یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

حداقل مکان برای پرورش شتر مرغ چقدره

عکس, حداقل مکان برای پرورش شتر مرغ چقدره

اگر قصد پرورش شترمرغ های مولد را دارید باید جایگاهی برای پیش مولدین نیز در نظر بگیرید. پیش مولدین همان شترمرغ های ۳ ماهه به بالا می باشند که قرار است در آینده جایگزین مولدین پیر شوند. بر اساس استاندارد ها جایگاه پیش مولدین یک پنجم ظرفیت شترمرغ های مولد خواهد بود.مزرعه پرورش شترمرغ باید فضای کافی برای محل تأسیسات و ساختمان های کارگری، انبار تجهیزات و مواد شیمیایی یا اتاق های ذخیره دارو و غیره داشته باشد.علاوه بر موارد فوق مزرعه پرورش شترمرغ باید حداقل فاصله کافی از دیگر مراکز پرورش دام و طیور یا مراکز صنعتی را داشته باشد. این فاصله برای مراکز مختلف از ۱ الی ۵ کیلومتر متغیر است. بهتر است که برای اطلاع از شرایط زمین پرورش شترمرغ ابتدا حتما به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید. چراکه ممکن است شرایط احداث مزرعه شترمرغ در یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت باشد.

انتخاب زمین یکی از گام های اولیه و اصلی در پرورش شترمرغ می باشد. همانطور که میدانید شترمرغ یک پرنده بومی افرایقا بوده و با آب و هوای گرم و خشک بیشتر سازگار است. البته با ایجاد شرایط مناسب میتوان در مناطق مختلف به پرورش این پرنده پر سود پرداخت. در ابتدا باید یک زمین مناسب برای این کار انتخاب کنید. وسعت زمین مورد نیاز یکی از شرایط مهم این شغل میباشد.زمین مورد نیاز باید با در نظر گرفتن مواردی همچون زمین برای جفت گیری، پرورش جوجه ها، نگهداری شترمرغ های بالغ، محل کشتار، اتاقک جوجه کشی، اتاقک تجهیزات مورد نیاز مزرعه و حتی ساختمان های اداری، انبار ذخیره خوراک شترمرغ ها و … انتخاب شود.اصولا در پرورش شترمرغ، آنها را گروه بندی میکنند. یکی از متداول ترین روش ها گروه بندی ۳ تایی می باشد که در آن یک خانواده ۳ تایی شامل یک نر و دو ماده تشکیل داده میشود. البته میتوان دسته های چهارتایی شامل یک نر و ۳ ماده یا دسته ۵ تایی متشکل از ۲ نر و ۳ ماده یا بصورت جفتی یک نر و یک ماده را کنار هم قرار داد. اما از میان تمامی این روش ها دسته ۳ تایی یا جفتی بیشتر توصیه میشود چون در این روش میتوان بر عملکرد هر پرنده نظارت و کنترل راحت تری داشت.

بنر دستگاه جوجه کشی:حداقل فضای مورد نیاز برای دسته ۳ تایی یک زمین به متراژ ۳۰ متر در ۵۰ متر می باشد که جمعا ۱۵۰۰ مترمربع خواهد بود. شکل زمین پرورش شترمرغ باید حتما به شکل مستطیل باشد تا پرنده ها بتوانند در طول این زمین بدوند. دویدن بخشی از طبیعت شترمرغ ها بوده و به سلامت بدنی آنها کمک میکند. به همین دلیل حتما باید مساحت لازم برای دویدن این پرنده در نظر گرفته شود.

مساحت زمین لازم برای جوجه شترمرغ ها:جوجه شترمرغ ها تا سن یک ماهگی فضای آنچنان بزرگی را اشغال نمیکنند. اما جایگاه آنها باید جداگانه باشد، زیرا در روزهای اول باید حتما در محیط سربسته با دمای گرم نگهداری شوند. برای ۲۰ قطعه جوجه شترمرغ تا سن یک ماهگی یک محیط با متراژ ۲۰ مترمربع (۲ متر در ۱۰ متر) کافی خواهد بود.باید به این نکته توجه داشته باشید که جوجه شترمرغ ها سرعت رشد بالایی دارند. بنابراین نیاز آنها به فضای پرورشی وسیع سرعت خواهد گرفت و پرورش دهنده از قبل باید برای آن چاره اندیشی کرده باشد. پس برای جوجه شترمرغ ها از قبل باید به فکر گسترش فضای نگهداری آنها باشید. یکی از راه حل های مهم این بوده که سالن های جداگانه برای سنین مختلف شترمرغ ها در نظر گرفته به طوریکه سالن ها در مجاورت همدیگر باشند. همچنین یک گذرگاه نیز برای هر سالن در نظر بگیرید تا با سالن دیگر در ارتباط باشد. در نتیجه وقتیکه جوجه ها بزرگ شدند شما به راحتی قادر به تغییر محل نگهداری آنها خواهید بود.جوجه شترمرغ های یک روزه حتما باید در یک محیط سربسته نگهداری شوند. مخصوصا شب هنگام جوجه ها به منبع حرارتی نیاز پیدا کرده و باید از لامپ های حرارتی همچون لامپ مادون قرمز بعنوان لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش جوجه ها استفاده شود. بعلاوه شترمرغ ها در هر سنی نیاز به سایه دارند و برای آنها حتما باید سایبان فراهم کرد. حتی در سنین جوجگی نیز ایجاد سایبان برای جوجه شترمرغ ها الزامی است.زمانیکه شترمرغ ها بالغ شدند دیگر به محل مسقف و سالن نگهداری نیاز ندارند. در فضای باز با ایجاد گردشگاه و سایبان میتوان از شترمرغ های بالغ نگهداری کرد.

اختصاص اتاقک های جداگانه برای جوجه کشی:فرایند جوجه کشی شترمرغ همچون سایر پرندگان حساس بوده و باید در اتاقک های جداگانه و تمیز انجام گیرد. از طرفی جوجه کشی شترمرغ تفاوت های اساسی یا سایر ماکیان و پرنده ها دارد و یک دستگاه جوجه کشی شترمرغ برای انجام آن احتیاج میباشد. نگاهی به قیمت دستگاه جوجه کشی شترمرغ بیندازید.

انتخاب زمین بر اساس شیوه نگهداری:مساحت زمین مورد نیاز برای پرورش شترمرغ باید بر اساس شیوه نگهداری و هدف پرورشی مشخص شود.اصولا نگهداری شترمرغ ها بر اساس یکی از ۳ روش زیر می باشد :

پرورش شترمرغ گوشتی
پرورش شترمرغ مولد
پرورش شترمرغ گوشتی و مولد بصورت توام
در حال حاضر حداقل و حداکثر ظرفیت مراکز نگهداری شترمرغ برای مجوز گرفتن و صدور پروانه کسب طبق جدول زیر می باشد :

نوع مزرعه حداقل تعداد شترمرغ ها حداکثر تعداد شترمرغ
شترمرغ مولد ۱۵۰ قطعه ۳۰۰ قطعه
شترمرغ گوشتی ۳۰۰ قطعه ۱۰۰۰ قطعه
توام مولد: ۱۵۰ قطعه ۳۰۰ قطعه
گوشتی ۲۰۰۰ قطعه ۴۰۰۰ قطعه
در مزرعه پرورش شترمرغ مولد به ازای هر دو ماده یک نر در نظر گرفته میشود و گله را بدین صورت تقسیم بندی میکنند. همچنین در مراکزی که به صورت توام هم گله گوشتی و هم مولد پرورش میدهند، به ازای هر قطعه مولد، ۲۰ قطعه گوشتی در نظر گرفته میشود.با توجه به جدول بالا برای حداقل ظرفیت مراکز پرورش شترمرغ، مساحت زیر نیاز می باشد:

شیوه نگهداری حداقل ظرفیت حداقل مساحت زمین مورد نیاز
گوشتی ۳۰۰ قطعه ۲۰۸۰۰ مترمربع
مولد ۱۵۰ قطعه ۵۹۲۰۰ مترمربع
توام ۱۵۰ قطعه مولد + ۲۰۰۰ قطعه گوشتی ۹۱۶۰۰ مترمربع
حداقل زمین مورد نیاز به ازای هر قطعه شترمرغ
در پرورش شترمرغ گوشتی یا مولد هم باید مکان مسقف هم سایبان و هم باید گردشگاه برای آنها در نظر گرفته شود. حداقل زمین مورد نیاز نیز با احتساب این موارد به دست خواهد آمد. در جدول زیر حداقل مساحت لازم برای نگهداری هر قطعه شترمرغ توضیح داده شده است.

سن مکان مسقف و بسته (مترمربع) سایبان (متر مربع) گردشگاه برای دویدن (مترمربع)
تولد تا یک ماهگی ۰.۵ – ۲
یک ماهگی تا سه ماهگی ۱ – ۶
۳ ماهگی تا پایان دوره – ۱.۸ ۱۵
پس از ۳ ماهگی، شترمرغ ها نیاز به سایبان برای استراحت موقت دارند. برای ایجاد سایبان میتوان از مصالحی مانند چوب یا ایرانیت استفاده کرد. منظور از سایبان ایجاد یک فضای سرپوشیده و فاقد دیوار می باشد.

نکته: حداقل عمق سایبان برای شترمرغ ها باید ۴ متر باشد.

ویژگی گردشگاه مورد نیاز برای شترمرغ های مولد یا گوشتی:گردشگاه بعنوان محوطه غیر مسقف برای تحرک و دویدن این پرنده ها در هر بازه سنی الزامی است. برای ساخت گردشگاه میتوان محیط مد نظر را با فنس، نرده یا لوله های آهنی تهیه کرد. فقط حصار گردشگاه باید طوری طراحی و ساخته شود که لبه تیز یا برنده نداشته باشد تا به شترمرغ ها در اثر برخورد با حصار آسیبی نرسد.بر اساس جدول زیر حداقل طول و عرض گردشگاه شترمرغ های مولد و گوشتی به ازای هر قطعه به شرح زیر می باشد:

حداقل طول گردشگاه مولدین ۵۶ متر
حداقل عرض گردشگاه مولدین یا گوشتی ۸ متر
حداقل طول گردشگاه گوشتی ( ۳ ماهگی تا پایان دوره) ۳۷.۵ متر

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر