یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تشخیص زمان تعویض لاستیک خودرو و علت لاستیک سایی

عکس, تشخیص زمان تعویض لاستیک خودرو و علت لاستیک سایی

هر چند وقت یکبار باید لاستیک خودروها را تعویض کنیم تا شاهد حادثه ی تلخ ترکیدن خودرو در جاده نباشیم ؟ عمر لاستیک چقدر است ؟ و دلایل لاستیک سایی خودروها چیست . در این پست از یاس فان به این سوال ها پاسخ داده شده است.

اگر عمق آج لاستیک خودرو در حد معقولی باشد، مالک فرض می‌کند که لاستیک سالم است و مشکلی ندارد؛ فارغ از آنکه به نسبت به عامل مهم سن لاستیک تاملی نموده باشد. این اهمال می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یادتان نگه دارید که لاستیک های قدیمی ورای میزان صاف شدگی و عمق آج‌ها، می‌توانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای لاستیک ها اعلام نمی‌شود، اما خودروسازان توصیه می‌کنند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما باید لاستیک ها تعویض شوند.برای برخی افراد لاستیک کهنه به هیچ وجه به عنوان یک مسئله و مشکل مهم مطرح نیست؛ چرا که آن‌ها معمولا حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال با خودرو مسافرت می‌کنند و در اثر این میزان پیمایش، لاستیک ها در کمتر از ۳ یا ۴ سال آج خود را از دست داده و صاف می‌شوند؛ بنابراین مالک مجبور می‌شود که در سر موعد آن‌ها را تعویض کند.

تَرَک‌های ریز در لاستیک ها با گذشت زمان شروع به گسترش نموده و در سطح درونی و بیرونی لاستیک خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترک‌ها در نهایت می‌توانند موجب جدا شدن رشته سیم‌های فلزی لاستیک خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی لاستیک شوند. نگهداری نامناسب و یا حرارت می‌تواند سرعت فرآیند پیرشدگی لاستیک را افزایش دهد.

هر لاستیکی که به اندازه کافی در جاده بوده، به تدریج تسلیم مرور زمان خواهد شد. لاستیک های با طول عمر بالاتر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که فرایند پیرشدگی لاستیک خودرو را به تعویق می‌اندازند، اما به هیچ عنوان آن را متوقف نخواهند نمود.

عمر لاستیک‌ را چگونه تعیین کنیم؟دیواره کناری لاستیک‌ شامل برخی اعداد و ارقام است که می‌توان به کمک آن عمر لاستیک‌ را تعیین کرد. لاستیک‌های تولید شده بعد از سال ۲ هزار یک کد ۴ رقمی دارند که دو رقم اول نشان‌دهنده هفته تولید تایر و دو رقم دوم نشان دهنده سال تولید آن است. به عنوان مثال یک لاستیک‌ با کد ۰۵۱۱، در هفته پنجم سال ۲۰۱۱ میلادی تولید شده است.بعد از بررسی کردن تاریخ تولید لاستیک‌ توصیه می‌شود حتما لاستیک‌ طی دوره‌های منظم از نظر وجود ترک‌های ریز و درشت و نیز میزان خوردگی آج و سایر عیوب مورد بازرسی قرار بگیرد. ضمنا لرزش و یا تغییر در ویژگی‌های دینامیکی لاستیک‌ می‌تواند نشان دهنده پیرشدن لاستیک‌ باشد.

لاستیک کارکرده نخرید: این تایر می‌تواند توسط میخ سوراخ شده و یا عیب دیگری داشته باشد که تشخیص آن دشوار است؛ بنابراین بهتر است از خرید تایر دست دست دوم اجتناب نمایید.مطمئن شوید که تایر نو خریداری می‌کنید.صِرف نو بودن ظاهری یک تایر دلیل بر تازگی باطنی آن نیست؛ بنابراین پیش از خرید تایر تاریخ تولید آن را حتما چک نمایید و اگر بیش از سه سال از تولید آن گذشته است آن را نخرید.

لاستیک سایی به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک از بین برود و تایر به شکل صاف دیده شود.

لاستیک سایی به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک از بین برود و تایر به شکل صاف دیده شود.در این مقاله قصد داریم درباره دلایل لاستیک سایی خودرو و همچنین علائم مختلف آن صحبت کنیم. همچنین راهکار‌هایی را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر لاستیک را افزایش داده و از آن به شکل بهتری مراقبت کنید. برای خرید لاستیک خودرو با بعترین قیمت در بازار کشور به بخش فروشگاه سایت car.ir مراجعه نمایید.

لاستیک سایی مشکلات زیادی را برای خودرو به‌وجود می‌آورد و امنیت سرنشینان را نیز به خطر می‌اندازد. اگر آج لاستیک‌های خودرو به کلی از بین رفته باشند، احتمال سُر خوردن در جاده‌های لغزنده وجود دارد. اگر شدت ساییده شدن زیاد باشد، حتی ممکن است در پیچ‌های تند، خودرو از مسیر خارج شود. در برخی موارد هم ساییدگی تایر روی فرمان‌پذیری خودرو تاثیر می‌گذارد و موقع رانندگی حس می‌کنید که اتومبیل به یک طرف کشیده می‌شود.
مهمترین عواملی که باعث لاستیک سایی می‌شوند ؟
حالا که فهمیدیم منظور از تایر سایی چیست، بد نیست با عوامل به‌وجود آورنده آن نیز آشنا شویم. همان‌طور که گفتیم، لاستیک سایی به‌طور طبیعی رخ می‌دهد و امکان جلوگیری از آن وجود ندارد، اما روش‌هایی هستند که باعث می‌شوند این پدیده کمتر رخ دهد و لاستیک شما دیرتر ساییده شود. قبل از آنکه به این روش‌ها اشاره کنیم، بهتر است علل لاستیک سایی را نام ببریم.

۱. مشکل در سیستم فرمان یکی از مهمترین بخش‌های خودرو، سیستم فرمان است که راننده از طریق آن، خودرو را هدایت می‌کند. چنانچه نقصی در سیستم فرمان وجود داشته باشد، امکان دارد که هنگام رانندگی، اتومبیل به یک سمت کشیده شود. کشیده شدن به یک طرف باعث می‌شود که لاستیک‌های همان طرف دچار ساییدگی شوند؛ بنابراین اگر مشکلی در سیستم فرمان وجود داشته باشد باید هر چه زودتر آن را برطرف نمایید. در وهله اول بهتر است باد لاستیک‌ها را چک کنید. اگر یکی از چرخ‌های شما باد کمتری نسبت به بقیه داشته باشد، خودرو به سمت همان چرخ کشیده می‌شود. اگر باد لاستیک‌ها را تنظیم کردید، اما باز هم خودروی شما به یک طرف کشیده می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از سیستم فرمان است. برای رفع این ایراد باید به مکانیک مراجعه کنید.
۲. عدم بالانس بودن چرخ‌ها احتمالا زیاد شنیده‌اید که چرخ‌های خودرو باید بالانس باشند، اما این حرف دقیقا چه معنایی دارد؟ هر چرخ خودرو که شامل رینگ و لاستیک و سایر متعلقات می‌شود، وزن مشخصی دارد. علاوه بر اینکه وزن چهار چرخ خودرو باید یکسان باشد، این وزن باید در هر چرخ نیز به صورت متوازن توزیع شود. فرض کنید یک طرف یکی از چرخ‌های شما کمی سنگین‌تر از طرف دیگر باشد؛ در چنین حالتی، وقتی با سرعت بالا حرکت می‌کنید، نامتوازن بودن وزن چرخ باعث ایجاد لرزش شده و این لرزش به جلوبندی و پلوس‌های خودرو آسیب می‌رساند. در نتیجه لاستیک‌های خودرو نیز دچار سابیدگی می‌شوند. عدم بالانس بودن چرخ‌ها را می‌توانید از لرزش خودرو متواجه شوید. اگر حس کردید که خودروی شما در سرعت‌های بالا دچار لرزش می‌شود، با مراجعه به مکانیک، می‌توانید بالانس بودن چرخ‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر چرخ‌ها بالانس نباشند، با استفاده از وزنه‌های کوچکی که روی رینگ نصب می‌شوند، می‌توان وزن آن‌ها را متوازن کرد.

۳. مشکل در فنربندی خودرو فنر‌ها و سیستم تعلیق خودرو باعث می‌شوند که ارتعاشات و نوسانات شدید چرخ‌ها به بدنه خودرو منتقل نشوند. سیستم تعلیق از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که همه این بخش‌ها باید به درستی و به‌طور هماهنگ با یکدیگر کار کنند. اگر این سیستم دچار نقص شود و عملکرد خوبی نداشته باشد، به سایر قسمت‌های خودرو آسیب جدی وارد خواهد شد. لاستیک سایی یکی از مشکلاتی است که به دلیل نقص فنربندی خودرو به‌وجود می‌آید.

۴. وجود نقص در جلوبندی یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو که ارتباط مستقیمی هم با چرخ‌ها دارد، جلوبندی است. هر گونه مشکلی که در جلوبندی به‌وجود بیاید، به‌طور مستقیم روی عملکرد چرخ‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث ساییدگی تایر‌ها خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود که هر وقت از قسمت جلوی خودرو صدا‌های غیر عادی مانند تق تق شنیدید، بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود. برای مثال یک علت کج شدن چرخ جلو پراید یا سایر خودرو‌های داخلی، مشکلات مربوط به جلوبندی است.
انواع تایر سایی و علائم خرابی لاستیک ماشین: لاستیک سایی به شکل‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی اوقات کناره‌های لاستیک ساییده می‌شود و گاهی هم از وسط آن شاهد از بین رفتن آج هستیم.

انواع ساییدگی لاستیک و دلایل آن‌ها :

لاستیک سایی از وسط: اگر لاستیک پرباد باشد، بخش مرکزی آن فشار بیشتری به سطح جاده می‌آورد و زودتر از کناره‌ها ساییده می‌شود.

لاستیک سایی در لبه بیرونی: چنانچه چرخ‌ها دارای زاویه کمبر مثبت، کستر یا Toe (زاویه‌هایی مربوط به محور چرخ‌ها) باشند، سایش در لبه بیرونی اتفاق می‌افتد.

لاستیک سایی در لبه درونی: زاویه کمبر منفی و Toe موجب سایش در لبه داخلی می‌شوند. همچنین حمل بار‌های سنگین یا مشکلات مربوط به سیستم فنربندی نیز باعث این نوع سایش می‌شوند.

تیز شدن لبه‌های تایر: در صورت تنظیم نبودن چرخ‌ها و زاویه آن‌ها رخ می‌دهد.

پله شدن لاستیک: در اثر نقص سیستم فنربندی و همچنین بالانس نبودن چرخ‌ها به‌وجود می‌آید. علت پله پله شدن تایر عقب خودرو معمولا به ایراد کمک‌های عقب برمی‌گردد.

 مهمترین نکات برای مراقبت از لاستیک خودرو
۱. با سرعت زیاد رانندگی نکنید رانندگی با سرعت زیاد، یکی از دلایل اصلی ساییده شده تایر است. وقتی با سرعت بالا رانندگی می‌کنید، اصطکاک لاستیک و سطح جاده افزایش پیدا می‌کند و این باعث داغ شدن تایر و فرسایش بیشتر آن می‌شود. همچنین وقتی سرعت خودرو زیاد باشد و بخواهید ترمز بگیرید، اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده به حداکثر می‌رسد و این موضوع باعث سایش و از بین رفتن آج لاستیک‌ها خواهد شد.
۲. تایر‌ها را ضربدری جابه‌جا کنید سیستم ترمز خودرو‌ها با چرخ‌های جلو ارتباط دارد. یعنی وقتی ترمز می‌گیرید، لنت‌ها به دیسک چرخ‌های جلو می‌چسبند و باعث ایستادن آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که فرسایش لاستیک‌های جلو به مراتب بیشتر از لاستیک‌های عقب باشد. برای اینکه هر چهار لاستیک خودروی شما به‌طور یکنواخت ساییده شوند، بهتر است به‌صورت دوره‌ای، جای لاستیک‌های جلو و عقب را با یکدیگر عوض کنید. همچنین بهتر است این کار را به‌صورت ضربدری انجام دهید. یعنی مثلا لاستیک جلو سمت راست را برای چرخ عقب سمت چپ استفاده کنید.
۳. لاستیک‌ها را به‌طور مرتب بررسی نمایید بهترین و ساده‌ترین راه برای بررسی وضعیت لاستیک‌ها و میزان فرسایش آن‌ها، چک کردن به طور چشمی است. سعی کنید مرتبا سطح لاستیک‌های خود را بررسی نمایید تا اگر مشکلی در حال به‌وجود آمدن است، خیلی زود متوجه شوید و جلوی آن را بگیرید. گاهی بین آج لاستیک، سنگریزه گیر می‌کند که باید آن را خارج کنید. این سنگریزه‌ها می‌توانند باعث سوراخ شدن تایر شوند. همچنین اجازه ندهید که رینگ‌های خودرو بیش از حد کثیف شوند. این کار باعث پوسیدگی لنت ترمز می‌شود. برای تمیز کردن رینگ بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص برای همین کار استفاده کنید.
۴. فشار باد را با توجه به فصل تنظیم کنید به‌طور کلی بهتر است هر چند ماه یک بار، فشار باد لاستیک‌های خودرو را بررسی و تنظیم کنید. قبل از شروع هر فصل و با آغاز تغییرات دمایی، به مکانیکی مراجعه کرده و بخواهید که باد تایر‌های خودرو را تنظیم کنند. این موضوع بدان دلیل است که تغییرات دمای بیرون تایر باعث انبساط یا انقباض باد داخل آن می‌شود و این مسئله می‌تواند کم‌باد شدن تایر را به دنبال داشته باشد.
۵. لاستیک و چرخ‌ها را بالانس کنید همان‌طور که ذکر کردیم، یکی از دلایل از بین رفتن آج لاستیک‌ها، بالانس نبودن چرخ‌ها است. اگر زاویه‌های استاندارد در چرخ‌ها رعایت نشده باشد، این موضوع به مرور می‌تواند منجر به فرسودگی تایر‌ها شود. همچنین لاستیک‌ها نیز باید کاملا بالانس باشند و وزن آن‌ها به‌طور متوازن در تمام نقاط پخش شود. توصیه می‌شود که هم چرخ و هم لاستیک‌ها را هر چند ماه یک بار مجددا بالانس کنیدسخ این سوال را به‌طور کامل دریافت خواهید کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر