یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

جدیدترین درمان زخم دیابتی ها به غیر از قطع عضو

عکس, جدیدترین درمان زخم دیابتی ها به غیر از قطع عضو

بهترین روش درمانی برای درمان زخم در بدن افراد دیابتی که می تواند مانع قطع عضو شود لارو درمانی است که خوشبختانه در بیشتر شهرها مراکز آن وجود دارد. لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که در درمان زخم‌های مزمن از جمله بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی یا زخم بستر استفاده می‌شود. در این روش، از لارو نوعی مگس به نام لوسیلیا سریکاتا (Lucilia sericata) که به صورت استریل در آزمایشگاه کشت داده شده‌اند، جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.

مراحل لارو درمانی:
در این روش لارو به مدت یک تا دو روز بر روی زخم بیمار گذاشته می‌شود. در این روش برای جلوگیری از مشاهده مستقیم بیمار از روند فعالیت لارو، لاروها را در باندهای مخصوصی قرار داده و بر روی زخم گذاشته می‌شود و سپس با پانسمان‌های مخصوصی محل زخم کاملا بسته می‌شود. بیمار باید بعد از مدت مشخص برای برداشت لارو به کلینیک زخم مراجعه کند زیرا لارو تبدیل به مگس می‌شود و این موضوع موجب آزار بیمار می‌شود. لارو یک تکنیک در حد جراحی میکروسکوپی است که پزشک به کمک آن نقاط بسیار ظریف را ترمیم می‌کند.هنگام لارو درمانی ممکن است دردی شبیه خارش در محل زخم احساس شود. بیمار این درد را معمولا در ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از آغاز درمان احساس می‌نماید. یعنی زمانی که لاروها به اندازه کافی بزرگ شده و حرکات آنها حس می‌شود. بعد از برداشتن لاروها، درد برطرف خواهد شد.

کاربرد لارو درمانی:لارودرمانی راهی غیر جراحی برای حذف بافت های مرده (اسلاف و نکروز) در انواع زخم مزمن بوده و از تخریب زیاد بافت نرم و رسیدن عفونت به بافت های زیرین و استخوان (استئومیلیت) جلوگیری می‌کند. ماگوت تراپی روشی امیدوار کننده برای پیشگیری از قطع پا خصوصا در افراد دیابتی است.

لارو چیست؟
نوزاد کرمی‌شکل حشراتی مثل مگس لارو نام دارد. این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌های مرده و عفونی شده و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شوند. در حال حاضر «لارو درمانی» یا «ماگوت تراپی» به عنوان یک روش تایید شده در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و اتحادیه اروپا و در درمان زخم‌های مزمن به کار گرفته می‌شود.لاروهایی که برای ماگوت تراپی و لارو درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، لارو مگس لوسیلیا سریکاتا هستند که به روش بهداشتی و کاملا استریل با هدف استفاده درمانی، در آزمایشگاه تولید می شوند و احتمال انتقال عفونت از آنها وجود ندارد.

مزایای لارو درمانی
بار میکروبی موجود در بستر زخم را کاهش می‌دهد
لایه های مرده، اسلاف و نکروز روی زخم را تجزیه و حذف می‌کند
سبب افزایش بافت گرانوله و خون رسانی بیشتر در بستر زخم می‌شود

عوارض جانبی لارو درمانی ( در موادر نادر این عوارض رخ می دهد)
یکی از عوارض ماگوت تراپی اضطراب است. لذا آماده سازی روانی بیمار قبل از شروع ماگوت تراپی بسیار اهمیت دارد.

برای این کار تمامی مراحل درمان را به طور کامل برای بیمار توضیح می‌دهیم.

از عوارض دیگر می‌توان به درد و خونریزی هم اشاره کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر