یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

جایگزین های قرص الانزاپین برای کم کردن عوارض آن

عکس, جایگزین های قرص الانزاپین برای کم کردن عوارض آن

یکی از درمان های افسردگی دو قطبی و مشکلات روانی قرص الانزاپین است که دارای عوارض زیادی است که یکی از عوارض عمده آن افزایش وزن می باشد. داروهایی از دسته داروی الانزاپین وجود دارد که افزایش وزن کمتری را به دنبال دارد (مانند آریپیپرازول، ریسپریدون و کوئتیاپین) و در این مورد می‌­توانید از پزشک خود راهکار بخواهید. به هر حال، افزایش فعالیت بدنی (اگر ممنوعیتی نداشته باشد)، رعایت یک رژیم غذایی کم کالری، و مصرف برخی از داروهای کمکی کاهنده وزن که تداخلی با داروی مصرفی شما نداشته باشد و در درمان بیماری اصلی شما خللی وارد نکند نیز قابل اجراست.

عوارض جانبی مصرف داروی الانزاپین
خواب‌آلودگی، سرگیجه، سبکی ‌سر، ناراحتی معده، خشکی دهان، یبوست، افزایش اشتها یا افزایش وزن از جمله عوارض جانبی مصرف داروی الانزاپین است. در صورتی که هر کدام از این اثرات ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

خواب‌آلودگی، سبکی سر و سرگیجه می‌توانند خطر زمین خوردن را افزایش دهند. سعی کنید به آرامی از جایتان بلند شوید.

در صورتی که پزشک داروی الانزاپین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی الانزاپین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جانبی جدی مانند مشکل در بلع، لرزش، ضربان قلب آهسته، بی‌هوش شدن، تغییرات روحی و روانی مانند گیجی و بی‌قراری، بی‌حسی یا مورمور شدن بازوها و پاها، زرد شدن رنگ پوست و چشم، درد شدید شکم و معده، مشکل در ادرار کردن و وقفه‌ی تنفسی در خواب مواجه شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

به ندرت ممکن است داروی الانزاپین میزان قند خون شما را افزایش دهد اما در صورت رخ دادن این اتفاق امکان ابتلا به دیابت بیش‌تر می‌شود. در صورتی که دچار علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی یا افزایش میزان ادرار شدید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت ابتلا به دیابت به طور منظم قند خون خود را اندازه بگیرید و نتایج را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، تغییر در برنامه‌ی ورزشی یا رژیم غذایی خود داشته باشید.

مصرف داروی الانزاپین، به ویژه در نوجوانان، ممکن است باعث افزایش قابل توجه وزن و افزایش سطح کلسترول خون شود. این تاثیرات در صورت ابتلا به دیابت ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود. در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین به ندرت ممکن است مصرف داروی الانزاپین منجر به بروز بیماری دیسکینزی مزمن شود اما در صورت ابتلا در بعضی از موارد ممکن است این شرایط به صورت مداوم ادامه داشته باشد. در صورتی که حرکات یا تیک‌های غیر معمول و غیر قابل کنترلی را به خصوص در صورت، لب‌ها، دهان، زبان، بازوها یا پاها مشاهده کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف داروی الانزاپین ممکن است ترشح یکی از مواد طبیعی بدن شما، به نام پرولاکتین را افزایش دهد. ترشح بیش از حد این هورمون در زنان ممکن است به ترشح شیر از پستان‌ها، توقف یا جابه‌جا شدن دوره‌های عادت ماهیانه و ایجاد مشکل در بارداری منجر شود. ترشح این هورمون در مردان ممکن است به کاهش توانایی جنسی، عدم تولید اسپرم یا بزرگ شدن سینه‌ها منجر شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی مانند تشنج بلافاصله از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

مصرف داروی الانزاپین به ندرت می‌تواند موجب بروز بیماری بسیار جدی به نام نشانگان نورولپتیک بدخیم شود. در صورتی که علائمی مانند تب، سفت شدن عضلات، درد، حساسیت، ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، عرق کردن، تپش قلب سریع و نامنظم، ادرار تیره رنگ و مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار را تجربه کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی الانزاپین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر