یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تکثیر درست گل سینره و نکات مفید دیگر

عکس, تکثیر درست گل سینره و نکات مفید دیگر

زمان مناسب کاشت گل سینره :زمان مناسب برای کاشت سینره اواخر بهار تا اوایل تابستان میباشد. اوایل پاییز بوته‌های سینره را به گلدانهای اصلی انتقال دهید. گل سینره در اواخر زمستان به گل می نشیند و در ایام نوروز گلریزان آن به اوج میرسد.

نور: گل سینره به نور کافی و غیر مستقیم نیاز دارد. قرار دادن گیاه در پنجره‌های جنوبی آپارتمان بهترین مکان است. لازم به ذکر است تابش مستقیم نور خورشید به گیاه باعث رنگ پریدگی گلها خواهد شد.

آبیاری: برای آبیاری سینره بهتر است آبیاری از پایین صورت گیرد، یعنی گلدان را در بشقابی پر از آب قرار دهید تا با جذب آب، خاک آن مرطوب گردد.

دمای مناسب: دمای مناسب برای نگهداری گل سینره بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد است.

کاشت گل سینره و تکثیر آن از طریق بذر صورت می گیرد. مراحل رویشی این گیاه طولانی است و در حدود ۹ ماه از کاشت بذر تا به گل رفتن گیاه طول میکشد. همچنین لازم به ذکر است بذرهای سینره بسیار کم دوام هستند و خیلی زود قوه نامیه خود از دست می‌دهند. بنابراین لازم است بلافاصله پس از برداشت بذر و خشک کردن آن، در اوایل مرداد اقدام به کاشت بذرها نمود. مراحل کاشت گل سینره به شرح زیر میباشد:

برای کاشت سینره ابتدا باید خزانه‌ای آماده کنید تا بذرها در آن کاشته شوند و هیچوقت بذرها را مستقیم در گلدان اصلی نکارید.برای خزانه گرفتن نیاز به گلدانی با دهانه بزرگ و ارتفاع کم است.گلدان مورد نظر را با ترکیبی از ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس + ۲۰ درصد پرلیت پر کنید و آبیاری کنید تا خاک کاملا خیس شود، چون بعد از پاشیدن بذرها نمیتوانید خوب آبیاری کنید.بذرهای سینره را با فاصله ۲ تا ۳ سانتیمتر بر روی خاک بپاشید و سپس لایه نازکی از خاک را روی بذرها بریزید به طوریکه کاملا روی بذر را نپوشاند چون بذرهای سنیره ریز هستند و زود پوسیده میشوند.گلدان را به آرامی و با کمک اسپری آبیاری کنید.سپس روی گلدان نایلون شفاف بکشید و برروی آن سوراخی ایجاد کنید تا تهویه صورت گیرد، کشیدن نایلون باعث حفظ رطوبت و گرما میشود و عمل جوانه‌زنی بذرها راحتتر صورت میگیرد.برای جوانه زنی و رشد اولیه گیاه معمولاً ۳۰ تا ۴۰ روز مدت زمان لازم است. وقتی جوانه‌ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید.دمای مناسب برای جوانه زنی بذرهای سینره ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد میباشد .هنگامی که گیاه سینره چهار تا شش برگ در آورد، آن را از خزانه در بیاورید و در زمین یا گلدان اصلی با خاکی غنی به صورت جداگانه بکارید.نکته مهم در کاشت گل سینره، کاربرد کودهای اسیدی برای ساخت بهتر آنتوسیانین (رنگدانه گیاه) است. برای داشتن آنتوسیانین بهتر و رنگریزه‌های بهتر در گل‌های گیاه و پرورش سینره با رنگهای متنوع، از محیط‌های اسیدی برای کشت گیاه استفاده می‌کنند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر