یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

تمام فوت و فن های خوشرنگ و سنتی شدن آبگوشت

عکس, تمام فوت و فن های خوشرنگ و سنتی شدن آبگوشت
کمتر ایرانی پیدا می شود که آبگوشت سنتی را دوست نداشته باشد . آبگوشت با آن رنگ قرمز و روغن رویش انتخاب ناهار های روز جمعه بیشتر ایرانی ها است. چگونه آبگوشت را خوش رنگ و خوش عطر درست کنیم ؟
مواد لازم برای خوراک ۴ نفر
سیب زمینی کوچک : ۴ عدد( برای هر نفر یک سیب زمینی کوچک)
لیمو امانی ریز : ۲ عدد
پیاز : ۱ عدد بزرگ
دنبه : یک تکه کوچک
گوجه : ۴ عدد پوست کنده
گوشت گوسفندی : ۴۰۰ گرم
رب گوجه : ۳ قاشق غذا خوری
لوبیا سفید و نخود خیس کرده : یک پیمانه( ریختن لوبیا اختیاری است و بهتر است ریخته نشود )
نمک فلفل زردچوبه دارچین زعفران : به میزان لازم
برای تهیه آب گوشت حرفه ای پس از اینکه پوست پیاز را جدا کردید آن را درون قابلمه ریخته سپس دنبه را همراه با گوشت به پیاز اضافه می کنیم با هم مخلوط میکنیم مواد را ، در همان حال دارچین و فلفل سیاه و زردچوبه را به گوشت اضافه می کنیم .در مرحله بعد نخود و لوبیا را اضافه میکنیم و روی مواد را آب می ریزیم یک عدد گوجه فرنگی را درسته درون قابلمه انداخته و در آخر لیمو عمانی را اضافه می کنیم قابلمه را بر روی حرارت متوسط اجاق گاز برای مدت زمان تقریبی ۵ ساعت قرار می دهیم .در مرحله بعد و در یک ساعت پایانی پخت یک عدد سیب زمینی را به مواد اضافه می کنیم و پس از آن مقداری نمک درون قابلمه ریخته و آن را قرار می دهیم تا چند قل بزند . زمانی که آبگوشت شما جا افتاده و لعاب دار شد اجاق گاز را خاموش کنید .در این مرحله آب را از سایر مواد جدا کرده دنبه را نیز به صورت جداگانه درون کاسه کوبیده و له کنید اگر می‌خواهید خوراک چربی داشته باشید دنبه را به آب غذا اضافه کرده و در کنار ترشی و سبزی خوردن تازه سرو نمایید .‌سایر مواد حبوبات و گوشت را با گوشت کوبیده و پس از میل نمودن آبگوشت ، گوشت کوبیده را که با دارچین و زعفران تزیین نموده اید را نوش جان کنید .
فوت وفن های آبگوشت :
نفخ نخود و لوبیا را حتما از روز قبل بگیرید و آب روی آن را چندین مرتبه عوض کنید
بهترین ظرف برای تهیه آبگوشت دیزی سنگی و دیزی سفالی است . اگر از دیزی سفالی استفاده می کنید بعد اینکه کف گوشت را در قابلمه دیگری گرفتید و آب آن به جوش آمد به دیزی سفالی منتقل کنید چون دیزی سفالی در حرارت بالا ترک بر می دارد . بعد آن را روی حرارت ملایم قرارداده و بگذارید تا آبگوشت به مدت ۵ تا ۶ ساعت بپزد .
برای پیاز داغ زیاد روغن استفاده نکنید چون خود آبگوشت دنبه دارد و به حد کافی ابگوشت چرب می شود . می توانید دنبه را در قابلمه کوبیده و روی حرارت بگذارید و بعد پیاز را اضافه کنید در این صورت نیازی به روغن نخواهد داشت .
گوشت گوسفندی هرچه تازه تر باشد آبگوشت خوشمزه تری خواهیم داشت . گوشت آبگوشتی معمولا از قسمت گردن و دنبالچه و قلوه گاه انتحاب می شود چون هم چرب تر است و هم استخوان دارد .
نمک را همیشه در پایان اضافه کنید چون اگر زود تر بزنید گوشت و حبوبات دیرتر می پزند .
آبگوشت را همراه با سبزی تازه و پیاز و ترشی نوش جان نمایید . آبگوشت چون چرب است و حبوبات داخل آن هم نفاخ است بهتر است همراه با ترشی مصرف شود تا راحت تر هضم شود .
ادویه مناسب برای آبگوشت همان زرد چوبه است ولی میتوان به آن کمی زعفران و زیره هم اضافه کرد تا طعم بهتری پیدا کند.
خوردن برگ های تازه نعناع و پیاز در کنار آبگوشت باعث می شود هضم این غذا به دلیل پروتئین و چربی بالا راحت تر باشد.
هر چه آبگوشت در مدت زمان طولانی تر و با حرارت کمتر پخته شود بسیار خوشمزه تر خواهد شد.
آبگوشت غذای مقوی و سنگین است بنابراین بهتر است در وعده ناهار میل شود.
خوردن یک استکان از ترکیب عرقیجات زیره و زنیان برای کسانی که دچار ضعف معده هستند بعد خوردن آبگوشت ضروریست تا باد و نفخ شکم را از بین ببرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر