یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

جراحی بالون معده برای لاغری تا چند کیلو موثر است

عکس, جراحی بالون معده برای لاغری تا چند کیلو موثر است
یکی از روش های قدیمی درمان چاقی جراحی بالون معده است. این روش مفید است یا خیر ؟ در واقع باید بدانید این روش درمان چاقی یکی از روش های منسوخ شده ی پزشکی است. در این روش یک کیسه سیلیکونی و نرم (به اصطلاح بالون معده)، از راه دهان وارد معده می‌شود و با تزریق ماده نرمال سالین یا هوا به داخل آن، متورم و متسع می‌گردد. به زبان ساده‌تر، بالون در واقع حجمی از معده را اشغال نموده و مانع پرخوری فرد چاق و در نتیجه کاهش وزن وی می‌شود. این در حالیست که پس از گذشت ۶ ماه از این فرآیند که فرد به رفتار غذایی مناسب خود عادت کرد، بالون مذکور به روش آندوسکوپی از معده فرد خارج می‌شود.بالون برای مدت زمانی نسبتا کوتاهی یکی از روش های رایج لاغری بود و افراد زیادی برای کاهش وزن این پروسه را انجام می دادن. این پروسه هرچند که ابتدا به سرعت در بین افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۰ شهرت و محبوبیت پیدا کرد اما خیلی زود با عوارض بالا صدای افرادی که تن به بالون معده داده بودند را در آورد.
چه بیمارانی نباید تحت عمل بالن‌گذاری در معده قرار بگیرند؟
بیمارانی که به الکل یا دارو اعتیاد دارند.
بیمارانی که زخم معده یا اثنی‌عشر و یا بیماری التهابی روده دارند.
بیمارانی که مدت زمان طولانی، داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند.
بیمارانی که به سیروز کبدی مبتلا هستند.
بیمارانی که دچار نارسایی مزمن کلیه هستند.
بیمارانی که حامله می‌باشند.
و در آخر بیمارانی که قبلا عمل جراحی معده شده‌اند.
چه اقداماتی لازم است تا قبل از عمل بالون گذاری در معده انجام دهیم؟
آزمایش خون شامل نمایش گلبول‌های خون، قند خون، تست انگل، سدیم و پتاسیم خون، کراتین سرم، تست‌های انعقادی، آلبومین، کلسترول و تری‌گلیسیرید خون.تست قلبی شامل نوار قلب، عکس رادیوگرافیک از قفسه سینه، تست‌های ریه در بیماران مبتلا به بیماری ریوی و سونوگرافی از شکم..تست‌های روان‌شناسی..آندوسکوپی مری، معده و دوازدهه و بررسی میکروب H پیلوری
نحوه انجام عمل بالون گذاری در معده:بیمار را در وضعیت خوابیده به پشت قرار می‌دهیم. متخصص بیهوشی به بیمار داروهای آرام‌بخش و بی‌حسی موضعی تزریق نموده و قلب و ریه بیماررا با دستگاه کنترل می‌کند،معمولا نیاز به بیهوشی عمومی نیست.از طریق آندوسکوپی، بالون روی هم خوابیده را داخل معده قرار می‌دهیم.از طریق لوله وصل شده به بالون مقدار ۴۰۰ تا ۷۰۰ (متوسط ۵۰۰ سی‌سی)، سرم نرمال سالین و ۱۰۰cc ماده رنگی متیلن‌بلو تزریق می‌کنیم تا بالون متسع شود.لوله متصل به بالون را در می‌آوریم تا بالون داخل معده بماند. با آندوسکوپ محل بالون را داخل معده مجددا چک می‌کنیم، ۲ ساعت بعد بیمار با دستورهای غذایی مرخص می‌شود.
عوارض ناشی از عمل بالون‌گذاری در معده:مشهورترین عارضه انجام این عمل عبارتست از اینکه تا چند روز باعث تهوع و استفراغ، احساس سنگینی در سر دل، گاهی باعث دردهای روده‌ای در شکم و پشت و گاهی ریفلاکس و نفخ می‌شود که همگی به راحتی قابل کنترل هستند.
تخلیه خود به خودی بالون در ۱ تا ۲ درصد موارد
پیش آمدن زخم فشاری در معده در ۱ درصد موارد
انسداد در سیستم گوارشی پس از تخلیه خود به خودی در صورتی که به موقع از طریق آندوسکوپ خارج نشود در ۱ تا ۲ درصد موارد
پارگی معده در ۰.۰۵ درصد موارد
مراقبت‌های بعد از عمل بالون گذاری در معده
یکی از مهم‌ترین موارد مراقبتی عبارتست از وضعیت قرارگرفتن شما در هنگام خواب و استراحت؛ حتما به شانه چپ بخوابید و از خوابیدن در حالت طاق باز، به شانه راست و یا در حالت دمر پرهیز کنید.
سر خود را در هنگام خوابیدن به شانه چپ باید به مقدار کمی بالاتر از سطح بدن نگه‌دارید تا احساس راحتی بیشتری داشته‌باشید.
شیوه تغذیه در بیمارانی که تحت عمل بالون قرار گرفته اند:در طول ماه اول از غذاهای سبک استفاده کنید.آرام غذا میل کنید، استفاده از لقمه‌های کوچک و جویدن کامل لقمه ضروری است.در طول غذا مایعات ننوشید ولی در طول روز تقریبا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید. همیشه یک ساعت بین غذا و نوشیدنی فاصله بگذارید.از مایعات گازدار پرهیز نمایید.از نوشیدن مشروبات الکلی، قهوه، نوشیدنی‌های شکلاتی، آبمیوه‌های مصنوعی، نوشابه‌ها و حتی نوع رژیمی آن بپرهیزید.وعده‌های غذایی را به سه وعده اصلی تقسیم کنید و بین وعده‌های غذایی چیزی نخورید.روزی یک بار گوشت، ماهی یا مرغ(بدون استخوان) مصرف نمایید.سبزیجات و میوه در تمام وعده‌ها مصرف شده و براساس فصل تا حد امکان انواع متنوع آن استفاده نمایید.بعد از میل نمودن غذا دراز نکشید.از مصرف غذاهای چرب مثل ماکارونی، پیتزا، سوسیس، کالباس، شیرنی‌جات بخصوص شیرنی‌های خامه‌ای و تر، شکلات، بستنی، گوشت پرچرب و سس مایونز پرهیز نمایید.از شیرین‌کننده‌های رژیمی مثل کاندرال جهت شیرین کردن مایعات استفاده کنید.گوشت سفید(سینه مرغ یا ماهی) فیله شده یا آب‌پز ترجیح داده می‌شود.از لبنیات کم چرب استفاده شود.از نان‌های رژیمی سبوس‌دار استفاده شود.به جای آبمیوه از خود میوه(به صورت متنوع) استفاده شود.مصرف روزانه دو عدد قرص مولتی‌ویتامین(تا آخر دوره) ضروری است.
بیماران تحت مداوا با روش بالون گذاری در معده، به چه میزان می‌توانند انتظار درمان داشته باشند؟در این روش از راهکارهای درمانی افراد چاق بایستی بگوییم که معمولا چنانچه با رژیم غذایی همراه شود بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن را در بیماران مداوا شده به این روش، خواهیم داشت. شایان ذکر است که این مقدار میانگین کاهش وزن می‌باشد و در بعضی موارد این مقدار به بالای ۳۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر