یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

خشک کردن گردوی تازه سبز به روش درست

عکس, خشک کردن گردوی تازه سبز به روش درست

زمانی که پوست گردوها سبز و ترک خورده هستند، بهترین زمان برای برداشت و چیدن گردو است.زمان برداشت گردواگر از زمان برداشت گردو مطمئن نیستید، کافیست روی پوست گردو را فشار دهید. اگر اثر انگشتتان، رد سیاهی روی پوست سبز گردو باقی نگذاشت، زمان برداشت گردو فرا رسیده است. معمولا گردوها با توجه به اقلیم منطقه خود، در ماه مرداد یا شهریور آماده برداشت می شوند.در این مرحله حتما از دستکش استفاده کنید تا با دستان سیاه مواجه نشوید.بعد از برداشت گردو نوبت به جدا کردن پوست سبز گردو می رسد. این مرحله سختی های خاص خودش را دارد که با استفاده از روش هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، این مرحله آسان‌تر می‌شود. با استفاده از یک جسم سنگین مانند چکش برروی گردو ضربه بزنید.
روش بعدی قرار دادن یک جسم سنگین روی گردو است به این صورت که جسم سنگین را روی گردو حرکت دهید تا پوست گردو ترک برداشته و جدا شود. یکی دیگر از روش‌ها، ریختن گردوها در ظرف آب گرم است تا پوست سبز گردو نرم شده و راحت‌تر جدا شود.

 نحوه خشک کردن گردوی تازه

گردوها را بعد از شستشو روی یک ملحفه سفید در فضایی که تهویه مناسب داشته باشد پهن کنید. محیطی را انتخاب کنید که گردش هوای خوبی داشته باشد و از خشک کردن گردوها در انباری بپرهیزید. گردوها را با فاصله کنار هم روی ملحفه یا روزنامه قرار دهید تا فاصله کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد.اگر گردوهایی با مغز سیاه رنگ نمی‌خواهید، گردوها را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. اگر در فضای آزاد گردوها را خشک می کنید، حواستان باشد که در زمان بارش باران روی آن‌ها را بپوشانید و یا گردوها را جمع آوری کنید.این مرحله چند روزی طول می کشد و نیاز است هر چند روز یکبار گردوها را جابجا کنید تا تمام قسمت ها در معرض هوا قرار بگیرند.دمای محیط بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد گردوها را خراب می‌کند، دمای محیط را کمتر از ۲۵ درجه نگهدارید.برای اطمینان از خشک شدن کامل گردوها بعد از چند روز تعدادی از آن ها را بشکنید. اگر پوست و مغز گردو شکننده و ترد بود گردوها به درستی خشک شده‌اند و اگر احساس کردید رطوبت دارد چند روز دیگر به خشک کردن گردوها ادامه دهید. رطوبتی که در گردو است باعث فاسد شدن و کپک گردو ها می شود.

 روش خشک کردن صنعتی گردوها:در این روش گردوها را در اتاقکی که کف آن ها تورهای استیل و مشبک است قرار میدهند تا هوا از میان آن ها عبور کند.دستگاه نحوه خشک کردن گردوی تازهدر این روش در مدت زمان ۲۴ ساعت گردوها خشک می شوند ولی به پنکه و گرم کن نیاز است و باید مراقب بود که رطوبت گردوها بیش از حد گرفته نشود.

 خشک کردن گردو با استفاده از دستگاه خشک کن:یکی از مزایای استفاده از دستگاه خشک کن تنظیم دمای دلخواه است که باعث می شود روغن مغز گردو خشک نشود و طعم و مزه گردوها حفظ شود. با استفاده از این دستگاه به فضای کمتری برای خشک کردن گردو نیاز خواهید داشت.دمای مناسب برای خشک کردن گردوها حدودا ۴۳ درجه و رطوبت نسبی آن حدودا ۳۰ درصد است. میزان رطوبت گردوها پس از خشک شدن باید ۷ تا ۸ درصد باشد که گردوها در این شرایط به ۳ تا ۴ روز زمان برای خشک شدن نیز دارند.گردوها را پس از خشک شدن درون کیسه یا سبد توری قرار دهید و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن گردوها در کیسه های پلاستیکی جدا خودداری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر