یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

جای دقیق پدل شیفتر خودرو کاربرد آن و روش استفاده

عکس, جای دقیق پدل شیفتر خودرو کاربرد آن و روش استفاده

پدل شیفتر خودرو در واقع همان دنده پشت فرمان است که نخستین بار توسط فراری طی سال‌های ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت و سپس در مسابقات فرمول یک دهه ۹۰ میلادی فراگیر شدند. به‌تدریج سازندگان آلمانی و دیگر خودروسازان نیز به استفاده از این آپشن مهیج و کاربردی روی آوردند و امروزه شاهد حضور گسترده پدل شیفتر در بسیاری از خودرو‌های اسپرت و غیر اسپرت هستیم.همه ما می دانیم که گیربکس های دستی درحال منسوخ شدن می باشند. خصوصاً در آمریکا که درصد زیادی از مردم تمایل به استفاده از گیربکس های اتوماتیک دارند. گیربکس های اتوماتیک در دو نوع (DCT) گیربکس با کلاچ دوگانه و (CVT) گیربکس متغیر پیوسته شناخته شده می باشد.

شیفتر‌ها باعث می‌شوند که عملیات تعویض دنده گیربکس اتوماتیک در وضعیت غیرخودکار با سرعت بیشتری انجام گیرد و حس مهیج‌تری نیز به کاربر انتقال داده شود. به‌ویژه پدل شیفتر در خودرو‌های اسپرت کاملا مورد پسند راننده‌ها قرار گرفته و سرعت عملشان را افزایش داده‌اند.

مهندسان به منظور ارتقای حس و حال رانندگی با گیربکس‌های اتوماتیک در حالت تیپ ترونیک و نیز افزایش دقت و سرعت تعویض دنده، اقدام به اختراع پدل شیفتر کردند. پدال شیفتر یا پدل شیفتر درواقع دسته‌هایی هستند که معمولا پشت غربیلک فرمان یا روی ستون فرمان نصب می‌شوند و راننده می‌تواند به کمک آن‌ها و صرفا با لمس این دسته‌ها، ضریب دنده مورد نظر خود را در وضعیت تیپ‌ترونیک انتخاب کند.

در گیربکس‌های اتوماتیک نیز انتخاب ضریب دنده به صورت خودکار برحسب سرعت خودرو و متناسب با میزان فشار بر پدال گاز از سوی راننده و با هماهنگی میان ایسیو موتور و ایسیو جعبه‌دنده انجام خواهد شد و دیگر نیاز چندانی به دخالت راننده در این بین وجود ندارد. البته امروزه بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک قابلیت تعویض غیرخودکار ضریب دنده توسط راننده را نیز فراهم کرده‌اند که به آن تیپ‌ترونیک گفته می‌شود. در حالت تیپ ترونیک راننده می‌تواند اهرم انتخاب حالت دنده را در وضعیت manual قرار دهد و سپس با توجه به شرایط، دنده‌ها را به انتخاب خود سبک یا سنگین کند.

نحوه استفاده از پدل شیفتر

پدل شیفتر‌ها معمولا شامل دو عدد اهرم یا دسته هستند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ غربیلک فرمان نصب می‌شود. برای به‌کارگیری آن‌ها ابتدا باید حالت تعویض دستی یا منوال گیربکس اتوماتیک را فعال و سپس از دسته یا شیفتر مورد نظر برای تعویض دنده استفاده کرد.معمولا پدال شیفتر سمت راست برای افزایش ضریب دنده و پدل شیفتر سمت چپ هم به منظور کاهش ضریب دنده یا سنگین کردن دنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نحوی که هرگاه راننده بخواهد دنده را سبک‌تر کند، پدل شیفتر سمت راست را به طرف خود می‌کشد و هرگاه بخواهد دنده سنگین شود، می‌تواند پدال شیفتر سمت چپ را بکشد.برخی از پدل شیفتر‌ها مثل انواع مورد استفاده در خودرو‌های مک‌لارن هم می‌توانند هر دو کار را توسط یک دسته انجام دهند؛ بدین صورت که برای سبک کردن دنده تنها کافی است یکی از پدل شیفتر‌ها را به سمت خود بکشید و به منظور سنگین کردند هم تنها کافی است همان پدال شیفتر را به سمت داشبورد فشار دهید. بعد از فشردن یا کشیدن پدل شیفتر، ایسیو موتور به همراه کامپیوتر جعبه‌دنده دستور راننده را به صورت پالس‌های الکترونیکی از پدال شیفتر موردنظر دریافت می‌کنند و بر اساس مکانیزم‌های خاص خودشان، ضریب دنده را تغییر می‌دهند.جالب است بدانید که امروزه بعضی از خودرو‌های موجود در بازار کشورمان به این آپشن پرطرفدار مجهز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سراتو ۲۰۰۰ آپشنال اشاره کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر