یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تکنیک های روان شناسی که تنبل نباشیم و فعال شویم

عکس, تکنیک های روان شناسی که تنبل نباشیم و فعال شویم

تنبلی افت و مادر بیماری هاست . اگر به تنبلی ادامه دهید چاق می شوید و با هجوم گسترده ی بیماری های روحی و جسمی مواجه می شوید . شکست در زندگی یکی از مشکلات تنبلی است . اگر شما در حال تحصیل هستید این تنبلی می تواند کلا سرنوشت شما را تغییر دهد. برای همین در این پست از یاس فان به بررسی تکنیک های درمان تنبلی می پردازیم. در انتهای مطلب درمان تنبلی دانش آموزان و درمان تنبلی برای درس خواندن کنکور را نیز قرار داده ایم پس تا انتها با ما همراه شوید :

درمان های تنبلی :

۱. برای درمان تنبلی ابتدا ذهن خود را منسجم کنید
لازم است که ابتدا به مشکل اصلی فکر کنید و بفهمید دلیل اصلی بی انگیزگی‌تان چیست. بر مشکل اصلی تمرکز کنید و زمانی را برای فکر کردن به آن بگذارید. برای منسجم کردن ذهنتان سازماندهی داشته باشید و وسایلتان را منظم کنید؛ به هم ریختگی جلوی آرامش ذهن شما را می‌گیرد. لازم است به حرف‌های درون سرتان گوش دهید و دقت کنید به چه چیز فکر می‌کنید و چه می‌گویید. به فواید تلاش و چیزهای قشنگی که می‌تواند برای شما اتفاق بیفتد فکر کنید و از حرف‌ها و افکار منفی در ذهنتان خلاص شوید. برای رهایی از افکار منفی کلیک کنید.

۲. چرخه معیوب را اصلاح کنید تا تنبلی درمان شود
ابتدا باید سعی کنید از خوابتان بگذرید و از تخت بیرون بپرید. تعویق زنگ ساعت برای مقدار کمی چرت زدن بیشتر بسیار برای شما مضر است. فکر می‌کنید ماندن در رختخواب برای شما بهتر است و به شما انرژی بیشتری در طول روز می‌دهد اما کاملا برعکس است و خوابیدن زیاد باعث خستگی بیشتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله علت خواب زیاد را مطالعه کنید.

۳. برای درمان تنبلی هدف گذاری کنید
برای از بین بردن تنبلی هدف‌های قابل دسترسی تعیین کنید. لازم است چیزی برای دنبال کردن و انگیزه‌ای برای تلاش کردن داشته باشید. اهدافی که برای شما آسان‌تر است و با توانایی شما سازگار هستند تعیین کنید. بهتر است لیستی از خواسته‌ها و چیزهایی که می‌خواهید به دست بیاورید تهیه کنید. داشتن این اهداف در مقابل چشم و تمرکز روی آن‌ها باعث می‌شود شما انرژی خود را برای دستیابی به آن‌ها حفظ کنید. روی یخچال، آینه یا در اتاقتان می‌توانید این لیست را نصب کنید.

۴. کارها و ارزش‌هایتان را بازبینی کنید
به طور منظم اهمیت و ارزش مسائل و اهدافی که درگیرش هستید را بررسی کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر آن کار مهم است و هربار که از آن‌ها چشم پوشی کرده‌اید چقدر ناراحت و افسرده شده‌اید. برای ارزش گذاری بهتر کارهای خود می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

_به خودتان اعتماد به نفس دهید و دائم بگویید که می‌توانید.

_لباس هایتان را از کمد درآورید؛ فکر کنید چرا باید آن‌ها را بپوشید. سپس لباستان را خودتان اتو کنید.

_ورزش کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. همانطور که بسیاری از متخصصان اثبات کرده‌اند، ورزش انرژی شما را بیشتر می‌کند؛ مخصوصا ورزش صبحگاهی.

_درگیر زندگی محدود و روابط محدود خود نشوید؛ پوششتان را تغییر دهید، مسیر‌های متفاوتی برای رفتن به محل کار یا مدرسه یا منزل انتخاب کنید. تغییرات هرچند کوچک به شما کمک می‌کند تا با جنبه‌های دیگر زندگی آشنا شوید.

۵. برای درمان تنبلی فعال باشید و اقداماتی را انجام دهید
از یک جایی شروع کنید. سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله همین است. بدانید که همه چیز از یک نقطه صفر شروع می‌شود. هر کاری کنید، بدون شروع کردن و اراده، نمی‌توانید تنبلی را درمان کنید.

_زمان خود را مدیریت کنید و کارهای خود را به مراحل کوچک تقسیم کنید تا قابل دسترس‌تر باشند.

_شما تنها مربی و معلم خود هستید. منبع اصلی الهامات خودتان هستید. پس به خودتان گوش دهید، به خودتان بگویید من می‌توانم این کار را انجام دهم. این را بلند بگویید و حتی شده ضبط کنید و برای خود پخش کنید.

_وقتی نیاز به کمک دارید، از دیگران بخواهید به شما کمک کنند. انسان موجودی اجتماعی است و بخشی از وجود ما کمک خواستن و کمک کردن به دیگران است.

_با خودتان رو راست باشید و خودتان را گول نزنید. دنبال توجیه نباشید و اگر تنبلی کردید خودتان را تنبیه کنید.

_هر مرحله‌ای را که با موفقیت گذراندید، از خودتان تعریف کنید. هر قدم کوچک، یه قدم شما را به اهداف بزرگ نزدیک می‌کند.

_لازم است خواب کافی و با کیفیت داشته‌باشید تا دچار تنبلی و خستگی نشوید. هر روز در ساعت معین بخوابید و در ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید و به ساعت خواب خود پایبند بمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم خواب کلیک کنید.

۶. برای درمان تنبلی با انگیزه بمانید
موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا برای انجام کارها انگیزه خود را افزایش دهید:

_یاد بگیرید که به خودتان پاداش دهید، حتی برای هر کار کوچکی که انجام می‌دهید. این پاداش می‌تواند یک جمله محبت آمیز به خود، یک فنجان قهوه و یا یک شاخه گل باشد. به این تربیت مغز شما نسبت به انجام کارهای مفید شرطی می‌شود.

_هدف‌های خود را هفتگی بنویسید و نگذارید خیلی ساکن و تکراری شوند.

_بدانید که هرکاری بکنید ارزشش را دارد. همه می‌دانند که هر موفقیتی ۹۹ درصد تلاش است و ۱ درصد استعداد.

_برنامه منطقی بریزید و نسبت به آن حساس باشید. کارهای زیاد شما را می‌ترساند و حواس پرتی می‌آورد؛ وظایف غیر ضروری را حذف کنید و به اولویت‌ها برسید.

_در مسیر هدفتان حرکت کنید. ممکن است گاهی خسته شوید اما با پاداش دادن به خودتان به مسیر برگردید.

و در نهایت پا پس نکشید، هیچ هدفی را رها نکنید؛ گاهی حرکت کردن سخت است، مشکلات زیادی سر راه شما قرار می‌گیرد. اما باید مقاومت کنید. هر بار که ناامید شوید، تمام راهی که آمده‌اید بی فایده می‌شود. چیزهایی که شما را مردد و وسوسه می‌کند رد کنید و از آن نترسید. فرصت برای خوش گذرانی و استراحت داشته‌باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌های غلبه بر اهمال کاری کلیک کنید.

۷. با فعالیت‌های کوچک شروع کنید
برای درمان تنبلی نباید به سراغ انجام کارهای بسیار بزرگ و هدف‌های دور از دسترس بروید. چرا که به احتمال زیادی در نیمه‌ی راه آن‌ها را رها می‌کنید. بهتر است از کارهای کوچک و راحت‌تر شروع کنید. در این صورت به تدریج به هدف‌های خود می‌رسید اما لازم است صبر و حوصله داشته‌باشید. کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و برای انجام هر کدام برنامه بریزید.

۸. برنامه‌ریزی یکی از راه‌های درمان تنبلی
در بسیاری موارد تنبلی از شلوغی، سردرگمی و ازدیاد کارها نشأت می گیرد. در این شرایط بهتر است برنامه‌های خود را سامان دهید و آن‌ها را از هم تفکیک کنید. تفکیک کارها به شما کمک می‌کند تا با آرامش به هر کدام از آن‌ها بپردازید. همچنین مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد. افرادی که از کمبود وقت گلایه می‌کنند در واقع هیچ برنامه مشخصی برای آن ندارند و درست از زمان خود بهره نمی‌برند. اتلاف وقت و عدم برنامه‌ریزی مناسب باعث سردرگمی و تنبلی می‌شود.

درمان تنبلی در درس خواندن

۱ . گام به گام پیش روید
اگر احساس می کنید که بی حوصلگی و تنبلی در درس خواندن بر شما غالب شده است، انتظار نداشته باشید که یک مرتبه به یک فرد زبر و زرنگ تبدیل شوید. با تکنیک های مطالعه درست تکالیف یا برنامه ریزی درسی خود را مانند یک تقویم به چند بخش تقسیم کنید و بعد از انجام دادن، آن ها را تیک بزنید.

۲ . به دنبال انگیزه باشید
مهم ترین دلیلی که باعث می شود یک فرد اراده قوی برای انجام کار داشته باشد، داشتن یک انگیزه و اراده محکم است. اگر روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را جویا شوید، خواهید دید در میان ۱۰ روش حل مشکل تنبلی در مطالعه، یک هدف بزرگ، موفق ها را به حرکت وا داشته است. پس شما هم به چنین موتور قدرتمندی نیاز دارید

۳. به جای تنبلی در درس خواندن به نتیجه کارتات فکر کنید
عمل و تلاش شما در نهایت دو نتیجه خواهد داشت. به جای اینکه فکر کنید درس خواندن چه منفعتی برایتان دارد، به این بیندیشید که اگر نخوانید چه آینده ایی در انتظارتان خواهد بود. گاهی رویارویی با حقیقت موثرتر از رویا بافی است.

۴. بر یک موضوع تمرکز داشته باشید
امکان دارد که گاهی اوقات مجبور باشید که چند درس را برای موعد مشخصی آماده کنید. در چنین مواقعی به جای اینکه همه کتب را در کنار هم مطالعه کنید، برای هر کتاب چند ساعت اختصاص داده و گام به گام پیش روید.

۵. شروع آسانی داشته باشید
گاهی تنبلی در درس خواندن به دلیل حجم بالای دروس است و ترجیح می دهیم که خود را خسته و در گیر آن نکنیم. توصیه می شود در چنین مواقعی ابتدا از کتب و مباحث مورد علاقه تان شروع کنید و هنگامی که احساس علاقه بیشتری کردید سایر دروس را بخوانید.

۶. به خودتان انضباط دهید
مهم ترین تکنیک در ۱۰ روش حل مشکل تنبلی در مطالعه این است که خود را به محقق کردن برنامه ریزیتان موظف کنید. اگر احساس می کنید که عامل مزاحمی مانند گوشی، مهمانی، دوستان و یا هر چیز دیگری مانع افزایش زمان درس خواندتان می شود آن ها را از خود دور کنید. به دنبال آن از طریق اصولی ترین راهکارهای افزایش مطالعه بتدریج مدت زمان درس خواندن را زیاد کنید.

۷. با رفع تنبلی در درس خواندن به خودتان پاداش دهید
هر قدم مثبتی که بر می دارید را مایه دلگرمی خود بدانید و آن را ناچیز تصور نکنید. از خودتان قدردانی نمایید و با چیزهای مورد علاقه تان به تقویت روحیه کمک کنید. این کار به شما اعتماد بالا و اراده بیشتری می دهد.

۸. هدف را بیش از حد بزرگ تصور نکنید
پر واضح است که برخی از اهداف بزرگتر از بقیه هستند و با تنبلی در درس خواندن برآورده نمی شوند. اما نباید هدف را آنقدر سنگین و بزرگ تصور کرد که دست نیافتنی به نظر بیاید و ترجیح دهید که به سمت آن حرکت نکنید. این راز درس خواندن رتبه های تک رقمی و برترین ها است.

۹. کمال گرا نباشید
انتظارات نامعقول همیشه باعث سرخوردگی می شوند. سپس تجربیات تلخ به دلیل انرژی منفی، نیروی شما را کاهش می دهد. پس با دیدی معقولانه به توانایی هایتان هدف را مشخص و برای آن تلاش کنید.

۱۰. از دوستان که تنبلی در درس خواندن دارند، دوری کنید
سعی کنید با افرادی ارتباط برقرار کنید که دغدغه تحصیل داشته باشند. چنین دوستانی به شما نیز تلاش را القا و از فضاهای نا امید کننده دور می نمایند.

درمان تنبلی برای کنکور :

. یکی از بهترین اتاق های خانه را برای مطالعه انتخاب کنید
اگر می خواهید درست و صحیح مطالعه کنید یکی از بهترین راه ها مطالعه در یکی از بهترین اتاق های خانه است.

اتاقی که از جهت نور و چه از جهت آرام و ساکت بودن در بهترین وضع ممکن باشد و بتواند در آن با آرامش خاطر درس بخوانید.

. در کل بی خیال گوشی تلفن همراه و اینترنت شوید!!
اینترنت و تلفن همراه چیزهایی هستند که می توانند حواس شما را به بدترین شکل ممکن پرت کرده و مخل آرامشتان باشند.

استفاده مداوم از گوشی تلفن همراه و چت کردن مداوم با دوستان و اقوام در حین درس خواندن نتیجه ای به جز کیفیت بسیار پایین مطالعه را در پی ندارد.

در نتیجه به هیچ وجه نباید تلفن همراهتان را در دسترس خود قرار دهید تا بتوانید با ذهن هر چه آزادتر درس بخوانید.

. درس خواندن با خستگی مفرط و خواب آلودگی ممنوع!!
دوستان عزیز زمانی که خسته هستید مغزتان کشش لازم را نداشته و نمی توانید آن طور که باید و شاید مطالب را یاد بگیرید.

در نتیجه، یکی از نکاتی که برای معجزه در نحوه درس خواندن کنکور باید به آن توجه لازم را مبذول دارید استراحت کافی در زمان خستگی و مطالعه در زمانی است که کاملاً سرحال و شاداب هستید.

این گونه به مراتب می توانید در نحوه درس خواندن خود تغییرات چشمگیری را ایجاد کنید و به دلیل داشتن تمرکز کافی در حین درس خواندن کیفیت مطالعه بالایی داشته باشید.

. از کمک دوستان خود استفاده کرده و گروهی درس بخوانید
شاید باور نکنید اما درس خواندن با دوستان و مطالعه گروهی می تواند برای شما معجزه کند و موجب شود که مطالب برای همیشه در ذهن شما بماند.

اگر تا به حال امتحان نکرده اید کافیست یک بار با دوستان خود برای مطالعه قرار بگذارید تا بدین ترتیب معجزه گروهی درس خواندن را ببینید.

. بهترین و مقوی ترین غذاها را نوش جان کنید
استفاده از بهترین و مقوی ترین غذاها یکی از مواردی است که می تواند کمک بزرگی به شما در یادگیری بهتر دروس کرده و در واقع می تواند معجزه کند.

استفاده از مواد غذایی که می تواند حافظه شما را تقویت کند و یا خوردن مواد غذایی دارای پروتئین و آنتی اکسیدان و همین طور مصرف سبزیجات در این زمان می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای نتیجه بهتر باشد.

. تنوع در مطالعه دروس عمومی و اختصاصی
داشتن تنوع در مطالعه دروس یکی از آن مواردی است که می تواند به عنوان بهترین روش درس خواندن از آن یاد کرد.

روشی که می تواند معجزه ای عجیب را در مطالعه شما ایجاد کرده و شما را هر چه بیشتر به سمت هدفتان سوق دهد.

. درس خواندن بدون برنامه ریزی را به کل فراموش کنید
درس خواندن برای کنکور آن هم بدون برنامه ریزی هدر دادن وقت است. پس لطفاً به دنبال داشتن برنامه ای دقیق و موثق برای مطالعه باشید و از طرح ریزی آن غافل نشوید.

با استفاده از برنامه ریزی می توانید در نحوه درس خواندن برای کنکور معجزه ایجاد کنید.

. ایجاد معجزه در نحوه درس خواندن به کمک مشاوری خبره
استفاده از مشاوری خبره و آگاه می تواند کمک شایان توجهی به شما در یادگیری نحوه صحیح درس خواندن داشته باشد.

البته مشاوری که با فوت و فن ها و اصول درس خواندن صحیح و اصولی آشناست.

. تمرکز در حین مطالعه را فراموش نکنید
داشتن تمرکز در حین مطالعه یکی از آن راه هایی است که می تواند در نحوه درس خواندن شما برای کنکور معجزه ایجاد کند.

با داشتن تمرکز در حین مطالعه البته در کنار استفاده از بهترین روش درس خواندن می توانید تا حد زیادی در درس خواندن خود باکیفیت تر عمل کنید.

اگر نمی توانید در حین مطالعه تمرکز خود را حفظ کنید و مدام پرش فکری دارید بهترین راه در این زمان اطلاع از روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه از طریق فردی کاردان است.

. با بهترین روش های تندخوانی آشنا شوید
بهره گیری از روش های تندخوانی می تواند در نحوه درس خواندن شما معجزه ایجاد کرده و شما را به سمت مؤفقیت سوق دهد.

یادگیری این روش ها به جز کسب اطلاعاتی در رابطه با بهترین و موثق ترین منابع کنکور و همین طور راهکارهایی جادویی برای قبولی می تواند به وسیله مشاوری خبره برایتان میسر شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر