یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

خطرات مصرف زیاد ویتامین د

عکس, خطرات مصرف زیاد ویتامین د

اگر چه ویتامین D خواص بیشماری دارد و کمبود آن باعث افسردگی و بیماری های زیادی می شود اما دقت کنید مصرف بیش از حد آن نیز عوارض خطرناکی دارد که در زیر به آن پرداخته ایم. پیش از خواندن عوارض مصرف زیاد ویتامین D  بهتر است دوز مناسب آن را بدانید :

دوز مناسب ویتامین D  برای بدن :

شدت دوز ویتامین دی مورد نیاز بدن، به عوامل زیادی وابسته است که این موارد شامل سن، نژاد، طول و عرض جغرافیایی، فصل، میزان قرارگرفتن در معرض نور آفتاب، نوع لباس و … خواهد بود. بااین‌حال مطابق با توصیه موسسه پزشکی ایالات متحده، مصرف ۱۰ الی ۲۰ میکروگرم ویتامین دی، برای ۹۷% از افراد، میزان مصرف صحیح ویتامین دی به‌حساب می‌آید.

این درحالی‌ست که اگر به‌واسطه شرایط زیستی نمی‌توانید در معرض آفتاب قرار گیرید، باید دوز ویتامین D دریافتی را نسبت ‌به حالت معمول، افزایش دهید. توجه داشته باشید که ممکن است افراد دارای اضافه‌وزن هم به دوز ویتامین دی بالاتری احتیاج داشته باشند که در این موارد برای دریافت میزان صحیح ویتامین دی، بهتر است با یک پزشک حاذق مشورت شود.

نوزادان ۰ الی ۱۲ ماهه باید IU 400 یا ۱۰ میکروگرم مصرف کنند.
افراد ۱ الی ۱۸ سال باید IU 600 یا ۱۵ میکروگرم مصرف کنند.
بزرگسالان تا ۷۰ سال باید IU 600 یا ۱۵ میکروگرم مصرف کنند.
بزرگسالان بالای ۷۰ سال باید IU 800 یا ۲۰ میکروگرم مصرف کنند.
زنان باردار یا شیرده باید IU 600 یا ۱۵ میکروگرم مصرف کنند.

عوارض مصرف زیاد :

افزایش سطح کلسیم خون: از آن‌جا که ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطح بالای این ویتامین به‌طور خودکار موجب افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود.

سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نشان داده می‌شود. سرگیجه، توهم، بی‌اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری‌های قلبی از دیگر علائم بالا بودن سطح کلسیم به شمار می‌آیند.

تغییر وضعیت روانی: از آن‌جا که بالا بودن سطح کلسیم، پیامد مستقیم وجود سطح بالایی از ویتامین D است، می‌تواند موجب تغییر وضعیت ذهنی و روانی شود که با حالت گیجی، روان‌پریشی و افسردگی، خود را نشان می‌دهد.

مشکلات کلیوی: مسمومیت با ویتامین D می‌تواند موجب آسیب زدن به کلیه یا گاهی اوقات نارسایی آن شود. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از افزایش سطح ویتامین D موجب از دست دادن آب بدن از راه تکرر ادرار و انباشت کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی: علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی، همه از پیامد‌های افزایش سطح کلسیم خون هستند و این نشانه‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. علائم گوارشی، نشانه‌های مسمومیت احتمالی ویتامین D هستند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر