یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تامپون بینی بعد از جراحی بینی و رعایت این نکات

عکس, تامپون بینی بعد از جراحی بینی و رعایت این نکات

اگرشما بینی خود را جراحی کرده اید یا قصد جراحی دارید یا هم چنین اگر دچار خونریزی های مزمن از بینی می شوید حتما با تامپون یا فیتیله بینی یا پاسنمان داخلی بینی آشنایی دارید. این پانسمان برای پیشگیری از خونریزی بعد جراحی بینی است که متاسفانه بیرون آوردن آن برای بیمار درد زیادی دارد.

زمان خارج کردن تامپون به شرایط بیمار و نظر جراح بستگی دارد، اما معمولا بین ۲۴ ساعت تا یک هفته بعد از جراحی پانسمان داخلی بینی خارج می‌شود.

معمولا پزشک قبل از خارج کردن مش بینی از قطره بی حسی استفاده می‌کند. این قطره‌ بعد از ۵ دقیقه اثر می‌کند و پزشک می‌تواند تامپون‌ها را بدون درد خارج نماید. همچنین ممکن است از بیمار خواسته شود یک ساعت قبل از این مرحله یک یا دو قرص مسکن بخورد. فراموش نکنید آسپرین و دارو‌های ضد التهاب خطر خونریزی را افزایش می‌دهند و نباید از آن‌ها استفاده کنید.

مقدار کمی خونریزی بعد از برداشتن فیتیله بینی طبیعی است، اما اگر خونریزی شدید یا ادامه‌دار باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

بعد از عمل بینی، تامپون تیغه بینی را در موقعیت مناسب نگه می‌دارد تا چسبندگی کافی بین تیغه، غضروف و استخوان بینی ایجاد شود. این فرآیند بین ۱ تا ۴ روز طول می‌کشد.در برخی موارد انحراف تیغه بینی شدید است و پزشک برای رسیدن به اهداف زیبایی بعد از جراحی بینی از مش بینی استفاده می‌کند.این پانسمان داخلی از تجمع خون زیر پوست جلوگیری کرده و ترشحات بینی را جذب می‌کند.

خوشبختانه در موارد زیر نیاز به استفاده از تامپون بینی نیست :

بخیه‌های قابل جذب داخل بینی: در برخی موارد جراح از بخیه‌های قابل جذب داخل بینی استفاده می‌کند، این بخیه‌ها برای نگه داری غشای مخاطی بینی کافی هستند. در این روش راه تنفس بیمار مسدود نمی‌شود و خبری از درد ناشی خارج کردن باند نیست.

جراحی بینی با روش آندوسکوپی: در این روش آندوسکوپ وارد بینی شده و بدون ایجاد برش به اصلاح بافت بینی می‌پردازد. معمولا بعد از این جراحی نیازی به استفاده از فیتیله بینی نیست.

اسپلینت‌های سیلیکونی داخل بینی: برخی از جراحان زیبایی به جای تامپون از اسپیلنت‌های سلیکونی استفاده می‌کنند، این اسپلینت‌ها داخل بینی قرار داده می‌شوند و خیلی زود از بینی خارج می‌شوند.

انواع تامپون بینی:

گاز یا پنبه استریل: برخی از جراحان از گاز استریل یا پنبه استریل فشره شده داخل حفره بینی استفاده می‌کنند، این تامپون‌ها از ابتدایی‌ترین روش‌های پانسمان داخل بینی هستند.

فیتیله آماده: امروزه فیتیله‌های آماده بسته بندی شده در دسترس هستند، این فیتیله‌ها که به صورت فوم، گاز یا پنبه طراحی شده‌اند، بعد از جراحی مستقیما داخل بینی قرار داده می‌شوند.

فیتیله بینی آماده دارای نخ: یکی از جدیدترین انواع تامپون، فیتیله‌های دارای نخ یا زائده هستند، این نخ یا زائده در خارج از بینی قرار می‌گیرد و جراح می‌تواند موقعیت تامپون را تغییر دهد و یا در صورت نیاز به آسانی آن را تعویض نماید.

تامپون‌های دارای لوله هوا: در برخی از فیتیله‌ها یک لوله در وسط آن‌ها وجود دارد، وجود این لوله‌ها تنفس را برای بیمار آسان‌تر می‌کند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن تامپون بینی

شست وشوی روزانه بینی با سرم نمکی: ۲۴ ساعت بعد از برداشتن تامپون به تمیز کردن داخل بینی بپردازید و برای شستشوی بینی از سرم نمکی استفاده کنید. شستشوی بینی در ماه اول دو بار در روز و در ماه دوم یک بار در روز انجام می‌شود، اما اگر متوجه بوی بد در بینی شدید، روزی ۳ الی ۴ بار بینی را شستشو دهید.

پماد پولیسپورین یا باسیتراسین: برخی از جراحان بعد از برداشتن تامپون پماد‌هایی مانند پولیسپورین یا باسیتراسین تجویز می‌کنند، استعمال این پماد‌ها داخل بینی مانع خشک شدن بینی می‌شود و به ترمیم سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

اجتناب از فین کردن تا سه هفته: تا سه هفته بعد از جراحی بینی از فین کردن اجتناب کنید. بافت داخلی بینی بعد از جراحی بسیار آسیب پذیر است و فین کردن ممکن است باعث باز شدن بخیه‌های داخلی و پاره شدن مخاط داخلی بینی شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر