یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تکثیر گل نسترن در باغچه یا گلدان

عکس, تکثیر گل نسترن در باغچه یا گلدان

تکثیر گیاه نسترن :بهترین زمان برای کاشت و تکثیر گیاه نسترن به شکل قلمه اوایل فصل بهار تا اواخر خرداد است.و همچنین بهترین زمان کاشت و تکثیر از طریق بذر در فصل پاییز (اواسط شهریور ماه) است.

تکثیر از طریق بذر:بذرها را قبل از کاشت به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب خیس کنید.بذرهای خیس شده را در عمق ۱ تا ۳ سانتی‌متری در بستر کشت مناسب یا سینی‌های نشا قرار دهید و با کمی خاک سطح بذرها را بپوشانید.بستر کشت را تا جوانه زنی بذرها مرطوب نگهدارید.بعد از جوانه زنی بذرها می‌توانید آن را به گلدان دیگر منتقل کنید.(برای افزایش شانس جوانه زنی بذرها می‌توانید قبل از کاشت بذرها را خراش دهید.)

تکثیر گل نسترن از طریق قلمه گیری:قلمه گرفتن یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گل نسترن است.قلمه‌های ۱۰ تا ۱۸ سانتی‌متری از ساقه‌ها با یک قیچی ضدعفونی شده جدا کنید.(بعد از جدا کردن قلمه‌ها قسمت‌های از قلمه که دارای برگ‌های ۷ برگچه ایست را جدا کنید.برای قلمه‌های مناسب کشت به قسمت‌هایی که دارای برگ‌های ۵ برگچه ایست نیاز داریم)برای کمک به ریشه زایی بهتر قلمه‌ها می‌توانید قلمه‌ها را اریب ببرید و یا روی قلمه زخمی ایجاد کنید.قلمه‌ها را در بستر کشت مناسب به عمق حدود ۵ سانتی‌متر قرار دهید. بستر کشت را همیشه مرطوب نگه دارید. برای تامین رطوبت بهتر قلمه‌ها می‌توانید روی آن‌ها یک پلاستیک شفاف بکشید و چندین سوراخ برای برقراری چریان هوا در روی پلاستیک ایجاد کنید. ریشه زایی قلمه ها حدود ۷ هفته تا دوماه زمان می برد. بعد از ریشه زایی می توانید قلمه را به گلدان جدید با بستر کشت مناسب رشد نسترن منتقل کنید.در تکثیر نسترن به روش قلمه گیری دقت کنید قلمه هایی که در بهار گرفته می شود.از ساقه های یکساله و سبز و قلمه هایی که در پاییز گرفته می شود از ساقه های چندساله و چوبی گیاه باشد.

نور مورد نیاز گل نسترن : نسترن نیاز نوری بالایی دارد و برای رشد و گلدهی عالی نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد و اگر گیاه نور مناسب دریافت نکند رشدکمی دارد.و گلدهی هم به خوبی انجام نمی شود.

آبیاری گل نسترن:  آبیاری گل نسترن باید منظم انجام شود و بین دو آبیاری اجازه بدید سطح خاک خشک شود.آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود.در فصول گرم‌تر فواصل آبیاری را کوتاه‌تر کنید.

خاک مناسب گل نسترن:گل نسترن به خاکی غنی با زهکشی بالا نیاز دارد.خاک‌های رسی که زهکش بالایی دارند از بهترین نوع خاک برای گل نسترن به حساب می‌آید.

کوددهی گل نسترن :برای تقویت گلدهی گیاه می‌توانید در فصول رشد از کودهای پتاسیم بالا مانند NPK12-12-36 استفاده کنید.البته استفاده از کودهای فسفر بالا هم در فصول رشد به افزایش مقاومت گیاه و ریشه زایی بهتر گیاه کمک می‌کند.
دما مورد نیاز گل نسترن:بهترین و ایده آل‌ترین دما برای رشد گل نسترن دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.البته واریته‌هایی از نسترن مانند نسترن‌های فرانسوی می‌توانند در دمای پایین نیز دوام بیاورند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر