یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمام دلایل پوسیدن دندان و بهترین درمان های آن

عکس, تمام دلایل پوسیدن دندان و بهترین درمان های آن

پوسیدگی دندان ها از آن مسائل مهمی است که باید سریعا درمان شود و نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید . گاهی باکتری های موجود در دهان قندها و کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی را تجزیه کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را از بین برده و باعث پوسیدگی می‌شوند. در این شرایط سوراخ های ریزی در دندان شما ایجاد می شود که به آن پوسیدگی دندان می گویند.

نشانه های پوسیده شدن دندان :

*درد دندان که می‌تواند ممتد باشد و یا اینکه هرازچندگاهی شما را آزار دهد
*حساسیت دندان به دلیل تحلیل مینای دندان و نمایان شدن لایه زیرین دندان (دنتین) که درد دندان را تشدید می‌کند
*ایجاد لکه‌های خاکستری، قهوه‌ای، مشکی با سایر رنگ‌های تیره
*بوی بد دهان
*احساس مزه نامطلوع و نامطلوب در دهان
*ایجاد سوراخ‌ها و حفرات ریز و درشت در سطح یا عمق دندان
*وجود عفونت در بافت لثه یا بافت نرم داخل ریشه دندان که می‌تواند به صورت آبسه دندان و کیست خود را نشان دهد

بررسی دلایل پوسیده شدن دندان :

*پوسیدگی دندان اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات بین دندان‌ها گیر کرده و با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور کامل از بین نمی‌روند. دلایل عمده ایحاد این مشکل مصرف غذاهای شیرین، چسبناک و نوشیدنی‌های مضر است.

*هرچه مواد شیرین (حاوی قند و شکر) بیشتر مصرف شود، اسید بیشتری تولید می‌شود که منجر به پوسیدگی بیشتر می‌شود. قندها در داخل دهان با پلاک ترکیب می‌شود و مینای دندان را ضعیف می‌کنند و در نهایت شما را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد. هر بار که یک میان وعده شیرین می‌خورید، تا ۲۰ دقیقه آینده دندان‌های شما در معرض آسیب اسیدها قرار می‌گیرند.

*بهداشت دهان و دندان ضعیف
*تشکیل پلاک و سفت و سخت شدن آن
*کاهش بزاق دهان
*سندروم خشکی دهان
*مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های اسیدی و بسیار شیرین و گازدار
*پرتودرمانی گردن و صورت
*برخی بیماری های خاص
*مصرف برخی داروهای خاص

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

فلوراید درمانی:اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه باشد می‌توان با کمک فلوراید درمانی آن را متوقف کرده و به حالت سابق برگرداند. فلوراید یک ماده معدنی است که به تقویت مینای دندان کمک کرده و باعث بازسازی مواد معدنی در ساختار دندان می‌شود. فلوراید درمانی یکی از روش‌های مقاوم سازی دندان مخصوصا در کودکان است.

پر کردن دندان (رایج ترین روش درمان پوسیدگی دندان):اگر به دنبال پوسیدگی در سطح یا عمق دندان‌های شما حفراتی ایجاد شده باشد، دندانپزشک محل پوسیدگی را تمیز کرده و حفرات را با مواد پر کننده مخصوصی مهر و موم و ترمیم می‌کند.

عصب کشی دندان:اگر پوسیدگی به عمق گسترش یافته باشد طوری که باعث عفونت پالپ یا مغز دندان شده باشد، ممکن است نیاز به عضب کشی یا درمان ریشه دندان داشته باشید. طی این روش دندانپزشک بافت عفونی در ریشه دندان را برداشته (بافت نرم شامل عروق عصبی و خونی است) و داخل ریشه را تمیز می‌کند. به این فرآیند عصب کشی دندان گفته می‌شود. در نهایت با مواد پر کننده دندان عصب کشی شده را ترمیم میکند. در نهایت اگر آسیب زیاد باشد با روکش دندان، اقدام به ترمیم دندان عصب کی شده میکند.

کشیدن دندان:در شدیدترین موارد، هنگامی که آسیب وارد شده به پالپ برطرف نشود، دندانپزشک شما ممکن است دندانتان را بکشد. دندانپزشک پیشنهاد می کند برای جایگزینی دندان از دست رفته بریج یا ایمپلنت دندان بکارید. در غیر این صورت در قوس فکی یک جای خالی ایجاد شده که می‌تواند باعث کج شدن دندان ها شود. کج شدن دندان باعث می‌شود که شما دیر یا زود به درمان ارتودنسی دندان نیاز پیدا کنید.

چگونه باید از گسترش و یا حتی آغاز پوسیدگی دندان پیشگیری کنیم؟هر روز مسواک بزنید: روزی ۲ بار و هر بار در ۲ دقیقه مسواک بزنید. حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از غذا مسواک بزنید.نخ دندان را فراموش نکنید: برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در سطوح طرفی و بین دندانی حتما باید از نخ دندان استفاده کنید.از خواص تقویتی و ترمیمی دهانشویه ها استفاده کنید: دهانشویه ها نه تنها اسیدیته داخل دهان را کاهش می‌‌دهند که به تقویت مینای دندان کمک می‌کنندمراقبت خورد و خوراکتان باشید: مصرف شیرینی جات و مواد قندی و اسیدی را کاهش دهید یا کاملا متوقف کنید.
خمیر دندان مناسب دندان‌های خود را تهیه کنید: خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید هستند را امتحان کنید.به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید: هر ۶ ماه یکبار به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید.فیشور سیلانت ها را امتحان کنید: اگر عمق شیارهای دندان‌های آسیای شما زیاد است برای پیشگیری از پوسیدگی دندان حتما فیشور سیلانت‌ها را امتحان کنید.آب حاوی فلوراید بنوشید: فلوراید به هر شکلی به تقویت مینای دندان کمک می‌کند.مشکلات و بیماری‌های مرتبط با پوسیدگی را درمان کنید.داروهای خاصی که باعث آسیب به دندان می‌شوند را مصرف نکنید.پاسخ به رایج‌ترین و مهم‌ترین سوالات درباره پوسیدگی دندانی

روند ترمیم پوسیدگی چقدر طول خواهد کشید؟
بسته به روشی که قصد دارید با آن پوسیدگی را ترمیم کنید مدت زمان درمان می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال پر کردن ساده طی ۱ جلسه، عصب کشی طی ۲ جلسه، کشیدن دندان طی ۲ جلسه، روکش دندان طی ۲ جلسه و ….

برای پوسیدگی جزئی دندان از چه مواد پر کننده‌ای استفاده می‌شود؟از مواد پر کننده آمالگام، نقره یا کامپوزیت استفاده می‌شود. اما اگر قصد دارید پوسیدگی دندان جلو را برطرف کنید، بهتر است از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر