یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تکلیف خانه و ماشین در مستثنیات دین در مهریه

عکس, تکلیف خانه و ماشین در مستثنیات دین در مهریه
پیش از گفتن موارد مثتثنیات دین بهتر است بدانید که ماشینی که وسیله امرار معاش است قابل توقیف نمی باشد مانند تاکسی و یا ماشین آلات کشاورزی که شامل بند ﻫ از ماده ۲۴ قانون فوق الذکر می باشند قابل توقیف نسبت ولی دیگر خودروهای شخصی که جهت مسافرکشی استفاده میشود قابل توقیف است و می توان آن را توقیف کرد. خط تلفن مورد نیاز مدیون به استناد بند و ماده ۲۴ قانون فوق الذکر قابل توقیف نمی باشد.غیر پول پیش که در ضمن عقد اجاره به مؤجر پرداخت میشود مستثنیات دین است مشروط به اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.
موارد مثتثنیات دین:
الف- منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.
ب- اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
ج- آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره میشود.
د- کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
ﻫ – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امر معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
و- تلفن مورد نیاز مدیون
ز- مبلغی که در ضمن عقد اجاره به مؤجر پرداخت میشود مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.
تبصره ۱- چنانچه منزل مسکونی محکوم علیه بیش از نیاز و شأن عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارالیه حاضر بر فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجرا کننده رأی نباشد به تقاضای محکوم له به وسیله اجراء کننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکوم علیه خواهد شد مگر اینکه استیفای محکوم به ، به طریق سهل تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم علیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان پذیر باشد که در این صورت محکوم به از طرق مذکور استیفاء خواهد شد.تبصره ۲- چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرحهای عمرانی تبدیل به وجه گردد یا در اثر از بین رفتن عوضی دریافت شده باشد وصول محکوم به از آن امکان پذیر است مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.
مستثنیات دین در مهریه چیست؟
در هر تعهدی که به وجود می آید شخص متعهد ملزم به ایفای تعهد است و اگر متعهد از ایفای تعهد خودداری کند به انجام آن الزام می شود. در کل فردی که طلبکار است می تواند هم الزام طرف مقابل خود را بخواهد و هم اینکه اموالش را برای وصول دین توقیف کند. به عبارتی از اموالی که مدیون دارد می توان با توقیف آن برای تامین طلب استفاده کرد.این مواردی را که در راستای وصول دین نمی توان توقیف کرد را اصطلاحا مستثنیات دین می گویند. یعنی این موارد این وصول دین استثنا به حساب می آیند‌.در مثالی دیگر که موضوع این بحث هم خواهد بود می توان اینگونه اشاره کرد که اگر زنی مهریه خود را مطالبه کند و بخواهد اموالی را در راستای وصول مهریه در اجرای احکام توقیف کند مستثنیات دین را نمی تواند ادعا کند مثل خانه و…در اینجا قصد داریم به مستثنیات دین با تاکید بر مهریه اشاره کنیم. با توجه به این نکته که مستثنیات دین چه در مهریه باشد یا در موارد دیگر یکسان است و تفاوتی نخواهند داشت‌.اموالی که در راستای وصول دین از مدیون قابل توقیف و مطالبه نیستند و طلبکار نمی تواند نسبت به آن ها ادعایی کند از باب توقیف یا تامین خواسته با در اجرای حکم را مستثنیات دین می گویند. از نامش هم پیداست که برای وصول و مطالبه دین این مستثنیات قابل دست اندازی نیستند.مستثنیات دین معمولا لوازم ضروری و مایحتاج زندگی یک شخص است.
مستثنیات دین در مهریه چه اموالی هستند؟همچنان که اشاره کردیم مستثنیات دین در تمام دیون یکسان است، چه دین مهریه باشد یا چک باشد یا موضوعی دیگر. اما اگر زن مهریه خود را بخواهد حق وصول مهریه را از مستثنیات دین که در ادامه اشاره خواهیم کرد نخواهد داشت.مستثنیات دین طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی عبارت اند از:
ماده ۲۴ – مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:
الف – منزل مسکونی که عرفا در شأن محکومٌ‌علیه در حالت اعسار او باشد.
اگر منزل وی بیشتر از شان وی باشد باید فروخته شود و اگر فروخته نشود اجرای احکام خود به این امر اقدام می کند تا بخشی از بدهی وی پاس شود. اگر ممکن باشد که می توان از محل منافع آن منزل صرف تادیه دیون شود یا اینکه از فروش بخش مشاعی از آن ملک راهی برای تادیه دین پیدا کرد.
ب – اثاثیه موردنیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
اثاثیه منزل هم مانند خود منزل باید متعارف و در شان فرد باشد. برای مثال فرض کنید که مدیون و محکوم علیه در خانه اش مبلمانی چند صد میلیونی دارد در اینجا مستثنیات دین محسوب نمی شود و قابل توقیف و مزایده است.
مستثنیات دین در مهریه چه اموالی هستند؟
ج – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌ علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌ شود.
د – کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آن‌ها.
ه – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
و – تلفن موردنیاز مدیون.
ز – مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌ شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.
وصول مهریه از حقوق مرد کارمند :اگر فرد کارمند باشد و مالی از وی به دست نیاید برای وصول مهریه می توان سراغ حقوق وی رفت که طبق قانون اجرای احکام مالی، حسب مورد یک سوم و یا یک چهارم از حقوق وی را می توان وصول کرد.یک سوم برای زمانی ست که فرد زن و بچه ندارد.یک چهارم از حقوق وی زمانی دریافت می شود که وی دارای زن و یا فرزند است.مستثنیات دین در مهریه چه اموالی هستند؟
نتیجه گیری
زمانی که زن، بخواهد مهریه خود را مطالبه کند چه قبل از صدور حکم و چه بعد از آن امکان توقیف اموال شوهر وجود دارد. اما این توقیف اموال مطلق نیست و قانون محدودیتی را برای تمام دیون وضع کرده است که تنها مخصوص مهریه نیست بلکه مخصوص تمام دیون است.این محدودیت به این معناست که لوازم زندگی که لازمه حیات فرد است را نمی توان توقیف کرد. برای مثال لازمه زندگی یک شخص یک خانه متعارف و عرفی در شان اوست نه خانه ای لاکچری لذا در این راستا خانه مدیون برای وصول و مطالبه دین توقیف نمی شود. آذوقه و مایحتاج زندگی شخص هم همینطور است.موارد مستثنیات دین که در ماده ۲۴ ق‌.ن.ا.م.م مورد اشاره قرار گرفته را در بالا توضیح دادیم. زن می تواند اگر شوهرش کازمند بود در راستای وصول و مطالبه مهریه حقوق وی از یک چهارم تا یک سوم توقیف و از محل آن مبلغ را برداشت کند.
آیا ماشین شخص برای وصول مهریه قابل توقیف است؟
اگر ماشین محل امرار معاش فرد باشد، مثلا با آن در ماکسیم یا اسنپ کار میکند خیر قابل توقیف نیست. اگر هم که تاکسی رسمی باشد قابل توقیف نخواهد بود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر