یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمام دلایل درد آرنج و درمان های پزشکی و ورزشی آن

عکس, تمام دلایل درد آرنج و درمان های پزشکی و ورزشی آن

اگر دچار درد آرنج شدید و با استراحت کردن یا گذاشتن کیسه اب گرم یا سرد درد بر طرف نشد و درد بیش از سه روز ادامه داشت به متخصص طب فیزیکی بروید.

برخی از دلایل آسیب دیدن آرنج :

گیر افتادن عصب:بیمار ممکن است با سندرم تونل کوبیتال آشنا باشد، که در آن عصبی که از مچ دست عبور می‌کند، فشرده می‌شود و باعث برخی مشکلات مربوط به مچ دست و بازو می‌گردد. بیمار ممکن است مشکلات مشابهی را در آرنج نیز داشته باشد.اگر بیمار به سندرم تونل کوبیتال مبتلا باشد، یکی از عصب‌های اصلی بازو (عصب اولنار)، همانطور که از داخل آرنج رد می‌شود و از بافتی به نام تونل کوبیتال عبور می‌کند، فشرده می‌شود.

رگ به رگ شدن :هنگامی که عضلات کشیده یا پاره می‌شوند، آن را کش آمدن می‌نامند. هنگامی که برای رباط‌ها این اتفاق بیفتد، رگ به رگ شدن است.هنگامی که بیمار فشار بیش از حد روی عضلات آرنج وارد می‌کند، مانند زمانی که اشیای سنگین را بلند می‌کند یا ورزش سنگین انجام می‌دهد، دچار کشیدگی عضلات می‌شود. رگ به رگ شدن آرنج در ورزشکارانی که پرتاب انجام می‌دهند، از راکت استفاده می‌کنند و یا در ورزش‌های تماسی شرکت دارند، شایع است.

دررفتگی آرنج :هنگامی که یکی از استخوان‌هایی که آرنج را تشکیل می‌دهند، از محل خود خارج شود، دچار دررفتگی آرنج می‌شوید. یکی از علل شایع‌تر حالتی است که دست خود را در حین افتادن دراز می‌کنید تا خود را کنترل کنید. این در رفتگی همچنین می‌تواند برای کودکان نوپا اتفاق بیفتد زمانی که پرستار دست او را می‌چرخاند – که آرنج دایه نامیده می‌شود.

شکستگی آرنج:
اگر یکی از استخوان‌های بازو در آرنج ترک بخورد، بیمار دچار شکستگی شده است. معمولا، این اتفاق در اثر یک ضربه ناگهانی می‌افتد، زمانی که ورزش انجام می‌دهد و یا با ماشین تصادف می‌کند. و اگر هنوز بیمار آرنج خود را حرکت می‌دهد، فریب نخورید.

بورسیت : بوسیت اغلب با تکرار بیش از حد یک حرکت ایجاد می‌شود، بیمار همچنین ممکن است در اثر تصادف یا عفونت به بورسیت دچار شود. بورسا، کیسه‌های کوچک پر از مایع هستند. افراد در مفاصل خود بورسا دارند که به محافظت از استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات کمک می‌کند. همچنین به لغزیدن پوست بر روی استخوان کمک می‌کنند. اما ممکن است دچار تورم و درد شوند.

آرنج تنیس بازان و گلف بازان :آرنج تنیس بازان و گلف بازان هر دو انواعی از تاندونیت هستند که در آن بیمار در اثر استفاده بیش از حد دچار تورم تاندون در اطراف آرنج می‌شود. برخلاف نام این بیماری‌ها، آسیب‌ها به بازیکنان گلف و تنیس محدود نمی‌شوند. تنها بر مبنای حرکات بازوها در این ورزش ها، این افراد بیشتر مستعد دچار شدن به آن هستند. تفاوت اصلی بین این دو این است که آرنج تنیس بازان روی قسمت خارجی آرنج تاثیر می‌گذارد، در حالی که آرنج گلف بازان بخش داخلی آرنج را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شکستگی ناشی از فشار:در شکستگی ناشی از فشار، بیمار معمولا به دلیل استفاده بیش از حد، دچار یک ترک کوچک در یکی از استخوان‌های بازو می‌کند. این شکستگی در پایین پا و روی پا رایج‌تر هستند، اما ورزشکارانی که بسیار پرتاب می‌کنند، ممکن است دچار شکستگی در آرنج نیز شوند. معمولا درد هنگام پرتاب بیشتر درد می‌شود.

بیرون زدگی استخوان:درد شدید، تورم و کبودی در اطراف مفصل
مشکل در حرکت آرنج به طور طبیعی، استفاده از دست و یا چرخاندن بازو از کف دست رو به بالا به حالت کف دست رو به پایین و بالعکس

ورزش در درمان درد مفصل آرنج بسیار مفید است. برخی از حرکات ورزشی عبارتند از:

چرخش مچ (کف دست رو به بالا)
برای انجام این تمرین بیمار باید:

روی یک صندلی نشسته و ساعد دست خود را روی پای خود یا روی میز قرار دهد، آرنج ۹۰ درجه خم شود. مچ دست و دست‌تان باید از لبه پای شما جلوتر رود و کف دست رو به بالا باشد، همانطور که در عکس نشان داده شده است.
دست / مچ دست خود را تا حد امکان بالا ببرید. ۲ ثانیه نگه دارید و به آرامی برگردانید.
کشش مچ (کف دست رو به پایین)
بیمار باید این ورزش را به شیوه ذکر شده انجام دهد:

روی یک صندلی نشسته و ساعد دست خود را روی پای خود یا روی میز قرار دهد، آرنج ۹۰ درجه خم شود. مچ دست و دست‌تان باید از لبه پای شما جلوتر رود و کف دست رو به پایین باشد، همانطور که در عکس نشان داده شده است.
دست / مچ دست خود را تا حد امکان بالا ببرید. ۲ ثانیه نگه دارید و به آرامی برگردانید.
چرخش دست- کف دست رو به پایین/ کف دست رو به بالا
این ورزش را به شیوه ذکر شده انجام دهید

روی یک صندلی نشسته و ساعد دست خود را روی پای خود یا روی میز قرار دهد، آرنج ۹۰ درجه خم شود. مچ دست و دست‌تان باید از لبه پای شما جلوتر رود.
دست خود را در یک انتها و نه در وسط قرار دهید و کف دست‌تان به سمت بالا باشد.
به آرامی ساعد خود را بچرخانید تا کف دست‌تان رو به پایین باشد. ۲

درمان‌های خانگی و دارویی درد آرنج

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که به طور معمول NSAID نامیده می‌شوند، می‌توانند برای درمان درد مربوط به آرنج استفاده شوند. داروهای ضد التهاب به صورت بدون نسخه در دسترس هستند و شامل آلوه، آدویل، موترین، و آسپرین میباشد. این داروها در درمان درد مؤثر هستند زیرا سیگنال‌های شیمیایی که مربوط به درد و التهاب هستند، کاهش می‌دهند. بنابراین، مغز درد کمتری را احساس می‌کند و کاهش التهاب آرنج می‌تواند درد را نیز کاهش دهد

محافظت. ناحیه را از آسیب بیشتر حفظ کنید.
استراحت. از فعالیتی که باعث آسیب می‌شود، اجتناب نمایید.
یخ گذاشتن. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و سه بار در روز یک بسته یخ روی ناحیه دچار درد قرار دهید.
فشرده سازی. برای کاهش تورم از یک باند فشرده استفاده کنید.
بالا بردن. دست را برای کمک به کاهش درد بالا نگه دارید
دارو

لیزر درمانی:درمان با لیزر توان بالا برای درد آرنج تنیس بازان ثابت کرده است که بسیار موثر است، اما مهم‌تر از همه، عدم وجود عوارض جانبی مد نظر است.

تزریق استروئید:پزشک ممکن است پیشنهاد کند که بیمار تزریق استروئیدی برای تسکین درد آرنج داشته باشد. درد می‌تواند چند ساعت پس از آن بدتر شود، و گاهی اوقات ممکن است شدید باشد و تا ۴۸ ساعت طول بکشد، اما اکثر افراد پس از آن بهبود می‌یابند. اگر درد ادامه یابد، بیمار ممکن است به تزریق دوم نیاز داشته باشد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت:تکنیک جدیدی به نام پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک درمان محبوب برای درد آرنج می‌باشد.این درمان شامل گرفتن نمونه خونی از بیمار می‌باشد، که پس از آن برای افزایش تعداد پلاکت‌ها در مقایسه با سایر سلول‌های موجود در نمونه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. سپس به ناحیه دردناک تزریق می‌شود و باعث تحریک بهبودی در بافت‌های مجاور می‌شود

فیزیوتراپی:فیزیوتراپی راه درمانی برای درد آرنج است و ممکن است برای کمک به ایجاد قدرت در آرنج بیمار و جلوگیری از بازگشت این وضعیت مفید باشد.پزشک به بیمار کمک خواهد کرد تا انعطاف پذیری در آرنج خود را از طریق ورزش حفظ کند یا دوباره به دست آورد. بیمار باید حداقل یک بار در روز آرنج خود را بکشد و تمرینات دامنه حرکتی کلی برای جلوگیری از انقباض انجام دهد.

تزریق اوزون:اوزون تراپی یکی از جدید ترین شیوه‌هایی است که در درمان درد و التهاب مفاصل بدن هم چون ارنج به کار می‌رود . تزریق اوزون سبب رسیدن مقدار زیادی اکسیژن به آرنج شده و علاوه بر ترمیم بافت آسیب دیده باعث فعال سازی سلول‌های بنیادی در آرنج می‌گردد.

ماساژ:هر نوع ماساژی می‌تواند برای درمان درد آرنج استفاده شود. ماساژ در بهبود گردش خون و افزایش آرامش موثر است، که در اثر انتشار سروتونین به عنوان یک قاتل طبیعی درد و تقویت کننده خلق و خوی عمل می‌کند.پزشک می‌تواند به طور خاص بر روی ناحیه دردناک تمرکز کند، که به تسکین درد و همچنین ارتقاء انعطاف پذیری و کاهش درد عضلانی کمک می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر