یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تشخیص گیرپاژ موتور و هزینه تعمیر آن

عکس, تشخیص گیرپاژ موتور و هزینه تعمیر آن

گیرپاژ موتور خودرو یعنی قفل کردن آن که متاسفانه بسیار هزینه بر است برای تعمیر و باید حتما یک متخصص این کار را برای شما انجام دهد. برای این‌ که موتور خودرو قادر باشد به وظیفه خود عمل کند، نیاز است که مجموعه میل‌لنگ، شاتون پیستون و میل‌سوپاپ‌ها به‌صورت روان حرکت چرخشی یا انتقالی انجام دهند.هر عاملی که باعث شود این مجموعه قابلیت دوران یا حرکت روان خود را نداشته باشد، به‌نوعی موجب قفل‌شدن موتور خواهد شد و فرایند گیرپاژکردن پیشرانه را کلید خواهد زد. با این تفسیر، واضح است که منظور از گیرپاژ موتور یا سوختن آن، همین فرایند قفل‌شدن خواهد بود که منجر به ازکارافتادن بخش‌های اساسی منبع تامین قدرت خودرو می‌شود. برای پیشگیری از آن  توصیه می‌شود ضمن استفاده از روغن و فیلتر باکیفیت، همواره در بازه‌های زمانی نه‌چندان طولانی، نسبت به تعویض روغن موتور و فیلتر آن اقدام کنید؛ هم‌چنین از سلامت سیستم خنک‌کاری رادیاتور، فن‌ها و … نیز اطمینان حاصل کنید تا موتور خودرو همواره در دمای ایده‌آل به فعالیت خود ادامه دهد و هیچ‌گاه بیش از حد داغ نشود. از اعمال فشار بیش از حد و افزایش ناگهانی دور موتور نیز دوری کنید.

راه های تشخیص گیرپاژ موتور : اگر موتور خودرو قفل شود، همان‌طورکه انتظار می‌رود، دیگر روشن نخواهد شد و میل‌لنگ و سایر اجزای چرخشی آن، به‌راحتی قبل به دوران درنخواهند آمد.در مرحله پیش از گیرپاژ کامل، موتور علائمی هم‌چون صدای یاتاقان (شبیه تق‌تق) از خود بروز می‌دهد؛ هم‌چنین امکان دارد بوی روغن سوخته نیز به مشام برسد. خروج دود آبی‌رنگ نیز که نشان از روغن سوزی است، نشانه دیگری است که می‌تواند شما را نسبت به گیرپاژ موتور در آینده هشیار کند. روشن‌شدن چراغ چک، چراغ روغن و چراغ استپ موتور نیز از دیگر علائم هشداردهنده در زمینه گیرپاژ موتور خواهند بود که باید حتما به آن‌ها توجه شود.

دلایل قفل‌شدن موتور یا گیرپاژ :

*افزایش بیش‌ازحد دمای پیشرانه نیز موجب انبساط قطعاتی هم‌چون یاتاقان‌ها، میل‌لنگ و پیستون‌ها خواهد شد. این مسئله، کم شدن لقی استاندارد این قطعات را نتیجه می‌دهد و لایه روغن میان آن‌ها را از بین خواهد برد. واضح است که در این صورت نیز میل‌لنگ و شاتون‌ها، توانایی لغزش روان در یک بستر را نخواهند داشت و بروز عیب قفل‌کردن یا سوختن موتور محتمل خواهد بود.

*افزایش دما، منجر به افزایش حجم پیستون درون سیلندر شده و باعث ساییده‌شدن دیواره‌های این دو قسمت به یکدیگر می‌شود که در صورت شدیدبودن میزان سایش، پیستون و سیلندر تغییر شکل داده و حرکت پیستون درون سیلندر، متوقف خواهد شد. در این وضعیت نیز موتور قفل می‌شود.

*محل تلاقی میل‌لنگ و شاتون‌ها و یاتاقان‌ها، توسط لایه‌ای نازک از روغن پوشیده می‌شود تا میل‌لنگ بتواند به‌راحتی دوران خود را ادامه دهد و موتور روشن شود. اگر روغن به هر دلیل به این قسمت‌ها نرسد، اصطکاک فراوان ایجادشده بین میل‌لنگ و یاتاقان‌ها، خیلی زود موجب خرابی این بخش‌ها خواهد شد و اصطلاحا، موتور گیرپاژ یا قفل خواهد کرد. هم‌چنین اگر روغن از کیفیت مناسب برخوردار نبوده یا کثیف شده باشد، احتمال قفل‌شدن میل‌لنگ وجود خواهد داشت.

*ناگفته نماند که نرسیدن مناسب روغن‌ به سرسیلندر نیز می‌تواند منجر به گیرپاژ میل‌سوپاپ‌ها و ازکارافتادن موتور خودرو شود. البته در این مواقع، بیشتر سرسیلندر آسیب می‌بیند و احتمال بروز ایراد در میل‌لنگ و شاتون‌ها کمتر از میل‌سوپاپ‌ها و سایز اجزای سرسیلندر خواهد بود.

*به طور کلی، می‌توان دو عامل روان‌کاری نامناسب ناشی از کمبود روغن یا کاهش کیفیت آن به‌علاوه افزایش دمای موتور نشات‌یافته از فعالیت نامناسب سیستم خنک‌کننده را به‌عنوان دو علت اصلی قفل‌شدن موتور خودرو در نظر گرفت.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر