یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

حقایق درباره آبله میمون و میزان تاثیر واکسن آبله در برابر آن

عکس, حقایق درباره آبله میمون و میزان تاثیر واکسن آبله در برابر آن

این روزها شنیدن اسم یک بیماری جدید واگیر دار به شدت باعث استرس در سطح جهان می شود اما خبر خوش اینکه آبله واکسن دارد و خبر خوش دیگر اینکه این بیماری به سرعت منتقل نمی شود و برای گرفتن آن باید ساعتها کنار فرد مبتلا بود. نخستین مورد ابتلا به ویروس آبله میمون ابتدای همین ماه میلادی در انگلیس از مسافری که از نیجریه بازگشته بود، شناسایی شد.

واکسن آبله سیدوفوویر و گلوبولین ایمنی می‌تواند از شیوع این بیماری پیشگیری کند.مرکز مبارزه با بیماری‌های آمریکا با توجه به اطلاعات موجود درباره مزایا و خطرات واکسیناسیون آبله و استفاده از دارو برای پیشگیری از مدیریت آبله میمون و سایر عفونت‌های ارتوپاکس ویروس دستورالعمل‌هایی دارد.

این واکسن‌ها برای پیشگیری از آبله میمون و آبله در ایالات متحده مجوز دریافت کرده‌اند و از آنجایی که ویروس آبله میمون خویشاوندی نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله نیز می‌تواند افراد را از ابتلاء به آبله میمون محافظت کند.کارشناسان بر این باورند که واکسیناسیون پس از در معرض قرار گرفتن آبله میمونی ممکن است به پیشگیری از بیماری یا کاهش شدت آن کمک کند.

واکسن ACAM۲۰۰۰ نیز که حاوی ویروس زنده واکسینیا است، مجوز ایمن سازی در افرادی را دارد که حداقل ۱۸ سال سن دارند و در معرض خطر ابتلاء به عفونت آبله هستند و چنانچه این واکسن به طور گسترده استفاده شود می‌تواند در افرادی که در معرض آبله میمون قرار دارند محافظت ایجاد کند.

در صورت ادامه شیوع بیشتر آبله میمون ممکن است دستورالعمل‌هایی تدوین شود تا مشخص کنیم چه افرادی را باید در برابر این ویروس واکسینه شوند.

مطالعات در گذشته حاکی از این مهم است که واکسن‌های آبله ای که در گذشته تزریق شده می‌تواند تا ۸۵ درصد از ابتلاء به آبله میمون مصونیت ایجاد کند ولی نکته اینجاست که در حال حاضر با مرور زمان و نوع ویروس جدید اینکه مصونیت به چه میزان است هنوز مشخص نشده و این موضوع توسط محققان در حال آزمایش و بررسی است.

آبله میمون نوعی ویروس با منشا آفریقای مرکزی و غربی است که نخستین بار در قرن گذشته در میمون‌ها کشف شد و حالا دوباره سر و کله اش پیدا شده است.اسپانیا، پرتغال، استرالیا، بلژیک، فرانسه، آمریکا، کانادا و ایتالیا از جمله کشور‌هایی هستند که با موارد مشکوک و یا قطعی ابتلا به این ویروس مواجه شده اند.

گفته می‌شود مبتلایان همه مرد هستند و انتقال این ویروس از تماس با حیوانات آلوده که اغلب پستانداران کوچک مانند موش و سنجاب هستند انجام می‌شود.علائم آبله میمون مانند آبله مرغان، تب، سردرد، درد‌های عضلانی و جوش و التهابات پوستی است.

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است.

این بیماری اولین بار در سال ۱۳۵۸ در میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند کشف شد و اولین مورد آبله میمون نیز در انسان در سال ۱۹۷۰ شناسایی شده است.

معمولاً موارد بیماری در سایر مکان‌های جغرافیایی با سفر به آفریقا مرتبط بود.

تصور می‌شود که توسط جوندگانی مانند موش و سنجاب پخش شود.

ممکن است با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی پخته نشده است به این بیماری مبتلا شوید به این شکل که انتقال بین انسان‌ها بیشتر از طریق قطرات تنفسی بزرگ صورت می‌گیرد.

از آنجایی که قطرات تنفسی بزرگ نمی‌توانند فاصله زیادی را طی کنند ادامه داد: تماس چهره به چهره و نزدیک و طولانی مدت می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بسیاری از موارد گزارش شده افرادی هستند که به عنوان هم ..جنس گرا یا دو..جنس گرا شناخته شده‌اند.

در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیماران باید در یک بیمارستان تخصصی بستری شوند تا عفونت گسترش نیافته و درمان‌های علامتی انجام شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر