یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تنظیم موتور خودرو و دلایل کاهش شتاب خودرو

عکس, تنظیم موتور خودرو  و دلایل کاهش شتاب خودرو

در این پست به آموزش دو موضوع علل کاهش شتاب خودرو و زمان تنظیم موتور خودرو پرداخته ایم. نخست بررسی علت کاهش شتاب خودرو را بخوانید :

دلایل کاهش شتاب خودرو:

۱. انسداد یا خرابی حسگر جریان هوا
حسگرهای جریان جرمی هوا بین فیلتر هوا و دریچه گاز خودرو قرار دارند. از آنجایی‌که عملکرد حسگر جریان هوا اندازه‌گیری جرم هوایی است که ورودی هوا جریان پیدا می‌کند، انسداد یا خرابی حسگر جریان هوا می‌تواند برای محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا، داده‌های اشتباهی را به ECU موتور ارسال کند. به همین دلیل، یکی از دلایل اصلی کاهش شتاب خودرو، نقص حسگر جریان هواست.

۲.خرابی حسگر دریچه گاز خودرو
حسگر موقعیت دریچه گاز، میزان فشار بر روی پدال گاز را اندازه‌گیری می‌کند و سپس داده‌های حاصل از آن را به ECU ارسال می‌کند. درصورتی‌که این حسگر خراب شود، اندازه‌گیری دور موتور از طریق پدال گاز ممکن نیست و دور موتور بدون فشار بر روی گاز، کاهش یا افزایش می‌یابد.

۳. اختلال حسگر اکسیژن
حسگر اکسیژن اطلاعات مرتبط با میزان سوخت مصرفی خودرو را به واحد رایانه موتور می‌فرستد. اگر این حسگر به‌درستی کار نکند، موتور خودروی شما نمی‌تواند به‌درستی نسبت مخلوط سوخت و هوا را محاسبه کند که این مسئله می‌تواند موجب مخلوط سرشار از سوخت شود. این مسئله می‌تواند شتاب خودرو را حتی با وجود فشار زیاد بر روی پدال گاز کاهش دهد.

۴. کثیفی یا گرفتگی فیلتر بنزین
اگر فیلتر بنزین کثیف یا مسدود باشد، موتور خودرو سوخت کافی دریافت نمی‌کند و درنتیجه شتاب لازم را ارائه نمی‌دهد. بنابراین، در این شرایط لازم است هرچه سریع‌تر فیلتر بنزین خودروی خود را عوض کنید.

۵. کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا
همانطور که فیلتر بنزین باعث می‌شود بنزین تمیزی برای موتور خودرو فراهم شود، فیلتر هوا نیز می‌تواند هوای تمیزی را در اختیار خودرو قرار داده شود تا از آن در محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا استفاده شود. اگر فیلتر هوا مسدود یا کثیف باشد، موتور نمی‌تواند مخلوط سوخت و هوا را به‌درستی دریافت کند و درنتیجه شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط مهم است که در اسرع وقت برای تعویض فیلتر هوای خودرو اقدام کنید.

۶. تنظیم نادرست تسمه تایم
اگر تسمه تایم به‌درستی تنظیم نشده باشد یا حتی به مقدار کمی از تنظیم اصلی خارج شود می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجه شتاب خودرو شود. بنابراین، اگر شتاب خودروی شما کاهش پیدا کرده است ممکن است تنظیم نادرست تسمه تایم علت این مسئله باشد.

۷. ارتفاع بالا
وقتی در ارتفاعات رانندگی می‌کنید ممکن است متوجه شوید که خودرو به‌خوبی حرکت نمی‌کند. این مسئله به‌خصوص زمانی رخ می‌دهد که در سربالایی حرکت می‌کنید. در ارتفاعات بالاتر اکسیژن کمی وجود دارد. این در حالی است که اکسیژن بخشی مهم از مخلوط محفظه احتراق است. خودرو‌هایی که موتور تنفس طبیعی دارند نسبت به خودرو‌هایی که دارای موتور توربوشارژ یا سوپرشارژ هستند بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند، زیرا فشار هوا به داخل موتور می‌تواند تا حدی باعث جبران کمبود اکسیژن در محیط شود.

۸. مشکلات ECU
ECU، مغز خودرو محسوب می‌شود. این قسمت از خودرو همه چیز‌هایی که حسگر‌ها به او می‌دهند را محاسبه می‌کند و از این طریق می‌تواند خروجی سوخت و انرژی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. اگر حسگر‌ها به‌درستی کار نکنند، ECU نیز با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین، مهم است که علت اصلی کاهش شتاب خودرو را تشخیص دهید.

۹. مشکلات کمپرسور
خطوط خلا که در سراسر موتور قرار دارند به انتقال هوا و سوخت به نقاط مختلف خودرو کمک می‌کنند. اگر کمپرسور یا این خطوط خلا با مشکل مواجه شوند سیستم خودرو به‌درستی کار نمی‌کند. در این شرایط مهم است برای تشخیص علت کاهش شتاب خودرو با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید.

۱۰. مشکلات سیستم جرقه
شمع‌های معیوب خودرو می‌توانند باعث جرقه‌زنی ناقص شوند. اگر در سیلندر جرقه اتفاق نیفتد هیچ احتراقی رخ نمی‌دهد. احتراق باعث می‌شود که خودرو برای حرکت کردن نیرو دریافت کند. اگر احتراق در زمان نامناسبی رخ دهد نیز هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و حتی می‌تواند منجر به آسیب به خودرو شود. بنابراین، مشکلات سیستم جرقه خودرو می‌تواند یکی از علل کاهش شتاب خودرو باشد.

تنظیم موتور خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

نیاز به تنظیم موتور معمولا روشن شدن چراغ چک موتور را به دنبال دارد. این چراغ بعد از باز کردن سوئیچ، روشن شده و در صورت نبودن مشکل به صورت خودکار خاموش می‌شود. در صورتی که چراغ چک خاموش نشد احتمالا خودرو یکی از مشکلات زیر را دارد.

خراب بودن حسگر‌ها
اختلال در ارتباط ECU
قطعی ارتباط بین حسگر‌ها و رایانه خودرو
فعال شدن سوئیچ اینرسی
اختلال در سیستم ایموبلایزر
در صورت روشن ماندن چراغ چک باید دلایل آن را بررسی کنید که در برخی مواقع با انجام تنظیم موتور برطرف می‌شود. خودرو‌های قدیم به ازای هر ۱۵ یا ۳۰ هزار کیلومتر به تنظیم نیاز داشتند. اما بحث تنظیم موتور در خودرو‌های مدرن کمی متفاوت است و کارخانه دوره‌های معینی را برای آن در نظر گرفته است. تنظیم موتور باعث افزایش شتاب خودرو، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود.
تعمیرکاران تنظیم موتور را با استفاده از دیاگ و دستگاه شست‌و‌شوی انژکتور انجام می‌دهند.

تنظیم موتور شامل چه قطعاتی می‌شود؟

تعویض شمع‌ها و وایر
تعویض فیلتر‌های خودرو
فیلر موتور
تمیز کردن سوزن انژکتور

تنظیم موتور خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

مراحل تنظیم موتور

سیستم برق خودرو
در این مرحله شمع‌ها و وایر خودرو بررسی و در صورت نیاز تعویض می‌شود. همچنین میزان جرقه جزنی نیز باید در این مرحله مورد بررسی قرار گیرد.

سیستم هوا
در این مرحله اگر عمر فیلتر هوا به پایان رسیده باشد باید آن را تعویض کرد. همچنین محفظه فیلتر و دریچه هوا باید تمیز و روغن کاری شود.

سیستم سوخت رسانی
فیلتر بنزین در صورت نیاز، باید تعویض شود. اگر سوزن‌های انژکتور تمیز باشد آن را با دستگاه مخصوص شسته می‌شود. البته اگر سوزن‌های انژکتور معیوب باشد باید آن‌ها را تعویض کرد. تعمیرکاران در مرحله آخر با استفاده از دستگاه دیاگ ایراد‌های باقی مانده را برطرف می‌کنند.

خودرو چه زمانی به تنظیم موتور نیاز دارد؟
به طور معمول باید در ابتدای هر فصل خودرو مورد بررسی قرار گیرد تا ایرادات آن رفع شود. اگر دیر متوجه خرابی موتور شوید خودرو دیر استارت می‌خورد و دمای موتور بالا می‌رود که در بلند مدت باعث استهلاک قطعات شده و هزینه سنگینی را به همراه دارد. به صرف کار کردن خودرو نباید تصور کنید که سالم است و نیاز به بررسی ندارد این تصور اشتباه می‌تواند سبب آسیب‌های جبران ناپذیری به خودرو وارد کند.

علائم نیاز خودرو به تنظیم موتور

بد استارت خوردن
سخت روشن شدن خودرو
روشن شدن چراغ چک
لرزش در حالت در جا کار کردن
کاهش شتاب خودرو
افزایش مصرف سوخت
خارج شدن دود سیاه از اگزوز
شنیده شدن صدا‌های غیرعادی موتور

تنظیم موتور خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

تنظیم موتور چه فوایدی دارد؟

کاهش آلایندگی
افزایش شتاب خودرو
کاهش مصرف سوخت
کم شدن صدای موتور
کاهش گرمای موتور
بهبود عملکرد موتور
افزایش طول عمر قطعات خودرو

تنظیم موتور باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود، زیرا کار تخصصی و پیچیده‌ای است. همچنین بهتر است خودرو در سال ۲ تا ۴ بار تنظیم موتور شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر