یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان روش محاسبه

عکس, خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان روش محاسبه

دیرکرد در تحویل ساختمان خساراتی دارد که باید پرداخت شود . تحویل ملک باید در حضور سایر افراد انجام شود زیرا اگر تاخیری در اجرای تعهدات رخ دهد، هر یک از طرفینی که متضرر شده باید شاهدینی داشته باشد که صورت‌جلسه را امضا کرده باشند.
لازم به ذکر است که صرف دریافت کلید ملک کافی نیست و باید از ساختمان بازدید شود تا از خالی بودن آن اطمینان حاصل گردد.مبلغ نهایی در زمان تحویل ساختمان به شخص فروشنده یا وکیل ملک قانونی او داده می‌شود و صورت‌جلسه تحویل ملک به امضای طرفین می‌رسد و در دو نسخه با حضور شاهدین تنظیم می‌شود.

*نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان*

این مبلغ ممکن است بر مبنای هر روز تاخیر یا هر هفته یا هرماه تاخیر تعیین شود.گاهی ممکن است برخی از شروط قرارداد مانند زمان تحویل قیمت، به صورت شفاهی بین خریدار و فروشنده بیان شود. در این حالت اگر دو شاهد معتبر در زمان تعیین این شرط حضور داشته باشند، امکان پیگری قانونی آن وجود خواهد داشت.علاوه‌بر‌این در برخی مواقع، ممکن است در قرارداد فروش یا پیش‌فروش، به خسارت دیرکرد اشاره نشود و طرفین به طور شفاهی و با حضور شاهد نیز در این باره صحبت و توافقی نکرده باشند.در این حالت پیگیری تعهدات کمی پیچیده خواهد شد و تابع قواعد مخصوص به خود خواهد بود. در این شرایط، مشتری می‌تواند برای الزام به ایفای تعهد درخواست بدهد و بعد دادخواستی برای دریافت خسارت تاخیر تنظیم کند. در این‌صورت میزان خسارت و نحوه تعیین آن به عهده کارشناسان دادگستری خواهد بود.زمانی‌که در قرارداد به صورت کتبی و یا به شکل شفاهی به مساله خسارت دیرکرد اشاره نشده باشد، مشتری به شرطی می‌تواند برای دریافت خسارت به دادگاه مراجعه کند که شخصا به تمام تعهدات خود پایبند بوده باشد. زمان تحویل ملک و میزان خسارت دیرکرد با نظر دادگاه و توافق طرفین تعیین می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر