یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

جامع ترین توضیحات درباره عمل دیسک کمر

عکس, جامع ترین توضیحات درباره عمل دیسک کمر

اگر پزشک برای شما انتخاب کرده است که باید دیسک کمر شما جراحی شود و شما نگران این جراحی هستید با این مطلب اطلاعات مفیدی در خصوص این جراحی به دست خواهید آورد که شاید از نگرانی شما کم کند. خبر خوش این که در بیشتر موارد پس از جراحی علائمی مانند درد مداوم و بی حسی پاها ناشی از فشار در اعصاب ستون فقرات تا حدود زیادی بهبود می یابد.

.اصولاً عمل جراحی دیسک کمر در کسانی انجام می‌گیرد که به درمان های غیر جراحی دیسک کمر و آسانتر پاسخ ندهند. عمل جراحی دیسک کمر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نتیجه عالی دارد و ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ممکن است نتیجه خوبی نگیرند و در ۴ درصد موارد نیز ممکن است که دیسک عمل شده دوباره پاره شود. زیرا تهاجمی ترین جراحان هم حداکثر یک چهارم دیسک را می توانند بردارند. اصولاً دیسک را کامل نمی‌شود برداشت. البته عده‌ای از جراحان معتقدند که کل دیسک را بردارند و به جای آن از دیسک مصنوعی استفاده کنند درست مانند مفصل زانو.عده ی هم معتقدند که دیسک را به روش میکروسکوپی بردارند و دو مهره بالا و پایین آن را را با گذاشتن پیچ یا گذاشتن کیج بین دو مهره به هم بچسباند. تا خطرعود مجدد دیسک کم شود ولی این مورد قبول همه جراحان نیست. تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد جراحان هنوز معتقد به برداشتن فقط هسته دیسک بدون وسیله گذاری هستند.به طور کلی روش های درمانی دیسک پاره شده کمر به دو دسته تهاجمی و کم تهاجمی تقسیم می شوند. روش های تهاجمی عبارتند از: ۱. روش جراحی باز ، ۲. روش جراحی باز میکروسکوپی، جراحی باز دیسک کمر را می توان با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد. برای برداشتن دیسک لازم است که استخوانی که روی ریشه های عصبی را پوشانده که اصطلاحاً لامینا نامیده می‌شود برداشته شود ریشه عصبی به کناری معمولا به طرف داخل کشیده شود و سپس از زیر ریشه عصبی دیسک خارج شود. به همین جهت این نوع جراحی را عمل لامینکتومی یا فورامینوتومی همراه با دیسککتومی می نامند.

جراحی دیسک کمر بسته چیست؟
جراحی دیسک کمر به طریقه بسته یعنی جراحی که از چاقو استفاده نمی شود و برشی داده نمی شود. بلکه سوراخی در داخل پوست ایجاد می شود که از طریق آن سوزن یا آندوسکوپ وارد فضای دیسکی میشود بنابراین جراحی بسته کمر دو نوع است : یک نوع جراحی لیزری کمر و نوع دیگر جراحی آندوسکوپی دیسک کمر می باشد.

جراحی دیسک کمر باز چیست؟
جراحی دیسک کمر باز، جراحی است که در آن از چاقو استفاده می‌شود و یک شکاف در پشت بیمار داده می‌شود. سپس عضله ها به کناری زده می‌شود و قسمتی از استخوان ستون مهره ها که لامینا نامیده می‌شود برداشته می‌شود و ریشه عصبی به کناری کشیده می شود و از پشت ریشه عصبی دیسک خارج می‌شود این جراحی معمولاً با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود.

جراحی دیسک کمر بسته بهتر است یا باز؟
انتخاب نوع جراحی بسته به سن بیمار ، شرایط پزشکی بیمار و نوع دیسک کمر می باشد. اصولاً بهترین نوع جراحی دیسک کمر ، جراحی باز یا جراحی میکروسکوپی می باشد .از جراحی بسته در مواردی استفاده می‌کنیم که دیسک کوچک است و قابل درمان با جراحی بسته است. در دیسک های بزرگ یا دیسک هایی که علائم عصبی دارند ، صلاح است که دیسک در زیر دید مستقیم جراح خارج شود. بنابراین جراحی بازارجح می باشد ولی بیمارانی هستند که مقدار پارگی و خرابی دیسک آنها کوچک است و علائم عصب ایجاد نکرده است و یا بیمار برای عمل جراحی باز دیسک کمری ریسک بالایی دارد در این صورت از جراحی های بسته استفاده می کنیم.

مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر

معمولا پس از عمل جراحی دیسک کمر ، بسته به پیچیدگی جراحی و سطح تحرک قبل از عمل، ۱ تا ۴ روز پس از عمل و استراحت در بیمارستان می توانید به منزل بروید. اکثر افراد می‌توانند یک روز پس از عمل دیسک کمر، به منزل مراجعه کرده و پس از آن با مراقبت های بعد از عمل روند بهبودی طی می‌شود. اما دقت کنید که تا ۶ هفته پس از عمل دیسک کمر، باید از انجام فعالیت های شدید و رابطه جنسی خودداری کنید. ممکن است بعد از حدود ۴ تا ۶ هفته، قادر به انجام دادن فعالیت های روزمره خود شوید، اگرچه باید از رانندگی طولانی مدت و یا بلند کردن اجسام سنگین، اجتناب کنید و انجام دادن فعالیت های سنگین تر، نیاز به زمان بیشتری دارد.

تعیین منبع درد پا پس از عمل دیسک

با تمام علل احتمالی درد عصبی در پا، چگونه می توانید منبع درد را در پاها تشخیص دهید؟ نشانه اولیه این است که ببینید درد پای شما به علت مشکل ستون فقرات شما ایجاد می شود یا خیر.

سخت راه رفتن و یا افزایش فشار روی انگشتان پا ، سنگینی یا ضعف پا که معمولا حالت کشیدگی ایجاد می کند .درد پا پس از عمل جراحی دیسک کمر ممکن است یک درد معمول پس از عمل بوده و با طی کردن روند بهبودی و پس از مدت زمانی برطرف می شود. اما اگر هر دو پا تحت تأثیر قرار گیرند، ممکن است بر اثر سیاتیک ایجاد شده باشد، اما شرایط مرتبط با ستون فقرات مانند تنگی کانال نخاع در هر دو پا علائم ایجاد کند.

علت درد پا بعد از عمل دیسک کمر

پس از عمل جراحی دیسک کمر، گاهی اوقات درد عصب سیاتیک پا دچار درد شدیدی می شود. درد عصبی در پا اغلب به علت مشکلات مربوط به پا است، اما در بعضی موارد ممکن است با مشکلات ستون فقرات کمری و عمل دیسک کمر ایجاد شود. درد پا پس از عمل جراحی دیسک کمر ناشی از فشرده سازی اعصاب ستون فقرات کمری است که عصب سیاتیک شما را تشکیل می دهد.

درد عصبی ناشی از مشکل نخاعی

علاوه بر عمل جراحی دیسک کمر ممکن است درد عصبی در پاهای شما ناشی از مشکلی در ناحیه ستون فقرات کمری باشد. این نوع پا درد هنگامی رخ می دهد که یک مشکل اساسی پزشکی مربوط به ستون فقرات کمری با علائم سیاتیک، در امتداد عصب سیاتیک بزرگ در پا ایجاد شود. به این ترتیب، این علائم دردناک ممکن است باعث درد شدید در پاها شود.

علل شایع مرتبط با ستون فقرات از سیاتیک عبارتند از:

فتق دیسک
بیماری دیسک کمری
تنگی کانال نخاع
یک عمل ناموفق و برگشت پذیر در ستون فقرات ممکن است باعث درد در ناحیه پای شما شود، به یاد داشته باشید که در پاها، چندین عصب وجود دارد و هر کدام از این ها می تواند درون پا دچار آسیب شده و یا تحریک شود. به عنوان مثال، پوشیدن کفش های تنگ و احتمالا کفش پاشنه بلند می تواند بر اعصاب پا فشار وارد آورده و آن را تحریک کند.

علاوه بر این، این درد ممکن است در اطراف پا ایجاد شود. این درد حتی ممکن است در طول زمان به علت اصطکاک بیش از حد بیشتر شده و به سمت اعصاب رفته و باعث درد و سایر علائم شود. یکی دیگر از علل احتمالی درد عصب در پا، ضخیم شدن بافت اطراف عصب پا است. یک آزمایش ساده می تواند کمک کند تا نشان دهد که آیا درد پا به علت وضعیت ستون فقرات است یا خیر.

در عمل دیسک کمر چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که پزشک، عمل جراحی دیسک کمر را توصیه می کند، حداقل یکی از روش های زیر انجام می شود:

لامینکتومی: این روش برای کاهش فشار در ناحیه ای است که بخش استخوانی از یکی از مهره های (استخوان های ستون فقرات) برداشته شود تا فشار بر عصب آسیب دیده کاهش پیدا کند.
دیسککتومی: این روش برای بخشی از یک دیسک آسیب دیده و حذف فشار از عصب انجام می شود.
همجوشی ستون فقرات: این روش، هنگامی انجام می شود که دو یا چند مهره برای حفظ، ثبات و تقویت ستون فقرات با بخشی از استخوان جوش زده و متصل می شود.
در بسیاری از موارد، ترکیبی از این تکنیک ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. عمل دیسک کمر معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در طول فرایند عمل دیسک، بیهوش بوده و به هیچ وجه دردی احساس نمی کنید. معمولا عمل دیسک کمر حداقل یک ساعت طول می کشد، اما بسته به پیچیدگی روش، ممکن است مدت زمان آن طولانی تر شود.

در عمل جراحی دیسک کمر معمولا این موارد انجام می شود:

تنگی ستون فقرات و محدود کردن بخشی از ستون فقرات که دچار فشار عصب در آن ناحیه شده است.
ترمیم دیسک و سیاتیک یعنی جایی که دیسک آسیب دیده ستون فقرات بر روی عصب فشار وارد می آورد.
ترمیم آسیب های ستون فقرات مانند شکستگی یا تورم بافت
فشرده سازی نخاعی متاستاز یعنی جایی که سرطان در یک قسمت از بدن، مانند ریه ها، به ستون فقرات گسترش می یابد و بر روی نخاع یا اعصاب فشار می آورد.

انواع جراحی دیسک کمر چیست؟

۱- جراحی لامینکتومی دیسک کمر
قدیمی ترین روش جراحی دیسک کمر روشی است که اصطلاحاً لامینکتومی نامیده می شود. در این روش جراح ابتدا کانال نخاعی را که توسط استخوان هایی به نام لامینا پوشانده شده است باز می کند به همین جهت قسمتی از لامینا و قسمتی از لیگامان فلاوم را برمی‌دارد تا به ریشه عصبی برسد. سپس ریشه عصبی را به کناری می زند و دیسک را از پشت آن خارج می‌کند. این روش سالها بدون استفاده از میکروسکوپ انجام‌ می شد.

۲-جراحی میکروسکوپی دیسک کمر ( میکرودیسککتومی)

با پیدایش میکروسکوپ روش دوم جراحی یعنی جراحی میکروسکوپی دیسک کمر رایج شد.این روش شبیه همان روش لامینکتومی است همه مراحل مانند روش قبل انجام می‌گیرد اما شکاف کمتری داده می‌شوند و مقدار کمتری از استخوان لامینا برداشته می شود . در این روش جراح برای دیدن ریشه عصبی و دیسک از میکروسکوپ استفاده می کند که هم نور بهتری دارد و هم ریشه عصبی را چندین برابر درشت تر می کند بنابراین شناسایی بافتهای مختلف آسان‌تر می‌شود.

۳-جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

روش جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی است که اولین بار توسط یک جراح ایرانی الاصل در آمریکا به نام دکتر پرویز کامبین به دنیا معرفی شد. در این روش که روش بسیار آسان تر است در واقع کانال نخاعی دستکاری نمی‌شود و از راه سوراخ بین مهره ای سوزنی وارد دیسک می شود و سپس لوله‌های که به تدریج قطر آنها افزایش پیدا می کند ( درست مانند آنتن رادیو) وارد فضای دیسک شده و سپس لوله باریکی که لنزهم به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می شود وارد فضای دیسکی می شود و دیسک خارج می شود. در این روش احتمال چسبندگی کمتر است. و در واقع کمترین دستکاری در کانال نخاعی انجام می شود.

۴- جراحی دیسک کمر با لیزر
روش بعدی عمل جراحی دیسک با لیزر است این روش اصطلاحاً (percutaneous lumbar disce decompression) نامیده می شود . این روش در مواردی که دیسک کامل پاره نیست انجام می شود و اشعه لیزر را از طریق یک سوزن به کمک یک فیبر نوری وارد فضای دیسکی می‌کنند. با وارد شدن اشعه لیزر در واقع مرکز دیسک سوزانده می‌شود و یک حفره میکروسکوپی در داخل دیسک ایجاد می شود و فشار داخل دیسک کم می شود و سپس با ایجاد یک فشار منفی سعی می کنند هسته دیسک را به طرف داخل بکشانند تا از ریشه عصبی فاصله بگیرد و درد بیمار خوب شود.در فیلم عمل جراحی دیسک کمر با لیزر به طور کامل این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم.(توضیحات مفصل درباره لیزر در انتهای همین پست برای شما عزیزان قرارداده شده است و سوال و جوابهای بسیار مهمی در خصوص لیزر دیسک کمر )

۵- تزریق های اپیدورال یا تزریق فاست
روش بعدی که دیگر جراحی محسوب نمی شود در واقع تزریق هایی است که در روی ریشه عصبی یا مفاصل ستون مهره ها که اصطلاحاً فاست facet نامیده می‌شود انجام می‌گیرد. این روشها به نام تزریق های اپیدورال یا تزریق فاست نامیده می شود. لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد کاربرد خاص خودش را دارد و مثلاً به کار بردن لیزر در بیماری که نیاز به عمل جراحی باز دارد صحیح نیست. گاهی از روشهای کم تهاجمی مانند تزریق لیزر یا تزریق اپیدورال یا تزریق فاست در موارد استفاده می‌شود که جراح می خواهد بداند که آیا نتیجه عمل جراحی دیسک خوب است یا خیر؟ قاعدتا اگر کسی با این روش های کم تهاجمی برای مدتی دردش خوب شود نتیجه عمل جراحی وی بهتر خواهد بود.

لیزر چیست ؟
لیزر در واقع نورتقویت شده است که می‌تواند باعث بریده شدن جسمی شود. با پیدایش لیزر ، این تکنولوژی به سرعت در صنعت و پزشکی کاربرد پیدا کرد. همان‌طور که می‌دانید با کمک اشعه لیزر می توان موزاییک سنگ یا فلز را برید و بسیاری از کارهای ظریف که بر روی اجسام فلزی انجام می‌شود در واقع توسط لیزر انجام می‌شود به همین ترتیب لیزر در جراحی از جمله جراحی ستون مهره ها به سرعت رایج شد. از سال ۱۹۹۱ که سازندگان لیزر موفق به دریافت گواهینامه FDA برای درمان دیسک شدند – جراحان در آمریکا تاکنون بیش از یک میلیون نفر را با این روش مورد عمل جراحی قرار داده اند و عوارض خاصی برای آن گزارش نشده است.

عوارض استفاده از لیزر چیست؟
عارضه مهمی پس ازعمل جراحی دیسک با لیزر گزارش نشده است. در موارد نادری به علت ورود سوزن در فضای دیسکی عفونت دیسک و یا صدمه ریشه عصبی به علت برخورد سوزن به ریشه عصبی گزارش شده است. آیا فردی که یک بار تحت عمل جراحی دیسک با لیزر قرار گرفته است می تواند برای بارهای بعدی نیز از این روش استفاده کند؟ اگر کسی یک تا دو سال با عمل جراحی لیزری دیسک خوب بوده است و بار دیگر تمایل به انجام آن دارد منعی برای انجام آن وجود ندارد ولی اگر کسی مثلا بعد از شش ماه بعد از عمل جراحی لیزری دیسک کمر دوباره دچار دیسک کمر شده است لازم است که عمل جراحی باز برای وی انجام بگیرد.

عمل جراحی دیسک با لیزر در چه مواردی انجام میشود؟
عمل جراحی دیسک با لیزر در دیسک های خفیف تا متوسط انجام می‌شود و در دیسک های شدید قابل انجام نیست.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر از چاقوی جراحی استفاده می‌شود و پشت بیمار شکاف داده میشود؟
خیر، عمل جراحی دیسک با لیزر از شکاف جراحی استفاده نمی‌شود و در نتیجه عوارض کمتری دارد و دوران نقاهت کوتاه‌تر دارد. در واقع شاید لیزر با کمک یک سوزن و فیبر نوری وارد فضایی دیسک می‌شود.

لیزر چگونه باعث کاهش فشار داخل دیسک می شود؟
اشعه لیزر در واقع یک حفره کوچک در داخل دیسک ایجاد می‌کند و مطالعات نشان دادند که اگر در داخل دیسک یک فرد ، حفره به اندازه یک میلی لیتر یعنی به اندازه یک میلیمتر در یک میلیمتر ایجاد شود ، فشار داخل دیسک ، ۳۱۲ کیلوپاسکال کاهش پیدا می‌کند. در واقع استفاده از اشعه لیزر فشار داخل دیسک را حدود نصف مقدار اولیه می کند.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر در مطب قابل انجام است؟
خیر، عمل جراحی دیسک با لیزر بهتر است در اتاق عمل انجام شود زیرا نیاز به دستگاه فلوروسکوپ دارد.

دستگاه فلوروسکوپی چیست؟
در واقع دستگاه فلوروسکوپی دستگاه رادیولوژی است که بدون اینکه نیاز به ظاهر کردن فیلم باشد در همان لحظه محل سوزان را مشخص می کند.

آیا در دیسک های پاره و زیاد بیرون زده می توان لیزراستفاده کرد؟
در دیسک هایی که زیاد برجسته هستند و در فتق دیسک هایی که باعث عدم توانایی در راه رفتن و یا بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد کرده‌اند، عمل باز توصیه می شود و عمل جراحی با لیزر سودی برای بیمار ندارد.

مزایای عمل جراحی دیسک با لیزر نسبت به عمل جراحی باز چیست؟
عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی عمومی نیست و بیمار بی حسی موضعی یا با استفاده از داروهای خواب آور به خواب می رود و عمل جراحی انجام می‌گیرد.

آیا برای عمل جراحی دیسک با لیزر بیمار در بیمارستان بستری شود؟
معمولاً بیمار بستری می‌شود اما پس از چند ساعت مرخص می‌شود و تنها چند ساعت در بیمارستان باقی می ماند. زیرا که از چاقوی جراحی در اینگونه اعمال استفاده نمی‌شود و اشعه لیزر توسط یک سوزن به داخل فضای دیسکی وارد می شود.

چه مدت پس از انجام عمل جراحی دیسک با لیزر بیمار می تواند وظایف روزانه خود را انجام دهد به سر کار خود برگردد؟
بیمار معمولاً بلافاصله می تواند فعالیت های خود را از سر بگیرد اما برای اطمینان بیشتر معمولاً تا یک هفته توصیه می‌شود که بیمار فعالیت سنگین نداشته باشد .

عوارض عمل جراحی دیسک با لیزر چیست ؟
اصولا عوارض جراحی دیسک با لیزر کمتر از عوارض عمل جراحی باز است.

جدیدترین روش های جراحی دیسک کدام است؟
در واقع عمل جراحی دیسک با لیزر در حال حاضر جدیدترین نوع عمل جراحی است که در دنیا متداول شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

آیا استفاده از لیزر برای اعمال بار دوم و سوم هم قابل انجام است ؟
بله ، دراعمال بار دوم و سوم نیز می توان از لیزر استفاده کرد به شرطی که پارگی دیسک زیاد نباشد و چسبندگی ایجاد نشده باشد.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر در مواردی که بیمار درد سیاتیک دارند قابل انجام است؟
بله ، درد سیاتیک معمولا در پارگی دیسک‌های L4-L5 و L5-S1 بوجود می‌آید و لیزر در این موارد نیز کمک کننده است.

آیا در کسانی که همزمان با دیسک تنگی کانال نخاعی دارند ، می‌توان از عمل جراحی با لیزر استفاده کرد ؟
بله در افرادی که تنگی کانال نخاعی دارند وقتی که دیسک شان کوچک می شود علائم تنگی نخاع نیز بهتر می شود.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر باعث چسبندگی میشود؟
معمولاً وقتی که لیزر توسط فیبر نوری از طریق یک سوزن وارد فضای دیسکی می شود و معمولاً چسبندگی ایجاد نمی کند زیرا در اطراف ریشه عصبی جای بریده نمی شود.

آیا بعد از عمل لیزر میتوان برای بیمار عمل جراحی باز انجام داد؟
بله یک هفته بعد از عمل جراحی دیسک با لیزر ، می توان برای بیمار عمل جراحی بازی انجام داد.

عوارض عمل جراحی دیسکو لیزر چیست؟
مهمترین و شایعترین عارضه پس ازعمل جراحی دیسک با لیزرعفونت محل دیسک است که اصطلاحاً دیسکیت نامیده می شود.

هزینه عمل جراحی دیسک با لیزر چگونه است ؟
هزینه عمل جراحی دیسک با لیزر کمی کمتر از عمل جراحی باز است زیرا تهیه فیبر نوری لیزرگران است.

آیا در عمل جراحی دیسک با لیزر محدودیت زمانی وجود دارد ؟
بعد از جراحی دیسک با لیزر محدودیت زمانی وجود ندارد . سالها پس از کمردرد ، بیمار می‌توان تحت عمل جراحی قرار گیرد

آیا عمل جراحی لیزری دیسک کمر دردناک است ؟

خیر ، در اتاق عمل داروهایی از طریق وریدی به بیمار داده می‌شود که اصطلاحاً روش سدیشن sedation نامیده می شود و بیمار در واقع یک حالت بی دردی دارد و جراح نیز قبل از ورود سوزن به داخل دیسک با استفاده از موادی مانند گزیلوکایین محل ورود سوزن را بی حس می کند. درست مانند کارهای دندانی که دندانپزشک عصب های اطراف دندان شما را بی حس می کند.

میزان موفقیت عمل جراحی دیسک کمر با لیزر چقدر است؟
به طور کلی در حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که با این روش درمان می‌شوند به طور دائم خوب می‌شود اما ۴۰ درصد بقیه دوباره دچار درد می شوند و ممکن است در آینده نیاز به عمل جراحی لیزری بعدی یا در نهایت عمل جراحی باز داشته باشند.

قبل از انجام لیزر چه کارهایی باید برای بیمار انجام شود؟
توجه داشته باشیم که عمل جراحی دیسک کمر با لیزر هم مانند عمل جراحی باز باید با دقت کافی و تشخیص درست انجام شود. این روش در اتاق‌های عمل انجام می‌گیرد و دقیقاً مانند یک جراحی باید بیمار ام آر آی – سی تی اسکن – رادیوگرافی های دینامیک ستون فقرات – آزمایش خون مبنی بر این که بیمار دچار تب مالت – روماتیسم و عفونت نیست و نیز مشاوره قلب و در صورتی که بیمار دیابت داشته باشد مشاوره دیابت قبل از عمل برای بیمار انجام می شود.

چه مدت بعد از جراحی دیسک با لیزر درد بیمار از بین می رود؟
درد پا و کمر بیمار معمولاً چند ساعت بعد از انجام لیزر کم می‌شود و به تدریج این کاهش درد ادامه پیدا می کند و در طول هفته اول به بیشترین اثر خود می‌رسد. یعنی یک هفته پس از انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر تقریباً صد در صد درد بیمار از بین می رود اما در عده ای از افراد بیمار تا یک ماه بعد درد بیمار خوب می شود. اگر درد بیمار تا یک ماه از بین نرود یعنی عمل جراحی دیسک با لیزر در آن بیمار ناموفق بوده است و بیمار باید تحت عمل جراحی باز قرار گیرد.

آیا پس از عمل جراحی لیزری دیسک کمر نیاز به انجام فیزیوتراپی و روش‌های دیگر هست؟
معمولاً پس از انجام عمل لیزری دیسک بیمار نیاز به فیزیوتراپی ندارد اما در صورتی که درد بیمار بهبود نیابد صلاح است که یک دوره ۱۰ جلسه ای فیزیوتراپی برای بیمار انجام شود.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد ؟
عمل جراحی دیسک کمر با لیزر در اتاق عمل انجام می گیرد و بیمار معمولاً چند ساعت در بیمارستان تحت نظر است و سپس می تواند به منزل خود مراجعه کند بنابراین نیاز به بستری شدن ندارد.

چه مدت طول می کشد تا عمل جراحی دیسک کمر با لیزر انجام بگیرد؟
معمولاً برای هر سطح عمل جراحی دیسک با لیزر در حدود نیم ساعت وقت گذاشته می شود. اما در موارد مشکلی که سوزن وارد فضای دیسکی نمی‌شود و جراح ممکن است چندین بار سعی کند تا سوزن را وارد فضای دیسک کند ممکن است تا ۲ ساعت هم طول بکشد.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی دارد؟
خیر ، عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی ندارد زیرا چند سوزن وارد بدن بیمار می شود و جایی از بدن بریده نمی شود. این روش زیاد دردناک نیست. علاوه بر آن قبل از انجام عمل جراحی دیسک با لیزر برای بیمار دیسکوگرافی انجام می شود. به عبارت دیگر فشار داخل دیسک بالا برده می شود و بیمار باید بیدار باشد تا بتواند پاسخ دهد که آیا با بالا بردن فشار داخل دیسک برای بیمار درد ایجاد می شود یا خیر.

آیا عمل جراحی دیسک کمر با لیزر همان است که در فیزیوتراپی ها انجام می‌شود؟
خیر در فیزیوتراپی ها اشعه لیزر بر روی پوست قرار داده می‌شود و تا عمق چند سانتیمتری پوست را گرم می کند اما در عمل جراحی دیسک کمر با لیزر اولا نوع لیزر آن متفاوت است و اکثراً از لیزر پلاسما استفاده می شود. ثانیاً اشعه لیزر با کمک فیبر نوری وارد فضای دیسکی می شود و باعث برش و ایجاد حفره می شود.

آیا اشعه لیزر همان دیسکوژل است؟
خیر اشعه دیسکوژل یک الکل جامد است اما لیزری اشعه است که توسط دستگاه تولید می شود و توسط یک فیبر نوری به داخل دیسک وارد می‌شود.

اشعه لیزر چگونه وارد دیسک کمر می شود؟
پس از گذاشتن سوزن در داخل دیسک کمر و انجام دیسکوگرافی و مطمئن شدن جراح از اینکه دیسک بیمار را یافته است – با کمک دستگاه رادیولوژی که اصطلاحاً فلوروسکوپی آیا اشعه ایکس نامیده می شود. اشعه لیزر توسط فشردن یک پدال به صورت پالس وارد بدن بیمار می شود یعنی هر بار که جراح پدال را فشار می دهد معمولاً۱۰ وات انرژی وارد فضای دیسکی می‌شود. حال اگر بیمار احساس درد کند جراح می تواند میزان کمتری انرژی وارده را کم کند مثلاً با هر بار فشردن پدال ۵ وات انرژی وارد فضای دیسکی شود.

در مجموع چه مقدار انرژی وارد فضای دیسکی می شود؟‌
به طور تجربی نشان داده شده است که تقریباً ۱۳۰۰ وات انرژی برای انجام عمل جراحی در یک دیسک متوسط کافی است. ولی بر حسب نوع دیسک جراح می‌تواند مقدار بیشتر یا کمتر انرژی وارد فضای دیسکی کند.

مزیت عمل جراحی دیسک با لیزر نسبت به دیسکوژل چیست؟
دیسکوژل جراح پس از تزریق دیسکوژل در داخل فضای دیسکی دیگر کنترلی بر روی آن ندارد اما در روش لیزری از آنجا که همه اشعه لیزر یکباره وارد بدن نمی شود جراح کنترل بر روی ورود اشعه لیزر کنترل دارد . هرگاه که بیمار درد شدید دارد جراح می تواند ورود اشعه را به داخل دیسک قطع کند .

آیا پس از عمل جراحی لیزری دیسک بیمار نیاز به استراحت دارد؟
از لحاظ تئوریک روز بعد ازعمل بیمار میتواند به سر کار خود برگردد ولی برای اطمینان توصیه می شود که به دنبال آن تا یک هفته از کار معاف باشند و استراحت نمایند .

به عنوان یک جراح ستون فقرات از من اغلب توسط بیماران پرسیده می شود که آیا لیزر دیسک کمر می تواند همان کار
جراحی رفع فشار دیسک را انجام دهد؟
عموم مردم معتقدند که لیزر یک وسیله مدرن و لوکس است .در واقع لیزر یک پرتو متمرکز از نور است که می تواند برای برش بافت نرم استفاده شود. با ورود اشعه لیزر در جراحی چشم تحولات وسیعی در درمان عیب های انکساری بیماریهای شبکیه و به طور کلی باعث شد که چشم پزشکی وارد عرصه جدیدی از درمان شود. همین امر باعث شده که جراحان دیسک کمر و ستون فقرات فکر کنند آیا می شود از این تکنولوژی در درمان بیماری های ستون فقرات از جمله پارگی دیسک کمر استفاده کرد یا خیر؟ بالاخره دانشمندان پس از سالها تلاش و تحقیق درآزمایشگاه‌های ستون فقرات به این نتیجه رسیدند که می‌توان از این تکنولوژی جدید در درمان بیماری های ستون مهره ها استفاده کرد.از سالها قبل برای درمان و برش بافت های نرم در جراحی ستون فقرات از الکتروکوتر استفاده می شود.اما اشکال الکتروکوتر این است که آن را نمی توان از راه پوست وارد دیسک کرد. حرارت ایجاد شده توسط الکتروکوتر قابل کنترل نیست در صورتی که حرارت ایجاد شده توسط لیزر قابل کنترل است.علاوه برآن الکتروکوتررا نمی‌توان از سطح پوست به داخل دیسک هدایت کرد در صورتی که اشعه لیزر را می توان با کمک فیبرهای نوری از سطح بدن به دخل دیسک هدایت کرد. بنابراین اشعه لیزر یک فناوری قابل اعتماد و خوب برای بریدن نسوج داخل بدن از طریق پوست است بدون اینکه شکافی در داخل پوست داده شود.بنابراین در روش عمل جراحی دیسک از طریق لیزر به جای اینکه قطعه خراب شده دیسک برداشته شود مرکز دیسک حرارت داده می‌شود و دیسک خود را جمع می کند و در نتیجه از عصب فاصله می‌گیرد و درد بیمار خوب می شود. درواقع عمل جراحی دیسک با کمک لیزریک عمل کم تهاجمی است. درمان دیسک کمر با لیزر در تهران تیز در سالهای اخیر رواج یافته است. هزینه درمان دیسک کمر با لیزر کمتر از عمل جراحی باز می باشد. این روش در بعضی موارد درمان غیر جراحی دیسک کمر ، عمل جراحی بسته کمر یا عمل کم تهاجمی دیسک کمر نامیده می شود.

بی حسی پا بعد از جراحی دیسک کمر
برخی از بیمارانی که تحت عمل جراحی رفع فشار کمر قرار گرفته اند ، در اثر این عمل دچار بی حسی یا ضعف جدیدی در یک یا هر دو پا می شوند. ضعف پاها عارضه ای غیرمعمول اما جدی است که می تواند در نتیجه جراحی رفع فشار کمراتفاق بیفتد.

آسیب های عصبی و فلج می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات مختلف ایجاد شود ، از جمله:

خونریزی داخل ستون فقرات (هماتوم ستون فقرات خارج ریشه ای)

نشت مایع نخاع به علت پاره شدن پرده که در دور ریشه های عصبی قرار دارد (دوروتومی اتفاقی)

آسیب تصادفی به رگهای خونی که برای نخاع خون تأمین می کنند.

آسیب حاد عصبی هنگام جابجایی اعصاب در حین جراحی ، سوزن سوزن شدن یا ، بی حسی ساق پا معمولاً باعث نگرانی می شود زیرا از یک عارضه عصبی اساسی است. در اینجا یک سوال دیگر از یکی از خوانندگان ما وجود دارد :

آیا بعد از جراحی ستون فقرات بی حس شدن پا طبیعی است؟ و آیا بی حسی دائمی است؟

بی حسی و جراحی پا
بیشتر بیماران مبتلا به بی حسی در پاها برای رفع بی حسی تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار می گیرند. وقتی بعد از جراحی هنوز بی حسی وجود داشته باشد ، می تواند برای بیمار ناامید کننده و نگران کننده باشد.

بیشتر بی حسی پا به دلیل صدمه ریشه عصب در داخل ستون فقرات است. صدمه عصب به علت فشار ناشی از دیسک بر روی ریشه های عصبی می باشد. بسیاری ازروش های کم تهاجم ستون فقرات برای از بین بردن فشار از روی ریشه اعصاب انجام می شود. با این اوصاف ، بعد از جراحی ستون فقرات ، اگر مقداری بی حسی در پا باقی بماند طبیعی است. گاهی بیماران تسکین درد و از بین رفتن فوری بی حسی درد پاها را فوری پس از جراحی گزارش می کنند. برای سایر بیماران ، بی حسی ممکن است کمی طول بکشد تا به طور کامل برطرف شود.

چه موقع نگران بی حسی پا باشید؟
هرگونه بی حسی را باید بلافاصله پس از جراحی به جراح خود گزارش دهید. بلافاصله بعد ازعمل ، هر گونه بی حسی احتمالاً جای نگرانی نخواهد بود. در هفته های بعد از عمل ، اگر بی حسی یا درد شما به طور قابل توجهی افزایش یابد ، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید. این می تواند مسئله جدی تر دیگری را نشان دهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر