یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمام درمان های خانگی و پزشکی آستیگمات چشم

عکس, تمام درمان های خانگی و پزشکی آستیگمات چشم

در زبان انگلیسی، آستیگمات، آستیگماتیسم یا کژبینی، Astigmatism نامیده می‌شود.ممکن است شما از همان کودکی آستیگمات چشم داشته باشید یا اینکه ممکن است در هر سنی به آن دچار شوید ، برای رفع این مشکل نیاز به عینک دارید. آستیگمات یک مشکل شایع بینایی است که به دلیل خطا در شکل قرنیه ایجاد می شود.به‌طور معمول، نشانه‌های Astigmatism به تدریج ظاهر می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده تغییر در بینایی به چشم پزشک مراجعه کرده وتست آستیگمات چشم را انجام دهید. پزشک معالج با استفاده از ابزارها و روش‌های گوناگونی وضوح بینایی شما را آزمایش خواهد کرد.

متاسفانه، هیچ روش شناخته شده‌ای برای جلوگیری از Astigmatism وجود ندارد. به افراد مبتلا به قوز قرنیه و کژبینی توصیه می‌شود تا جای ممکن از مالش دادن چشمان خود اجتناب کنند.

ایا چشم استیگمات نیاز به عینک دارد؟

برای درمان Astigmatism ، معمولا استفاده از عینک یا لنز مناسب تجویز می‌شود. با این حال، در صورت اندک بودن میزان کژبینی و عدم وجود عارضه بینایی دیگری، ممکن است نیازی به استفاده از عینک و لنز نباشد. در این مواقع، فقط لازم است به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و به طور مداوم از وضعیت بینایی و تغییرات ساختاری چشم خود آگاهی یابید.

آستیگمات چیست؟
آستیگمات بودن فرد به معنای آن است که عدسی یا قرنیه چشم وی شکل نامنظمی داشته یا کره چشم او کاملا گرد نیست. در شرایط ایده‌آل، کره چشم درست شبیه یک توپ گرد است. بنابراین، نور وارد شده در چشم به صورت مساوی و منظم شکسته شده و دید واضحی را به‌وجود می‌آورد. اما اگر کره چشم به اندازه کافی گرد نبوده و شبیه توپ فوتبال آمریکایی باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت، نور بیش‌تر از یک جهت خم می‌شود. این به معنای آن است که فقط بخشی از یک شئ در کانون توجه قرار می‌گیرد و سایر قسمت‌ها ممکن است مبهم و تار به‌نظر برسد. در حالت کژبینی، معمولا ابعاد کره چشم نامتقارن بوده یا ناهمواری قرنیه یا عدسی اجازه نمی‌دهد نور به درستی منکسر شود. این امر منجر به تاری دید می‌شود.

علائم آستیگمات چیست؟

تاری دید یا تحریف دید
خستگی چشم
سردرد
مشکل دید در شب
دوبینی
حساسیت و سوزش مداوم چشم

انواع کژبینی یا آستیگمات
کژبینی یا (Astigmatism) به دو نوع عمده تقسیم می‌شود:

آستیگمات قرنیه
این نوع کژبینی در اثر نامنظم بودن شکل قرنیه ایجاد می‌شود.

آستیگمات عدسی
این نوع کژبینی در اثر نامنظم بودن شکل عدسی چشم ایجاد می‌شود.

درمان های سنتی و گیاهی :

سرمه اثمد
سرمه کافوری
داروی شافیه
داروی بلغم زدا
درمان خانگی آستیگمات چشم

درمان آستیگمات چشم در خانه ممکن نیست اما انجام مداوم تمرینات ورزشی و یوگای چشم ممکن است در بهبود وضعیت Astigmatism موثر باشد.

آستیگمات چشم در کودکان
بسیاری از نوزادان به صورت مادرزادی آستیگماتیسم را تجربه می‌کنند. با وجود این، معمولا در نخستین سال تولد مشکل آن‌ها خود به خود برطرف می‌شود. عدم تشخیص مناسب و به‌موقع یا رسیدگی نکردن به مشکلات بینایی کودکان ممکن است آن‌ها را با اختلال یادگیری مواجه کند. به عنوان مثال، تداوم آستیگمات کودک ۴ ساله روند آموزش و روابط اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای جلوگیری از این امر و با توجه به عدم توانایی کودکان در تشخیص و ابراز مشکلات بینایی، توصیه می‌شود کودک خود را از ۶ ماهگی نزد متخصص چشم پزشکی یا دکتر بینایی سنج برده و وضعیت بینایی را بسنجید و نمره چشم آستیگمات او را به‌طور سالیانه بررسی کنید.

تاثیر ورزش چشم در رفع آستیگمات
از دهه ۱۹۰۰ میلادی تاکنون، ورزش چشم و احتمال تاثیر آن در بهبود و اصلاح بینایی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این روزها، پیشرفت فناوری و استفاده مداوم از تلفن‌های همراه و سایر ابزارهای مشابه، مشکلات بینایی را به شکل قابل توجهی افزایش داده و توجه به روش‌هایی نظیر ورزش، ماساژ و حتی یوگای چشم را دو چندان کرده است. با این حال، گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا حاکی از آن است که با وجود محبوبیت تمرینات یاد شده، هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر مثبت ورزش‌های چشمی در بهبود آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک‌بینی وجود ندارد. انجام این تمرینات می‌تواند به بهبود تنبلی چشم کمک کند. با وجود این، اصلاح قرنیه و عدسی از این طریق امکان‌پذیر نخواهد بود.

درمان های پزشکی :

استفاده از لنز یا عینک مناسب
اگر به آستیگماتیسم مبتلا باشید، پزشک معالج پس از انجام معاینات لازم احتمالا استفاده از لنزهای نرم یا توریک (toric) را به شما توصیه خواهد کرد. لنزهای توریک نور را به شیوه‌ خاصی خم کرده و متمرکز می‌کنند.

ارتوکراتولوژی (orthokeratology)
در صورت شدیدتر بودن عارضه، ممکن است روشی به نام ارتوکراتولوژی برای شما تجویز شود. ارتوکراتولوژی یا شکل‌دهی قرنیه با استفاده از لنز یک روش نسبتا قدیمی است که به استفاده از نوعی لنز در طول خواب اختصاص دارد. با کمک این تکنیک، بیمار در طول شب یک لنز خاص را در چشم خود قرار داده و صبج روز بعد آن را خارج کرده و در طول روز نیازی به استفاده از لنز یا عینک نخواهد داشت. انجام این کار به اصلاح موقتی فرم قرنیه کمک می‌کند. اثر این روش تنها به مدت یک روز دوام داشته و بیمار باید هر شب از لنز مخصوص استفاده کند.

جراحی انکساری یا لیزیک
جراحی انکساری نوعی عمل جراحی است که با استفاده از لیزر انجام شده و موجب تغییر شکل قرنیه می‌شود. با انجام این کار، چشم شما می‌تواند نور دریافتی را بهتر متمرکز کند. این جراحی عمدتا به روش لیزیک (LASIK)، PRK یا RK انجام می‌گیرد. پیش از جراحی انکساری، پزشک معالج باید از سلامت کامل شبکیه و سایر قسمت‌های چشم اطمینان یابد. سپس، با ریختن قطره‌ای چشم بیمار بی‌حس شده و با استفاده از لیزر یا یک دستگاه مکانیکی، قرنیه برش خورده و اصلاح می‌شود. در مرحله بعد، بخش برش خورده به محل اولیه خود بازگردانده شده و به آرامی جاگذاری می‌شود. در نهایت، برای پیشگیری از التهاب و عفونت، قطره آنتی‌بیوتیک و ضد التهاب تجویز می‌شود. در انتها، چشم جراحی شده با محافظ شفافی پوشانده شده و بیمار برای مراجعه به منزل آماده می‌شود. این روش جراحی برای اصلاح مشکلاتی نظیر دوربینی و نزدیک‌بینی نیز به‌کار می‌رود. مدت این جراحی چیزی در حدود ۲۰ دقیقه است. براساس مطالعات، ۹۶ درصد از بیماران پس از انجام جراحی لیزیک وضوح بینایی خود را بازمی‌یابند.

کراتوتومی (keratotomy) آستیگماتیک
کراتوتومی آستیگماتیک یکی ‌از روش‌های جراحی است که با ایجاد برش‌های شعاعی بر روی قرنیه به اصلاح مشکل کژبینی کمک می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر