یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تکنیک سکوت برای یک دقیقه و رسیدن به اوج آرامش

عکس, تکنیک سکوت برای یک دقیقه و رسیدن به اوج آرامش

یکی از تکنیک ای جدید و آسان و بی هزینه ی روانشناسی برای درمان استرس های شدید سکوت کردن است. سکوت اختیاری فرد در زمانی خاص حتی به مدت یک دقیقه میتواند تحولی عظیم در مغزش ایجاد کند. ما در شهر‌هایی زندگی می‌کنیم که سکوت وجود ندارد، جایی که صدا، بخشی از زندگی است و ما را در خود می‌بلعد.حالا اگر بتوانیم در روز از پنج دقیقه سکوت کامل لذت ببریم، چند اتفاق می‌افتد؛ یکی این که سلول‌های جدید در اَسبک مغز (hippocampus) رشد می‌کنند. اَسبک مغز با حافظه و احساسات ما مرتبط است.اَسبک از سازواره‌های دستگاه لیمبیک است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته‌است. اَسبک مسئول حافظه نزدیک است و پیش‌مغز را از آزموده‌های گذشته ما آگاه می‌کند. این مجموعه خاطرات گذشته را به شکل کوتاه یا دراز مدت حفظ می‌کند. این ناحیه از مغز جزء اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.دومین اتفاقی که می‌افتد این است که این سلول‌ها به ما امکان می‌دهند که شفاف‌تر فکر کنیم و بهتر با محیط و خودمان ارتباط برقرار کنیم.این واقعیت جالبی است. همانطور که می‌دانیم مناطق زیادی در مغز وجود دارد که با حساسیت و همدلی مرتبط است. یکی از این حوزه ها، کالیکولوس فوقانی سمت راست مغز است.مشاهده شده است که وقتی این ناحیه آسیب می‌بیند، همدلی ما کاهش می‌یابد، هنگام تصمیم گیری، کندتر می‌شویم و کمتر به آنچه در اطرافمان می‌گذرد، علاقه نشان می‌دهیم.
مطالعات نشان داده‌اند که فقط پنج دقیقه سکوت در هر روز باعث بهبود عملکرد کالیکولوس فوقانی می‌شود.هنگامی که در محیط ما سر و صدا، بیش از حد باشد، آمیگدال فعال می‌شود.این ساختار کوچک از ما در برابر خطرات و تهدیدات محافظت می‌کند؛ به این ترتیب که مخاطرات اطراف ما و خطراتی را که باید از آن‌ها فرار کنیم، تفسیر می‌کند.
صدا‌های بلند یا صدای ترافیک برای این ناحیه از مغز آزاردهنده است. این صدا‌ها سیگنالی دفاعی ایجاد می‌کند که با تحریک ترشح کورتیزول، موجب بروز واکنش استرس در ما می‌شود.

حالا، به راحتی می‌توان فهمید که چرا باید روزانه پنج دقیقه سکوت داشته باشیم. همانطور که مطالعه‌ای منتشر شده در انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد، سکوت نه تنها راهی عالی برای کاهش استرس است، بلکه باعث ترشح سروتونین، اندورفین و اکسی توسین نیز می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر