یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمام درمان های درد استخوان دنبالچه

عکس, تمام درمان های درد استخوان دنبالچه
درد دنبالچه یک درد شدید و گاها مزمن است که می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در این پست از یاس فان درمان های خانگی دارویی و جراحی آن را برای شما قرار داده ایم. نخست بهتر است بدانید دنبالچه محلی است که عضلات تاندون‌ها و رباط‌های مختلفی به یکدیگر متصل می‌شوند و در این ناحیه ۳ ۴ یا ۵ استخوان کوچک وجود دارد که به آنها استخوان‌های مهره دنبالچه گفته می‌شود و در قسمت انتهایی ستون فقرات و زیر سارکوم قرار گرفته قرار دارند سارکوم یک استخوان مثلث مانند است که بین دو استخوان ران قرار دارد.
درمان های درد دنبالچه :
نشستن به مدت طولانی فشار زیادی را به ناحیه دنبالچه وارد می‌کند به این ترتیب بهتر است هنگام نشستن به سمت جلو خم شوید تا فشار از ناحیه دنبالچه برداشته شود. برخی از افراد روی بالشتک دونات مانند که در قسمت میانی آن یک سوراخ وجود دارد می‌‌نشینند تا در هنگام نشستن فشار زیادی به استخوان دنبالچه وارد نشود البته گاهی اوقات این کار باعث می‌‌شود فشاری که به دنبالچه وارد می‌شود افزایش پیدا کند. بهتر است به جای این نوع بالشتک از بالشتک سه گوش استفاده کنید تا سطح فشاری که به دنبالچه وارد می‌شود کاهش پیدا کند. برای تهیه این بالشتک به داروخانه یا مراکز عرضه محصولات پزشکی مراجعه کنید.می‌توانید تا ۳ روز پس از بروز آسیب دیدگی دنبالچه به منظور کاهش درد از کمپرس سرد استفاده کنید و روزی چند بار و هر بار آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. استفاده از کمپرس گرم نیز بسیار سودمند است و پزشکان پیشنهاد می‌‌کنند که از هر دو نوع کمپرس استفاده کنید تا بتوانید بهترین نوع کمپرس را انتخاب کنید زیرا میزان اثرگذاری آنها در همه بیماران یکسان نیست و ممکن است استفاده از کمپرس سرد در برخی از افراد باعث تشدید درد شود.به اندازه کافی از مایعات و غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید و حرکات روده شما بهبود یابد.به خاطر داشته باشید که ممکن است کبودی استخوان دنبالچه چند روز یا چند هفته پس از آسیب دیدگی بهبود پیدا کند این در حالی است که حدود ۴ تا ۶ در هفته طول می‌کشد تا شکستگی استخوان دنبالچه بهبود یابد. به طور کلی شما باید بتوانید پس از بهبودی مجدداً فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنید. توانایی انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزشی به نوع ورزش مورد نظر شما بستگی دارد اما آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که باید بتوانید بدون احساس درد بنشینید، راه بروید و به سمت جلو خم شوید.
مصرف دارو:پزشک می‌‌تواند برای کاهش درد و التهاب دنبالچه به بیمار داروی خوراکی یا موضعی غیر استروئیدی ضد التهاب بدهد. در صورتی که علیرغم مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب و انجام روش‌های درمانی مراقبتی سطح درد شما کاهش نیابد باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در این حالت پزشک یا داروی مسکن قوی برای شما تجویز می‌کند یا آنکه استروئید را به درون مفصل یا رباط‌های مجاور سارکوم و استخوان دنبالچه تزریق می‌‌کند تا سطح درد شدید این ناحیه کنترل شود. گاهی اوقات بلوک عصب می‌‌تواند به رفع درد شدید این ناحیه کمک کند. در صورتی که عفونت عامل بروز درد در ناحیه دنبالچه باشد مصرف آنتی بیوتیک یا جراحی این ناحیه برای تخلیه آبسه و ترشحات عفونی ضروری خواهد بود.
تزریق استروئید:تزریق استروئید در اطراف استخوان دنبالچه می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. گاهی اوقات تزریق استروئید به همراه داروی بیحس کننده موضعی انجام می‌‌شود تا سطح اثرگذاری آن افزایش پیدا کند این تزریق می‌تواند به رفع علائم و نشانه‌های درد دنبالچه کمک کند اما تنها مشکلی که در این روش وجود دارد این است که میزان اثرگذاری آن فقط چند هفته است. تزریق دارو نمی‌تواند به درمان مشکل ایجاد شده کمک کند و تزریق بیش از حد باعث آسیب دیدگی استخوان دنبالچه و قسمت پایین کمر می‌شود به همین دلیل فقط باید ثانیه یا دوبار به تزریق دارو در دنبالچه بپردازید.
بلوک عصب:تزریق داروی بی‌حس‌ کننده به درون اعصابی که به استخوان دنبالچه متصل هستند به کاهش سطح سیگنال‌های درد کمک می‌کند. میزان اثرگذاری تزریق استروئید فقط چند هفته یا چند ماه باقی خواهد ماند اما بلوک است برخلاف تزریق استروئید یک روش این است که می‌توانید چندین بار به انجام این روش بپردازید.
انجام عمل جراحی:انجام عمل جراحی برای درمان درد دنبالچه فقط زمان پیشنهاد می‌شود که هیچ یک از روش‌های درمانی بالا نتوانسته باشد به کاهش درد بیمار کمک کند. پزشک در جراحی دنبالچه قسمتی از استخوان دنبالچه را خارج می‌کند اما گاهی اوقات برداشتن آن به طور کامل ضروری خواهد بود. جراحی دنبالچه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پس از جراحی اکثر افراد متوجه می‌شوند که سطح درد آنها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است اما ممکن است این امر فقط چند ماه طول بکشد و برخی از بیماران مجدداً دچار درد و ناراحتی شوند. معمولاً دوران بهبود پس از جراحی دنبالچه طولانی است و گاهی اوقات حدود چند ماه تا یکسال طول می‌کشد.
تمرینات ورزشی مناسب درد استخوان دنبالچه شامل چه مواردی است؟
نزدیک کردن یک زانو به قفسه سینه:این تمرین ورزشی به کشش عضلات گلابی شکل و عضله مازویی بزرگ کمک می‌کند زیرا ممکن است این عضلات سفت شده و باعث محدود شدن دامنه حرکات لگن شوند. ماهیچه گلابی شکل از استخوان دنبالچه نشأت می‌گیرد و در صورتی که دچار التهاب شود می‌تواند باعث ملتهب شدن عصب سیاتیک شود. انجام دادن تمرینات کششی می‌تواند به تدریج و با گذشت زمان به افزایش دامنه حرکات شما کمک کند برای انجام این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:به پشت روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را به صورت صاف مقابل خود قرار دهید.یکی از زانوهای خود را به سمت قفسه سینه خم کنید.در همین حالت بمانید و به آرامی زانوی خود را به سمت قفسه سینه بکشید.حدود ۳۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید سپس این تمرین را با زانوی دیگر خود انجام دهید.
کشش عضله سرینی و عضله گلابی شکل و بالا بردن پاها:این تمرین به کشش عضله سرینی و عضله گلابی شکل کمک می‌کند. عضلات سرینی به استخوان دنبالچه متصل هستند و راه رفتن یا دویدن می‌تواند باعث کشش آنها شود برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:به پشت دراز بکشید.زانوی خود را به سمت قفسه سینه بالا بیاورید به نحوی که کف پای شما به صورت صاف روی زمین قرار داشته باشد.پای چپ خود را خم کرده و آن را به بدن خود نزدیک کنید و مچ پای چپ خود را در کنار مچ پای راست قرار دهید.دست‌های خود را دور ران راست حلقه کنید و حدود ۳۰ ثانیه آن را به سمت قفسه سینه بکشید.این تمرین را با پای دیگر نیز انجام دهید.
کشش عضلات در حالت زانو زدن:عضله مازویی بزرگ به محل اتصال عضلات پسواس و تهیگاهی گفته می‌‌شود که این عضلات به چرخش ران کمک می‌کنند. کشش عضلات به رفع درد دنبالچه ناشی از سفت شدن آنها به علت نشستن به مدت طولانی کمک می‌‌کند برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:روی زمین زانو بزنید یک پای خود را جلو بیاورید و کف پای خود را روی زمین قرار دهید به نحوی که استخوان ران و ساق شما در زاویه ۹۰ درجه قرار داشته باشند.استخوان ساق و زانوی پای عقبی را روی زمین قرار دهید به نحوی که انگشت شما به سمت عقب متمایل شود یک حوله را پشت زانوی خود قرار دهید تا احساس راحتی بیشتری نمایید.قفسه سینه خود را صاف نگه دارید و دست‌های خود را روی ران گذاشته تا تعادل بیشتری پیدا کنید.لگن خود را به سمت بالا هدایت کنید و کمی به سمت جلو خم شوید.حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
این تمرین را به سمت مخالف خود نیز انجام دهید.
کشش عضلات سرینی و مازویی یا حالت کبوتر:این تمرین کششی یکی از حرکات یوگا است که به باز شدن ران کمک می‌کند و باعث کشش عضله مازویی و عضله سرینی در حالت خم شدن پا خواهد شد. انجام دادن این حرکت برای افرادی که دچار مشکلات زانو هستند مناسب نیست برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:روی زمین بنشینید و دست‌های خود را مقابل شانه خود قرار دهید به نحوی که شانه‌های شما از هم فاصله داشته باشند.زانوی چپ خود را به سمت جلو بیاورید و آن را به آرامی در قسمت عقب و سمت چپ دست چپ خود قرار دهید به نحوی که مچ پای شما به سمت راست استخوان ران متمایل شود.پای راست خود را به آرامی ‌بچرخانید و آن را صاف نگه دارید به نحوی که ران شما به سمت زمین متمایل شود. اگر ران شما حالت مناسب را ندارد می‌‌توانید قسمت پشت انگشت شست خود را بکشید تا در حالت مناسب قرار بگیرد.بالا تنه خود را به سمت جلو بکشید و روی بازوی خود متمایل شوید تا کشش بیشتری را احساس کنید.۳۰ دقیقه در این حالت بمانید و سپس این تمرین را با سمت دیگر خود انجام دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر