یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمام آنچه از آمپول روگام میخواهی بدانی

عکس, تمام آنچه از آمپول روگام میخواهی بدانی

RhoGAM امپولی است که در این پست از یاس فان به معرفی آن خواهیم پرداخت. زنانی که قصد باردار شدن دارند و Rh خون‌شان منفی و Rh خون همسرشان مثبت است، باید آن را تزریق کنند. در شرایط خاصی، این آمپول ممکن است در حین بارداری و پس از زایمان نیز لازم شود.روگام از پلاسمای خون انسان تهیه می‌شود و بدن شما را از تشکیل آنتی بادی علیه عامل رزوس باز می‌دارد.تزریق روگام برای زنانی که گروه خونی‌شان مثبت است، لازم نیست.اگر قبلاً آزمایش خون داده و یا خون اهدا کرده باشید، احتمالاً علامت “+” یا “-” که در انتهای گروه خونی‌تان است، دیده‌اید. این همان عامل Rh یا زروس است. به عنوان مثال، اگر گروه خونی شما O مثبت باشد، شما در خون‌تان عامل Rh را دارید اما اگر گروه خونی تان O منفی باشد، آن را ندارید.

عوارض آمپول روگام چیست؟

درد یا خارش در محل تزریق
تب خفیف
لرز
سردرد
تورم، سفت شدن، قرمزی و درد در محل تزریق، متداول‌ترین عوارض جانبی RhoGAM و MICRhoGAM است.

تزریق روگام برای چه زنانی لازم است؟

زنانی که عامل رزوس منفی دارند و این فاکتور در خون همسرشان مثبت است.
نانی که تحت نمونه برداری chorionic villus یا آمنیوسنتز قرار دارند.
زنانی که در دوران بارداری بر اثر ایجاد ضربه یا هر دلیل دیگری، دچار خون ریزی شده‌اند.
اگر rh جنین مثبت باشد، بعد از زایمان مجدداً یک تزریق دیگر لازم است.

ناسازگاری Rh زمانی اتفاق می افتد که گروه خونی مادر منفی، اما فرزندش Rh مثبت باشد. در این صورت، اگر در دروان بارداری یا در هنگام زایمان، خون شما با خون کودک‌تان تماس پیدا کند، ممکن است بدن شما آنتی بادی‌هایی علیه فاکتور Rh ایجاد کند. این حالت می تواند در بارداری های بعدی منجر به عوارض شود.برای جلوگیری از عوارض احتمالی، RhoGAM تزریق می شود. پروتئین Rh مثبتی که در این آمپول وجود دارد، از ایجاد آنتی بادی های خاص که در شما نسبت به Rh مثبت خون حساسیت ایجاد می‌کند، جلوگیری می‌کند. این دارو به زنانی که بارداری خود را از دست داده‌اند نیز تزریق می شود تا از سقط جنین مکرر در آن‌ها جلوگیری شود.

آمپول روگام در بارداری دوم

معمولاً در بارداری‌های اول، Rh مثبت جنین، آنچنان خون مادر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. زیرا طول می‌کشد تا آنتی بادی‌ها تولید شوند. اما در بارداری دوم به بعد، این آنتی بادی‌ها می‌توانند از جفت عبور کرده و به سلول‌های خونی Rh مثبت جنینِ در حال رشد، حمله کنند. این امر منجر به بیماری همولیتیک ۲ یا از دست دادن بارداری خواهد شد. بنابراین، در بارداری‌های دوم به بعد، به منظور جلوگیری از تشکیل این آنتی بادی‌ها، تزریقRhoGAM ضروری است. آنتی بادی‌های موجود در روگام، به هریک از سلول‌های Rh مثبت وصل می‌شود.

زمان تزریق آمپول روگام چه وقت است؟

اگر پزشک تشخیص دهد که Rh شما با Rh کودک‌‌تان ناسازگار است، لازم است اطمینان حاصل شود که بارداری‌های بعدی ایمن هستند. تزریق روگام، یک اقدام پیشگیرانه در برابر هر گونه تماس خون جنین با خون مادر باردار است که ممکن است در زمان سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی رخ دهد.تزریق آمپول روگام ۷۲ ساعت بعد از زایمان، در صورتی که Rh نوزاد مثبت باشد.تزریق در هفته ۲۶ – ۲۸ بارداری، به منظور ایمن سازی و یا پیشگیری از خطرات احتمالی.

در صورت حساسیت به RhoGAM باز هم می‌توان باردار شد؟
RhoGAM و MICRhoGAM حاوی مقدار کمی ایمنوگلوبین A (IgA) هستند. اشخاصی که به ایمنو گلوبین انسانی حساسیت دارند، نباید این آمپول را تزریق کنند. زیرا احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در افرادی که کمبود IgA دارند، وجود دارد. اگر در رابطه با خودتان از این موضوع مطمئن نیستید، با پزشک تان صحبت کنید.باردار شدن برای زنانی که به RhoGAM حساسیت دارند، خطرناک است و احتمال خطر تولد نوزاد مرده را در پی دارد. به دلیل بیماری موسوم به هیپروپس فتالیس ۴ (hydrops fetalis 4) که می‌تواند در سه ماهه دوم و سوم ایجاد شود، خطر تولد نوزاد مرده بیشتر می‌شود.حتی اگر به دلیل ناسازگاری Rh، حاملگی خود را از دست داده باشید یا نسبت به فاکتور Rh حساس باشید، می‌توانید در آینده بارداری موفقی داشته باشید. اگر همسر شما Rh منفی باشد، کودک شما در معرض خطر آنتی بادی Rh نخواهد بود و هیچ خطری وجود ندارد. اگر همسرتان Rh مثبت باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کودک شما نیز Rh مثبت باشد. در این شرایط، بارداری با خطراتی همراه خواهد شد؛ خطر سقط جنین یا کم خونی همولیتیک نوزاد. در این صورت، مراقبت‌های دوران بارداری باید بیشتر شود. پزشک، کودک شما را از نظر علائم کم خونی بررسی می‌کند. اگر کم خونی شدید تشخیص داده شود، پزشک ممکن است دستور زایمان زودرس دهد. یا در حالی که جنین هنوز در رحم‌تان است، دستور انتقال خون به جنین داده شود. همچنین ممکن است پس از زایمان، به نوزاد شما خون تزریق شود.

در صورت حساسیت به RhoGAM باز هم می‌توان باردار شد؟

منفی بودن عامل رزوس به خودی خود سبب سقط جنین نمی‌شود.در صورتی که عامل رزوس گروه خونی شما مثبت است، نباید روگام را تزریق کنید. چون ممکن است بدن‌تان واکنش های آلرژیک نشان دهد. بنابراین، از نوع گروه خونی خود مطمئن شوید.از آنجا که واکنش‌های آلرژیک ممکن است رخ دهد، لازم است تا ۲۰ دقیقه بعد از تزریق، تحت نظر باشید و درمانگاه را ترک نکنید. علائم و نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک شامل کهیر، خارش، خس خس سینه، فشار خون پایین و سبکی سر است.اگر نیاز به واکسیناسیون دارید و مدتی قبل آمپول روگام تزریق کرده‌اید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا ممکن است انواع خاصی از واکسن‌ها برای شما مناسب نباشند. واکسن حاوی انواع خاصی از ویروس‌های زنده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر