یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

خطرات جدی جویدن آدامس

عکس, خطرات جدی جویدن آدامس

اگر شما هم عادت دارید که همیشه آدامس بجوید با خواندن این مطلب از خطرات جویدن آدامس مطلع شوید.

اگر در دندان هایتان پرکردگی‌هایی از جیوه دارید، جویدن آدامس می‌تواند موجب آزادسازی نوروتوکسین که نوعی سم است و به عصب آسیب می‌رساند، شود.با هربار آدامس جویدن، بخار جیوه مربوط به پرکردگی‌های آمالگام آزاد شده و به سرعت راهش را به درون جریان خون باز می‌کند و فرآیند‌های اکسایشی در بافت‌های بدن رخ می‌دهد، پس اگر در دندان هایتان پرکردگی دارید هرگز آدامس نجوید.

اگر آدامس تان شیرین و در واقع حاوی شکر باشد، شما با هربار جویدن درست مانند این است که دندان تان را حمام شکر می‌دهید و باعث پوسیدگی دندان می‌شوید.جالب است بدانید که حتی اگر آدامس بدون قند مصرف کنید، بازهم دندان هایتان در معرض خطر است، زیرا آدامس‌های بدون قند حاوی طعم دهنده‌های اسیدی و نگهدارنده هستند که ممکن است در نهایت به فرسودگی دندانی منجر شوند.تصور نکنید که آدامس‌های حاوی «زایلیتول» که ماده ضد فساد دندان است چیزی را عوض می‌کند، با مصرف آدامس، خوردگی دندان که در آن کلسیم زدایی می‌شود، آغاز شده و به مرور دندان‌ها حل می‌شوند و شما حفره‌هایی در دندان هایتان مشاهده خواهید کرد.

بسیاری از مردم به منظور کاهش اشتهایشان آدامس می‌جوند، اما مشخص شده جویدن آدامس اگرچه انگیزه غذا خوردن را پایین می‌آورد، ولی افراد را به مصرف خوراکی‌های آماده مثل سیب زمینی سرخ کرده یا شیرینی بیشتر تشویق می‌کند، زیرا این افراد دچار گرسنگی‌های پنهان هستند.همچنین برخی از آدامس‌ها که طعم نعناعی دارند، موجب تلخ به نظر آمدن میوه‌ها و سبزیجات شده و افراد از خوردن این خوراکی‌های سالم دوری می‌کنند.

آدامس به دلیل این که بیشتر مواقع در یک طرف دهان جویده می‌شود، می‌تواند به نامتوازن شدن ماهیچه فک و حتی اختلال مفصل فک منجر شود.هرگاه مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها به شدت به کار گرفته شوند، پس از مدتی انقباض ماهیچه‌ها و درد ناشی از آن را به دنبال خواهند داشت و سردرد، گوش درد و دندان درد را تجربه خواهید کرد.

به دلیل اینکه بلعیدن مقدار زیادی هوا همراه جویدن آدامس، نفخ تولید شده و درد‌های شکمی ایجاد می‌شود و حتی سندرم روده تحریک پذیر به وجود می‌آورد.

همچنین هنگام جویدن آدامس به مغزتان علائمی مبنی بر ورود غذا ارسال می‌شود و آنزیم و اسید‌های معده شروع به ترشح می‌کنند، اما غذایی حقیقتا وجود ندارد که هضم شود و تولید اسید غیرضروری به معده تان صدمه می‌رساند و تولید نفخ می‌کند. سپس در مواقعی که واقعا غذایی در کار است احتمال دارد که معده تان دیگر توان تولید اسید مورد نیاز را نداشته باشد.

از طرفی برخی از افراد به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است به برخی دیگر از مشکلات معده از جمله اسهال مبتلا شوند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر