلم و زیردیپلم باید روز سه شنبه یکم تیر ماه سال ۱۴۰۰ در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
مشمولان باید اصل مدارک مورد نیاز اعم از برگ آماده به خدمت، برگ محل مراجعه، برگ واکسیناسیون، کارت ملی و شناسنامه، مدارک مربوط به شرایط خاص مانند:تاهل، گواهی فوت والدین، جانبازان، خانواده درجه یک شهدا را به همراه خود داشته باشند.
همچنین برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری کرونا، مشمولان اعزامی در روزاعزام توسط وظیفه عمومی استان‌ها و مراکز آموزش نیرو‌های مسلح مورد معاینه غربالگری قرار می‌گیرند.
حضور نیافتن به موقع در زمان و محل‌های تعیین شده، غیبت محسوب شده و برابر ماده ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد.
این سازمان در این اطلاعیه متذکرشده است، متقاضیان در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir، سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ یا کانال سازمان به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

تازه ترین خبرها از خرید خدمت سربازی

با توجه به لغو قانون خرید سربازی در سال ۱۳۹۹، هیچ گونه خبری مبنی بر فروش خدمت سربازی منتشر نشده و صرفاً برای آن دسته از مشمولانی که در سال ۹۷ اقدام به خرید سربازی کرده و در سال ۹۸ یک قسط از مبلغ خرید خود را پرداخته‌اند فرصتی ایجاد شده است که تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به پرداخت جریمه خود کرده و کارت پایان خدمت را دریافت نمایند.بدیهی است که تمام افرادی که در این طرح ثبت نام کرده ولی نسبت به پرداخت اقساط اقدامی نکرده‌اند مشمول خدمت نظام وظیفه بوده و می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام نمایند.

تازه ترین قیمت حقوق سرباز

در حال حاضر حداقل حقوق سرباز عادی ۳۳۴ هزار تومان خواهد شد.حقوق سربازان متاهل علاوه بر مبلغ فوق همانند سایر کارکنان نیروهای مسلح به ازای همسر ۱۷۱ هزار تومان و به ازای هر فرزند ۴۵.۵ هزار تومان می‌باشد.

فهرست انواع معافیت‌های جدید ۱۴۰۰

معافیت تحصیلی
معافیت پزشکی
معافیت کفالت
معافیت ایثارگران
معافیت مددجویان

قوانین معافیت تحصیلی ۱۴۰۰:

این نوع از معافیت حداکثر تا یک سال پس از فارغ تحصیلی از هر مقطع تحصیلی مجاز بوده و پس از آن فرد مشمول خدمت نظام وظیفه تلقی می‌گردد. این مقدار دارای یک نرخ رسمی بوده و فرد پس از آن جز دسته مشمولان قرار می‌گیرد. به این نرخ رسمی، سنوات تحصیلی می‌گویند.همچنین حداکثر سن مجاز جهت تحصیل در مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۰ سال تمام می‌باشد و فرد پس از این سن جز دسته مشمولین محسوب می‌شود. مشمولان حداکثر تاپایان ۲۰ سالگی مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند ، رشته های تحصیلی تاثیری در این مدت زمان نخواهند داشت.به شرط آنکه وقفه تحصیلی نداشته باشند و دانش آموز عادی محسوب شوند.مشمولان در طی مدت تحصیل از دیپلم تا دکتری، حداکثر یکبار می‌توانند از تحصیل انصراف و مجدداً به تحصیل بازگردند به شرط آنکه:
بیش از یکسال از مدت انصراف آنها از تحصیل نگذشته باشد.
انصراف قبل از سنوات مصوب تحصیلی صورت بگیرد و در مرحله سنوات ارفاقی نباشد.
انصراف از تحصیل در مقطع، با گرفتن مدرک تحصیلی مقطع پایین‌تر صورت نگرفته باشد.
مقطع جدید تکراری نباشد. (قبل از انصراف دارای مدرک این مقطع نباشد.)درصورت قبولی اینگونه سربازان در مقطع کارشناسی وبالاتر و نداشتن غیبت اولیه ترخیص از خدمت صورت می‌گیرد و ترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی‌باشد.خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دایم، مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند.فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور، چنانچه هنگام ورود به سن مشمولیت (ماه تولد ۱۸ سال تمام) درمدارس ایرانی یا مدارس خارجی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه باشند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.مشمولان فارغ تحصیل از مقطع کارشناسی و بالاتر، به شرط عدم غیبت و سپری نشدن مدت حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل می‌توانند با سپردن تضمین لازم جهت ادامه تحصیل از کشور خارج شوند. (ودیعه در حال حاضر مبلغ ۲۰ میلیون تومان می‌باشد.)
دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده‌اند، در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه و اخذ مجوز سنوات ارفاقی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از اتمام سنوات تحصیلی از طریق پلیس +۱۰ حداکثر به مدت یکسال می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند.
ضمناً این افراد پس از فراغت از تحصیل شامل قانون یکسال معافیت پس از فراغت از تحصیل می‌باشند.

قوانین معافیت پزشکی ۱۴۰۰

مراحل دریافت معافیت پزشکی به چه صورتی می‌باشد؟
افراد می‌توانند پس از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت دفترچه راهنما و تکمیل اوراق مربوطه، مراجعه به پزشک معاین اولیه، انجام واکسیناسیون و تحویل مدارک تکمیل شده به دفاتر مربوطه مراحل دریافت کارت معافیت پزشکی را طی نمایند.
پس از معاینه توسط پزشک اول، در صورتی که مشمول سالم و یا معاف از رزم تشخیص داده شود، می‌تواند به رای پزشک اعتراض نماید. در این صورت پرونده وی به شورای پزشکی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که وی به رای این شورا نیز اعتراض داشته باشد، پرونده وی به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌شود. رای شورای عالی قطعی و غیر قابل اعتراض است.

معافیت کفالت ۱۴۰۰

لیست افرادی که می‌توان کفیل آنها شد به این شرح است:
لیست افرادی و قوانین کفالت برای آنها
پدر سن پدر باید بالای ۷۵ سال تمام باشد. فقط در صورتی می‌تواند کمتر از این سن باشد که دارای بیماری خاص باشد. این بیماری باید به تایید شورای پزشکی برسد. مشمول تنها فرزند پسر باشد و در صورتی که برادری دارد، این برادر به بیماری یا معلولیتی دچار باشد که نتواند از پدر مراقبت کند. همچنین اگر برادر بزرگتر در خارج از کشور باشد مشمول می‌بایست به خدمت سربازی اعزام گردد و شامل قانون کفالت نمی‌باشد.
مادر مادر به دلیل طلاق (باید ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد در غیر این صورت مشمول معافیت موقت می‌شود) یا فوت همسر تنها باشد. تنها مورد قابل پیگیری کفالت مادر فقدان شوهر برای وی می‌باشد و مشمول باید تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال تمام ایشان باشد.
خواهر برای کفالت خواهر، پدر باید فوت کرده باشد و مشمول برادر تنی (از یک پدر و یک مادر) ولی باشد. همچنین برادر دیگری جهت سرپرستی وی موجود نباشد. در ضمن خواهر باید مجرد باشد. در مورد تجرد، فوت یا طلاق گرفتن خواهر ملاک نیست. اگر خواهر طلاق گرفته باشد یا شوهر وی فوت کرده باشد نیز می‌توان کفیل وی شد.
برادر بزرگ (بالای ۱۸ سال) برای کفالت برادر بالای ۱۸ سال وی باید دارای بیماری تشخیص داده شود که نیازمند مراقبت است. همچنین پدر فوت کرده باشد و برادر دارای همسر و فرزندی نباشد. در صورتی که برادر دارای فرزند پسر زیر ۱۸ سال باشد نیز می‌توان کفیل وی شد.
برادر کوچک (زیر ۱۸ سال) برای کفالت برادر زیر ۱۸ سال تنها ملاک فوت پدر و سن برادر کوچک می‌باشد. بیماری یا سلامت وی در این نوع از کفالت دارای اهمیت نیست.
پدربزرگ پدری یا مادری برای کفالت پدربزرگ، پدربزرگ نباید دارای پسر و دختر باشد. همچنین مشمول تنها نوه مذکر خانواده باشد. پدربزرگ نیز باید دارای سن ۷۵ سال تمام بوده و یا اگر سنش کمتر از ۷۵ سال تمام است دارای بیماری خاص که به تایید شورای پزشکی می‌رسد باشد. در کفالت پدربزرگ مادری، وجود پدر مانعی برای کفالت نیست.
مادربزرگ پدری یا مادری برای کفالت مادربزرگ، مادربزرگ نباید دارای پسر و دختر باشد. همچنین مشمول تنها نوه مذکر خانواده باشد. در این نوع از کفالت نوه‌های دختر اثری در گرفتن کفالت ندارند.
معافیت ایثارگران:برای دریافت معافیت یا کسری خدمت از طریق ایثارگران در نظر داشته باشید، این خدمت فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و یا فرزندشان در راه به ثمر رسیدن آرمان‌های انقلاب اسلامی، شهید، جانباز و یا جاویدالاثر شده‌اند.به این ترتیب به ازای هر بیست و چهار ماه سابقه اسارت، بیست و پنج درصد جانبازی و یا سی ماه خدمت در مناطق عملیاتی یکی از فرزندان این افراد شامل معافیت از خدمت سربازی می‌شود.همچنین اگر امتیاز یک نفر برای استفاده از این قانون به صورت تک آیتمی ممکن نباشد، امتیاز مجموع نیز قابل استناد می‌باشد.

معافیت جانبازان

جانبازان عزیزی که میزان جانبازی آنان ۱۰ درصد و یا بیشتر می‌باشد از انجام دوره ضرورت معاف می‌باشند. این موضوع البته هیچگونه تداخلی با حق استفاده فرزندان آنان از قانون معافیت ایثارگری آنان ایجاد نمی‌کند.مشمولانی که با بانوان جانباز بالای ۲۵ درصد ازدواج کنند نیز، مشمول قانون معافیت از خدمت می‌باشند. البته برای ۵ سال نخست ازدواج معافیت موقت و در صورت استمرار ازدواج معافیت دایمی صادر خواهد شد.

کسر خدمت نیروهای مسلح و بسیج:

کسر خدمت سربازی مخصوص ایثارگرانی است که حد نصاب معافیت یک فرزند را ندارند. در این صورت این کسر خدمت فقط شامل یک فرزند شده و فرزند یا فرزندان دیگر از قانون کسر خدمت نمیتوانند بهره‌مند شوند.به عنوان مثال فردی ۵ درصد جانبازی و ۱۵ ماه سابقه جبهه دارد، این فرد فقط میتوانند از مجموع امتیازات یک فرزند را معاف کند و نمیتواند این دو مقدار را بر ای دو یا چند فرزند مورد استفاده قرار دهد.درصد جانبازی مورد تایید سازمان نظام وظیفه، همان عددی است که مورد تایید سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است. به این صورت امتیازی به درصد جانبازی اعلامی سازمان نیروهای مسلح داده نمی‌شود.

معافیت با قاعده تلفیق:

قاعده تلفیق یعنی استفاده از مجموع امتیازات جانبازی، خدمت در جبهه و اسارت. در این صورت فرد تنها میتواند یکی از فرزندان خود را معاف کند و فرزند یا فرزندان دیگر او فقط شامل قانون کسری خدمت سربازی خواهند شد.به این صورت به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه حضور در جبهه و هر ماه اسارت ۱۲ روز کسری خدمت به فرزند غیر غایب ایثارگر تعلق می‌گیرد.
معافیت فرزندان شهدا و جاویدالاثران: یکی از برادران عزیزان شهید، جاویدالاثر، جانباز و یا آزاده (با رعایت حد نصاب‌هایی که پیشتر ذکر شد) در صورتی که فاقد فرزند پسر باشد، میتوانند از قانون معافیت بهره‌مند گردند.

معافیت مددجویان

معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت سرپرستی کمیته امداد یا بهزیستی
در این گونه از معافیت تعداد فرزندان پسر ملاک نیست، تنها انتخاب موثر در این نوع از معافیت فوت یا طلاق پدر و انتخاب مادر می‌باشد. در صورتی که پدر خانواده در حبس یا مفقودالاثر باشد فرزندان وی جز مشمولین نظام وظیفه محسوب می‌شوند.
در این نوع از معافیت غیبت مشمول مانع از رسیدگی به پرونده وی می‌باشد.
معافیت فرد دارای فرزند معلول
فردی که دارای فرزند معلول می‌باشد در صورت نداشتن غیبت می‌تواند از این نوع معافیت استفاده نماید.معافیت تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه دختر هستند.در این نوع معافیت مشمول باید تنها پسر خانواده باشد و هیچ برادر زیر ۱۸ سال یا بالای ۱۸ سال نداشته باشد. تاهل یا طلاق خواهران اثری در رسیدگی به این نوع از معافیت ندارد. همچنین مشمول باید فاقد غیبت باشد و در صورت غیبت پرونده وی رسیدگی نخواهد شد.
افرادی که با بانوان دارای معلولیت جسمی-حرکتی ازدواج میکنند، میتوانند از تاریخ عقد اقدام به دریافت کارت معافیت موقت نمایند و در صورتی که ازدواج آنها بیش از ۵ سال دوام یابد، مشمول می‌تواند تقاضای کارت معافیت دایم نماید.در صورتی که قبل از پنج سال این دو نفر به دلیل طلاق یا فوت همسر از یکدیگر جدا شوند، مشمول می‌بایست ظرف مدت شش ماه وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نماید و در غیر این صورت برابر قانون با وی برخورد خواهد شد.

معافیت سنی (عفو رهبری)

این معافیت بر اساس سن افراد به آنها تعلق می‌گیرد و به طور کلی تمام افرادی که بیش از پنجاه سال از عمر آنها گذشته باشد، نیازی به درخواست معافیت ندارند و شناسنامه عکس‌دار آنها مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه ایشان می‌باشد.

معافیت متعهدین خدمت

متعهدین خدمت به آن دسته از مشمولانی گفته می‌شود که پس از انجام دوره آموزشی بجای ورود به دوره ضرورت، با طی کردن مراحل خدمتی در واحدهای مربوطه مشمول دریافت کارت معافیت می‌باشند.
انواع تعهد خدمتی
متعهدین خدمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مشمولین این وزارت خانه، پس از انجام دوره آموزشی و تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح می‌توانند ادامه خدمت خود را تا ۵ سال در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهند.
متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش
مشمولین این وزارت خانه، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های تربیت دبیر و گذراندن دوره آموزشی مابقی دوره خدمت مقرر خود را در این وزارت خانه انجام خواهند داد.
متعهدین خدمت سازمان هواپیمایی
داوطلبان شغل معلمی خلبانی در آموزشگاه فنون هواپیمایی به شرط سپردن تعهد و انجام ده سال خدمت و داوطلبان شغل تکنیسینی‌ هواپیما در این آموزشگاه به شرط سپردن تعهد و انجام دوازده سال خدمت از انجام خدمت وظیفه معاف خواهند بود.
متعهدین خدمت دولتی
نیروهای مسلح موظفند در اجرا اصل یکصد و چهل و هفتم (۱۴۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعدادی از کارکنان وظیفه خود را بنا به درخواست دولت برای امور امدادی، تولیدی، جهاد کشاورزی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی، بهداشتی و درمانی مشروط بر این که به آمادگی رزمی نیروهای مسلح آسیبی وارد نیاید در اختیار دولت قرار دهد.

قانون امریه و سازمان‌های پذیرنده امریه سربازی ۱۴۰۰

افرادی که تمایل ندارند دوره سربازی خود را طبق روال معمول و در پادگان های نظامی سپری کنند می توانند دوره خدمت خود را به صورت امریه در سازمان‌ها و ارگان های دولتی کشور که امریه می پذیرند بگذرانند. دریافت امریه سربازی موجب می شود تا مشمولان ضمن کسب تجربه در شغلی که باید در آن خدمت کنند ، دوره سربازی خود را بدون پوشیدن لباس نظامی به پایان برسانند.

 چگونه امریه سربازی بگیریم؟

در این خصوص به نکات زیر توجه کنید:
• برای اکثر ارگان‌هایی که امریه قبول می‌کنند، پذیرش کسری خدمت مقبول نیست.
• آن دسته از ارگان‌هایی که کسری خدمت را قبول می‌کنند، این مدت محدود به حداکثر ۳ ماه می‌باشد.
• به هیچ وجه به طور هم زمان از دو سازمان درخواست امریه نکنید زیرا هر دو درخواست شما باطل خواهد شد.
• حداقل ۲ الی ۳ ماه پیش از تاریخ اعزام برای امریه اقدام کنید.
• میزان اعتبار دانشگاه محل تحصیل تاثیری در پذیرش امریه ندارد.
• در خصوص اعتبار دانشگاه محل تحصیل البته برخی از وزارتخانه‌ها قوانین مخصوص به خود را دارند.
• توجه داشته باشید که انتخاب محل خدمت با سازمان مربوطه است و بعد از آغاز دوره، انتقال محل خدمت بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از ارائه درخواست همه نکات را بسنجید.
• مدت زمانی که به عنوان امریه خدمت می کنید جزو سابقه استخدامی شما محسوب می شود.
• بد نیست بدانید که بعد از پذیرفته شدن در امریه امکان انصراف از آن وجود خواهد داشت.
• حقوق سرباز امریه، با میزان حقوق سربازان عادی تفاوتی ندارد.
• سازمان مربوطه هیچگونه تعهدی در خصوص استخدام سربازان امریه ندارد.
• پس از پذیرفته شدن در امریه ، ساعات کاری شما همانند ساعات کاری سایر کارمندان خواهد بود.
پنج نکته مهم در خصوص امریه سربازی
همچنین لازم به ذکر است دار بودن یکی از پنج شرط زیر به عنوان امتیاز در خصوص گرفتن امریه برای سربازی محسوب می‌شود:
• متاهل بودن
• معاف از رزم بودن
• جز بستگان درجه یک خانواده معظم جانبازان و شهدا بودن
• تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی بودن
• سرپرست خانوار بودن
انواع امریه سربازی به چه صورت است؟
امریه سربازی به دو گونه کلی تقسیم می‌شود:
۱- امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان
۲- امریه در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی
هر دو گونه امریه دارای مدت زمان خدمت مشابه (۲۴ ماه تمام) هستند و قوانین کلی خدمت در هر کدام از آنها از ضوابط کلی مندرج در قانون امریه سربازی پیروی می‌کند. تنها تفاوت این نوع از امریه‌ها را می‌توان در خصوصی یا دولتی بودن بخش اعلام نیاز کننده دانست.
دریافت امریه از شرکت‌های دانش‌بنیان
مبنای قانون امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان
پیرو دستورالعمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای استفاده از خدمت کارکنان وظیفه در شرکت‌های دانش‌بنیان به شماره ۲۲۱۳/۱/۲۳۱/۲۴ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹، افراد طبق این شیوه‌نامه می‌توانند از تسهیلات کارکنان وظیفه مامور(امریه سربازی) در شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمایند.
مشمولان این تسهیلات با معرفی مرکز، دوره خدمت نظام‌وظیفه خود را، مشتمل‌تر «دوره آموزش نظامی» و «انجام خدمت (امریه سربازی) در شرکت دانش‌بنیان» طی کرده و کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.
سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از این تسهیلات به چه صورت است؟
هر یک از شرکت­‌های مشمول می‌تواند حداقل یک نفر و به ازای هر شش میلیارد ریال فروش سالیانه ( براساس اظهارنامه مالیاتی) یا به ازای هر ده نفر کارکنان شاغلِ تمام وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را با شرایط شیوه‌نامه معرفی کند.
تبصره ۱: سهمیه مذکور تا سقف ۳ نفر برای هر شرکت دانش‌بنیان در سال و برای مدت یک سال (سال شمسی) تعیین می‌شود و صرفاً برای همان سال قابل استفاده است، سهمیه شرکت برای سال‌های بعد به همین شکل قابل استفاده خواهد بود.
تبصره ۲: با توجه به محدودیت ظرفیت ابلاغی از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، افراد بر اساس اولویت زمانی ثبت نام و امتیاز کسب شده به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهند شد و در صورت اتمام ظرفیت، افراد باید تقاضای جدید خود را در دوره بعدی ارسال نمایند.
تبصره ۳: مرکز مجاز است با توجه به ارزیابی­‌های دوره‌­ای صورت گرفته از نحوه بکارگیری ماموران وظیفه در شرکت دانش‌بنیان سقف سهمیه مذکور را تغییر دهد.
شرایط مشمولان و شرکت‌های متقاضی این طرح به چه صورت است؟
شرکت باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد:
۱. دارای اظهارنامه مالیاتی باشد و بر مبنای اظهارنامه مالیاتی فروش شرکت بیش از یک میلیارد ریال باشد.
۲. کارکنان شاغلِ تمام وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه) حداقل ۲۰ نفر باشد.
۳. فروش شرکت بر مبنای آخرین گزارش صورت معاملات فصلی حداقل ۵۰۰ میلیون ریال باشد.
فرد باید دارای شرایط زیر باشد:
۱. فارغ تحصیل و دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر باشد.
۲. با توجه به امتیازبندی پیوست شیوه‌نامه «بهره‌مندی دانش آموختگان برترِ فنّاور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی»، حداقل ۸۰ امتیاز از جدول امتیاز فناورانه (آورده شده در پیوست) در شرکت کسب نموده باشد.
۳. فرد در ۳ ماه اخیر دارای سابقه بیمه تمام وقت در شرکت به‌کارگیرنده باشد.
۴. موضوع فعالیت فرد باید در راستای کالا و خدمات دانش بنیان شرکت باشد.
تبصره ۴: افرادی که مدرک تحصیلی آنها در برگ سبز اعزام، علوم پزشکی ثبت گردیده باشد امکان استفاده از تسهیلات امریه در شرکت دانش بنیان را نخواهند داشت.
فرایند اجرای این طرح به چه صورت است؟
۱. فرد در سامانه سرباز امریه(tinet.ir) اطلاعات خود را تکمیل نموده و معرفی‌نامه مربوط را مطابق فرمت مشخص، از شرکت دریافت و در سامانه مذکور بارگذاری نماید.
۲. در صورت تایید درخواست توسط مرکز، اطلاعات تکمیلی (شامل برگ اعزام و فرم اداری مربوط) از سوی فرد به مرکز ارائه خواهد شد.
۳. مبلغ مربوط به دوره آموزشی و سایر هزینه های مصوب و هزینه نظارت بر فرآیند با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور توسط شرکت در زمان مشخص شده، پرداخت خواهد شد.
۴. شرکت مبالغ مربوط به هزینه آموزشی، ارزیابی و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح فرد را به صورت چک­‌های نقد شونده با توجه به ابلاغیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کارگزار معین تحویل دهد.
۵. پس از تکمیل اطلاعات و تایید استعلام حراست از سوی مرکز، فرد برای گذراندن دوره آموزشی به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهد شد.
۶. فرد پس از گذراندن دوره آموزشی از سوی یگان خدمتی به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور معرفی خواهد شد و سپس توسط مرکز به شرکت تخصیص خواهد یافت.
۷. معاونت علمی و فناوری رییس جمهور هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حقوق، مزایا و بیمه درمانی و تکمیلی افراد ندارد و تمامی مسئولیت پرداخت‌­ها بر مبنای مقررات ستاد کل نیروهای مسلح برعهده شرکت خواهد بود.
۸. در صورت عدم پرداخت هزینه­‌ها توسط شرکت، سهمیه شرکت لغو شده و فرد جهت ادامه خدمت به مرکز تخصیص خواهد یافت.
۹. شرکت موظف است هر سه ماه گزارشی از شرح فعالیت و حضور فرد (به همراه میزان مرخصی استحقاقی و استعلاجی) و مستندات پرداختی به فرد را به مرکز ارسال نماید.
۱۰. فرد و شرکت موظفند ضوابط ابلاغی مصوب ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با نحوه حضور فرد، میزان پرداختی و تعامل با سازمان بکار گیرنده را رعایت نماید.
۱۱. در صورتی که شرکت از کارکنان وظیفه مامور رضایت نداشته باشد، می­‌تواند با ارائه دلایل و مستندات فرد را به مرکز معرفی نماید.
۱۲. چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی را خلاف واقع اظهار کرده است، از تمامی تسهیلات مرکز محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و موضوع به لحاظ حقوقی پیگیری می‌شود.
۱۳. در صورتی که حضور و فعالیت فرد در شرکت توسط مرکز احراز نشود، مرکز اقدامات مقتضی را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌دهد.
۱۴. چنانچه با درخواست فرد موافقت نشود، متقاضی مجاز است با ارتقای فعالیت‌های فناورانه خود صرفاً یکبار دیگر، درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند.
ضوابط و الزامات این طرح به چه صورت است؟
شرکت و فرد متعهد به رعایت موارد زیر خواهند بود:
۱. ارسال درخواست به مرکز مطابق جدول زمانبندی انجام پذیرد.
۲. زمان دوره خدمت نظام‌وظیفه به صورت امریه در شرکت دانش بنیان به همراه دوره آموزشی ۲۴ ماه است و فرد در تمام طول خدمت در شرکت، تابع مقررات شرکت خواهد بود.
۳. محل خدمت و موضوع فعالیت فرد در شرکت باید به تایید مرکز برسد و هرگونه تغییر در این رابطه باید به طور رسمی به مرکز اطلاع رسانی شود.
۴. شرکت موظف است ورود و خروج فرد را در شرکت ثبت نماید و مستندات لازم درباره درخواست مرخصی و ماموریت کاری را با امضای مدیر ذیربط بصورت مکتوب در شرکت نگهداری نماید و در صورت درخواست مرکز یا ناظر در فرایند بازدید از شرکت، ارایه دهد.
۵. مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان وظیفه مامور تابع مقررات و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد کل می‌باشد.
۶. هرگونه صدور تاییدیه خدمتی کارکنان وظیفه مامور برای ارائه به اداره راهنمایی رانندگی، دفترخانه اسناد رسمی و… از طریق شرکت ممنوع می‌باشد و توسط یگان خدمتی انجام خواهد شد.
۷. شرکت موظف است کارکنان وظیفه را در موضوع شرح فعالیت مشخص شده برای وی به خدمت گیرد و استفاده فرد در خارج از این موضوع ممنوع می­باشد.
۸. شرکت اجازه واگذاری انجام کار به صورت دورکاری به کارکنان وظیفه را ندارد.
۹. خروج از کشور برای ماموران وظیفه در شرکت دانش بنیان صرفا به منظور زیارت و یا درمان امکان پذیر خواهد بود.
۱۰. در صورتی که ستاد کل و یا مرکز در نظارت‌های خود مطلع شود که شرکت خارج از دستورالعمل به کارگیری و یا خارج از بخشنامه های صادره رفتار نموده است، اقدام به لغو امریه نموده و شرکت باید در اسرع وقت نسبت به تسویه حساب و اعاده فرد به مرکز و ستاد کل نیروهای مسلح اقدام نماید.
دریافت امریه از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات
از کدام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانیم امریه سربازی دریافت نماییم؟
حال که با قوانین جامع امریه سربازی آشنا شدیم، به بخش اصلی امریه می‌رسیم و آن هم این است “از کجا امریه بگیریم؟”
جواب این سوال در عین سادگی دارای پیچیدگی‌های جهت اجرا شدن است. تقریباً اکثر سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها اقدام به جذب سرباز امریه می‌کنند، اما تقریباً این موارد را به طور رسمی و خبر اعلام نمی‌کنند. پس شما مجبور هستید قبل از مشمول شدن به طور مداوم اخبار سربازی را (لینک به صفحه اخبار سربازی سایت) پایش نمایید. همچنین با توجه به مدارک تحصیلی خود وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که با رشته شما در ارتباط هستند را بررسی کنید. لازم است بدانید در بخش کارگزینی اکثر این سازمان‌ها در کنار مسئول استخدام، فردی به عنوان مسئول جذب سرباز امریه مشغول به کار می‌باشد که شما باید با این فرد در خصوص گرفتن امریه سربازی در ارتباط باشید.
جهت دریافت پروژه کسری خدمت سربازی به کجا مراجعه کنیم؟
مراجعه به بنیاد علمی نخبگان نیروهای مسلح
پس از مراجعه به بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح، با تحویل مدارک شامل: ۲ عدد کپی شناسنامه، ۲ عدد کپی کارت ملی، چهار قطعه عکس ۴×۳، کپی آخرین مدرک تحصیلی و رزومه فارسی در حداکثر پنج صفحه، سوابق علمی شما بررسی و نمره‌دهی می‌شود. پس از بررسی امتیازات شما، پروژه‌ای متناسب با سطح علمی شما ارائه و می‌توانید آن را اخذ نمایید.
آدرس بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح: تهران، بزرگراه صیاد شیرازی، پایین‌تر از بزرگراه شهید سلیمانی (رسالت)، پادگان شهید خلیل‌زاده، بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح
مراجعه به سازمان‌های ارائه دهنده پروژه
روش ساده‌تر اخذ پروژه کسری خدمت سربازی مراجعه به سازمان‌هایی است که اقدام به ارائه پروژه می‌کنند.در این روش شما با مراجعه به سازمان مربوطه که پروژه‌هایی مرتبط با رشته تحصیلی شما را ارائه می‌دهند میتوانید اقدام به دریافت پروژه نمایید. همچنین می‌توانید در صورتی که پروپوزال پروژه‌ای که مناسب کار آنان باشد را ارائه و پس از تایید بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح اقدام به انجام پروژه نمایید.

شرط لازم جهت دریافت معافیت کفالت پدر یا پدربزرگ چه چیزی می‌باشد؟

شرط لازم جهت دریافت معافیت کفالت پدر یا پدربزرگ تک فرزند یا تک نوه پسر بودن ایشان است. همچنین سن ایشان باید حداقل ۷۵ سال باشد. در صورتی که سن ایشان کمتر از میزان تعیین شده باشد ولی دارای بیماری خاصی باشند، در صورت تایید سازمان نظام وظیفه مشمول از خدمت نظام وظیفه معاف می‌شود.

مدت زمان سربازی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مدت زمان سربازی در سال ۱به صورت ۲۱ ماه مناطق عادی، ۱۹ ماه مناطق بد آب و هوا و ۱۸ ماه مناطق عملیاتی می‌باشد.

شرایط انجام سربازی به صورت سرباز معلم چگونه می‌باشد؟

دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی با اولویت کارشناسی ارشد، نداشتن مهر غیبت در دفترچه آماده ‌به‌خدمت از جمله مهمترین شروط پذیرش سرباز معلم می‌باشد.

درخواست خروج از کشور دانشجویان مشمول

۱- مراجعه دانشجو به نزدیکترین دفتر پلیس +۱۰ محل سکونت جهت دریافت کد سخا
۲- ثبت درخواست از طریق سامانه خروج از کشور به نشانی اینترنتی http://services.epolice.ir توسط دانشجو
۳- مراجعه به دفاتر امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده محل تحصیل، دریافت و تکمیل فرم های (الف-ب) و اخذ تائیدیه های مربوطه
۴- واریز فیش به مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ هزار ریال تمام به حساب سیبا شماره ۰۱۰۴۴۶۰۴۴۶۰۰۴ به نام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
۵- تحویل فرم های مورد اشاره فوق و فیش واریزی به رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده
۶- بررسی و اسکن مدارک تحویلی و ارسال درخواست از طریق اتوماسیون اداری جهت ارسال به امور مشمولین واحد
۷- بررسی مدارک ارسالی، اخذ استعلامات مربوطه و تائید/عدم تائید نهایی درخواست خروج از کشور توسط امور مشمولین واحد . لازم به ذکر است، پس از تائید نهایی درخواست، دانشجو می تواند از طریق سامانه سخا، جهت پرداخت ودیعه مورد نظر اقدام نماید، لذا پس از تحویل مدارک مورد نیاز به اداره امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیاز به هیچگونه مراجعه و پیگیری حضوری نمی باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر